Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 18:49

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 29 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 08 Sep 2015, 16:02 
Avlogget
Brukerens avatar

Hva anser dere for å være samfunnets svakeste lenke? Er det drivstoffavhengighet? Strømforsyning? Eller kan man slå ut hele samfunnet ved å utføre hacking mot sårbare samfunnstjenester, som forsvar, storting eller banker? F.eks ville jeg tro at det ville medføre kaos å ødelegge serverne til BBS eller strømstyringen inn i Oslo. Eller er det vannforsyningen? Hva tror dere?

Topp

InnleggSkrevet: 08 Sep 2015, 17:34 
Avlogget

Strøm. Absolutt.
Mht mat, varme osv. Og alle de stakkars teslaene. Blir
Jo krise det. :)

Topp

InnleggSkrevet: 08 Sep 2015, 18:29 
Avlogget

Kødder du til strøm og vann er det kroken på døra.....

Det enkleste er nok internett.
funker ikke dette får du ikke tak i/brukt penger og 0 kommunikasjon for mye av teledata går også gjennom nettet/fiberen.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Sep 2015, 18:59 
Avlogget
Brukerens avatar

Klart, via internet kan man jo gjøre mye f...skap uten egentlig å være der. Å senke et soyaskip eller to skulle medføre enorme problemer for både bønder og matforsyningen, men det ville neppe bli sult av det.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Sep 2015, 12:47 
Avlogget
Brukerens avatar

Draugjeger skrev:
Hva anser dere for å være samfunnets svakeste lenke? Er det drivstoffavhengighet? Strømforsyning? Eller kan man slå ut hele samfunnet ved å utføre hacking mot sårbare samfunnstjenester, som forsvar, storting eller banker? F.eks ville jeg tro at det ville medføre kaos å ødelegge serverne til BBS eller strømstyringen inn i Oslo. Eller er det vannforsyningen? Hva tror dere?

Vi har mange svake ledd, men også god evne og ressurser til å rette opp rimelig kjapt om noe relativt moderat skulle skje.

Men om vi holder oss til slikt som kan skje kjapt og ikke langsomt over år, så holder jeg en knapp på omfattende strømbrudd. Dersom terrorhandlinger virkelig klarte å slå ut et stort antall av overføringslinjene og kontrollsentralene, så vil det bli ganske så utrivelig en stund. Mange av konsekvensene er åpenbare, men det få tenker på at er at stort sett hele infrastrukturen er avhengig av elnettet. Eksempelvis er både vannforsyning og avløp for en stor del er avhengig av pumper som går på strøm. Aggregater og batteribanker kan ikke gjøre jobben om noe slikt varer over tid.

Men jeg tror ikke de makter som eventuelt skulle ha kapasitet til å slå ut elnettet vårt i tilstrekkelig grad, er interessert i å gjøre det. Og de som eventuelt kunne ønske å utføre slike terrorhandlinger har ikke kapasitet til annet enn nålestikk vi knapt vil merke i den store sammenhengen.

Ellers så minner dette meg om det fictionscenariet vi har i bonusforumet "Rollespill og fiction": Carrington 2 (fiction) Det er snart på tide at jeg kikker litt på oppfølgeren jeg startet - men så var det denne tiden da. Jeg fikk i alle fall drevet litt research i sommer da jeg la en Trondheimstur gjennom Tylldalen i stedet for vanlig reiserute....

Topp

InnleggSkrevet: 09 Sep 2015, 15:51 
Avlogget
Brukerens avatar

Nå er jo ikke hovedlinjene inn i Oslo bevokta på noen måte, så det å utføre selve sabotasjen ville være enkelt. Spesielt om man gjorde det midtvinters. Følgene ville bli utrivelige. Ingen strøm, ingen mat, intet vann eller avløp, få eller ingen muligheter til å informere allmennheten. hmm. Høres ut som et bra scenario for en føljetong.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Sep 2015, 17:17 
Avlogget
Brukerens avatar

det måtte jo være enten politiske eller religiøse ekstremister som sto bak. Evt. som intro for en invasjon?

Topp

InnleggSkrevet: 10 Sep 2015, 18:18 
Avlogget

Hvordan dette bør utføres i praksis vil jeg ikke offentlig gi for mye ideer på men infrastrukturen vår er sårbar.
En godt motivert gruppe kan gjøre enorme skader før de blir stoppet, da det norske samfunn ikke har erfaringer med slikt.
Hadde jeg hatt med meg 3-4 personer så er det nok mulig å lamme store områder i flere uker, delvis i måneder.
-Antageligvis uten tap av menneskeliv i utførelse men resultatet vil jo bli katastrofalt.

Men så kommer en jo inn på HVORFOR?

Destabilisering av samfunnet i forkant av en konflikt eller benytte dette som en unnskyldning for angrep på en gruppe (terrorisme)eller politisk presssmiddel.
valgene er mange men sannsynligheten er pr i dag ikke overhengende vil jeg tro og håpe.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Sep 2015, 18:24 
Avlogget
Brukerens avatar

det kunne jo også være forarbeider for invasjon eller militære aktiviteter andre steder, f.eks. i baltikum?

Topp

InnleggSkrevet: 10 Sep 2015, 19:06 
Avlogget

Draugjeger skrev:
det kunne jo også være forarbeider for invasjon eller militære aktiviteter andre steder, f.eks. i baltikum?

ja det er klart, men slik situasjonen er om dagen ser ingen annet enn masseinnvandringen-ingen nyheter fra Ukraina på forsidene?

nå er nok tiden inne til lysskye operasjoner i øst...

Topp

InnleggSkrevet: 11 Sep 2015, 18:41 
Avlogget
Brukerens avatar

Vann er det svakeste leddet uten tvil mener nå jeg.
En forgiftet drikkevannskilde eller ti av dem er forøvrig ikke så vanskelig å få til.
Konsekvensene ville være enorme i forhold til hvor lite som skal til for å gjøre jobben.

Et langvarig strømbrudd midtvinters er også noe og vurdere.

Forøvrig har mennesker en lei tendens å samle seg i stimer, noe jeg i disse tider ser på som litt uheldig.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Sep 2015, 16:46 
Avlogget

Et lite spørsmål om vannforsyning.
Er det noen systemer i kommunale vannverk for å fange opp skadelige stoffer/gift i drikkevannet før det er for sent?

Forøvrig så tror jeg strøm nettet vårt er det svakeste leddet.
Vet ikke så mye om sikkerheten der, men vil tro at man med relativt lite resurser kunne gjort store skader.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Sep 2015, 21:51 
Avlogget
Brukerens avatar

da svenskene gjorde en analyse av en eventuell dieselmangel for noen år siden regnet de med at vannverkene la ned etter en uke eller så, når de hadde gått tomme for kjemikaliene de bruker. Tipper det er mye likt i norge. Dessuten er det mange steder i norge man trenger pumper for å få vann og kloakk til å gå riktig vei. null strøm, null pumpe.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Sep 2015, 23:20 
Avlogget

*pinlig* -.-

Topp

InnleggSkrevet: 21 Sep 2015, 19:57 
Avlogget

Tror desverre det svakeste ledd er den gjennomsnittlige nordmann. Ser daglig hvor tafatte og lite praktisk de fleste er og det er skremmende...

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 29 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: