Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 05:25

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Banker uten funksjon
InnleggSkrevet: 06 Okt 2017, 16:31 
Avlogget

I dag har bankene vært uten funksjon hele tiden. Det har ikke vært mulig å ta ut penger verken fra minibank eller fra selve banken. Det har heller ikke vært mulig å komme inn på nettbank eller overføre penger. Hørte at noen ikke fikk betalt frisørregningen sin og barn som måtte ta hull på diverse sparebøsser for å få råd til å dra i Dyreparken. Dette skjer, men neste gang skal jeg ha 10.000 i cash tilgjengelig.

Topp

Innleggets emne: Re: Banker uten funksjon
InnleggSkrevet: 06 Okt 2017, 20:31 
Avlogget

Ja det er alltid smart å ha noen tusen i 100 og 200 lapper samt noe mynt liggende i safen.
Det har jeg hatt i noen år og sånne dager som dette bekrefter at det er litt lurt, samtidig så har jeg aldri under halv tank på bilen og noen kanner drivstoff i beredskap. Diesel er det forresten smart og kjøpe om vinteren for da er det vinterdiesel på pumpene. Så vist banksystemet er ute av drift ei uke så betyr det ikke så veldig mye for meg.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Okt 2017, 21:06 
Avlogget

Jeg har alltids noen kontanter liggende i reserve, og det er flere år siden jeg begynte med vanen å ta ut de kontantene jeg trenger til mat og småting iløpet av en måned - hver måned. ;) (Mest for å unngå den smørgåslisten av en kontoutskrift som viser i detalj hvor jeg har vært til enhver tid, og at alle matbutikker vet hva jeg har handlet ned til den minste tyggis. (det siste gjelder vel mest ved bruk av trumf/coop-kort osv.))

Alt av regninger og faste utgifter går via avtalegiro/efaktura, så fungerer ikke nettbanken - så gjør den ikke det, og hele Norge vet da som regel om det, og jeg bekymrer meg ikke... ;)

(Når man er inne på det, så bruker jeg heller ikke mobiltelefon med gps eller internett...)

Nå kjører jeg elbil, så drivstoff er som regel ikke noe problem, men i en krise, så har jeg 12kWh tilgjengelig i batteribanken til huset, som holder til 1/2 'tank'. Solcellene som lader banken er 'forholdsvis' liten, så de ville kreve 3 soldager på å lade opp banken igjen... En moderat investering kan fint redusere den tiden til en dag... (Men jeg er da så 'heldig' at jeg ikke er avhengig av bilen. :) )

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 06 Okt 2017, 21:38 
Avlogget

https://www.dagbladet.no/nyheter/post-og-bank-fremdeles-lammet-etter-tolv-timer---viser-hvor-sarbart-samfunnet-er/68765044

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: