Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 05:20

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Supervulkan..
InnleggSkrevet: 02 Jan 2017, 20:25 
Avlogget

http://www.side3.no/vitenskap/campi-flegrei-rrer-pa-seg/3423297973.html

Lite å få gjort med det når det først skjer. Selv ikke FrP kan klandres om en vulkan går i luften.

Ofte slike artikler dukker opp, så det er vanskelig å ta slikt helt seriøst. Slikt som det står nederst i den tendensiøse artiklen så vet ingen helt om det skjer i morgen eller om tusen år. Våre små ubetydelige liv, (med mindre du er en millennial snowflake) bleket litt i forhold til jordas alder.

Topp

Innleggets emne: Re: Supervulkan..
InnleggSkrevet: 03 Jan 2017, 10:45 
Avlogget
Brukerens avatar

Den artikkelen du linker til kan det nok være vanskelig å ta seriøst. Den er ikke spesielt bra skrevet for å si det sånn. Her er samme sak fra en annen kilde: Slumrende italiensk supervulkan ulmer på ny
Heldigvis går det svært lang tid mellom vulkanutbrudd i den størrelsesorden som kvalifiserer til betegnelsen "supervulkanutbrudd". Og den nevnte vulkanen har da også hatt mange mindre utbrudd etter det forrige som var så stort da.

Men det som er helt sikkert er at jordkloden IKKE har sett sitt siste supervulkanutbrudd. Det kan komme i løpet av de neste ti årene, men det kan også bli titusenvis av år til. Om vi mennesker da er i en situasjon at vi er fullstendig avhengige av 100% av "outputten" kloden er i stand til å produsere, er vi "in deep shit".

Imidlertid er det viktig å ha klart for seg at oddsen for at noe slikt skal skje i løpet av noen tiår er svært høy. Sannsynligheten er tross alt liten for at vi får et utbrudd fra denne eller andre potensielle supervulkaner de nærmeste årene.

(Ved nærmere ettertanke er kanskje oddsen for noe slikt omtrent som den for at huset mitt skal brenne ned i samme periode???? Kanskje jeg skal si opp forsikringen???? :ugeek: )

Topp

InnleggSkrevet: 03 Jan 2017, 16:54 
Avlogget

Den er tendensiøs, og det er litt av poenget. Som "prepper" eller selvberger blir slike enorme hendelser nesten irrelevant i den grad vi ikke kan gjøre en drit med det. Bedre da å fokusere på vinter med mulighet for strømstans etc. Men, jeg hadde nok ikke bosatt meg i Napoli uansett:)

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jan 2017, 07:59 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg er enig i at den kan være tendensiøs. Det er noe av det som gjør den til så dårlig håndverk. Jeg mistenker at forfatteren ikke er journalist og at vedkommende ikke har lest primærkilden. Bruken av adjektiver/adverb er det ikke engang dekning for i sekundærkildene jeg har lest.

Heller ikke for meg er det aktuelt å ha overlevelse av vulkanvinter som rettesnor og siktemål. Jeg kan jo tilføye at det er situasjoner jeg ikke VIL ønske å leve gjennom/overleve også. Direktetreff av gammaglimt fra en nær hypernova er et eksempel. Og av sykdommer renner Alzheimer og ALS i hu. Men jeg kan ikke ta de samme valgene for mine pårørende. Så om jeg kommer opp i en tilsynelatende håpløs situasjon hvor jeg kan ha noe å bidra positivt med, så vil jeg nok føle meg forpliktet til å gjøre det.

Likevel, supervulkaner er høyst reelt i likhet med en del andre «værstinger» av katastrofescenarier. De er bare så ekstremt sjeldne at f.eks.1000-årsflommen blir et hverdagsfenomen i forhold. Så på det personlige planet vil det føre helt feil ut å satse tungt på prepping med tanke på noe slikt. For det første vil det være nær sagt grenseløst håpløst. Når har man nådd mål? Dessuten vil noe slikt binde opp så mye ressurser at det ville føre til store samfunnsmessige problemer (bl.a.) om det skulle bre om seg. Og så kan man jo spørre seg om hva slags liv det er mulig å leve med et slikt fokus.

Men katastrofer av det kalibret, så forferdelige som de enn er, vil neppe føre til at menneskeheten blir totalt utryddet. Så da kan man jo fabulere litt om hva som skal til for at ens barn og barnebarns barn skal bli blant dem. Det er sikkert et spennende plot for litt fiction i det minste.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jan 2017, 10:26 
Avlogget
Brukerens avatar

Yellowstone supervulkan blir tatt svært seriøst av amerikanske myndigheter. Den representerer et dystert scenario, der menneskeheten i beste fall må starte om igjen med basis i f.eks. 1500-tallet. Det kan sikkert diskuteres om det i et slikt tilfelle ville være bedre med en "superpille", enn å gjennomleve katastrofen. Jeg vil ellers nevne at sannsynlighetsregning er en interessant vitenskap, og man kan kan til dels regne seg frem til de resultater man vil ha. Dette gjøres da også svært ofte fra myndighetshold, for å holde befolkningene i ro. Den statistikk over tidligere hendelsesfrekvens, som man svært ofte baserer seg på, kan tas med mye salt, da det høyst sannsynlig vil være en rekke innvirkende faktorer som man ikke aner sammenhengen av. For å si det slikt; vinnersjansen i VikingLotto er ekstremt dårlig, men noen vinner likevel hver uke. Jeg mener å si at vi egentlig står i en situasjon der det meste kan skje akkurat i dag. For noen hendelser får vi kanskje litt varsler, men på langt nær slik at befolkningen kan forberede seg.
Som jeg nevnte, kan det finnes en del katastrofescenario, der man kan være best tjent med men å være forberedt til å ta "avsluttningspillen". Jeg leste en bok en gang om dette, der katastrofen var et altutslettende sovjetisk atomangrep på USA og Canada. Den kanadiske regjeringen hadde da laget et "avsluttningssett" og delt ut til befolkningen, som en siste håndsrekning fra velferdsstaten. Det besto av et sprøytesett, en rød og en grønn. Den røde var dødelig innen 10 minutter, den grønne var "motgift", og opphevet den røde. Det ble antatt at folk hadde lettere for å ta dødssprøyten, når de visste at de kunne angre. Utrivelige saker dette her, men likevel interessant.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Jan 2017, 00:17 
Avlogget
Brukerens avatar

Campi Flegrei vil jo få utbrudd en eller annen gang igjen. Det er bare snakk om når. Ikke at jeg tror vi skal håpe på at dette løser klimaendringsproblematikken i noen grad. :roll:

Ellers har National Geographic en grei artikkel på den, selv om det er typisk populærvitenskap.
http://news.nationalgeographic.com/2016 ... les-italy/

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet