Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Nov 2017, 09:29

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 31 Mar 2016, 19:04 
Avlogget

I det siste har det vært flere ubehagelige nyheter ifm radioaktivitet. Vi har f.eks utslipp fra kraftverk, som i her fra Kjeller: http://www.tu.no/artikler/stralevernet- ... ler/327239

Faren her er at grunnvannet kan forurenses. Ikke gøy for dem som bor i umiddelbar nærhet.

Og så har vi nyheten om at IS fantaserer om å angripe med skitne bomber http://www.dagbladet.no/2015/06/11/nyhe ... /39607029/

-evt tvinger seg tilgang til et atomkraftverk
http://www.nrk.no/urix/video-funnet-und ... 1.12809561

Som prepper så merker man at motivasjonen for å forberede seg på denne typen scenarier, øker merkbart. Det kan til og med ha litt hast. Men da er det jeg må spørre dere, kjære preppere - hvordan beskytter man seg best mot denne typen scenarier?

Har tenkt på etpar ting: Det er mulig å få kjøpt bio/chem dresser som også beskytter mot radioaktivt nedfall (ikke direkte stråling, men forurenset nedfall i etterkant av en atomulykke el.l) og gassmasker el.l som beskytter luftveiene fra radioaktivt støv. Kan være greit å ha i en bug-out setting.

Men 1) hvordan kan man sikre at vannet man drikker er trygt, i tilfelle radioaktivt utslipp til grunnvann, som på Kjeller? Noen som har kjennskap til noen slags filtere eller ioniserende devices som kan brukes?

Og: 2) Hvor får man kjøpt måleinstrumenter/alarmer som kan gi deg advarsel om radioaktivt utslipp om du skulle være så uheldig å havne i nærheten av et? Early warning kan bety mye (Eks familie vi har som bor i Finnmark, nært Kolahalvøyen: De vet at om en atomulykke skulle skje på andre siden av grensen, har russiske myndigheter ikke tradisjon for å varsle raskt nok, de mener at man neppe får vite om det før man allerede er blitt utsatt for alvorlig bestråling).

Topp

InnleggSkrevet: 31 Mar 2016, 20:23 
Pålogget

Vet ikke om noen drakter, men poenget er vel å hindre at støv/partikler kommer i direkte kontakt med huden - man sér jo på film (?!) disse draktene som er heldekkende og glatte overflater; antagelig slik at minst mulig av radioaktive partikler skal feste seg på drakten...
Når det gjelder å puste, så duger kanskje de enkle til biltema - de med patroner for støv? Poenget er vel å hindre innpusting av støv som evt. er radioaktivt...

Drikkevann er igrunn greit; vannet i seg selv blir ikke radioaktivt (etter hva jeg vet); det er partiklene i vannet som kan bli radioaktivt. Et Omvendt Osmose filter skal ta det (og det meste av annet forurensing).

En Geiger-teller er vel ikke noe man får kjøpt hvorsomhelst her, og jeg tror de koster en del - men; sér at Kjell & kompani har en duppeditt man kan putte i smart-telefonen... Hvor god den er, vites jo ikke, men kanskje gøy å leke seg med? :)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 01 Apr 2016, 21:09 
Avlogget

Drakt har jeg allerede: Tychem F fra denne websiden, skal beskytte mot bl.a radioaktivt støv. Den er nokså dyr til å være en engangsdrakt, men er absolutt verdt å ha.
http://ress.lt/en/work-clothes-workwear/disposable-clothing/protective-overall-tychem-f-detales

(Selv kjøpte jeg den under ebola-utbruddet for etpar år siden, greit å ha en drakt som beskytter mot biologiske uhumskheter så vel som kjemiske. Hvem vet hva man kan få bruk for en dag)

Takk for tips om geigerteller-gadget! Er for tiden i kontakt med et firma som selger geigertellere - og det er dyrt, som du sier. Men det man trenger er vel ikke nødvendigvis et nøyaktig måleinstrument, men heller en alarm som kan gi signal om man skulle komme ut for høy stråling. Dersom disse små geigertellerne fungerer som varsling, er de jo mye greiere å ha med seg enn et stort måleinstrument. Flere som har tips om eller erfaring med geigertellere?

I disse terror-tider, hvis man reiser daglig med kollektivtrafikken i en europeisk storby bør man antakelig ha med seg både alarm for radioaktivitet og for (strids)gass, samt en brannhette/fluktmaske i veska/bilen. Bare for å være forberedt på det meste. Da kan man kanskje også være med og redde andre i en krisesituasjon.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Apr 2016, 00:22 
Avlogget

Brannhette har jeg ikke hatt på mange år. Hadde det når jeg bodde i Oslo. Men de gikk ut på dato. Har også hatt sommerjobb hvor jeg måtte gå med fluktmaske/ brannhette. Brannhette/ fluktmaske er vesentlig hendigere å gå med til daglig enn en gassmaske. Men de varer ikke så lenge. Er vel laget for å puste i en 20- 30 min så du kan komme deg unna?

Hvis du er bekymret for stridsgass så er kanskje fullers jord og børste noe for deg?

Topp

InnleggSkrevet: 02 Apr 2016, 12:33 
Pålogget

Candiru skrev:
Hvis du er bekymret for stridsgass så er kanskje fullers jord og børste noe for deg?

Har lurt litt på dette med Fullers jord... Er ikke det egentlig bare Bentonitt i pulverform? I såfall, så er det jo endel merker med kattesand som består av rent bentonitt - kunne ikke da dette males opp og brukes som Fullers jord? :)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 02 Apr 2016, 13:25 
Avlogget

Nå har jeg den holdningen til stridsgass at avstand er det beste vernet. Jo lenger unna der det eventuelt kan bli brukt stridsgass som terror du er, jo sikrere er du.

Når det gjelder angrep med stridsgass så er det jo slik, at dersom du er i det umiddelbare nedslagfeltet, har du dårlige sjangser uansett. Problemer med varslingssystemer osv. De gode nyhetene er at jo lenger unna episenteret du er, jo større er sjangsen for å overleve. Og små tiltak kan utgjøre en stor forskjell, sånn som å stenge for lufting... Norge er ganske stort, en eventuell terroristangriper vil neppe kunne dekke hele Norge med stridsgass. I grisgrendte strøk er det sannsynligvis en større trussel at noen skal kjøre rundt og skyte folk.

Gift/gasser osv. har eksistert ganske lenge. Men hvor mange er blitt drept av gift, kontra hvor mange er blitt drept av kniv og skytevåpen? Helsemessige og hygeniske tiltak vil også være viktigere enn forberedelser mot stridsgass.

Vi går inn i en tid der det blir mindre olje. Det kommer sannsynligvis aldri mer i historien til å bli produsert like mye stridsgass som det ble under første og andre verdenskrig. Dyrebare syntetiske kjemiske produkter kommer til å gå til noe mer fornuftig.

Tror de store maktene kommer til å nøye seg med konvensjonelle våpen og atomvåpen.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Apr 2016, 15:30 
Avlogget

Candiru skrev:
Brannhette har jeg ikke hatt på mange år. Hadde det når jeg bodde i Oslo. Men de gikk ut på dato. Har også hatt sommerjobb hvor jeg måtte gå med fluktmaske/ brannhette. Brannhette/ fluktmaske er vesentlig hendigere å gå med til daglig enn en gassmaske. Men de varer ikke så lenge. Er vel laget for å puste i en 20- 30 min så du kan komme deg unna?

Ja, brannhettene varer 30 min. Nok til å komme seg unna, ikke så mye mer enn dét. Men det er også først og fremst flukt jeg tenker på - komme seg unna en farlig situasjon. Man frykter jo at IS både har tilgang til sennepsgass og materiale for en skitten bombe, og at de er gale nok til å bruke sånt i en europeisk storby, det vet vi jo at de er. Nok skumle scenarioer å ta tak i her for en prepper/survivalist!
http://www.nrk.no/urix/_-vi-vet-is-bruker-sennepsgass-1.12546239
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Obama-advarer-om-atomterror-8414187.html

Skulle man preppet for en langvarig situasjon, må man ha tilfluktsrom beregnet for et kjernefysisk/biochem scenario. Ikke noe jeg har råd til å bygge. Nå finnes slike riktignok blant de offentlige tilfluktsrommene, men jeg har aldri klart å finne noe kart som beskriver hvilke tilfluktsrom som er beregnet for dette, og hvilke som bare er vanlige "bomberom". Altså, offentlig beredskap er ubrukelig.

Fullers jord, godt tips... For hjemmelageret.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Apr 2016, 15:46 
Avlogget

Candiru skrev:
Nå har jeg den holdningen til stridsgass at avstand er det beste vernet. Jo lenger unna der det eventuelt kan bli brukt stridsgass som terror du er, jo sikrere er du.

Når det gjelder angrep med stridsgass så er det jo slik, at dersom du er i det umiddelbare nedslagfeltet, har du dårlige sjangser uansett. Problemer med varslingssystemer osv. De gode nyhetene er at jo lenger unna episenteret du er, jo større er sjangsen for å overleve. Og små tiltak kan utgjøre en stor forskjell, sånn som å stenge for lufting... Norge er ganske stort, en eventuell terroristangriper vil neppe kunne dekke hele Norge med stridsgass.

Gode betraktninger, Candiru. Klart det tryggeste er å bosette seg på landet et sted. Nå er jeg dessverre ikke der ennå, og det vil ta noe tid før jeg evt kan flytte bosted. Siden jeg bor midt i smørøyet (supersentralt) og bruker kollektivtransport til alle reiser, må jeg dessverre preppe i forhold til dette.

Sitter man på T-banen og noen har bestemt seg for å slippe gass i tunnellsystemet, har du nok rett i at man ikke kan forvente mye hjelp fra de offentlige varslingssystemene. Derfor har jeg i tankene at en gass-detektor i min daglige reiseveske måtte være tingen.

Skulle først det verste skje, skal det godt gjøres å komme helskinnet unna. Men man er jo ikke prepper fordi man er fatalist, så man vil jo gjøre sitt beste for å overleve uansett scenario :)

Topp

InnleggSkrevet: 02 Apr 2016, 16:37 
Avlogget

Radioaktivitet:
Slik jeg ser det etter det jeg har lest om radioaktivitet er det flere ting som er viktig å tenke på:

Forebyggende:
Mat for 72 timer
Vann for 72 timer
Apparat for å måle radioaktivitet
Hazmat suit/biosuit
Oljeregntøy (fungerer visst ypperlig mot radioaktiv nedbør som en nødløsning?)
Ha et tilfluktsrom for nettopp dette formålet. Et rom uten vinduer er det beste. har man et rom midt i huset, uten vinduer er dette rommet man bør bruke.

Om det skulle oppstå et radioaktivt utslipp i nærheten av deg er det flere ting du må tenke på:
1. Klarer du å bugout langt bort fra utslippet
Mitt svar er her nei. Fordi om det oppstår panikk vil det oppstå bilkøer og fremkommelighet vil være umulig.

Grafer viser at det er de første døgnene som radioaktivitet er høyest etter et utslipp. Derfor ville jeg selv valgt å vært inne i huset, hos meg hadde det garantert blitt hallen midt i rommet. Det er ikke optimalt, men det er trolig det beste. Man kan og tette igjen vinduer med plast og gaffateip eller hammer og spiker.

Kort oppsummert: Bugin i 72 timer, ha mat/drikke i 72 timer. Vent 2-3 døgn før du vurderer bugout. Vær i et rom uten vinduer.

IS terrorister:
Enkelt og greit, vil neppe IS terrorister være på avsidesliggende strøk. Derfor regner jeg med at det kun er Gardemoen og Oslo som er potensielle mål for IS.

Grunnvann forutrenses:

1. Jeg tror ikke jeg ville gamblet med å få renset radioaktivt vann. Det høres ut som en tidkrevende prosess.
Her tenker jeg at man må ha redskap for å måle radioaktivt avfall i vann
Deretter tenker jeg at man må forflytte seg til et sted der det ikke er radioaktivt vann.

Alternativt kan man satse på at en egenbort brønn er utenfor faresonen og at denne ikke blir påvirket?!

Måle radioaktivitet
http://www.amazon.com/b?node=318143011

Topp

InnleggSkrevet: 02 Apr 2016, 19:29 
Avlogget

Hva med denne mot stråling:

http://www.amazon.com/RADTriage-Persona ... B006AVLS22

Videre når det gjelder stridsgass osv. så er IS beskyldt for å bruke en slags sennepsgass i pulverform, blandet med sprengstoff. I tillegg anklager kurderne IS for å bruke klorgass. Det er relativt primitive greier, sammenlignet med angrepene på T- banen i Tokyo for mange år siden....

Topp

InnleggSkrevet: 02 Apr 2016, 20:19 
Avlogget

https://snl.no/stridsgass

Topp

InnleggSkrevet: 10 Apr 2016, 12:03 
Avlogget

Mr I : Tusen takk for amazon-linken! Jeg hadde først gitt opp Amazon, fordi de første geigertellerne jeg sjekket der, alle ga beskjed om at "This item does not ship to Norway". Så jeg tenkte dette gjaldt generelt, at man ikke får kjøpt slikt ifra US/Amazon. Men nå har jeg gjennomgått hele rekken med items, og ser at mange av dem faktisk sendes til Norge. Så takk for link.

Jeg syns det generelt er et problem at de kan ha utmerkede prepper-dingser i USA, men man får ikke kjøpt slikt i Norge, eller få det oversendt hit. F.eks ville jo de kortene Candiru foreslo for deteksjon av radioaktivitet, som kan ligge i lommeboka, vært en utmerket (og morsom) greie å ha med seg overalt, men der gjelder samme problem: Does not ship to Norway.

Her er link til den rimeligste geigertelleren jeg fant på Amazon som sendes til Norge: http://amzn.com/B00D94VHWO
Den er analog, dvs har ikke elektronisk display, men avgir lyd- og lyssignaler som indikerer hvor sterk strålingen er. Det skulle vel holde som "alarm" for unormalt høy stråling. Det fins en digital versjon, 50% dyrere, som kan ses her: http://amzn.com/B00IWD3K72

Det eneste jeg er redd for, er at apparatet kan bli skadet under frakt. Skulle ønske jeg visste om noen som solgte tilsvarende i Norge, med garanti og kanskje noe kundeservice. Har noen tips, feel free to share. I mellomtiden er nok anskaffelse av Kjell&Co's billige mobil-geigertellere et godt tips, i mangel av bedre utstyr :)

Topp

InnleggSkrevet: 10 Apr 2016, 12:43 
Avlogget

Hvis du ønsker ulike produkter fra utlandet som ikke sendes til Norge, er det et par muligheter som kan løse det for deg;

Det ene og risikable er å få noen venner eller kjente der til å sende varene til deg
Det andre er å opprette en mellomstasjon i USA som sender videre til deg

http://www.borderlinx.com/NO/en

Linken er bare et eksempel og jeg tror man kan søke opp troverdighet på de ulike bedriftene som mellomlagrer for deg.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Apr 2016, 15:08 
Avlogget
Brukerens avatar

Mr I skrev:
Det andre er å opprette en mellomstasjon i USA som sender videre til deg

http://www.borderlinx.com/NO/en

Det var en interessant løsning Mr. I. Om noen her bruker en slik mellomstasjon når de kjøper noe, så ikke glem å rapportere erfaringer her inne.

Ellers så tror jeg ikke vi vil gå glipp av en terrorhandling som sprer radioaktivt materiale her i Norge eller Europa. Terror som skjer i det skjulte er en selvmotsigelse, så vi vil nok bli behørig informert. Dessuten vil det måtte brukes meget kraftige sprengladninger for å få spredt radioaktivt materiale så mye at det skal bli farlig for andre enn dem som er i umiddelbar nærhet av kilden.

Om jeg skulle være så uheldig å være i nærheten av noe slikt, vil jeg definitivt ikke fomle med lommegeigertelleren min, men sette kursen bort straks og øyeblikkelig. Jeg ville heller ikke fomle med å få på meg en heldekkende beskyttelsesdrakt med tilhørende gassmaske. Mitt råd til dem som er redd for den slags terror er å ha med seg en god støvmaske, f.eks. 3M 9322. Det absolutt farligste er å puste inn radioaktive partikler. De blir liggende i lungene, nese, luftrør, litt svelges, og avgir stråling over lang tid. Det du får på klær, hud og hår, kan fjernes lettere. Ta av klær, kast dem, dusj og vask deg godt. Husk å skylle øyne godt.

Så min plan er som følger: I min EDC har jeg en slik 3M 9322, det er noe jeg bruker fra tid til annen i andre sammenhenger, den tar jeg på. Orienterer meg om hvor jeg er i forhold til antatt terrorhandling. Sjekker vindretning. Tar meg så raskt som mulig bort fra 0-punkt mot vinden.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Apr 2016, 15:19 
Avlogget

http://nuclearsecrecy.com/nukemap/faq/

Tenkte at denne linken kunne være interessant.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: