Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 05:37

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 37 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 30 Des 2016, 21:43 
Avlogget
Brukerens avatar

Hvis det er en ting historien har vist er det at militære alltid forbereder seg på å kjempe den siste krigen igjen. Dvs at noen alltid blir overrasket når krigen blir helt forskjellig fra hva man hadde tenkt. Den eneste fienden man kan se for seg er russerne, men gerasimov-doktrinen åpner for en mye videre krigsdefinisjon enn det norske samfunnet er forberedt på. Om det skulle komme til konflikt kommer vi aldri til å se små, grønne menn, men massive ddos-angrep, kraftnett i selvdestruksjon, banker ute av stand til å utføre sitt samfunnsoppdrag, matmangel og en jungel av media som sier så mange forskjellige ting at sannheten drukner.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Des 2016, 22:08 
Avlogget

Jeg tror det kommer til å ta mange år å bygge opp et slagkraftig HV. Jeg har selv hatt 6 mnd HV tjeneste, men jeg ble overført til reserven istedenfor å komme på øvelse.

Jeg hadde et studie/ yrke hvor jeg kom i kontakt med mange med befal/ offiser bakgrunn. Det er mange meninger om HV blant folk med bakgrunn fra andre våpengrener som man bare hører på julebordet.

Så klart, enkelte deler av HV er bedre enn andre da.... Jeg tror HV ennå lider under resultatene av forsvarets gamle fysisktester, dvs. at man ofte har valgt feil personer til å tjenestegjøre i "de nedre personellkategorier".

Topp

InnleggSkrevet: 31 Des 2016, 11:28 
Avlogget

Du mener kategorien "kan gå° ikke er bra nok kriterium?
Militser har jo ellers hatt en noe moderat suksess i f.ejs syria...Life of brian renner i hu.....

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jan 2017, 11:32 
Avlogget

Stetind skrev:
Dagens prestisjeprosjekter dekker et behov, men jeg tenker det er minst like mye personlig vinning i feks F35 saken som noe annet.
Kan du forklare hva du mener med den setningen? Jeg forstår ikke hva poenget ditt er.

Som Hær-offiser så er jeg personlig ingen tilhenger av HV. De trenes ikke nok, og har ikke motivasjon eller kunnskap nok til å løse nødvendige oppdrag.
I mine øyne bør heller pengene kanaliseres inn mot en enda større profesjonell hær.
Det som HV løser i dag kan i en SHTF situasjon like godt løses av vanlige oppgående personer med jaktrifle/DFS rifle.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jan 2017, 17:50 
Avlogget
Brukerens avatar

West skrev:
Som Hær-offiser så er jeg personlig ingen tilhenger av HV. De trenes ikke nok, og har ikke motivasjon eller kunnskap nok til å løse nødvendige oppdrag.
I mine øyne bør heller pengene kanaliseres inn mot en enda større profesjonell hær.
Det som HV løser i dag kan i en SHTF situasjon like godt løses av vanlige oppgående personer med jaktrifle/DFS rifle.

Jeg tror ikke vi skal undervurdere verdien av at HV har organisasjonen klar, selv om de ikke trener nok til å rett inn i (alle) oppdrag.
De har jo også innsatsstyrkene, som trener mer og vel er ment for å kunne settes rett inn. Hovedstyrken får forhåpentligvis tid til rettet trening før de settes inn på oppdrag. Jeg tror likevel dette går betraktelig raskere enn om man må bygge opp en kommando-struktur fra bunn. Eller ser du for deg situasjoner som kan løses av uavhengige grupper med jaktrifle uten kommando og kontroll?

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jan 2017, 00:06 
Avlogget

Jeg tror jeg skal driste meg til å tro at du som hær offiser også har de vanlig Hær offiser holdningen til en våpenart dere bare tror dere kjenner. (samtidig kanman jo si at budsjettet gjør alt det kan for å få dette til å bli sant...

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jan 2017, 15:29 
Avlogget

Jeg kjenner godt til HV. Man er ikke blind.

Slik som nå HV kuttes igjen, så har de ikke livets rett.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 37 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support