Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 18:49

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 33 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Krig
InnleggSkrevet: 31 Des 2016, 00:35 
Avlogget
Brukerens avatar

Krig som begrep er atter i vinden, etter mange år.

men hva slags krig? Det er pr. idag bare ett land i europa som er i krig og det er russland. Det er også russland norge (og selvsagt også NATO) ser for seg som eneste aktuelle motstander.

Gerasimovdoktrinen, russlands nåværende militære forholdsregel, er "full spectrum", dvs at hele staten skal kunne delta i krigføringen, militært, økonomisk og propagandamessig, at ikke-militære måter å oppnå militære mål kan langt på vei overgå tidligere konvensjonelle militære måter og at grensen mellom krig og fred er en glidende overgang.

Alt handler om å erobre og beholde narrativet rundt handlingen. Om man får overbevist egen og motstanderes opinion om at russland kjemper en heltemodig krig mot en fascistisk overmakt vil alternative metoder som sabotasje, hacking, "opprørsflokker" og opptøyer kunne anvendes med hell.

hvordan ser dere for dere at en evt. krig mot norge/nato se ut?

Personlig tror jeg at kampen kommer til å stå over østersjøen.

Topp

Innleggets emne: Re: Krig
InnleggSkrevet: 31 Des 2016, 00:56 
Avlogget

En ting er sikkert. Etter det vi så i Ukraina, så kan en ikke være sikker på at samband/ GPS fungerer. Så da blir det nok kart og kompass, felttelefon, signalspeil, semafor osv.

Det er ikke godt å si hvem som vil ha det elektroniske overtaket. Russerne hadde det i Ukraina.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Des 2016, 17:39 
Avlogget

Med buddy virksomheten mellom Putin og Trump er det ikke helt sikkert.. mulig at Trump er villig til å offere Europa for å beholde fred med Russland. Trump er klart en mere isolasjonspolitisk mann enn hans forgjengere. Skal mye til for at noe bryter ut her i Europa, men aldri si aldri.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jan 2017, 00:53 
Avlogget
Brukerens avatar

Tror Candiru har rett. Kan bli farlig for Europa med tanke på at Trump og Putin er så gode venner. Spørsmålet mitt er hvilket land som blir det neste etter at russerne er ferdige i Syria?

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jan 2017, 14:02 
Avlogget

En annen ting er jo den russiske propagandaen på Internett. RT kan være underholdning på høyt nivå. Men de gjentar til det kjedsommelige at vesten går dårlig.

Mer urovekkende er alle medietrynene / aktivistene som stiller opp på RT. Tenker da på de fra vesten...

Russerne kommer til å ta tak i alle reelle og innbilte problemstillinger med stor sosial sprengkraft.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jan 2017, 11:35 
Avlogget

Draugjeger skrev:
Det er pr. idag bare ett land i europa som er i krig og det er russland.

Der tar du nok feil.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jan 2017, 09:19 
Avlogget
Brukerens avatar

West skrev:
Draugjeger skrev:
Det er pr. idag bare ett land i europa som er i krig og det er russland.

Der tar du nok feil.

Hva er korrekt?

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jan 2017, 15:34 
Avlogget

F.eks alle Europeiske NATO land som bidrar i operasjoner mot IS. Slik som blant annet Norge

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jan 2017, 17:00 
Avlogget
Brukerens avatar

IS er ikke en nasjon og heller ikke i Europa.

Men la gå: "det er bare ett land i Europa som fører krig og okkuperer i et annet europeisk land." . Fornøyd?

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jan 2017, 23:33 
Avlogget

Du skrev ikke noe om at det måtte være krig mot en nasjon.

Krig mot en terrororganisasjon er også krig

Topp

InnleggSkrevet: 08 Apr 2017, 00:58 
Avlogget

Hei.

Hvis jeg kan få lov til å synse og sanse, så tror jeg ikke på noe stor krig hvor nato i fellesskap må prøve å stanse en stormakt som Kina eller Russland. (men jeg er ingen ekspert å kan ta feil)
Nå har det akkurat vært et terror angrep i broder landet vårt. Sverige har alltid ligget foran oss å jeg tror at hvis du klarer å spå fremtiden til sverige så får man ett hint om hva vi nordmenn har i vente.
Det jeg derimot kan tro på er samfunns kollaps. Vi ser det foregår over helle vest europa.
Folk flest har vist solidaritet uten ansvar. Det vil si at folk fra krigs herjede land har fått gå fri på gata uten oppfølging. Og når du har opplevet krig og brutaliteten så vil jeg tippe det skjer noe opp hodet, kanskje det bryter ned noen sperrer. Så har du minoritets ungdom som er født å oppvokst her som ser hvordan vi bomber foreldrenes hjemmeland til demokrati å frihet. Samtidig som vi forventer at dem stolt skal svaie det norske flagget på 17.mai. Mens vi på hjemme trakter ikke snakker om annet en hvor viktig det er å ha LHBT rettigheter å individuell frihet til å være vulgær å dekadent.
Hvis jeg som mann i 30 åren kan leve et helt liv i norge og ikke oppleve det vonde, som jeg er helt sikker på kommer. Så tenker jeg at "da har jeg nok flaks"
Så derfor burde preppere organisere seg. Ikke være en ensom ulv.

L'Union fait la force

Topp

InnleggSkrevet: 08 Apr 2017, 12:20 
Avlogget

Det eneste jeg tror vi kan si med stor sikkerhet er at den neste store krigen, vil komme som en overraskelse, både som hvorfra og hvordan... SMå insidenter er det enkelre å spå og forutse, jeg heller f.eks mot at vi mister svalbard og når russerene får bygget et s400 luftforsvar der så har vi tapt nordatlateren...
https://en.wikipedia.org/wiki/S-400_missile_system

Topp

InnleggSkrevet: 09 Apr 2017, 11:35 
Avlogget
Brukerens avatar

Filbert skrev:
Det eneste jeg tror vi kan si med stor sikkerhet er at den neste store krigen, vil komme som en overraskelse, både som hvorfra og hvordan... SMå insidenter er det enkelre å spå og forutse, jeg heller f.eks mot at vi mister svalbard og når russerene får bygget et s400 luftforsvar der så har vi tapt nordatlateren...
https://en.wikipedia.org/wiki/S-400_missile_system

Men husk, vi har jo fem fregatter til å beskytte vårt territorialfarvann!
Sett bort i fra at en eller to alltid er på vedlikehold og to enten er på vei til eller fra internasjonale oppdrag, så har vi i alle fall en fregatt klar.
Kanskje får vi råd til mannskap på den fregatten når vi skroter Skjold-klassen også. :roll:

Tror jeg brukte opp sarkasmekvota for i år.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Apr 2017, 21:28 
Avlogget

Husk at hele Vest-Europa har store interne problemer, og da er det viktig å ha en ytre fiende som det kan fokuseres på.

Den største trusselen er den pågående migrajonen fra Afrika og Midt-Østen, og det har både økonomiske og samfunnsstrukturelle problemer.

Husk at det kan ende opp med at europas opprinnelige innbyggere blir presset ut av sine hjemland siden de er opplært til å vende det andre kinnet til og at den hvite mann er ansvarlig for all urett i verden.
Hvis multikultur er så fantastisk, hvorfor ble det bl.a. en så blodig borgerkrig i det tidligere Jugoslavia?
Libanon er også et godt eksempel på dette.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Apr 2017, 14:37 
Avlogget

Artige påstander... kan du utbrodere litt om hva du egentlig mener her?
<3 hilsen en som har båret våpen i begge områdene.
(Jugoslavia var forøvrig lite multikulturistisk, men ulike etniske grupper tvungt sammen under en sterk leder, Tito)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 33 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: