Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 18:50

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 48 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 14 Nov 2015, 15:49 
Avlogget

Det er lett å tenke på terror i disse dag. Og jeg lurer litt på om dere har noen gode forslag til hva man bør gjøre av tiltak i forhold til terror.

For meg er det fint å bo på landet, da jeg tror det er mindre sannsynlighet for terrorister her, enn midt i byen. Men jeg har en mann som jobber i byen, og han må jo igjennom trafikken to ganger om dagen, når kanskje sannsynligheten for terror er aller størst.

Hvordan kan man foreberede seg på terror?

En ting jeg tenker er at både BOL og matlager er bra. Enten fordi man bør stikke av, eller fordi man kanskje ikke får dratt på butikken på en god stund.
Noen tanker?

Topp

InnleggSkrevet: 14 Nov 2015, 20:24 
Avlogget

Terroren rammer blindt, og det er vanskelig å beskytte seg direkte. Forhåpentligvis er det ikke nødvendig heller. Rent personlig er det kanskje mulig å la være å gjøre noen ting som:
  • Hold deg unna menneskemengder på gata.
  • Ikke dra på konserter, forestillinger eller kino.
  • Skygg unna alle demonstrasjoner og politiske møter
  • Ikke reis med kollektivtransport.
  • Flytt ut av byen.

Jeg tar sjansen, jeg fortsetter med alt dette fordi det gjør livet bedre.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Nov 2015, 21:36 
Avlogget

Mitt tiltak mot terror er å fortsette livet AKKURAT som før-gir de ikke tilfredsstillelsen av at jeg skal respondere på de.

Men jeg oppsøker heller ikke utsatte arenaer for konflikter,reiser til Syria og andre konfliktområder unngås-ikke at jeg har noe interesse der heller...

Paris kom jeg forøvrig hjem fra for en mnd. Siden.
Selv om det var høy trusselfare der, med militærpatruljer rundt i Paris så tenkte ikke jeg eller "resten av Paris" spesielt på det. Life as usual.

En skal ha max uflax for å havne opp i noe som vanlig turist i Europa tror jeg.

Situasjonen kan jo endres over tid men pr nå er dette min vurdering.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Nov 2015, 21:58 
Avlogget

Merker jeg så smått kunne tenke meg en Second Amendment i Norge.
Vurderer seriøst å søke green card lottery.
Er mye i USA og trives veldig godt, samt har familie der. Grunnlovsfestet rett til å beskytte seg frister.
Kanskje på tide å forlate den synkende skute?

Topp

InnleggSkrevet: 15 Nov 2015, 01:28 
Avlogget

Tror dessverre at det blir å hoppe over I en synkende jolle.
Men det er min mening :)

Topp

InnleggSkrevet: 15 Nov 2015, 10:12 
Avlogget

West skrev:
Merker jeg så smått kunne tenke meg en Second Amendment i Norge.
Vurderer seriøst å søke green card lottery.
Er mye i USA og trives veldig godt, samt har familie der. Grunnlovsfestet rett til å beskytte seg frister.
Kanskje på tide å forlate den synkende skute?

Second Amendment opphører vell under Martial law, som under Orkanen Katrina da lovlige skytevåpen ble konfiskert av National garden i New Orleans.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Nov 2015, 10:37 
Avlogget

So what? Mange andre ganger jeg har mer behov for å kunne beskytte meg og min familie, enn når det blåser litt.
F.eks når 8 mann med maskingevær dukker opp midt i en kinosal.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Nov 2015, 10:41 
Avlogget

Eneste man kan gjøre er å holde seg unna by sentrum og steder der det er større menneske ansamlinger.
Dersom man gjør det så har terroristene vunnet en stor seier, de har skapt så mye frykt at vi ikke tør leve livene våre slik vi er vandt til og ønsker.

Slik ting er nå, er det lite den enkelte kan gjøre for å beskytte seg selv.
Her må vi stole på at staten med sine institusjoner gjør jobben sin, så kan vi eventuelt prøve å påvirke de.

Å ha en god EDC er jeg jeg vil si man som enkeltperson kan gjøre, man kan da ha med noen ting, som kan hjelpe deg eller andre i tiden rett etter en terror aksjon.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Nov 2015, 10:53 
Avlogget

Skal ikke krangle på det. Men det må være stusslig og gå på kino å være redd for at 5 karer med maskingevær kommer trampende inn. Spesielt når det eneste du sannsynligvis får Consealed weapons permit for er håndvåpen eller pepperspray, uten at jeg har kilder på det. Men trave rundt med en Ar15 på innerlomma virker lite praktisk. Da tror jeg heller at det er tryggere å gå på kino i Norge, der det ikke utspiller seg slike hendelser så ofte.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Nov 2015, 11:15 
Avlogget

Det norske samfunnet ville ikke være klar for en slik våpenlov.
Enten vil du ha alle som ville vært mot denne loven og fordømme alle som bar våpen, dette er nok majoriteten. Så vil du ha alle skytegale mennesker, som tror de er beinharde hvis de bærer våpen.
Kun et fåtall som vil bære våpen i henhold.

Men scenariet som er tegnet, at noen kommer inn med automatvåpen i en kinosal.
Så ville det vært fult mulig å bekjempe de med et håndvåpen.
Det minste du gjør er å sende de i dekning, når de begynner å ta ild mot seg.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Nov 2015, 18:46 
Avlogget

Det nytter ikke å drømme seg vekk.Våpenlovene i vår del av verden kommer aldri til å bli mer liberale.Bare mer restriktive. De er basert på at staten med rettsvesenet og politet i spissen skal ha rollen som de som skal ta seg av vår sikkerhet. Og så lenge samfunnet vårt fungerer slik at folk flest har tillit til dette systemet , vil vi akseptere dette. Men når denne tilliten forsvinner og vi føler at vi er helt forsvarsløs , vil også aksepten for at STATEN beskytter oss forsvinne.Og da er vi tibake til vikingtiden. En tid da det ikke fantes hverken politi eller rettsvesen , men der det var opptil enhver å forsvare seg og å søke rettferdighet.
Håper ikke vi går den veien...

Topp

InnleggSkrevet: 15 Nov 2015, 21:52 
Avlogget
Brukerens avatar

Grunnlaget for Nattvekterstaten er å beskytte innbyggerne. Det er utgangspunktet. Etter det kom alle andre former for service, sykehus, helsevern, skole, utdanning, kunst og kultur etc. Men beskyttelse av liv og helse er, og bør være, det viktigste.

Nå man leser at det tar to timer for politiet å komme fram til åstedet for en forbrytelse og at forsvaret kan forsvare en bydel i oslo i et par dager, så fungerer ikke nattvekterstaten etter intensjonene lenger.

Ennå har vi ikke nådd stadiet der politiet ber innbyggerne rykke ut for å stoppe pågående forbrytelser fordi de selv er for langt unna (det skjedde vel i sverige i forfjor, tror jeg) men det er klart at faren for vigilantisme blir større jo færre politifolk som finnes i forhold til antall forbrytelser.

I tillegg til at politiet bruker alt for mye ressurser på å etterforske mindre narkotikaforbrytelser i forhold til å ta folk som faktisk gjør personskade, mishandling, etc.

Forsvarets tilstand kan vi ta en annen gang.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Nov 2015, 22:29 
Avlogget

Nå er denne tråden på vei ganske langt vekk fra utgangspunktet.
Så kanskje den bør spittes?
For det er jo en interresant diskusjon, og interresant hvordan folk ser på rettsstatens evne til å beskytte innbyggerne. Hvor mye den enkelte føler de kan stole på den kontra å kunne forsvare seg selv.

En ting som har slått meg er hvordan de fleste våpeneiere og staten er redd for at noen skal bryte seg inn og stjele våpnene i vanlige hjem.
Kontra i USA der de har våpen så hjemmene ikke skal bli brutt inn i.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Nov 2015, 17:34 
Avlogget

Lurer også på hvordan men kan forberede seg på ulike terror senarioer.
Som nevnt av andre her er det å unngå unødig omgang i store folkemengder nok det viktigste du kan gjøre.

Ellers er det vel å vite hvor du er til en hver tid og hvor utveier/rømningsveier er. Skytes det vilt rundt deg bør du nok springe fra sjulested til sjulested til sjulested til du er unna og kan springe hjem eller til skogs.

Annbefaler deg å se TV-serien "Surviving Disasters" som tar for seg blant annet et terrorangrep i et kjøpesenter og mange flere senarioer som en atombombe, innbruddstyver mf.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Nov 2015, 20:18 
Avlogget

Ser at etterretning og politi ønsker slutt på kryptering pga kriminalitet og terrorfare...
Hadde ikke vært bedre at de letta på ræva fra dataskjermen og utførte litt etterforskning ved å oppsøke uønskede elementer?

De eneste som er litt ute er de som gjemmer seg bak busker og skilt, med kikkert eller laser for å hanke inn kroner fra de som har penger: Bilister.

Forebygge kriminalitet er et ikketema for det gir ikke pluss på budsjettet.

Blir litt forbannet når jeg har sett budsjett og beregning av "inntjening" for politidistriktene.

Sjekker forøvrig alltid inn/(nød)utganger i lokaler/hoteller/skip/buss eller fly jeg oppholder meg i. -ikke nødvendigvis pga terror men ran/brann/strømbrudd/ulykke oa.

"Stand your ground" og plaffe løs på 5-6 fanatikere med AK47 og bombebelte utgår elegant -hvis jeg ikke har en Dillon aero.https://www.dillonaero.com/

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 48 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support