Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 05:21

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: sikresiden.no
InnleggSkrevet: 30 Okt 2017, 22:13 
Avlogget

Candiru skrev:
Nevner bare straffeloven paragraf 18 om nødverge...

Jepp. er paragraf 17 om nødrett og paragraf 18 om nødverge som man må forholde seg til.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Okt 2017, 07:53 
Avlogget

Det som startet denne tråden , var denne » sikresiden « og denne sidens råd når man blir utsatt for vold. Og sikkert ikke uten grunn , har de brukt en hevet kniv som illustrasjon for denne volden. Rådene var ganske kategoriske , og veldig fornuftige i mine øyne. Løp hvis du kan , eller gjem deg hvis ikke. Og hvis ikke noe av dette et mulig , forsvar deg med det du kan. I en slik situasjon kan man ikke forsvare seg for mye. Jeg ville selvfølgelig aller helst ønsket meg ett skytevåpen , men jeg vet jo at dette har jeg aldri med meg. En ting som er sikkert , er at i en situasjon der en eller flere var ute etter å drepe meg med en kniv og jeg ikke kunne rømme , så ville ikke tankene en gang streifet innom jussen. Jeg ville bare tenke på hva som gav meg en bitteliten mulighet for å overleve dette. Og da er selvforsvar med det som gav meg størst sjanse til å skade han med kniven , være det foretrukne . Det er umulig å ikke tenke at de siste årenes terrorangrep med kniv ikke er en av voldssituasjonene denne nettsiden har i tankene når de gir disse rådene . Og beroligende prat eller skarpt lys i øynene er nok ikke det som hjelper best da. Men selvfølgelig , hvis det er alt man kan stille med , så for all del , prøv det...

Topp

InnleggSkrevet: 31 Okt 2017, 12:23 
Avlogget

Min tidligere jiu jitsulærer tipset oss om at det å ha en paraply tilgjengelig er perfekt til selvforsvar. Man kan holde folk på avstand og avlede/distrahere ved å holde en åpen paraply mot den som evnt prøver å angripe. En lukket paraply kan også ta noe av for slag.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Okt 2017, 18:33 
Avlogget

Dersom det kommer terrorister som angriper med kniv, og det ikke er andre muligheter, kan man kaste ting på dem eller plukke opp en stol.

Det fins diverse ubevæpnede teknikker som kan brukes i slike tilfeller. Men det forutsetter at du er ganske trent.
Personlig synes jeg heller ikke det er forsvarlig at noen lærer ut halsgrep og slikt, til folk som ikke håndterer mindre alvorlige situasjoner bra. Det kan lett føre til at de bruker "kyllinggrepet" i en vanlig slåsskamp med litt dytting, knuffing og svingslag.

Dersom du planlegger å lære deg selvforsvar sivilt, så er regelen at de minst alvorlige situasjonene skal håndteres først. Dette er forskjellig fra militær tenkning.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: