Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Nov 2017, 09:13

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 12 Nov 2016, 22:41 
Avlogget

Dette temaet er jo aktuelt nå etter det tragiske raset i Sørum.

Dette er en kjent problemstilling for meg, men overraskende mange har visst aldri tenkt tanken.

Kort sagt: I enkelte deler av Norge er det områder man kanskje ikke bør bygge og bo. Sentrale deler av østlandet, trøndelag og mindre områder rundt omkring, spesielt i Nordland, ligger i kvikkleire-utsatte distrikter.

Det hjelper ikke å preppe huset etter alle kunstens regler om det seiler avgårde og blir knust til pinneved i ei bølge av tyntflytende leire!

Erfaringene fra Sørum viser at man ikke kan stole på at dagens byggesaksbehandlere og lovverk betyr at godkjente vedtak sikrer at bygging og anleggsarbeid er trygt med tanke på kvikkleireskred. Det er vanskelig for jurister dette. I verste fall kan det bety at man godkjenner bygging av for eksempel den nye barnehagen til barna dine i ei kvikkleiresuppe, bare fordi juristen ikke finner noen kjente registrerte rashendelser på eiendommen.

En bønn til alle som kan tenke seg å sette i gang ett større prosjekt på egen eiendom, gjerne med traktor, gravemaskin m.m, men som ikke har tenkt å varsle noen myndigheter: vær forsiktige! Undersøk hvordan grunnforholdene er. Sjekk løsmassekart og marin grense der du bor. Begge deler finnes på nettet. Bor du på «tykke marine avsetninger» er det nesten alltid tykke lag med leire, og da kan deler av den være kvikk. Tidligere ras kan i blant sees på stedsnavn lenge etter at de er glemt. «Fallet» i stedsnavn kan bety at her har det skjedd «leirfall» i gamle dager. Lørenfallet i Sørum er ett eksempel.

Da bør du være forsiktig med følgende arbeid:
-Flytting og lagring av større mengder jord og andre masser. Massetipp på toppen av en skråning, på tvers av skråningen, eller nært kanten på oversiden av en gravegrop eller grøft er mest risikabelt.
-Gravearbeider. Mest risikabelt er det å grave på tvers av hele skråningen, for eksempel ei dyp grøft.
-Vibrasjoner. For eksempel fra en hjulvals som pakker en gruslagt plass, sprenging, eller en gravemaskin som kjører frem og tilbake.
-Rennende vann som graver. Omlegging av en bekk, vannlekkasje, eller at en bekkeskråning av jord og leire blir liggende helt bar etter gravearbeid og det blir flom.

Skjer det slike arbeider i nærheten av deg og dine, og dere oppdager ferske utglidninger i for eksempel bekken nedenfor huset, eller ser at deler av bakken har sunket ned, eller kjenner store bølgende svingninger i grunnen. (For eksempel slik at du kan se at toppen av trærne svaier): Ikke nøl med å komme dere unna. Ofte forteller historier om leirfall om husdyr som blir «helt sprø» i forkant av raset, og som sliter seg og stikker av i panikk. Varsle heller myndighetene litt for ofte enn å vente og se om det går over.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Nov 2016, 14:08 
Avlogget

Enig i dette.
Når man ser på reportarser fra flomstore elver med hus og campingplasser som står under vann,
kan man lure på hvorfor "vi" bygger i slike områder, helt i elvebredden.
Forsikringen betaler for gjenoppreisingen og X år senere skjer det samme på nytt, ny forsikringsutbetaling...
Når "100års flommen" kommer hvert 5. år, bør der ringe en bjelle.

Et ras trenger ikke skje der man har sitt hus heller, det kan skje langt unna å komme sveipende ned å ta med seg alt.

Verdalsraset 1893. (15minutter, litt informativ om hvordan det skjedde)
https://www.youtube.com/watch?v=WOv01R6dgdw
Største ras i Norge, 116 døde.

Som sikkert alle andre, føler jeg meg trygg på mitt valg av eiendom.
Høyt over havet, ingen elver, på berg-grunn, i le for vind og de hardeste kreftene...

Topp

InnleggSkrevet: 18 Nov 2016, 01:10 
Avlogget

KidBot skrev:
Enig i dette.
Når man ser på reportarser fra flomstore elver med hus og campingplasser som står under vann,
kan man lure på hvorfor "vi" bygger i slike områder, helt i elvebredden.
Forsikringen betaler for gjenoppreisingen og X år senere skjer det samme på nytt, ny forsikringsutbetaling...
Når "100års flommen" kommer hvert 5. år, bør der ringe en bjelle.

Et ras trenger ikke skje der man har sitt hus heller, det kan skje langt unna å komme sveipende ned å ta med seg alt.

Verdalsraset 1893. (15minutter, litt informativ om hvordan det skjedde)
https://www.youtube.com/watch?v=WOv01R6dgdw
Største ras i Norge, 116 døde.

Som sikkert alle andre, føler jeg meg trygg på mitt valg av eiendom.
Høyt over havet, ingen elver, på berg-grunn, i le for vind og de hardeste kreftene...

Ja, flom er også et beslektet tema. Men det er tross alt flere som kjenner til og skjønner risikoen med det. Mye tyder på at de intervallene for ekstremflommer man hittil har brukt er feil nå. 100-års flommen er nå blitt 5 års flom som du sier, og dermed noe man må regne med skjer ofte.

Jeg glemte å si at i områder der det har skjedd kvikkleireras er leira stabil og trygg når den først har satt seg. Så fremt det ikke er igjen rester i høyereliggende områder som kan rase utover området på nytt. Slike områder heter ofte noe med "Leir" eller "Ler" i stedsnavnet.

Jeg vet om distrikter der man i over 50% av tilfellene finner kvikkleire i grunnen der det tas grunnundersøkelser. I slike områder ligger den eldste bebyggelsen nesten alltid på berg og holmer i leira.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Des 2016, 11:18 
Avlogget

Interessant at du nevner faktisk. Er en av grunnene til at jeg ikke vurderte flere tomter jeg så i Nes kommune kommer nettopp av grunnforholdene. Jeg så en forlatt husmannsplass inne i skogen ikke lang i fra Uvesund. Problemet lå nettopp i at tomten skråner ned mot "bekken" som går ned mot Uvesund og hele området består av nærmest rein blåleire.

Får angst av å bare tenke på det. Grunnforhold er noe man selv må få sjekket opp når det gjelder nybygg. Det er ikke vanskelig eller, NGU har plenty med informasjon på nett som man kan bruke til å danne seg ett inntrykk om ett område er tryggere enn andre.

Ironiske med hvor jeg endte opp å flytte til er borte fra leirrasområde til kanten av ett gammel jordskjelvområde som strekker seg fra Oslofjorden og og mot Mjøsa, dog mindre bekymret for konsekvensene av jordskjelv i grunnen her enn av leira. :)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: