Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Nov 2018, 13:47

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 18 Jun 2012, 11:11 
Avlogget

Et par ideer etter å ha lest dette http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10058119

Kortversjon: Turist i Troms sitter 3 dager på fjellhylle med brukket bein og død handy fordi han datt i sjøen. Overlever på en reinsdyrpølse, saltstenger, 1 liter vann og egen urin. Ble bare funnet fordi han startet en brann etter 3 dager.

Tenker at disse prepsene ville hjelpe til å unngå en slik situasjon:

Vanntett støtsikker mobiltelefon (anmerkning fra Isbjørnen: det finnes billige "u-hippe" trekkingversjoner av disse) eller ihvertfall putte mobilen i ziplockpose på tur.
Minst to store og to små søppelsekker i lomma - en stor som værbeskyttelse hvis teltet ikke kan brukes av eneller annen grunn og en til å samle regnvann eller dugg. To små søppelsekker som beskyttelse for føttene mens sokkene og skoene tørker, eller som isolasjons-sjikt mellom sokkene og sko, eller som "regnlue", til å forbinde med eller som regnvannsamler (de store søppelposene har mye kjemi i plasikken - vannet fra de små posene er sannsynligvis sunnere å drikke hvis man er kresen i en sånn situasjon).
Papirlommetørkler til å suge opp drikkevann fra stein (bedre enn egne sokker som stakkaren i Troms brukte).
Foliteppe vor overnattingsvarme og til å vinke til med når man ser fly eller båt, signalspeil og billig plastikkfløyte (metall er jo ikke så lurt om vinteren) av samme grunn.
Lomme-førstehjelpspakke med smertestillende piller.
Lommelerke til desinfeksjon og oppmuntring :-).
Gaffatape til å stabilisere et brukket bein nok til kunne bevege seg og reparere hva som helst.
Alltid ha nok av sjokolade, rosiner og nøttemiks, eller andre energigivere i lomma for tre dager, (IKKE sukkerfri naturligvis!)
Har jeg glemt noe som ville hjulpet og kan puttes i en jakkelomme i tilfelle man mister ryggsekken?

Topp

InnleggSkrevet: 18 Jun 2012, 11:32 
Avlogget

Fin liste! :)

I dagstur og langtur sekken min finner du alltid en SOL Thermal Bivvy fra Adventure Medical Kits. Har selv brukt den en gang da soveposen min rett og slett ikke holdt på varmen. Jeg kjøpte inn et par stk til familie medlemmer etter en stygg kano ulykke for et par år siden. Min far falt ut av kanoen, han tørde ikke å dra oppi i fare for at jeg også skulle falle uti. Padlet som besatt til land. Dette var i fjellet om sommeren. Da vi kom til land måtte jeg DRA min far opp på stranden fordi han var så nedkjølt at føttene hans ikke fungerte. Heldigvis hadde vår venn oppdaget det og hadde gjort klar ullgenser. Han var en kløpper i å fyre bål så vi fikk varmen i min far. Men det kunne bli stygt.

SOL`n veier ingenting, og tar lite plass som du ser på bildet. Koster vel 30 dollar på ebay. Verdt vær enste krone.

I følge forskining på Haukeland Sykehus på nedkjøling så har de kommet frem til at 2 stk søppelsekker kan helt klart redde livet ditt. 2 stk burde dekke det meste. Det blir ingen koselig natt, men du overlever.

http://www.ebay.com/itm/AMK-SOL-Thermal-Bivvy-New-/130712032997?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1e6f0b56e523 dollar.
Bilde
http://www.adventuremedicalkits.com/product.php?product=146

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 12:17, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 18 Jun 2012, 13:11 
Avlogget

Takk for tipset, jeg hadde bare funnet sånne som var aaalt for dyre.
Det med Haukeland sykehus var jo interessant!

Fikk faren din langvarige skader etter nedkjølingen, eller kom han seg helt igjen? Fikk denne hendelsen deg til å bli prepper?

Apropos ullgenser: hørte engang av en islending at Nato hade testet islandsgenser mot termodress i iskaldt saltvann, og genseren vant siden den varmet selv etter at den var gjennomvåt. (Men tung ble den jo, da.) Dette var i 80-åra, termodressene er vel bedre "nutildags".

Topp

InnleggSkrevet: 18 Jun 2012, 13:23 
Avlogget

http://ut.no/artikkel/1.7425984

Fant ikke rapporten fra Haukeland, men denne er jo et greit utgangspunkt! Som sagt, det blir neppe noe koselig natt i mørket, men sansynligvis overlever du! I en del fjellområder og skogsområder har jeg en tendens til å se etter naturlige " shelters". En stor stein, et tre som har falt over, en kløft eller grotte. Jeg merker de av og til av med GPS`n.

Bivvyen og en søppelpose er som oftest alltid med. Folk syter på at jeg har for mye utstyr på dagsturer. De skulle vist at det er dem jeg har med utstyret for! Faktisk så er slikt utstyr mest med fordi jeg regner med at jeg før eller siden vil møte en som trenger det, større sjangse enn meg selv.

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 12:17, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 12 Nov 2012, 23:52 
Avlogget
Brukerens avatar

Dytter enda en

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest