Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Nov 2017, 09:13

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 29 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 21 Sep 2015, 22:48 
Avlogget
Brukerens avatar

Utdyp gjerne her marlboro man (altså, jeg tror gjerne det du sier, men jeg vil gjerne høre noen opplevde eksempler til et..øh..litterært prosjekt.)

Topp

InnleggSkrevet: 22 Sep 2015, 11:02 
Avlogget

Som tidligere objektsjef på en trafostasjon så er det gjort noen tanker om sårbare punkter. Trafoen i seg selv er en del som er lett å ødelegge og er vanskelig å erstatte da få anlegg har reserve og det er bestillingsvare. Du har styretavlene inne i bygget , men krever en utro tjener for å ødelegge. Tidskrevende men ikke kritisk å reparere. Til slutt har vi inntaksfestene. Lett å ødelegge med langholdsvåpen. Men igjen ikke langtidskritisk. Nettet forøvrig gir bare kortvarig lammelse og da heller ikke langtids kritisk.

Vi kan tenke oss to slags scenarioer. Det ene er en ren terroraksjon for å lamme samfunnet uten å bry seg om ettervirkningene. Det andre er som forberedelser til en invasjon. Da vil den invaderende enten angripe de sårbare men reparerbare linjene eller ødelegge trafoene hvis de trenger mer tid til å besette landet. I det tilfelle vil de ha med seg nye trafoer å sette inn.

Dette er ikke fasit men idemyldrede scenarioer med forhåpentligvis logiske angripere.

Det som jeg ser på som en fare i det norske samfunnet er nordmenns vranghet og trang til selvbestemmelse. Jeg kan tenke meg handlingslammelse av samfunnet fordi få vil gjøre noe før de får svar på hva som skjer og at de selv har den beste ideen om hva som bør gjøres. Vi har heller ingen kultur for å samles i en sak, så fremt det ikke er å sende ut bøssebærere så vi kan sitte selvgode tilbake. Vi er blitt et samfunn som venter på at "noen" skal redde oss, samtidig som at vi gjør alt vi kan for at disse "noen" skal bli uglesett og stigmatisert som forferdelige greier. Men men......

Topp

InnleggSkrevet: 22 Sep 2015, 15:25 
Avlogget
Brukerens avatar

Omtrent det samme som jeg tenkte, norseman. Ett av scenariene er å sprenge selve mastene på en rekke steder på østlandet og så minere sabotasjestedene så ankommende reparasjonsmannskaper går med de også. Deretter kommer reparasjonene til å ta laaang tid, siden det nå er mangel på personell og en generell motvilje mot å utsette seg for fare. Da må først forsvaret inn og rydde områdene for eventuelle miner og så må mastene reises etterpå.

Dette med nordmenns manglende evne til å dra i samme retning er interessant. forskjellen mellom jorskjelv i japan og oversvømmelse i new orleans viser klart hvordan forskjellige kulturer takler kriser. Japanerne stiller seg i kø og tar sin tilmålte del uten å mukke mens amerikanerne i varierende grad plyndrer butikker eller hjelper hverandre (Katrina var virkelig en oppvisningi hvor utrolig skjevt det amerikanske samfunnet er blitt, der politi og heimevern var blant de verste til å forsyne seg.)

Topp

InnleggSkrevet: 23 Sep 2015, 14:05 
Avlogget

I Norge er det største problemet som Norseman sier at store deler av samfunnet har blitt "institusjonerte".
Helt fra fødsel gjennom barnehage, skole og opp til voksen alder er man blitt vant til å bli påpasset slik at ikke noe smerte eller fare kan oppstå.
se nå bare på utsiktspunkt i fjellheimen som det forventes at må sikres??
eller at man hindrer barn i å klatre i trær eller andre fysiske aktiviteter-skal man på tur i skogen(flere barnehager gjør ikke dette lengre grunnet foreldrenes bekymring) så er det med reflexvester og sammenbundene som en lenkegjeng..

Det svakeste leddet er nok befolkningen i seg selv- skal ikke mye til å lamme samfunnet med FRYKT -hvilket kan utløses av mange årsaker.

se bare for noen få år siden så var det kaos pga mulig transportarbeiderstreik eller bøndene skulle streike og folk tømte butikkene for melk?

Editert inn et eksempel på tafatt systemet:http://www.vg.no/rampelys/tv/farmen/trygg-trafikk-om-kjoering-i-farmen-baade-farlig-og-ulovlig/a/23529138/

Sist endret av relax den 23 Sep 2015, 15:26, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 23 Sep 2015, 15:21 
Avlogget

Litt synsing fra min side :)

Jobber som sikkerhets kontrollør, kan bare si det at i min ende så er sikkerhet og beredskap like bra utifra hva det koster. I Garden var vi klare på under én time. Vi var på skytebanen minst én gang per uke. Og vi var beredt.
Alle vil ha det trygt men ingen vil betale for det. Så eg tror at hele systemet vil kræsje fullstendig ved en større katastrofe. Storbyene vil mest sannsynlig miste kontrollen. Plyndring og kaos.
Militæret settes inn, som består for det meste av umotiverte vernepliktige og heimevernet. Noe som jeg også tenker vil falle sammen kort tid etter. Yrkessoldatene som tmb, mjk, fsk, etc, ville jo være høyst motiverte til å sikre at landet holder seg oppe.
Distriktene vil for det meste klare seg. Færre folk over større områder, småbruk, osv, har som regel ikke blitt fullstendig modernisert og kan dermed driftes manuelt uten strøm og diesel.
En hytte uten innlagt strøm og vann ville være det beste valget dersom hele strømnettet er grillet. Både kortsiktig og langsiktig.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Sep 2015, 08:14 
Avlogget

Kenneth skrev:
Litt synsing fra min side :)

Jobber som sikkerhets kontrollør, kan bare si det at i min ende så er sikkerhet og beredskap like bra utifra hva det koster. I Garden var vi klare på under én time. Vi var på skytebanen minst én gang per uke. Og vi var beredt.
Alle vil ha det trygt men ingen vil betale for det. Så eg tror at hele systemet vil kræsje fullstendig ved en større katastrofe. Storbyene vil mest sannsynlig miste kontrollen. Plyndring og kaos.
Militæret settes inn, som består for det meste av umotiverte vernepliktige og heimevernet. Noe som jeg også tenker vil falle sammen kort tid etter. Yrkessoldatene som tmb, mjk, fsk, etc, ville jo være høyst motiverte til å sikre at landet holder seg oppe.
Distriktene vil for det meste klare seg. Færre folk over større områder, småbruk, osv, har som regel ikke blitt fullstendig modernisert og kan dermed driftes manuelt uten strøm og diesel.
En hytte uten innlagt strøm og vann ville være det beste valget dersom hele strømnettet er grillet. Både kortsiktig og langsiktig.

Et lite apropos: for 15 år siden var det nok slik at man hadde mange umotiverte i førstegangstjeneste. På den andre siden jeg har fra begynnelsen av 90-tallet stort sett hatt motiverte soldater som gjør det beste ut av det, så jeg tror nok ikke tallet var så galt.
Men i dag består det lille Forsvaret vi har igjen av ganske så motiverte gutter og jenter i førstegangstjeneste. Nå som det er frivillig er det kun de mest motiverte som ønsker seg dit. I år for første gang ble det venteliste for førstegangstjeneste.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Sep 2015, 17:41 
Avlogget

[/quote]
Et lite apropos: for 15 år siden var det nok slik at man hadde mange umotiverte i førstegangstjeneste. På den andre siden jeg har fra begynnelsen av 90-tallet stort sett hatt motiverte soldater som gjør det beste ut av det, så jeg tror nok ikke tallet var så galt.
Men i dag består det lille Forsvaret vi har igjen av ganske så motiverte gutter og jenter i førstegangstjeneste. Nå som det er frivillig er det kun de mest motiverte som ønsker seg dit. I år for første gang ble det venteliste for førstegangstjeneste.[/quote]

Jeg var i en hel tropp med umotiverte soldater. Om ikke et helt kompani. Noen ildssjeler var det jo men det ble mye hat.
For min del varte motivasjonen min til slutten av rekrutten (3mnd). Vi var også de eldste som var inne i tjeneste. Sersjantene var jo yngre enn oss som ikke akkurat var spesielt bra. Det krevde mer av de for å fortjene respekt.
Dog så er vel min generasjon særdeles bortskjemt også.

Det som gjorde tjenesten holdbar var at den i det minste var skarp og vi trente mye skarpt. Dette veide opp for mye ulogisk. Og vi hadde flere befal/offiserer som har tjenestegjort i utlandet.

Ja, det er nok mange ildsjeler blant vernepliktige og det er nok noen av de som stiller opp om shtf. Men 12 mndr er ikke nok for en enkelt soldat, tjenesten kunne godt ha blitt utvidet til 2-3 år like etter videregående skole. Med bedre utfasing under sesjonen så ville nok majoriteten fortsatt i forsvaret og kvaliteten på soldater ville vært langt bedre.
Men per nå så er det yrkessoldatene (som er i landet) vi kan virkelig støtte oss på om shtf.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Sep 2015, 21:08 
Avlogget

I hear you.

Finnes ingen regler uten unntak. Er med på den at tidligere kunne det sikkert finnes både lag, tropper og kompanier på halv-åtte pga mindre kompetent befalingsmenn.

Som sagt tror jeg motivasjonen på de i førstegangstjeneste i dag er adskillig høyere. Hvis ikke hadde de ikke søkt seg inn.
Er ikke helt enig i at man trenger 2-3 års utdannelse for å utdanne vognførere, sambandsfolk, sanitet, artillerister, infanterister etc
Spesialsoldater blir noe helt annet, men man trenger også vanlige soldater og da mener jeg med min lange erfaring på dette at man får det godt til på 1 år.

Hadde ikke vært nevneverdig nervøs for å dra ut på patrulje i Mazar-e Sharif eller Kabul med en vernepliktig sjåfør og MG1'er.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Sep 2015, 22:50 
Avlogget

Kanskje 2-3 år e mye for enkelte avdelinger. Men aktive avdelinger som står skarpt burde ha lengre fartstid, opptil 18 mndr minst. Ifølge kp sjef så ville han ha hatt oss inne lengre, nettopp fordi at etter 12 mndr så har soldatene nok tyngde.

Etter de 4 første månedene så ble det mye ventetjeneste på kuben istedet for annen aktivitet. Jeg må innrømme at jeg kunne ha tatt mye mer initiativ for min del. Fikk pussa våpenet godt ihvertfall.
Vi jobbet jo godt når vi såg meningen bak det vi gjorde. Men når vi måtte spare på ammunisjon (skarp eller rødplast) og ligge i teig med våpenet og rope "PANG PANG PANG" så ble ting fort useriøst. Dette er 3 år sia.

Ble litt of topic det her kanskje :)

Topp

InnleggSkrevet: 24 Sep 2015, 22:59 
Avlogget
Brukerens avatar

Siden det virker som om konsensus er at elektrisitet er det svakeste leddet; hvor mange linjer i sentralnettet går det inn mot osloområdet?

Topp

InnleggSkrevet: 27 Okt 2015, 12:27 
Avlogget

Kan det svakeste ledd være familiemedlemmer og vår tilknytnin til disse?

Jeg har selv tenkt at om noen i familien da blir utsatt for et dødelig virus vil jeg unngå de for å slippe å selv bli smittet. Men så får jeg høre av min kjæreste at hun selvfølgelig ville ofret seg og pleiet de som var dødssyke på tross av at hun fikk smitte selv.
Dette er en mulig konflikt.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Okt 2015, 15:26 
Avlogget
Brukerens avatar

interessant. du mener at familieoppløsningen har kommet til det skritt at det er enhver for seg selv?

Det eneste tilfellet jeg muligens hade latt kona greie seg selv var for å beskytte barna våre mot smitte.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Nov 2015, 00:11 
Avlogget

Er ikke noen tvil om at dagens samfunn har mange sårbarheter.

Må nok henge meg på strøm, hva er det i dag i vårt samfunn som ikke er avhengig av strøm?
Alle aspekt av våre liv vil bli rammet dersom strømmen forsvinner.
Sykehus, transport, kommunikasjon, handel, økonomi, til hjemme, med kjølig av mat og oppvarming av hus.

Hele dagens samfunn er bygget rundt det.
Blir det borte vil det være mange ringvirkninger og vi vil oppdage og merke mange av samfunnets andre svakheter.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Nov 2015, 08:12 
Avlogget

Mr I skrev:
Kan det svakeste ledd være familiemedlemmer og vår tilknytnin til disse?

Jeg har selv tenkt at om noen i familien da blir utsatt for et dødelig virus vil jeg unngå de for å slippe å selv bli smittet. Men så får jeg høre av min kjæreste at hun selvfølgelig ville ofret seg og pleiet de som var dødssyke på tross av at hun fikk smitte selv.
Dette er en mulig konflikt.

Jeg er helt enig med din kjære! Så klart vil jeg stelle mine nærmeste! Hvis jeg hadde ofret bort en i familien, så kunne jeg ikke levd med meg selv, og da vil hele preppingen være totalt unødvendig. Familien først, så meg selv, og så andre folk.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 29 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: