Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 05:28

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 2 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Befolkningsøkning
InnleggSkrevet: 21 Jun 2016, 11:44 
Avlogget

http://e24.no/makro-og-politikk/statistisk-sentralbyraa-ssb/ssb-tror-norges-befolkning-oeker-med-en-million-rekordfort/23718297

SSB antar at det blir en drastisk befolkningsøkning i Norge fremover. Dette er noe jeg har nevnt tidligere som et krisescenario.
Det blir færre ressurser, det blir flere eldre og vi kan ikke klare å opprettholde den standarden på levekår som vi har i dag.

Det virker som alle tar dette med knusende ro og da tenker jeg: "Er det slik at når man aner en fortapelse så aksepterer man det og går ned med skuta, eller gjør man noe for å unngå å bli dradd ned i et uføre.

Det er så mange ting jeg kan peke på som viser hvilken dårlig vei Norge har fremover:
1. Olje og oljeæringen går elendig. Jobber sies opp og mange må finne alternativt arbeid
2. Vi øker fortsatt på i antall uføretrygdede i Norge.
http://www.dn.no/nyheter/politikkSamfunn/2015/04/28/0520/kraftig-kning-i-antall-unge-ufre

Alle er syke på en eller annen måte virker det som. Jeg kunne sikkert blitt uføretrygdet selv om jeg gikk inn for det. Det er altfor lett å bli uføretrygdet. For mange handler om å omskolere seg til områder hvor man ikke er arbeidsufør og være villig til å flytte til steder hvor man kan få jobb.

3. Innvandring. Takket være høyre/frp er dette et begrenset problem. Når jeg snakker om problem så tenker jeg på økte utgifter for den Norske stat. Det er folk som trenger hjelp rundt om i verden, men nå tenker jeg utelukkende på det balanserte budsjettet som Norge har til enhver tid. Dette har ingenting med rasisme eller negativitet til innvandring. Jeg bare påpeker at dette er en merkostnad for Norge
4. Det som imidlertid innvandring fører til er tilstander i Sverige der det blir en segregering og gruppedannelser. Dette er ikke en ønsket form for innvandring noe land ønsker. Man ønsker en integrering av innvandrere slik at de blir en del av et fellesskap og ikke en egen lukket gruppe innad i Norge. Da kan det bli konfrontasjoner mellom ekstreme parter som bare er til plage og elendighet for uskyldige tredjeparter.
5. Eldrebølgen. Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen fra rundt 2015 --> 2021 vil eldrebølgen tredobles og utgiftene vil også naturligvis øke her. Helsevesenet jobber på spreng for å finne gode løsninger da gjerne innen teknologiske løsninger som kan være besparende, men hvor mye kan teknologi erstatte omsorg fra mennesker?
6. Ny økonomisk kollaps? Dette er som tidligere nevnt et spørsmål om tid.

Hva kan du gjøre for å sikre deg mot alle disse negative tingene?

1. Sikre deg en god bunnsolid jobb som gir fast og god inntekt
2. Øke på med utdanning som gjør at du går først i køen på jobbinvervjuer
3. Redusere faste utgifter til et minimum.
4. Ha alternativ pensjonssparing
5. Ikke ha gjeld når du er pensjonist
6. Være selvgående/selvberget om uløkka er ute

Mulig dette innlegget er veldig elendig, men det var et oppgulp og trolig ikke så gjennomtenkt og reflektert som det burde være så ta det med en klype salt :D

Topp

Innleggets emne: Re: Befolkningsøkning
InnleggSkrevet: 23 Jun 2016, 07:45 
Avlogget

Enda en link i dag på nyhetene om temaet:

http://stavrum.blogg.no/1466605221_pner_dren_for_massiv_.html

Man må i alle fall tenke gjennom hvordan man kan løse utfordringer slik at situasjoner blir håndterbart og ikke kommer ut av kontroll.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 2 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: