Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Nov 2017, 09:17

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 19 Sep 2016, 13:16 
Avlogget

"For første gang siden den kalde krigen legger den tyske regjeringen frem et nytt konsept for sivilforsvar. Her oppfordres tyskerne til å ha et nødforråd av mat og vann hjemme. Folk bør også ha kontanter og en plan for alternativ energiforsyning, heter det."

Jeg vil ikke blir en skeptiker men personlig tror jeg det kan vare tegn for fremtidens handlingene til den tyske regjeringen.
For oss på forumet dette er ingen nytt men hva syns dere kan dette har noen betydning for oss i Norge eller i verdens skala?
Gjerne høre hva dere syns om dette?

Hele artikkel hvis noen vil lese:
http://www.aftenposten.no/verden/Ny-ber ... 2736b.html

Hilsen
Bamse86

Topp

InnleggSkrevet: 19 Sep 2016, 19:49 
Avlogget

Jeg tror ikke det nødvendigvis er noen dypere mening her.

Før var man flinkere til å ha litt liggende i reserve. Det har vi blitt dårligere til, og dette rådet er egentlig på høy tid. Selv om det ikke skrikes så høyt om det, så er jo dette forsiktig anbefalt av både Norge og Sverige også.

At meldingen kommer akkurat nå, kan like gjerne relateres opp at slike planer utredes ved jevne mellomrom, og syklusene i det, som noen spesifikk hendelse i disse dager, eller fremover.

Det er et godt råd, solid forankret i sunn fornuft. Når folk ikke gjør det av egen maskin lenger, så blir det naturlig å gi det som et råd.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Nov 2016, 23:18 
Avlogget

Godt å se at myndigheter i andre land tør å be befolkningen tenke på hvordan de kan klare seg selv noen dager.. Dessverre burde det nok hatt større fokus, og ikke vinkles i mot tilstander der man tenker konflikt, krig og slikt.

Bare de siste dagene ser vi hvordan norsk høstvær lammer deler av landet. Svalbard er søkkvått, mens i dalene på sørlandet må folk evakueres til omsorgssentre pga snøvær som lammer kraftforsyning, veger klarer ikke holdes åpne og telefonnettet kneler.

Håper å bidra til en økt bevistthet blant de jeg kjenner og at jeg kan formidle tanker rundt det å forberede seg, også med helt enkle grep, slik at man står bedre rustet neste gang noe slikt skjer. Jeg tror ikke det blir krig i neste uke, men jeg forventer at det kommer drittvær også i nær fremtid som vil sette mange på prøve...

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: