Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Nov 2017, 09:29

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Hva jeg er redd for!
InnleggSkrevet: 16 Jun 2016, 21:12 
Avlogget
Brukerens avatar

Hei!
Jeg er ny her og tenkte jeg skulle skrive litt om hva jeg forbereder meg på.
Mye eller alt er sikkert tatt opp før i andre tråder.

Det som bekymrer meg mest er det stigende folketallet i verden og hvor connected vi er i form av transport.
Hvis vi ser til naturen, noe jeg mener er en mal for hvordan vi skal leve, så ser du raskt hvordan ting fungerer.
Jeg jakter og forstår mye av den naturlige balansen, planter, dyr, insekter, det er alt en stor syklus.
Hvis bestanden på foreksempel rev går opp, kommer det skabb og dreper mange rev, bare de sterkeste overlever, og dermed bra gener, dette er jo naturens måte og holde gode gener i omløp,
luke ut de dårlige samtidig som besanden blir holdt nede for at andre dyrearter og planter også skal få "leve".

Vi mennesker er utrolig destruktive og arrogante. vi er en av få hvis ikke den eneste arten i verden som ødelegger sitt eget habitat,
ikke bare det men vi manipulerer alt for at vi skal tjene mere penger.
Her er det ikke bare en ting som kan gå galt men 1000 ting..
foreksempel manipulerer vi den natrurlige døds raten med medesiner og vaksiner for at flere folk skal leve, vi trenger mere mat fordi det er flere folk, så vi manipulerer avlingene for at vi skal få mest mulig mat ut av hver kvadratmeter. Mere mat + medesiner og vaksiner = populasjons økning, som igjen betyr mere forbruk og produksjon av dritt som ødelgger naturen og osonlaget.

Når idustrien tok av for fult, begynte vi også og bygge en stor domino.
Skulle det komme et virus som var resistant for antibiotika (som er det eneste vi har mot bakterier) har vi et utrolig stor problem... ikke nok med det, men vi må fore kyllinger fulle med antibiotika som vi senere spiser og gjør oss resistante.

Skulle det komme en "superbug" som tåler de genetiske mutsajonene vi gjør med plantene, ville det spred seg som ill i tørt gress, og vi ville fort ha hatt et globalt matproblem.

Vi kjemper en umulig kamp mot naturen. Og vi balanserer hele tiden på et knivblad.

Jeg liker og sammenligne menneskeheten med en man som har vært fattig hele livet, og over natta blitt milionær.

Dette er bare 1 scenario (eller flere da)

Jeg tenker også på hvor avhengi vi er av Elektronikk.
Skulle en solstorm (EMP) slå ut elektrisiteten vår, får vi ikke fylt bensin, mat blir ikke levert, du får ikke betalt i butikken, kjøle mat blir ødelagt over natta, i can go on and on....
basically har vi verdens undergang på sekundet.
Det har skjedd før og det vil skje igjen!

Det her er bare et parr ting jeg tenker på som kan gå galt!
Men det som skremmer meg mest er at vi har blitt så avhengi av alle andre.
All produksjon er flyttet ut av landet osv.
Dvs hvis det går galt 1 sted kan det dra med seg resten av verden også.
Idielt sett hadde det vært best med små samfunn som produserte det de brukte selv, hvis 1 samfunn hadde veltet hadde de ikke dratt med seg alle de andre.

Beklager alle skrivefeil! jeg har dysleksi :)

Topp

Innleggets emne: Re: Hva jeg er redd for!
InnleggSkrevet: 26 Jun 2016, 15:13 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg er også bekymret for at vi er for mange her på jorden i forhold til dens bærekraft. Allerede nå bruker vi langt mer enn det som er bærekraftig. Det snakkes ofte om økologisk fotavtrykk, dvs hvor stor påvirkning vi har på miljøet i forhold til hva det kan tåle uten å forringes. Alt nå forbruker vi langt mer enn kloden kan tåle på sikt. Om vi sammenligner med en person med penger i banken, så ville det vært som om h*n levde høyt på strå og ikke bare brukte lønna, men også store deler av bankinnskuddet hvert år. Det går bra en stund, men til slutt er bankkontoen tom og det blir smalhans de lux.

Jeg er redd det er alt for mange sårbarheter til at dette kan gå noe særlig mye lenger. Den første flaskehalsen tror jeg vil være mangel på billig energi. Rett nok ser det ut til at skiferoljen i USA har klart å utsette nedgangen i oljeproduksjonen noen få år, men peak oil er langt fra et uaktuelt problem. Senere kommer lignende «peak-produksjonsproblemer» for en lang rekke andre ikke-fornybare råvarer. Og i tillegg er det sårbarhetene i økosystemene som kan medføre uventede kollapser. Så det er nok av momenter som gir grunn til uro.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Jul 2016, 19:28 
Avlogget

Jeg tror vi er langt forbi peakoil. Produksjonen har falt i mange år nå og selv om olje ser billig ut i dag er det vel et spørsmål om tid før det ikke er mulig å få opp nok olje og prisen vil gå i taket og veldig få har råd til de siste dråpene som hentes opp. Olje er ikke fornybar det vil gå tomt og hva da?

Er helt enig i at vi er for mange på planeten og det kommer til å ende dårlig.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Jul 2016, 11:26 
Avlogget
Brukerens avatar

Ascension skrev:
Jeg tror vi er langt forbi peakoil. Produksjonen har falt i mange år nå og selv om olje ser billig ut i dag er det vel et spørsmål om tid før det ikke er mulig å få opp nok olje og prisen vil gå i taket og veldig få har råd til de siste dråpene som hentes opp. Olje er ikke fornybar det vil gå tomt og hva da?

Er helt enig i at vi er for mange på planeten og det kommer til å ende dårlig.

Vi er langt forbi konvensjonell råolje-peak, ja. Men så er det disse andre oljevariantene som kompliserer og dekker til bildet. Felles for disse er langt høyere produksjonskostnader enn den oljen de for eksempel fortsatt har noe igjen av i Midtøsten. Uten skiferoljen tror jeg vi ville hatt peak for alle oljetyper samlet sett.

Men skiferolje vil nå sin egen peak meget raskt selv uten det prisfallet vi har hatt de siste årene. Dersom prisene hadde holdt seg rundt 100 dollar fatet, tror jeg denne peaken hadde kommet før 2020. Nå kan det drøye noen få år etter den datoen. Finansieringen av ny skiferoljeproduksjon kan imidlertid bli et problem. Men hukommelsen til finansinstitusjoner er ikke spesielt imponerende, så det kan hende de glemmer de tapene de har blitt påført av skiferoljeprodusenter raskt. Da vil vi se en ny boom av skiferolje når prisene begynner å ta seg opp igjen.

Ellers så er ikke problemet først og fremst at oljen vil gå tom, men at man ikke klarer å produsere nok uansett hvor høy pris verdensøkonomien synes å tåle. Da vil vi ikke klare å dekke det behovet vi trenger for å holde hjulene i gang og det bærer utforbakke for alvor....

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jul 2016, 18:18 
Avlogget

Etter litt søking på nett: Peak oil i nordsjøen var i 1999 og for de resterende oljeproduserende landene mellom der og 2010.
Det er nok en helt reel fare som vil oppstå i ikke altfor nær fremtid. Kanskje 10-15år frem i tid? Tviler det blir gradvis slik at matprodusjonen kan ta seg opp her i landet, men en hendelse som skjer plutselig "og som ingen kunne se komme, i media"..

Det er begrenset hvor langt det er mulig å frakte korn med hest og kjerre før lasten er borte.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jul 2016, 17:20 
Avlogget
Brukerens avatar

de fleste fornuftige mennesker aksepterer at man nå ligger på toppen av oljeæraen, rett før det går utfor. Skillet ligger mellom de som tror det vil føre til en dystopi og de som tror at ny teknologi kommer til å overta i tide.

Selv tror jeg at de forskjellige "peak'ene" (peak oil, peak copper, peak coal, peak uranium, peak zink, lead, phosphorus etc.) kommer til å føre til en laaaaang nedgangstid i menneskets historie.

Det kommer selvsagt ikke til å skje i morgen, men kanskje over hele dette århundret.

I mange tilfeller kommer man til å finne alternativer, i noen tilfeller kan man kanskje klare seg uten, men det største problemet ligger i at det økonomiske systemet verden baserer seg på (globalisert markedsliberalisme) er så utrolig avhengig av billig energi for å fungere smertefritt.

Og noen alternativer til billig energi finnes pr. idag ikke andre steder enn i hjernene til teknologioptimister.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jul 2016, 14:00 
Avlogget
Brukerens avatar

Enig med deg Draugjeger! Jeg er dessverre langt fra sikker på at disse teknologioptimistene vil få rett. Selv om jeg gjerne skulle ønsket at det var slik. Eksempelvis er kommersiell fusjon ikke kommet vesentlig nærmere enn for 50 år siden. Fortsatt er brukbare løsninger langt inn i framtiden. Og om de noen sinne kommer, er langt fra sikkert.

Ang olje vil jeg bare nevne følgende:
I første omgang kan vi se bort fra at det er stor forskjell på hvor mye energi som må til for å produsere de forskjellige typer olje. Totalproduksjonen av olje MÅ nødvendigvis etter hvert flate ut fordi dette er snakk om en ikke-fornybar ressurs. Det er ikke mulig å øke produksjonen jevnt og trutt til det plutselig en dag er tomt. Og det er nettopp det som har skjedd i Nordsjøen og svært mange andre steder i verden. På et visst punkt flater det ut og holder seg omtrent der en stund før produksjonen går nedover. Dette er peak oil. Man har peak oil for hver enkelt oljebrønn, hvert felt, hver region og for verden som helhet.

Fram til nå har verdens oljeproduksjon vokst med et antall prosent hvert år, sånn stort sett. Etter den kommende utflatingen vil den gå ned med et antall prosent hvert år. Det vil nok ikke være en helt jevn kurve. Det vil være en humpete veg også på tur nedover. Men det vil gjøre veldig stor forskjell for verdensøkonomi og vår velferd hvor mange prosent produksjonen faller med i snitt per år. Det kan ses på som forskjellen på en slak utforbakke og en bratt fjellskrent, eller klippe…

Her er et eksempel: Om produksjonen faller med 2 % i 10 år, vil den da være 82 % av utgangspunktet. Men faller den med 5 % vil den være bare 60 % av opprinnelig topp etter 10 år. Tilsvarende tall etter 25 år vil være 60 og 28 %.

Men det er svært lite sannsynlig at det voldsomme koket et fall i produksjon vil føre til, ikke vil ha vidtrekkende ringvirkninger i alle deler av økonomi og samfunn. Energi er en helt sentral og nødvendig drivkraft i økonomien. Uten tilgang på nok energi vil vi sannsynligvis se mange ugunstige effekter…..

Og så tilbake til første avsnitt: Det er ikke bare produksjon i antall oljefat som er av betydning. Det snakkes om billig og dyr olje å produsere. Dette kan sees på som hvor mye energi i form av oljefat det går med til å produsere nye oljefat. På det meste holdt det å bruke energi tilsvarende ett oljefat for å produsere 100 fat. Naturlig nok blir denne enkle og svært lønnsomme oljen produsert før man går løs på den dyre og vanskelige, sånn stort sett. Konklusjonen er at man etter hvert er nødt til å bruke en stadig større del av oljen som blir produsert i selve oljeproduksjonen, ikke til å drive resten av verdensøkonomien. Det vil gjøre fallet jeg beskrev over langt mer alvorlig.

Så konklusjonen min blir: Det er all mulig grunn til å være bekymret. Svært bekymret!

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jul 2016, 18:46 
Avlogget

Jeg er enig med deg Bamse. Det er all grunn til å forberede seg på et slikt senario for å komme best mulig gjennom det. Selv om jeg håper at noe ny teknolgi vil hjelpe slik at det går bra.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jul 2016, 22:51 
Avlogget
Brukerens avatar

Ja, å implementere teknologi kan ta utrolig lang tid. Bare tenk på f.eks laser, hvis teoretiske grunnlag ble lagt på 30-tallet. eller mikrobølger. eller...føkk, internett.

Det teoretiske grunnlaget for fusjonskraftverk, med fungerende prototyper finnes. Hvor mange år tar det innen de er "i salg"? 40 år?

Og energiproblemet er som sagt ikke det mest alvorlige. Peak Water burde det svinge av.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Nov 2016, 16:52 
Avlogget

Jeg kjenner jev er litt redd fpr konsekvenser av det kommende valget i USA.... og at verden er et sted at det var de to kandidatene man kunne velge mellom...

Topp

InnleggSkrevet: 06 Nov 2016, 21:19 
Avlogget

Anser Trump som det minste av to onder. Ikke at jeg har stemmerett i USA, da.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: