Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Nov 2017, 09:28

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 32 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Hva forbereder du deg på? Kryss av for det alvorligste utsagnet du er enig i. Kommenter gjerne.
1. Jeg forbereder meg ikke på noe av det som nevnes her. 6%  6%  [ 2 ]
2. Jeg forbereder meg kun på de små hverdagslige tingene som vi alle opplever en eller annen gang. Samfunnet som helhet vil gå sin vante gang slik det har gjort de siste tiårene. Alt i alt vil vi få det stadig bedre her i Norge. 16%  16%  [ 5 ]
3. Jeg tror Norge vil kunne oppleve økonomiske kriser som for eksempel de i Hellas, Irland og Spania som vil få store konsekvenser. Arbeidsløshet, svekket sosial sikkerhet, fattigdom og nød er noe jeg aktivt planlegger for å takle. Men dette vil være forbigående problemer som i høyden varer noen få år. Vi vil klare å løse slike problemer her i Norge. 28%  28%  [ 9 ]
4. Som forrige alternativ, men dette vil bli en vedvarende situasjon som bare blir verre etter som årene går. Om 20-30-40 år vil vi ha et radikalt annet og fattigere samfunn enn i dag. 28%  28%  [ 9 ]
5. Som forrige alternativ. Men i tillegg tror jeg vi risikerer å havne på et teknologisk nivå omtrent som første halvdel av 1900-tallet. 13%  13%  [ 4 ]
6. Som forrige alternativ, men jeg tror vi kan havne i en slik situasjon mye fortere. Kanskje så fort som fra det ene året til det neste. 3%  3%  [ 1 ]
7. Ingen av alternativene er alvorlige nok til å beskrive det jeg tror kan komme til å skje. 6%  6%  [ 2 ]
Antall stemmer : 32
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 10 Mar 2015, 14:24 
Avlogget

Hva om vi får en fremtid la oss si om 25-30 år, med en delt situasjon for befolkningen. En del er de som er velbehavende/har de riktige kontaktene. Disse lever et teknologisk veldig avansert og futuristisk fremtid i en av storbyene.
En annen del av befolkningen vil istedet blir dytta helt vekk fra øya og må overleve såbest de kan. Disse lever som andre slumbeboere i utkanten av storbyene i den tredje verden dette er fremtiden til de som idag er på nedre del av samfunnsstigen, NAVere, enslig mødre, innvandrere etc.
En siste del er de som idag er middelklassen. Noen av disse har valgt å trekke seg vekk fra teknotopia og slum og lever i enkle tradisjonelle kår på landet, mens de tar vare på hyttene palassene til de rike, og ellers har en rolig selvbergningsøkonomi. Det er den utviklingen jeg ser, hva mener dere?

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mar 2015, 14:59 
Avlogget

Den faren jeg ser er at vi alle har et storforbruk kombinert med høy gjeld som gjør oss avhengig av en viss inntekt for å få det til å gå rundt. Dette gjelder ikke bare på mikroøkonomisk og personlig nivå men også på nasjonalt og makroøkonomisk nivå. Gjeldsbyrde økes.

I Norge vil som jeg har nevnt tidligere pensjonistklassen gå fra 7-21% og dette vil utgjøre et stort innhogg i statskassa.
Jeg har ingen tro på at vi vil få noe "kamp" mot muslimer da dette kun er et fåtall ekstremister.
Vi vil uansett være et flerkulturelt samfunn og jeg tror nok heller at vi får økt toleranse og forståelse for hverandre i fremtiden.

En annen fare er fremtidens sykdommer og epidemier som kan komme.

Jeg frykter og kickback som kan komme av globale oppvarmingen. Her og nå nyter jeg godt av global oppvarming og det faktum at her hvor det tidligere har vært kalde vintre, er milde vintre. Dette vil da kun være midlertidig frem til global oppvarming går inn i ny fase med ekstremvintre. Dette blir kaldt og jeg håper jeg slipper dette i min levetid.

Jeg opplever at staten spiller bingo i forhold til å gjøre grep for fremtiden og de tar ikke de gode grepene som vil gjøre oss til et levedyktig samfunn. Det er kortsiktig tenkning og kapitalisme som rår.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mar 2015, 15:24 
Avlogget

Gjelden vil være et problem, men så lenge vi ikke har euro eller er EU medlem, så kan befolkningen ihvertfall tvinge staten til å trykke løs (som Island gjorde), når det kommer en likviditetskrise.

Jeg har ikke noen tro på flerkulturell harmoni alla barn med regnbuen, jeg tror heller bare vi vil se økt segregering, men jeg er enig i at det ikke kommer til å være stor muslimkrig.

Medisinsk har vi masse vi skal se opp for, med lavere levestandard for den jevne nordmann og især de fattige dukker infeksjonssykdommer fryktelig hurtig opp igjen. Linken under er til en lang artikkel om tidligere tiders medisinske sykdommer. Min spådom er at lungebetendelse kommer til å bli en farlig sykdom igjen når antibiotikaen ikke virker mere, grundet overforbruk i matindustrien for å spare penger. http://www.dnms.no/index.php?seks_id=116513&a=1

Global oppvarming, eller var det ny istid, eller er det bare klimaforandringer nå..., er jeg ikke sikker på hva jeg skal mene om mer, annet enn at jeg ikke betaler skatt til Al-Gore.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mar 2015, 15:56 
Avlogget

tyrion84 skrev:
Gjelden vil være et problem, men så lenge vi ikke har euro eller er EU medlem, så kan befolkningen ihvertfall tvinge staten til å trykke løs (som Island gjorde), når det kommer en likviditetskrise.

Forklar gjerne den. Makes no sense.

Folk låner ikke kontanter. Kun en mikroskopisk del av våre transaksjoner foregår i kontanter. Ikke engang en promille.
Tvert i mot ønsker jo Norges Bank å gå bort fra kontanter på relativt kort sikt.

Om folk har mye gjeld så hjelper det vel ikke om Norges Bank hadde trykt opp flere kontanter.

Se for deg følgende:
Du tjener 500.000 kr i året.
Du har 2.000.000 kr i lån.

Renta stiger til 10% og du får dårlig råd.

Hvordan skulle din situasjon endres av at Norges Bank trykker flere kontanter? Du får de jo ikke. De må jo "kjøpes" med penger du har på konto, og der er det jo akkurat lite mye/lite uansett hvor mange kontanter som trykkes.
Du vet at når Norges Bank trykker penger så står de ikke foran Stortinget å deler dem ut?

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mar 2015, 16:27 
Avlogget

I Island nationaliserte man bankene da de gikk konkurs istedet for å baile dem ut som vi Usa og alle andre euroland gjorde gjennom bankpakker og stimulansepakker. Har man euro som PIIGS- landene så er problemet at sentralbanken ikke kan øke pengemengden under en likviditetskrise, da de ikke selv har kontroll over denne. Landet havner da i en deflasjonsspiral med økende gjeld, for å dekke gammel moro. På Island derimot slo man de fallite bankene konkurs og nasjonaliserte dem, ved å gjøre det gikk rentene til værs, men også inflasjonen. Dette er fordelen med å ha en egen "seddelpresse," mot å bli sentralstyrt fra Frankfurt, landet kan selv styre pengemengden etter hva som er det nasjonale behovet er. (Forøvrig skjedde en lignende bankkrise i Norge på slutten av 80 og begynnelsen av 90 tallet så for oss vil det være en dårlig reprise og gjennleve.)

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mar 2015, 16:37 
Avlogget

Og jo Norges bank deler faktisk ut penger fra Stortinget. Det er bare et spørsmål hvilket parti som sitter med regjeringsmakt så vet du hvem som får flest av de nytrykkede pengene.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mar 2015, 18:43 
Avlogget

Ved seddeltrykking vil ola nordmann få mindre penger mellom hendene, samtidig som staten vil få mer. Eneste er vel om inflasjonen er lavere enn seddeltrykking :D hvem vet :D

Topp

InnleggSkrevet: 11 Mar 2015, 08:27 
Avlogget
Brukerens avatar

Når 21 medlemmer så langt har gitt sin stemme er gjennomsnittelig score 3,76. Det er en klar stemning mot de mindre alvorlige scenarier, men flest stemmer har det mildeste av de scenariene som tross alt forutser permanente endringer i samfunnet. Stemmefordelingen er nå slik:

Alt. 1 har 0 stemmer
Alt. 2 har 4
Alt. 3 har 5
Alt. 4 har 7
Alt. 5 har 3
Alt. 6 har 1
Alt. 7 har 1

Topp

InnleggSkrevet: 14 Mar 2015, 18:33 
Avlogget

I dagens DN er det en artikkel av akademikere om 10 farlige trusler mot befolkningen på kloden. Interessant nok er det trusselen kunstig intelligens representerer som scorer høyest på sjansen for utryddelse av jordas befolkning.
Syns det er oftere og oftere at man får sånne trusselvurderinger servert. Bra at ting blir tatt opp og at man får ting på dagsorden.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Mar 2015, 19:24 
Avlogget

Det var en interessant artikkel. Jeg var nødt til å kjøpe den :D

Dersom kunstig intelligens blir dominerende og ønsker å utrydde oss stod det at det er 1-10% sjanse for at dette skjer. Såvidt jeg husker hadde også Stephen Hawking en bekymring omkring kunstig intelligens og at det var dagens store trussel for fremtiden.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Mai 2015, 05:09 
Avlogget

Hei. Min første post på dette forumet.

Ser man tilbake i tid har mennesker opplevd store pandemier. F. eks svartedauen. Og hva hvis en rom-stein treffer Atlanteren, det vil nok forsake en tsunami eller jordskjelv type Japan. Noen snakker om solstormer og vulkanutbrudd. Det har vært 2 verdenskriger. Man kan aldri vite.

Selv holder jeg på med survival fordi det er en fin hobby og man lærer nyttige egenskaper på veien.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Mai 2015, 18:19 
Avlogget

det syns jeg var en meget god grunn til sysle med prepping og survivalisme. Det må være gøy å holde på med det også, og matnyttig utenom at det MÅ bli katastrofer.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jun 2015, 02:48 
Avlogget

Ja. Det værste er å se Amerikanerne som traumatiserer familiene sine og lever livene sine ettersom om verden skal gå under i morgen.

Viktigste er å ha det gøy og være ute etter kunnskap mer enn utstyr.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Aug 2015, 20:18 
Avlogget

Jeg tror som mange andre at en Pandemi er det som er det mest nært forestående foran oss.

På lang sikt tror jeg overbefolkning, svikt i jordbruket på grunn av utarming av jorden vil skape katastrofer på noe lengre sikt.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Aug 2015, 21:06 
Avlogget

Peak everything, litt sånn ubehagleig pluttsleig. Krydret med noen konflikter om forsvinnede ressureser..

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 32 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support