Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 05:32

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 48 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 27 Nov 2015, 17:07 
Avlogget

Mr I skrev:
Lovverket sier følgende:
Et stikkord her er at man som "offer" lar den som kommer for å ta deg få muligheten til å trekke seg bort. Men i det øyeblikk voldsutøver begår en voldelig handling eller ulovlig handling så er du klar til å stoppe det så lenge din handling ikke overskrider det som er nødvendig for å stoppe denne handlingen.

Jeg tror ikke du og jeg er uenig om så veldig mye. Men akkurat disse setningene er din tolkning av nødvergeretten. Heldigvis har norske domstoler ikke samme tolkningen, og det er deres domsavsigelser som betyr noe. Det ville da også være svært urimelig å tolke nødvergeretten slik du gjør her. "Du må vente og se om han stikker deg med kniven. Da kan du forsvare deg." Eller " hvis han virkelig gjør alvor av det og skyter, da kan du forsvare deg". Slik er det selvfølgelig ikke.
Det er heldigvis ikke mange eksempler på genuin nødverge med døden til følge som havner for domstolene. Da mener jeg ikke alle disse idiotpåstandene til kriminelle , slik som Nokas gjengen som hevdet de skjøt på politiet i selvforsvar. Slike er det en del av, men de taper alltid i retten.
Her i vår del av Norge er det to hendelser jeg husker i farten. Begge ligger minst 20 år tilbake i tiden. Men nødvergeparagrafen er lik nå som den var da.

Den ene var ett sjalusidrama i Ryfylke , der den som overlevde dramaet ble beskyldt av den som ikke overlevde , for å ha hatt en affære med kona til den drepte. Han som ble drept hadde ringt opp fyren han mente stod i det med kona hans og fortalt han at nå kom han for å ta han. Karen som ble oppringt kjente han som ringte som en hissig og voldelig person og ble bekymret nok til å ringe politiet og be om hjelp. Poltiet ba han låse dørene , de var på vei. Men den sjalu karen kom først. Han slo inn døren og trengte seg inn. Karen i huset trakk seg tilbake på badet og låste seg inne der. Men han hadde hagla med seg . Da hissigproppen sparket inn denne døra også gikk det som det gikk. Han overlevde ikke det.
Rettens konklusjon? Frifunnet. Soleklart nødverge .

Den andre var på en av de store øyene i Ryfylke det også , der bygdas bølle vekket beboerne i ett hus i ett villastrøk en tidlig morgen med at han ville inn. De som bodde der ville ikke slippe han inn. Denne karen som ville inn, han var bare bestemt på det. Han fant en stor stein som han prøvde å slå inn døren med. Karen i huset forskanset seg i 2.etg. med småbarn og kone. Naturligvis redd. Politi var oppringt. Huseieren hadde en hagle med seg opp der og prøvde å snakke med bølla gjennom ett vindu han åpnet der oppe. Men ingenting nyttet. Bølla fortsatte å slå på døren med den store steinen og til slutt stakk huseieren hagla ut vinduet og avsluttet det hele. Frifunnet for nødverge.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Nov 2015, 22:37 
Avlogget

Her misforstår du meg, og som du selv sier så er vi nok uenige.
Jeg mener ikke at du skal vente til du blir stukket eller skutt før du forsvarer deg.

Angående gjerde, så har jeg tenkt at det ville kunne være mer hensiktsmessig å plante en tett hekk med tornebusker istede for å bygge et gjerde.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Des 2015, 15:51 
Avlogget

En tett hekk gir ogsá innbruddstyver skjul og arbeidsro hvis den er klossete anlagt. Et gjerde er best hvis det er lavt, etter mitt syn. Ihvertfalll hvis vi snakker om vanlige privathus. Et lavt gjerde skaper en mental barriere mot å gå inn i hagen din. De fleste gjerder kan lett forseres av noen som virkelig vil, men kan hindre deg i å flykte i en kritisk situasjon dersom det er høyt. Strategiske områder i hagen din med grus/singel/pukk, hindrer noen i å bevege seg inn i huset ditt uten å lage lyd. Har du f. eks. en dreneringsgrøft med dekorativ pukk rundt huset ditt, blir det umulig å ta seg inn uten å lage spetakkel. Singel i oppkjørselen, er også en god alarm.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 48 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support