Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2017, 18:19

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 48 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 18 Nov 2015, 23:16 
Avlogget

Tulla skrev:
Det er lett å tenke på terror i disse dag. Og jeg lurer litt på om dere har noen gode forslag til hva man bør gjøre av tiltak i forhold til terror.

For meg er det fint å bo på landet, da jeg tror det er mindre sannsynlighet for terrorister her, enn midt i byen. Men jeg har en mann som jobber i byen, og han må jo igjennom trafikken to ganger om dagen, når kanskje sannsynligheten for terror er aller størst.

Hvordan kan man foreberede seg på terror?

En ting jeg tenker er at både BOL og matlager er bra. Enten fordi man bør stikke av, eller fordi man kanskje ikke får dratt på butikken på en god stund.
Noen tanker?

Terror er så mangt og jeg tror at det viktigste er å løfte blikket å være oppmerksom på det som skjer rundt deg der du er. Er du første offer så er det lite å gjøre, men å opptage en situasjon tidlig kan redde deg ved at du kommer deg i sikkerhet før andre har opptaget situasjonen. Litt førstehjelp i lomma/sekken er ikke dumt for deg og andre. Selv om du bor på landet kan du oppleve terror, husk du er kanskje langt fra folk. Dann et nabonettverk og varsle hvis du ser noe uvanlig. I bilen vil jeg si du er relativt trygg selv om du er i byen. En av terroristens verste fiender er overvåkne øyne og ører som varsler raskt om de ser eller hører noe mistenkelig.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Nov 2015, 11:23 
Avlogget

Jeg og en kollega snakker jevnlig om at vi bør stocke opp diverse slik at vi er klare for en 3. verdenskrig. Vi bli invadert av ekstreme muslimer både på den ene og den andre måten og selv om vi skal håpe på det beste, er det alltid lurt å være forberedt på det verste.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Nov 2015, 13:20 
Avlogget

Jeg personlig mener at man skal fortsette å leve livet som før og ikke gå rundt og være redd for noe som du kanskje aldri kommer til å oppleve. Det sagt, så er det selvfølgelig lurt å være litt forberedt og våken.
Selv bruker jeg å ha en liten sekk med det nødvendigste; litt førstehjelpsutstyr, multitool ( den henger alltid i beltet) vannflaske, litt sjokolade og nøtter, hodelykt og taktisk lykt, penger,støvmaske, latekshansker og lette arbeidshansker og kanskje det som oftest kommer til nytte; en god pocketbok :D
Det er også lurt å være årvåken og følge med hva som skjer rundt deg; har selv kommet meg unna ransforsøk i utlandet bare ved å være på vakt.
Men det aller viktigste er å ikke slutte med gjøre det vi liker og synes er morsomt; den dagen redselen tar styring i livet vårt, så har terroristene vunnet!

Hilsen Ranger

Topp

InnleggSkrevet: 20 Nov 2015, 17:13 
Avlogget

Hei, jeg har lest litt om denne terrorismen, mye meninger ute og går om det meste, mye ubegrunnet og endel som er mer On case.

Det kan jo ikke være sånn at alle muslimer er enige i terroren og egentlig er udetonerte bomber og krigere, det var jo langt ifra alle tyskere som var nazister heller.

Hva som er det endelige målet til gærningene har jeg litt vondt for å forstå.. :?

Topp

InnleggSkrevet: 21 Nov 2015, 14:31 
Avlogget
Brukerens avatar

West skrev:
Merker jeg så smått kunne tenke meg en Second Amendment i Norge.
Vurderer seriøst å søke green card lottery.
Er mye i USA og trives veldig godt, samt har familie der. Grunnlovsfestet rett til å beskytte seg frister.
Kanskje på tide å forlate den synkende skute?

Jeg må bare si at min første innskytelse var også at hadde jeg vært i det konsertlokalet, ville jeg ønsket å ha våpen å forsvare meg med. Ut fra det du skriver aner jeg likevel at også du ser store betenkeligheter med akkurat det, selv om du med din tilknytning til USA nok har flere grunner til å ønske deg dit.

Men nok om det. JEG slår likevel fra meg tanken. Norske våpenlover er bra som de er. JEG ville kanskje følt meg tryggere dersom JEG hadde rett til å bære våpen i en slik situasjon. Men jeg merker at jeg ville følt meg svært mye mer utrygg dersom ALLE RUNDT meg OGSÅ hadde skjulte våpen til enhver tid. Dessuten er det heller tvilsomt om det ville være en god ide å prøve å stoppe terrorister med automatvåpen med en liten pistol. Jeg tipper flukt, spille død etc hadde gitt langt bedre odds for å klare seg enn å tilkalle seg oppmerksomhet på den måten. Det fungerer nok best på film. Bare det faktum at så få!!!! :shock: som 80 ble drept i et fullstappet konsertlokale, viser at de strategiene faktisk virket.

(For øvrig føler jeg meg trygg uansett hvor jeg befinner meg i Norge. I høst var jeg også i en storby som har opplevd terror tidligere, uten et øyeblikk å føle meg utrygg. Den største reelle faren for å bli utsatt for noe livsfarlig, kommer nok ikke fra terrorister, men fra ganske mer vanlige saker og ting. Men oppmerksomheten rundt terrorisme er jo en ganske annen, forståelig nok.)

Topp

InnleggSkrevet: 22 Nov 2015, 19:39 
Avlogget

Her er jeg bare uenig. Bare en mann med bare ett våpen og en patron, som hadde klart å uskadeliggjøre en terrorist hadde reddet livet til flere 10 talls personer. Det ble drept over 100 mennesker i dette lokalet. Slikt tar tid. Selv med automatvåpen. Jevnfør Utøya , der vår hjemmeavlede terrorist hadde godt to timer på seg til å rusle rundt på holmen og lete opp ungdommer for å drepe dem. Der var de som spilte død der også , men de endte bare opp med å dø på ordentlig . Å forsvare seg vil ALDRI være feil. Hvis noen kommer for å rane deg , vil det være dumt å risikere livet for å berge noen av verdiene dine. Men når du vet at de kommer for å drepe deg , har du ingenting å tape på å forsvare deg. Heller ikke å ha ett verktøy som kan gjøre at du har en mulighet for å lykkes med å forvare seg. Det sier seg selv at å forsøke å forvare seg mot en AK med bare viljen og nevene er nytteløst. Noe bedre må til. Jeg aksepterer ikke når noen sier til meg: det er galt å forvare livet ditt . Det er bedre å dø. Not me...l

Topp

InnleggSkrevet: 25 Nov 2015, 12:14 
Avlogget
Brukerens avatar

Dessuten; om sivil bevæpning hadde vært tillatt ville formodentlig et sånt angrep blitt mye, mye værre. Ubevæpna personer ville blitt fanget i kryssilden mellom terrorister og panikkslåtte, utrente bevæpna privatpersoner. Det å kunne gi kontrollert, målrettet beskytning av terrorister inne i en panikkslått folkemengde er ikke noe som bare spesialtrent politi muligens kan klare.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Nov 2015, 13:11 
Avlogget

I en slik situasjon som i konsertlokalene i Paris, så er det ikke noen tvil om at flukt er det aller beste man kan gjøre.
Leste en artikkel som refererte til råd amerikanske og engelske myndigheter rådet sine befolkninger til å gjøre
1 - Flukt
2 - Prøve å gjemme seg
3 - Slåss for livet

Når man er på alternativ tre, så er det ikke et valg lengre, man kommer til å dø hvis man ikke gjør noe, da har man noe bedre odds hvis man slåss for livet, kontra å vente på å bli drept.
Hvor lett det er å gjøre i en slik situasjon for noen som ikke er trent til det, er en helt annen sak.
Da er det lett å sitte ved tastaturet å si at jeg ville gjort slik og slik, men hva man ville gjort vet man ikke før man opplever det, det som er sikkert er at dersom man ikke er trent, så er sannsynligheten for at man ikke hadde gjort noe stor.
Se bare på de som kommer over ulykker, der er det majoriteten som ikke gjør noe, de vet ikke hva og blir handlingslamma. Og jeg våger påstå at dersom du ikke klarer å handle om noen faller om forran deg, så vil du ikke heller være kapabel å handle om noen pekte et våpen på deg og skulle skyte.

Angående sivil bevæpning så vil det ikke skje i Norge, slik dagens samfunn er, så egentlig ikke noe å diskutere.
Jeg er enig med Bamse her, alt i alt tror jeg det norske samfunn er tryggere uten en slik bevæpning.
Skulle man tillate en slik bevæpning så må det være et krav at vedkommende som får tillatelse var kurset til å håndtere våpnet, ingen bør får bære våpen i det offentlige rom uten at de er sikkerlig trent(min lille kommentar til bevæpning av politiet...)

Topp

InnleggSkrevet: 25 Nov 2015, 14:22 
Avlogget

Utrente bevæpnede sivile med lett panikkangst er verken i stand til å forsvare seg selv eller andre. Snarere tvert imot.
Om en eller flere av de sivile i lokalet hadde vært bevæpnet tror jeg dødstallene ville vært høyere.
Å oppfatte situasjonen, finne dekning, søke opp mål, trekke våpen og klargjøre for skudd og plassere skudene dit de skal, i et trangt og mørkt lokale med 100-talls panikkslagne mennesker rundt deg og kulene plystrende rundt ørene... Det krever trening og profesjonalitet på et nivå som en sivil med jobb/familie aldri vil klare å oppnå.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Nov 2015, 14:29 
Avlogget

Hvermannsen med pistol er nok ingen god løsning.

Men godt trente militære og politi burde bære våpen skjult når de ikke er på jobb.
Kanskje?

Topp

InnleggSkrevet: 25 Nov 2015, 14:38 
Avlogget

Tusen takk for alle svarene! (Selv om de gikk litt utenfor spørsmålet :D).

Ja, dere har nok tenkt på mange av de tingene jeg også tenker. Jeg bor, heldigvis på landet, og jeg tenker at en av de letteste terrormålene måtte være T-banen/toget rundt Oslo S i rushtiden, så jeg holder meg unna. Men flere i familien min tar kollektivt på slike tidspunkt, og tragedien om ikke bare EN, men FLERE av dem skulle omkomme bekymrer meg. Men, så klart, det er større sjanse for å dø i en bilulykke eller av overvekt, jeg skjønner det :). (Men er man prepper, så er man prepper :lol: )

Angående våpen, så er jeg EKSTREMT glad for at ikke det er lov å gå rundt med våpen i en kinosal. Det hadde skremt meg mye mer enn tanken på terrorister der. Jeg tror alt for mange av de som ville båret våpen, om det var lov, er skyteglade, eller "tøffe", eller kanskje til og med utlendinger som er vant til en kultur der man gjerne konfronterer på slike måter, eller nervøse folk, osv. Hvor mange av de som bar våpen ville være godt trent på våpen, og vite hva han/hun skulle gjøre i en slik situasjon? Ikke særlig mange, tror jeg.

Jeg skjønner tanken om at EN kule kan drepe en terrorist, men en kule kan også drepe en sivil, og jeg tror det ville vært episoder med krangling og surr, der våpnene ville blitt dratt frem, helt uten terrorister til stede. Så jeg er glad for minst mulig våpen.

(Hadde de kjempet krigene med høygafler, så ville adskillig færre liv gått tapt)

Men for å dra spørsmålet mitt litt videre: Gjør dere noe spesielt hjemme nå, med tanken på at det er veldig mange flyktninger på vei til landet (og allerede her)? Selv har jeg oppdatert lagret litt ekstra, for å ha i tilfelle slossing/uroligheter gjør at jeg ikke vil gå på butikken akkurat den dagen. Jeg har begynt å låse huset og bilen (Ja, jeg pleide aldri å låse noe som helst før), både hjemme, og låser biler når jeg er i butikken. Ikke de store tingene, men det gjør jo noe med frihetsfølelsen.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Nov 2015, 10:10 
Avlogget

Jeg har ikke gjort så mye fysisk, annet enn å ha egnet "slagvåpen" og pepperspray (forsvarsspray heter det vel. Fås på Clas Ohlson) en armlengdes avstand fra ytterdøra. Det tiltaket ble iverksatt etter en episode der det stoppet en utenlandskregistrert BMW på gårdsplassen med fire voksne karer i, mens kona var hjemme alene med ungene. Den ene karen snoket litt rundt, mens den andre dundret på den låste døra (på tross av at vi har ringeklokke). De to siste ble sittende i bilen.
Heldigvis har vi hund og den ble stående på innsiden og knurre og snerre høylydt. De forsvant heldigvis uten at det skjedde noe mer.
Av fremtidige tiltak tenker jeg på å få til en eller annen form for enkel kameraovervåkning på den siden av huset som er blins, altså der vi ikke har særlig utsyn innenfra.
Kona har også fått grunnleggende opplæring i å lade og avfyra hagle, om det mot formodning skulle bli nødvendig.
Så lenge man bor i et byggefelt er det ikke så mange utvendige fysiske tiltak man kan iverksette uten at det blir påtagelig.

Men en god vakthund er gull verdt har vi erfart.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Nov 2015, 14:39 
Avlogget

DDixon skrev:
Jeg har ikke gjort så mye fysisk, annet enn å ha egnet "slagvåpen" og pepperspray (forsvarsspray heter det vel. Fås på Clas Ohlson) en armlengdes avstand fra ytterdøra. Det tiltaket ble iverksatt etter en episode der det stoppet en utenlandskregistrert BMW på gårdsplassen med fire voksne karer i, mens kona var hjemme alene med ungene. Den ene karen snoket litt rundt, mens den andre dundret på den låste døra (på tross av at vi har ringeklokke). De to siste ble sittende i bilen.
Heldigvis har vi hund og den ble stående på innsiden og knurre og snerre høylydt. De forsvant heldigvis uten at det skjedde noe mer.
Av fremtidige tiltak tenker jeg på å få til en eller annen form for enkel kameraovervåkning på den siden av huset som er blins, altså der vi ikke har særlig utsyn innenfra.
Kona har også fått grunnleggende opplæring i å lade og avfyra hagle, om det mot formodning skulle bli nødvendig.
Så lenge man bor i et byggefelt er det ikke så mange utvendige fysiske tiltak man kan iverksette uten at det blir påtagelig.

Men en god vakthund er gull verdt har vi erfart.

Hei! Jeg bor selv i byggefelt og ser flere utbedringer dere kan gjøre:

1. lyskaster med fotosensor som slår seg på ved bevegelse
2. alarmsentral der folk rykker ut ved alarm / greit om du ikke er hjemme
3. bygge gjerde rundt tomt, port ced enden av tomt som åpner seg på lik linje med garasjeportåpner
4. send dama på selvforsvarskurs

Jeg tror man må kjøre hardt mot hardt og vi kan ikke lenger leve i en illusjon at Norge er et trygt land. Vi må alle ta våre forhåndsregler

Topp

InnleggSkrevet: 26 Nov 2015, 15:27 
Avlogget

Mr I skrev:
Hei! Jeg bor selv i byggefelt og ser flere utbedringer dere kan gjøre:

1. lyskaster med fotosensor som slår seg på ved bevegelse
2. alarmsentral der folk rykker ut ved alarm / greit om du ikke er hjemme
3. bygge gjerde rundt tomt, port ced enden av tomt som åpner seg på lik linje med garasjeportåpner
4. send dama på selvforsvarskurs

Jeg tror man må kjøre hardt mot hardt og vi kan ikke lenger leve i en illusjon at Norge er et trygt land. Vi må alle ta våre forhåndsregler

1. Er nok ikke populært i boligfelt dersom lyset plager naboene. Kommer selvfølgelig an på hvor det står, vinkel etc. Hadde noen i vårt nabolag satt opp en lyskaster så tror jeg det hadde blitt temperatur fort for å si det slik.

2 og 3 er jo veldig kostbare tiltak.

4. Høres veldig fornuftig ut. Tviler på jeg hadde fått kona på det, men for de som får overtalt sine bedre halvdeler så absolutt et smart tiltak.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Nov 2015, 16:19 
Avlogget

Når er det snakk om fare for liv og helse og fryktfølelsen man kan sitte inne med, så tenker jeg at penger ikke er jo tema. Da kjører man på med alt man kan. Jeg har alarmsystem som kostet rundt 11.000 å installere med 400 kroner pr mnd i abonnement. Jeg synes det er helt greit. Det dekker tyverisikring, kameraer og brannalarmer. Alt er seriekoblet og går til en sentral. De er raskt på pletten om det skulle være noe. Det er også en nødknapp man kan trykke på for å få umiddelbar hjelp.

Det med gjerder koster selvsagt en del penger, men det er på en måte hva man vil investere penger i; sikkerhet eller vase de bort på ferier eller andre ting.

Det er mange måter å trene selvforsvar på:
Det er enkeltkurs som bare varer en kveld
Det er også mange gode triks og tips på nettet.

Her er ett eksempel:

http://www.wikihow.com/Defend-Yourself

Det beste arbeidet man kan gjøre er forebyggende arbeid i forhold til å forhindre at innbruddstyver og slike tar seg inn til huset og vurderer det som et godt sted å gjøre ett brekk.

Lim opp klistermerker som viser at det er kameraovervåket og slike ting. Dummy kameraer og også skremme bort potensielle tyver.

Det å åpenlyst ta bilder av biler som stalker stedet du bor kan også være forebyggende for da skjønner de at man følger med og da blir de bekymret og vil neppe gjøre brekk.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 48 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support