Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 18:50

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 32 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Hva forbereder du deg på? Kryss av for det alvorligste utsagnet du er enig i. Kommenter gjerne.
1. Jeg forbereder meg ikke på noe av det som nevnes her. 6%  6%  [ 2 ]
2. Jeg forbereder meg kun på de små hverdagslige tingene som vi alle opplever en eller annen gang. Samfunnet som helhet vil gå sin vante gang slik det har gjort de siste tiårene. Alt i alt vil vi få det stadig bedre her i Norge. 16%  16%  [ 5 ]
3. Jeg tror Norge vil kunne oppleve økonomiske kriser som for eksempel de i Hellas, Irland og Spania som vil få store konsekvenser. Arbeidsløshet, svekket sosial sikkerhet, fattigdom og nød er noe jeg aktivt planlegger for å takle. Men dette vil være forbigående problemer som i høyden varer noen få år. Vi vil klare å løse slike problemer her i Norge. 28%  28%  [ 9 ]
4. Som forrige alternativ, men dette vil bli en vedvarende situasjon som bare blir verre etter som årene går. Om 20-30-40 år vil vi ha et radikalt annet og fattigere samfunn enn i dag. 28%  28%  [ 9 ]
5. Som forrige alternativ. Men i tillegg tror jeg vi risikerer å havne på et teknologisk nivå omtrent som første halvdel av 1900-tallet. 13%  13%  [ 4 ]
6. Som forrige alternativ, men jeg tror vi kan havne i en slik situasjon mye fortere. Kanskje så fort som fra det ene året til det neste. 3%  3%  [ 1 ]
7. Ingen av alternativene er alvorlige nok til å beskrive det jeg tror kan komme til å skje. 6%  6%  [ 2 ]
Antall stemmer : 32
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Hva forbereder du deg på?
InnleggSkrevet: 20 Feb 2015, 14:47 
Avlogget

Det er et stort spenn i hvor alvorlige de situasjonene er som vi her inne forbereder oss på. Alt fra motorhavari på godt trafikkerte veger og strømbrudd noen dager og til totalt sammenbrudd av samfunnet som vi kjenner det har vært nevnt. Men hva er den gjengse oppfatningen av hva framtiden vil bringe? Og ikke minst, hvor alvorlig og hvor fort vil eventuelt disse tingene utvikle seg.

Det er vel vanskelig å sammenfatte alt dette i et spørreskjema, men jeg vil prøve meg på et likevel. Når det har gått en stund, kan det bli aktuelt å endre på spørsmålstillingen ut i fra de kommentarene som forhåpentligvis kommer inn.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Feb 2015, 23:34 
Avlogget

Jeg synes vi ser det allerede. NWO er på vei til Norge også. Staten selger ut, vaksinepropaganda, bompengering som en unnskyldning for å kontrollere oss, overvåke oss. Hver gang noe skjer (blir isenesatt om du vil), terror, stjålne trykkemaskiner til å trykke opp nye fører kort, hvem tror på det liksom? Bankkort og pinkoder osv. for å ha oss kontrollert og overvåket. Bankene behandler oss som laverestående individer. Vi får ikke lov å ta ut pengene fra banken uten å bruke pinkode??? Hva er dette for noe? Friheten vår blir innskrenket litt etter litt. Umerkelig. Leste nettopp om i Sverige at man advarer mot veipirater. Jeg tror det er enda et påskudd for å kunne stoppe oss på veien og mistenkeliggjøre oss, kontrollere oss, ta fra oss frihet. Slik det allerede er mye av i U.S.A. Så ja, jeg frykter det kommer til et punkt hvor pengene blir vanskelig å få tak i. Mat blir vanskelig å få kjøpt etc. Men jeg tror det bare er en "Indian summer" siste krampetrekning før makteliten innser at slaget er tapt. Når folk våkner opp og innser hvilket bedrag vi har blitt utsatt for kommer folk til å reise seg og ta til mot mele. Så jeg er optimistisk allikevel. Det blir bare en kort periode hvor tingene blir vanskelig før vi klarer å komme oss ut av kaoset og finne nytt fotfeste.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Feb 2015, 01:01 
Avlogget

NWO; det er et stort tema å ta tak i egentlig om man skal diskutere det.
For det første så er det et diffust ord. Hva menes egentlig med NWO? Hva er det? Hvem er det? Hva vil de/det? Hvorfor vil dem/det dette?
At man skal bruke PIN-kode er vell ikke så dumt. Det blir vell litt over kanten å peke på dette som en negativ ting.

Man må jo ikke glømme alt det positive som skjer og da. Folk lever jo mye lenger nå enn før, har bedre helse enn før, spiser det man vil, når man vil, kan unne seg ferier, jobber mindre, har bil, har mat, har husly, har varme osv.
Mye er bra, noe er ikke bra.

Tenk ikke på denne kloden som en stor konspirasjon, er min oppfordring.
Er ikke sikkert det skjer noe SHTF. Men det skader ikke å være forberedt, for ingen vet når eller om det skjer.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Feb 2015, 10:37 
Avlogget

De fleste vet hvem som står bak NWO. Men mange velger å ikke ville se det eller forstå det. Det er vanskelig å forstå at noen er så onde. Ja, vi har det godt og vi har det så godt at vi ikke tror at det kan endre seg og bli dårligere. Jeg tror vi blir grundig lurt. Jeg ser at media prøver å fordumme samfunnet, avlede oppmerksomheten. Mer fokus på sport, sex, falsk terror osv. Vi får ikke vite alt som skjer slik at vi ikke skal gjøre opprør før det er for sent. Da kan vi sitte der og takke oss selv for at vi ikke fulgte med i timen. Vi får da gjøre det best vi kan, og finne andre alternativer til dagen systemer. Bitcoin, dyrke maten sin selv, ja vi må kanskje gå tilbake til metoder som våre forfedre benyttet seg av. Hest og vogn, vedfyring, spinne garn, husdyrhold osv. Men når de onde er utryddet, det tror jeg vil skje, så kan vi bruke teknologien til menneskehetens beste. Hittil har den blitt brukt til å gjøre de rike rikere og de fattige fattigere. Dette kan ikke fortsette stor lenger, men en krise må til for at vi skal våkne opp og ta grep.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Feb 2015, 11:56 
Avlogget
Brukerens avatar

Videre diskusjon av åpenbare konspirasjonsteorier ber jeg om at blir tatt på andre nettsider enn denne.

Def. fra Store norke leksikon:
Sitat:
Konspirasjonsteori, forklaringsmodell som går ut på at myndighetene og/eller andre mektige grupper i hemmelighet sammensverger seg for å fremme sin egen, skjulte agenda.Slike teorier tar oftest utgangspunkt i historiske hendelser, og består av utvalgte fakta og spekulasjoner som til sammen skal bevise at det står en overordnet, ondsinnet konspirasjon bak.Teoriene er gjerne innviklede og omfattende, og ettersom et av hovedpremissene er at dette er noe de ansvarlige ønsker å holde skjult, er det vanskelig å motbevise eller argumentere effektivt mot dem.Selve mangelen på konkrete beviser brukes ofte i seg selv som et argument for at “noen” prøver å holde noe skjult for offentligheten.Eksempelvis har drapet på John F. Kennedy og terrorangrepet på World Trade Center vært utgangspunkt for et utall konspirasjonsteorier, der amerikanske myndigheter gjerne er utpekt som de egentlig skyldige.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Feb 2015, 18:29 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg krysset av for alternativ 4. Det er dette som jeg ser som det mest trolige utfallet, men jeg håper jeg er for pessimistisk og frykter jeg er for optimistisk.

Uansett faller jeg ned på at den rovdriften vi har drevet på moder jord må føre til kraftige problemer innen den tidsrammen. Intet tre vokser inn i himmelen. Den veksten vi har hatt vil snart møte fysiske hindringer i form av for eksempel problemer med å utvinne nok av nødvendige nøkkel-råvarer. Kostnaden med denne utvinningen vil også kunne bli for høy til at det er mulig å opprettholde den. Vi vil rett og slett ikke ha råd til å kjøre det løpet vi gjør nå.

Men vi har kunnskap og teknologi som vi ikke hadde før. Det tror jeg vil gjøre at vi ikke faller så langt tilbake som de største pessimistene hevder. Det blir ikke noen retur til stein- eller middelalder.

Men konsekvensene av alternativ 4 er ikke desto mindre svært mørke. Og forberedelser som er relevante er kanskje ikke så forskjellige fra de en vanlig dødelig ville gjort for langt alvorligere saker. Også på vegen til alt. 4 ser jeg for meg perioder med langvarige strømbrudd f.eks. Så generator eller annen alternativ strømproduksjon er fortsatt aktuelt. Forskjellen er kanskje at hadde jeg vært en alt.7-type, ville jeg kjøpt en dieseltank fra en nedlagt bensinstasjon, gravd den ned i hagen og fylt den til randen. Og de mer dagligdagse problemene under alt. 2 og 3 vil fortsatt være aktuelle. Så alle forberedelser jeg gjør med "mitt" alternativ i tankene, vil være nyttige uansett om virkeligheten vil vise seg å være både verre eller bedre. De er ikke bortkastede.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Feb 2015, 19:07 
Avlogget

Enig med deg, Bamse. I tillegg tenker jeg at hagebruk kan bli viktigere i en fremtid der det settes en riktigere pris på matvarer. I dag er det mye olje bak hver dyrkede kalori, og mye av dyrkingen sør for Alpene skjer med fossilt vann også - enten isbreer som smelter ned og ikke kommer tilbake, eller stadig dypere brønner for å pumpe opp ferskvann. Dessuten vil nok transportkostnadene gå opp når lastebilene må betale fremtidig CO2-avgift.

Ellers er det jo klimaendringer som er det store problemet - været kommer til å forandre seg. Mer ekstrem nedbør, flom og kraftig vind. Å være forberedt på det handler vel mest om å kjøpe eiendom i rett del av landet, og å bygge solid.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Feb 2015, 11:42 
Avlogget

Jeg savner både Zombier og Når kona finner ut av hvor mye spoenn jeg har brukt på prepping... som gode alternativer ;)
(men fant da dog et annet som passet) VI lever jo, som kineserene sier i "interessante tider"

Jeg er forøvrig, i og for seg, glad for at jeg må bruke en PIN kode for å handle med kortet mitt, så ofte som jeg legger det igjen her og der. Men jeg sysn fortsatt at det er litt snålt at man må bruke en PIN for å sett INN penger da...

Topp

InnleggSkrevet: 24 Feb 2015, 00:11 
Avlogget

Filbert skrev:
. Men jeg sysn fortsatt at det er litt snålt at man må bruke en PIN for å sett INN penger da...

er vel at du er ansvarlig for kontoen.
Om det hvitevaskes penger så kan du ikke bare si at det vakke du som satte inn de og
uvist hvor det kommer fra.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Feb 2015, 00:36 
Avlogget
Brukerens avatar

også alternativ 4.

jeg vet ikke om det kommer til å skje i løpet av de neste førti eller 80 årene, men som Chris Martenson sier "The next 20 years will be nothing like the last."

Topp

InnleggSkrevet: 24 Feb 2015, 08:22 
Avlogget

I have seen the furure... it's like now, but later... ?

Topp

InnleggSkrevet: 24 Feb 2015, 09:43 
Avlogget

Klar nummer 2.

Og hvis noen virkelig tror det de selv skriver:
"bompengering som en unnskyldning for å kontrollere oss, overvåke oss. Hver gang noe skjer (blir isenesatt om du vil), terror"

...... Oboy, oboy, oboy.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Feb 2015, 19:29 
Avlogget
Brukerens avatar

jaa...om jeg ville kontrollere folk hadde jeg valgt en annen og mindre synlig løsning. Og hvem er egentlig "de"?

Topp

InnleggSkrevet: 05 Mar 2015, 14:21 
Avlogget

Jeg ville si alternativ 7, men ikke utelukkende, fordi mye kan skje innenfor rammene av alternativene.
I den verden vi lever i er vi avhengige av inntekter, og dermed er det lurt å forberede seg på at ingenting skjer.
Samtidig er det sannsynlig at i løpet av et spenn på ca femti år (+-), vil det komme til å skje uforutsette hendelser som "tar oss på senga". Derfor forbereder jeg meg også på slike situasjoner, og prøver å utforme en tilværelse som tillater fortsatt eksistens og en viss grad av livskvalitet uansett hva fremtiden bringer.
Et prinsipp jeg følger er at objekter bør ha flere bruksområder. Dette sørger for at man kan kjøpe inn ting man trenger i dagliglivet, som også ville være nyttig i en krisesituasjon.

Det jeg er mest redd for i denne sammenhengen er at vi, på grunn av vår komfortable tilværelse i dag og fremover - vil hvile for mye på laurbærene. Vi gjorde akkurat det rett før andre verdenskrig, og vi var overhodet ikke forberedt på det som traff oss.
(Viktig å påpeke at jeg ikke oppfordrer til paramilitær aktivisme her!)
Et ikke navngitt naboland i øst ruster opp og spyr ressurser inn i militære kapasiteter, selv om landet er i økonomisk nedgang. Jeg ser på dette som et varselstegn for en kommende konflikt, uten at jeg tror på en umiddelbar invasjon av Norge.
Konstante brudd på forskjellige lands suverenitet i form av brutte landegrenser i luft er ikke ukjent fra denne kanten, men samtidig har de nå startet med dette over land som ligger lenger unna, og dette har ikke vært vanlig. landet i øst blir mer og mer testende, og jeg er urolig på grunn av det. Det betyr ikke at det blir krig med det første, men jeg tar modell av andre verdenskrig i mine forberedelser, fordi hvis man er forberedt på okkupasjon, vil andre kriser også normalt dekkes av disse forberedelsene.

Når det gjelder paramilitær aktivitet, vil jeg også påpeke at "gutta på skauen" under krigen var underlagt kommando fra eksilregjeringen i London, og opererte ikke på egenhånd. Jeg har tro på at struktur er vesentlig i sånne sammenhenger.
Ikke noe galt i å eie våpen uansett, for de kommer godt med til å fremskaffe kjøtt gjennom jakt 8-)

Topp

InnleggSkrevet: 05 Mar 2015, 22:47 
Avlogget

"gutta på skauen" er historisk et uttrykk som de ungdommen som gjemte seg for AT tjenesten på slutten av krigen og på ingen måte var stridende fikk. Milorg var organisert av den norske eksilregjeringen og jorde ikke så mye, enkelte løse grupper handelt mer og sto under OSS. Og så hadde vi kommunsiten som Pelle gruppen som gjorde en hel masse. (kort og grovt oppsummert)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 32 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: