Hei!
Jeg er ny her og tenkte jeg skulle skrive litt om hva jeg forbereder meg på.
Mye eller alt er sikkert tatt opp før i andre tråder.
Det som bekymrer meg mest er det stigende folketallet i verden og hvor connected vi er i form av transport.
Hvis vi ser til naturen, noe jeg mener er en mal for hvordan vi skal leve, så ser du raskt hvordan ting fungerer.
Jeg jakter og forstår mye av den naturlige balansen, planter, dyr, insekter, det er alt en stor syklus.
Hvis bestanden på foreksempel rev går opp, kommer det skabb og dreper mange rev, bare de sterkeste overlever, og dermed bra gener, dette er jo naturens måte og holde gode gener i omløp,
luke ut de dårlige samtidig som besanden blir holdt nede for at andre dyrearter og planter også skal få "leve".
Vi mennesker er utrolig destruktive og arrogante. vi er en av få hvis ikke den eneste arten i verden som ødelegger sitt eget habitat,
ikke bare det men vi manipulerer alt for at vi skal tjene mere penger.
Her er det ikke bare en ting som kan gå galt men 1000 ting..
foreksempel manipulerer vi den natrurlige døds raten med medesiner og vaksiner for at flere folk skal leve, vi trenger mere mat fordi det er flere folk, så vi manipulerer avlingene for at vi skal få mest mulig mat ut av hver kvadratmeter. Mere mat + medesiner og vaksiner = populasjons økning, som igjen betyr mere forbruk og produksjon av dritt som ødelgger naturen og osonlaget.
Når idustrien tok av for fult, begynte vi også og bygge en stor domino.
Skulle det komme et virus som var resistant for antibiotika (som er det eneste vi har mot bakterier) har vi et utrolig stor problem... ikke nok med det, men vi må fore kyllinger fulle med antibiotika som vi senere spiser og gjør oss resistante.
Skulle det komme en "superbug" som tåler de genetiske mutsajonene vi gjør med plantene, ville det spred seg som ill i tørt gress, og vi ville fort ha hatt et globalt matproblem.
Vi kjemper en umulig kamp mot naturen. Og vi balanserer hele tiden på et knivblad.
Jeg liker og sammenligne menneskeheten med en man som har vært fattig hele livet, og over natta blitt milionær.
Dette er bare 1 scenario (eller flere da)
Jeg tenker også på hvor avhengi vi er av Elektronikk.
Skulle en solstorm (EMP) slå ut elektrisiteten vår, får vi ikke fylt bensin, mat blir ikke levert, du får ikke betalt i butikken, kjøle mat blir ødelagt over natta, i can go on and on....
basically har vi verdens undergang på sekundet.
Det har skjedd før og det vil skje igjen!
Det her er bare et parr ting jeg tenker på som kan gå galt!
Men det som skremmer meg mest er at vi har blitt så avhengi av alle andre.
All produksjon er flyttet ut av landet osv.
Dvs hvis det går galt 1 sted kan det dra med seg resten av verden også.
Idielt sett hadde det vært best med små samfunn som produserte det de brukte selv, hvis 1 samfunn hadde veltet hadde de ikke dratt med seg alle de andre.
Beklager alle skrivefeil! jeg har dysleksi