Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 05:31

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 18 Feb 2015, 12:12 
Avlogget
Brukerens avatar

Dagbladet har snappet opp en rapport levert av Global Challenges Foundation i samarbeid med Universitetet i Oxford. De lister opp en del trusler og omtaler dem meget kort i dagens avis: http://www.dagbladet.no/2015/02/18/nyhe ... /37767335/

På slutten linker de til en nedlastning av hele rapporten i PDF. Ikke trykk på den linken, gå heller til GCF's egne hjemmesider. Der får du valget mellom å laste ned hele rapporten på 212 sider, eller en oppsummering på 13. Mitt råd er å starte med oppsummeringen og heller gå videre til interessante punkter i fullversjonen etterpå.

Det er mulig det bare er meg og dårlig dagsform, men dette er dørgende kjedelig og bærer tydelig preg av at universitetet i Oxford er innblandet.... Nasjonalt risikobilde 2014 framstår som en spenningsroman i verdensklasse i forhold. Men det betyr ikke at den ikke er faglig bra. Og om en har dagen og klarer å trenge inn i materien, så er det sikkert noen sitater med litt dybde å hente der. Jeg har bare skummet over deler av den, men fant da dette fra oppsummeringen:
Sitat:
Global System Collapse
An economic or societal collapse on the global scale. The term has been used to describe a broad range of conditions. Often economic collapse is accompanied by social chaos, civil unrest and sometimes a breakdown of law and order. Societal collapse usually refers to the fall or disintegration of human societies, often along with their life support systems. The world economic and political system is made up of many actors with many objectives and many links between them. Such intricate, interconnected systems are subject to unexpected system-wide failures caused by the structure of the network – even if each component of the network is reliable. This gives rise to systemic risk, when parts that individually may function well become vulnerable when connected as a system to a self-reinforcing joint risk that can spread from part to part, potentially affecting the entire system and possibly spilling over to related outside systems. Such effects have been observed in ecology, finance and critical infrastructure such as power grids. The possibility of collapse becomes more acute when several independent networks depend on each other.
Uthevingen er min...

Topp

InnleggSkrevet: 18 Feb 2015, 14:13 
Avlogget

Bamse Brakar skrev:
...
Sitat:
Global System Collapse
An economic or societal collapse on the global scale. The term has been used to describe a broad range of conditions. Often economic collapse is accompanied by social chaos, civil unrest and sometimes a breakdown of law and order. Societal collapse usually refers to the fall or disintegration of human societies, often along with their life support systems. The world economic and political system is made up of many actors with many objectives and many links between them. Such intricate, interconnected systems are subject to unexpected system-wide failures caused by the structure of the network – even if each component of the network is reliable. This gives rise to systemic risk, when parts that individually may function well become vulnerable when connected as a system to a self-reinforcing joint risk that can spread from part to part, potentially affecting the entire system and possibly spilling over to related outside systems. Such effects have been observed in ecology, finance and critical infrastructure such as power grids. The possibility of collapse becomes more acute when several independent networks depend on each other.
Uthevingen er min...

Herregud.. høres ut som de dokumentene jeg har blitt begravd i de siste halve året..

Topp

InnleggSkrevet: 18 Feb 2015, 18:01 
Avlogget

Sitat:
Such intricate, interconnected systems are subject to unexpected system-wide failures caused by the structure of the network – even if each component of the network is reliable. This gives rise to systemic risk, when parts that individually may function well become vulnerable when connected as a system to a self-reinforcing joint risk that can spread from part to part, potentially affecting the entire system and possibly spilling over to related outside systems.
Eller som vi sier i Norge:
Liten tue kan velte stort lass! :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 18 Feb 2015, 21:55 
Avlogget
Brukerens avatar

Sciens skrev:
Eller som vi sier i Norge:
Liten tue kan velte stort lass! :lol:
:lol: :lol: :lol:

Jeg får prøve meg på en billedmetafor jeg da:

Bilde

Og for å tilføre noe seriøst også: I forbindelse med den såkalte "subprime" eller boliglånskrisen i USA i 2007/2008 ble det på forhånd hevdet at de samlede lånene var for små til å kunne ha noen særlig skadeeffekter på økonomien som helhet.

Etter tredje kvartal var de råtne lån og dess like i forbindelse med skiferoljeutvinning i USA en tredje- til fjerdedel av disse boliglånene. Montro hva fasiten blir etter fjerde kvartal? Og om den lave oljeprisen får fortsette en stund til - hvor store vil de bli?

Topp

InnleggSkrevet: 19 Feb 2015, 00:29 
Avlogget

Ord, bilde – da må det bli video:
http://www.sedenne.no/v/46087/plutselig ... -rundt-ham

Topp

InnleggSkrevet: 19 Feb 2015, 12:36 
Avlogget

Blackswan

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ]