Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 18:49

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 23 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 27 Sep 2016, 18:45 
Avlogget

Lyst å se flere utdypninger og innlegg vedrørende
Dette temaet siden det er et av ett fåtalls scenarier
Som er aktuell I skrivende stund.
Ser selv med argus øyne på den trenden som kommer frem I diverse dokumentarer, og har enda ikke sett
Noen komme med et forsøk på å motargumentere dette.

Det faktum at økonomien drives av stadig økende gjeld per innbygger, at det ikke er verdigrunnlag for f.eks. dollaren I noe handfast som gull & sølv, men kun menneskets tro om at det er verdi I papirlapp(+ at det er lovpålagt å akseptere denne betalingsformen) og at det ikke finnes noen måte å nullstilleall gjeld uten totalt sammenbrudd I verdensøkonomien.

:shock: *that makes me a little uncomfortable* :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 28 Sep 2016, 19:07 
Avlogget

her har du en video https://www.youtube.com/watch?v=ShfV_h8QvRw

og det finnes mange flere, men denne er relativt ny. Jeg tror det kommer til å gå fryktelig galt med økonomisystemet siden sentralbankene bare gjør ting være og være. Når løsningene til gjeldsproblem er enda mer gjeld lurer jeg virkelig på hva de tenker med..

Topp

InnleggSkrevet: 29 Sep 2016, 08:14 
Avlogget

Hvordan gjør sentralbankene det verre og verre? Vennligst forklar

Topp

InnleggSkrevet: 29 Sep 2016, 14:26 
Avlogget

Sentralbankene gjør det vel verre ved at de trykker opp enda mer penger slik at det blir mer penger i omløp og verdien blir mindre. Det er dette som er inflasjon såvidt jeg har skjønt. Man trykker opp mer og mer penger for betjene sin egen gjeld på en måte. Og alle kan jo se at det ikke vil bli noen suksess :)

https://www.youtube.com/watch?v=mII9NZ8MMVM

Topp

InnleggSkrevet: 29 Sep 2016, 21:39 
Avlogget
Brukerens avatar

sentralbankene forsøker å få igang veksten ved å dele ut penger i øst og vest i form av obligasjoner etc. Veksten i obligasjoner har gått fra 8 bn USD (8 000 000 000 000) til et sted mellom 50 og 70 bn USD på bare 8 år. Det sier seg selv at den bobla kommer til å sprekke.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Sep 2016, 19:11 
Avlogget

Jeg har søkt litt på statistisk sentralbyrå og raskt på google om inflasjon.

Det ser ut til at den norske banks inflasjonsmål er ca 2,5 % pr år. Da lav inflasjon er bra for økonomien.
Det ser ut til at inflasjon i Norge i dag er på ca 5% altså dobbelt så mye av det som er gunstig.
Om disse 5% stiger opp til tosifret altså 10% eller mer har vi et problem. Inflasjon er det samme som konsumprisindeksen KPI og du finner informasjon om dette på www.ssb.no sine sider.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Okt 2016, 08:30 
Avlogget

http://www.sb.no/debatt/pa-sikt-styrer-norge-mot-okonomisk-kollaps/o/5-73-142571

Jeg har surfet litt mer og her er en artikkel som viser at om man tar høyde for at skattene til slutt kommer opp til 60-70% vil kollapsen komme rundt 2060 om vi er optimister....Så der har vi endelig en antakelse. Det var ikke lett å finne en antakelse på nettet.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Okt 2016, 09:46 
Avlogget
Brukerens avatar

Han glemmer at årskullene er sterkt varierende. Førti-tallskullene var kjempestore, men det er ikke sikkert at det lønner seg å bygge gamlehjem nå som man er forbi gjennomsnittlig levealder for folk født 1936 (2016-80=1936, fortsatt fire år igjen for kvinner.) Om 14 år er vi forbi 1946-kullets gjennomsnittlige levealder og etter det synker antallet pleietrengende dramatisk.

Det jeg derimot lurer på er om man skal fjerne statens bankgaranti og oppfordre folk til å velge sikrere spareformer. Om bankene ikke kan herje fritt vil de bli mer forsiktige i sine investeringer.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Okt 2016, 12:20 
Avlogget

Ja han glemmer for så vidt det og det har jeg ikke fått regnet noe på. Det som imidlertid er en vedvarende faktor er at vi alle lever lenger for hvert år fremover og pensjonen som alle da skal få når de blir tidligst 62 år blir nok for liten. Vi får pensjon fra 62 og lever til vi er 100 år. 40 år som pensjonister.

Jeg grublet litt på hvilke negative konsekvenser som kan komme til den norske forbruker:

1) Eiendomsskatt opp til maxbeløp av det som er lov pr måned(dette settes kommunalt)
2) renovasjon m.m. Pr mnd
3) innføre vannmåler og tar betalt pr m3 med vannforbruk
5) formueskatt økes
6) øke generell skatter og avgifter opp mot 60%
7) bensin og dieselpriser til værs
8) inflasjon stiger med 5-30% pr år --> dyrere matvarer
9) lånerente opp mot 14-20% på lån
10) lønn stiger kun med 0-5% pr år --> ligger lavere enn Konsumprisindexen og gjør at vi får mindre å rutte med hver måned
i forhold til generelt forbruk.
11) Strømprisene stiger trolig pga avgifter på strøm gjennom staten?

Jeg ser og på ulike tiltak jeg vurderer selv for å sikre meg mot akkurat dette. Her er det nettopp det å være selvberget og selvforsynt som er stikkordet.

1) Ha 50.000,- i kontanter i nødstilfelle
2) Ha mat og drikkeforsyninger for lang tid
3) ha urtehage, frukthage, drivhus for å ha noe grad av selvforsyning
4) betale ned ALL gjeld så raskt som mulig for å slippe frykten av høy lånerente
5) Investere i gull og sølv - Dette er lønnsomt i usikre tider
6) Ha alternativer til oppvarming og strøm da strømprisene og kan stige
7) Utstyr for å plukke sopp, bær, fiske
8) Ha 3 månder med lønn på konto til uforutsette utgifter

Jeg vil og igjen henvise til wikihow:
http://www.wikihow.com/Prepare-for-Economic-Collapse

Topp

InnleggSkrevet: 03 Okt 2016, 09:07 
Avlogget

Det ble kanskje litt uoversiktlig for hvermannsen....

Men la meg sette litt flere tall på dette så folk kan se hvor ille et kan bli:

Månedsutgifter:
Eiendomsskatt og kommunale avgifter : +2000,- ekstra i kommunale avgifter pr måned
Skatt på lønn øker opp mot 60-65% : +12.000 ekstra i skatt pr måned (ved bruttolønn på 30.000)
Dobling av bensinpriser + 2.000 ekstra per måned
KPI stiger og matpriser dobles + 8.000 ekstra pr måned i matutgifter
Strømpriser dobles + 2.000 ekstra pr måned
lånerente stiger opp mot 14% +25.000 ekstra pr måned i renteutgifter på lån på 3.000.000,-
Formueskatt + 2.000 ekstra pr måned

Her ser dere svart på hvitt hvorfor alle mener det er lurt å sikre seg forutsigbarhet i forhold til boliglån og gjerne vil nedbetale boliglånet raskt.

Min tanke her er som tidligere nevnt å redusere på de utgifter jeg har muligheter til.
Om jeg får bort huslånet raskt, vil jeg sitte igjen med 28.000 i utgifter per måned. Dette beløpet tenker jeg å få yttereligere ned ved
å ha urtehage, eventuelt droppe bilen, få redusert strømutgifter.

Hagen er nå under utbedring og urtehage er rett rundt hjørnet. Jeg kikker også på drivhus av ulike slag.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Okt 2016, 10:44 
Avlogget
Brukerens avatar

hvor har du tallene fra?

Topp

InnleggSkrevet: 03 Okt 2016, 12:01 
Avlogget

Draugjeger skrev:
hvor har du tallene fra?

Det er fri diktning :D Neida...

Jeg har den siste måneden lest en haug av diverse artikler på nett hvor alle spekulerer hva som kan skje, hvordan en krise kan utspille seg m.m.

Det med eiendomskatt, tror jeg er slik at kommunen har handlingsrom til å ca doble den (her er det en makssats.)
Skatt på lønn og annet leste jeg at bare kan presses opp mot 60-65% før det økonomiske systemet kollapser. Jeg antar dette er
worst case scenario. Økt skatt kommer jo da av økte utgifter til staten som igjen kan komme av økt uføretrygd, økt arbeidsledighet osv.

Jeg har lest om KPI og lønnsstigning på ssb sine sider. Her står det og at målet til Norge er at inflasjon skal ligge på rundt 2%. Nå er det på rundt 5%.(KPI) Lønninger stiger mindre og dette vil over få år medføre mye dyrere matvarer om denne trenden fortsetter

Strømpriser dobles. Her tenker jeg at staten kan gå inn og kreve mer avgifter i forhold til strømbruk og dette vil da igjen få utslag i større strømutgifter. Bare spekulasjoner altså. Men det er en variabel utgift.

Det var noen som nevnte her at på 1980 tallet steg renten svært raskt opp til rundt 14%. Det er og derfor jeg brukte det tallet som
et utgangspunkt, ikke for å påstå at dette nødvendigvis skjer. Men for å vise hvor stor effekt det kan ha på husholdningsbudsjettet.
Jeg antar at Norges bank på sikt ønsker å ligge på rundt 6%, jeg tror det var dette som var ønskelig prosent på boliglån bl.a.
Her er det mange faktorer som hele tiden er med å drar i alle retninger.

Formueskatt + 2.000 ekstra pr måned. Igjen, staten må ta inn penger der de kan og økt formueskatt kan være et alternativ. Dette vil trolig ikke komme med en blåblå regjering, men kan bli et faktum om AP kommer tilbake.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Okt 2016, 18:33 
Avlogget
Brukerens avatar

Når rentene var så høye som 14% så fikk man trekke renteutgifter fra inntektene. Det er heller ikke vanlig å både ha høye renteutgifter (gjeld) og høy formue samtidig. Jeg har ikke kunnskap til å vurdere hvor realistisk tallene du kommer med er, men jeg håper man slipper å ta høyde for alle faktorene samtidig. Ellers er jeg enig i konklusjonen. Bli kvitt gjelda! :)

Topp

InnleggSkrevet: 03 Okt 2016, 18:48 
Avlogget

Du har jo ingen troverdige kilder til tallene du hiver ut.
Pardon my french, men dette er jo bare noe oppdiktet j---- fjas

Topp

InnleggSkrevet: 03 Okt 2016, 19:54 
Avlogget

Vi får bare se hva som skjer :D

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 23 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet