Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Nov 2017, 09:23

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 13 Feb 2017, 10:21 
Avlogget

Jeg lurer litt på hvor langt man regner med å kunne gå pr dag.

Jeg tror jeg ligger på 3 timer på 20 km om jeg går i bedagelig tempo. Dette er da bakker.
Vanligvis så regner man vel 16 timers marstid og 8 timers sove/hviletid ?
Det vil si at man klarer 10 mil pr dag?

Topp

InnleggSkrevet: 13 Feb 2017, 11:31 
Avlogget

Napoleons soldater marsjerte ca 5 mil hver dag. Det var i en tid hvor folk flest hadde kroppsarbeide.

Forsvaret i Norge har kuttet 3 mila til 2 mila. Pga at personellet fikk for mye skader.

Det er ikke noe vits i å trene for mye på utholdenhet, slik at det går ut over styrke og evne til kroppsarbeide.

For de på forumet som har familie vil barna ofte være begrensningen i en krisesituasjon.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Feb 2017, 18:47 
Avlogget

Hvor langt man kan gå hver dag er selvsagt avhengig av bl.a. hvor god form man er i, tilgjengelig næring, terreng, hvor mye man skal bære og hvor mange dager man skal gå.

10 mil pr dag er ganske utopisk for de fleste. 8 timer hvile/søvn tror jeg også er altfor lite. Tror jeg ville regnet med 8 timer ren søvn og så minst noen timer på å lage/spise mat, rigge leir og småpauser underveis.

Selv regner jeg 6 km/t på vei og rundt halvparten i småkupert terreng dersom jeg ikke bærer allverden. På vei vil jeg kunne tilbakelegge 2-4 mil pr dag over en viss periode. I terreng rundt halvparten. På ski kanskje det dobbelte.

Men dette er selvsagt veldig lett å teste, det er bare ta en helg å gå i vei og se hvor langt man kommer.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Feb 2017, 20:05 
Avlogget

Ett av de store problemene som vil oppstå ved å gå lenge og langt er vannblemmer og sår. Både på bein, skritt og armhuler. Gode sko og spenol er lurt. Synes 20 km på 3 timer høres mye ut.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Feb 2017, 20:30 
Avlogget

Mr I skrev:
Jeg lurer litt på hvor langt man regner med å kunne gå pr dag.

Jeg tror jeg ligger på 3 timer på 20 km om jeg går i bedagelig tempo. Dette er da bakker.
Vanligvis så regner man vel 16 timers marstid og 8 timers sove/hviletid ?
Det vil si at man klarer 10 mil pr dag?

Men hvorfor gå? Regner med du tenker deg at utfartsveier er korket til eller no. med 20 på bare tre timer må underlaget være godt nok for sykling også. Da klarer jeg glatt 75 km på tre timer. Fire økter med det og jeg har dekket 300 km.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Feb 2017, 23:02 
Avlogget

Jeg har testa. I fjor sommer kunne jeg gå 75 kilometer på en dag. Jeg kunne knapt gå dagen etter. Turrapport Marka24.

Angående Napoleons soldater: På den tiden var det å marsjere en viktig del av militær trening i alle land i Europa, og de gjorde det mye. Soldater her i landet gikk til fots fra Bergen til Oslo eller Trondheim, det blir fort noen kilometer av å holde på sånn.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Feb 2017, 00:41 
Avlogget
Brukerens avatar

Hvor langt man kan gå kommer jo helt an på trening, fottøy, oppakning og ikke minst: underlag. I tett krattskog f.eks. er det ikke mange kilometerne man klarer på en time.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Feb 2017, 03:21 
Avlogget

Realistisk sett så så ligger det nok på en 1-3 km pr time, avhengig av kupert terreng sommer så vell som vinter. Sistnevnte på ski, kanskje noe lengre avhengig av terreng. Dette med ca 15-20 kg sekk. Foreslår at folk tar å fyller en sekk til helga og går seg en tur. Det vil gi en aha opplevelse. Å gå på hard flatmark eller asfalt kan overhodet ikke sammenlignes.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Feb 2017, 08:49 
Avlogget
Brukerens avatar

Ved det store strømbruddet i New York for noen år siden var det mange som måtte ta beina fatt for å komme seg hjem. Sykkel hadde sikkert vært fint, men når man alt har kommet seg på jobb med offentlig kommunikasjon, er jo ikke det så lett.

Om noe lignende skulle skje i for eksempel Oslo, vil nok mange kunne haike seg godt på veg. Det er masse ledig kapasitet i alle privatbilene. Og ikke all offentlig kommunikasjon er avhengig av strøm, så der er det også kapasitet. Men om årsaken til et strømbrudd er noe a la det Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap beskriver som krever masseevakuering, kan vegene bli temmelig kaotiske.

6 2/3 km per time (20 km på 3 timer) er ikke bedagelig tempo for meg. Og jeg er i rimelig god form. 6 km per time er rask gange på asfalt/tørr grusveg og ikke alt for kupert terreng for meg. Bedagelig tempo er kanskje en km/t saktere. Det er ikke så stor forskjell på bedagelig og raskt tror jeg. Da er nok effekten av oppakning og hva slags terreng og føreforhold en har viktigere.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Feb 2017, 18:55 
Avlogget

Jeg hadde en tur hvor jeg gjennomsvett, og med kun 12kg på ryggen, etter noen timer kunne konstatere at inkludert pauser hadde kun gjort 2km i timen i luftlinje. Du skriver også pr dag, som om dette skal gjentas over flere dager. Om man går i den mørke delen av året, og trenger 1-2 timer på vedsanking og etablering av leirplass så blir dagene fort korte. Hiv på deg sekken og sett i marsj så ser du din begensning, jeg for min del planlegger ikke mer enn max ei mil om dagen utenfor sti.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: