Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 18:49

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 32 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Arbeidsledig
InnleggSkrevet: 05 Feb 2015, 14:19 
Avlogget

Dette er nok et tema som er blandt de mest sannsynelige hendelsene.
og mener det absolutt bør diskuteres.
mht til å beholde hus og hjem til tross for.

Tenker å oppdatere øverste linja med rådene med punktoversikt over råd for dette temaet.
Mine tolkninger av rådene kan absolutt debateres om også.

1- Hold faste utgifter lav nok til å kunne holde utgiftene i sjakk mens man får hjelp med NAV
2- Å betale ned bil og kreditkort gjeld bør ha første prioritet.
3- Oppspart buffer som tilsvarer minimum 3 x månedslønn
4- Matvarelager på minimum 2 mnd. rotasjon som rutine hjelper på i begynnelsen.
5- Arbeidsledighetsforsikring og gjeldsforsikring kan også være noe man bør se nærmere på

Sist endret av JKHoem den 06 Feb 2015, 13:17, endret 5 ganger.

Topp

Innleggets emne: Re: Arbeidsledig
InnleggSkrevet: 05 Feb 2015, 18:17 
Avlogget

Jeg kan jo slenge ut det jeg har lært meg så langt - vær rask med å kontakte NAV! Du har rett på arbeidsledighetstrygd, så bare sett i gang mølla. Forrige arbeidsgiver er pliktig å dokumentere ansettelsesforhold og alt annet som kreves fra byråkratene i NAV. Trygden er 60 % av tidligere lønn, beregnet fra det høyeste beløpet av enten forrige år alene, eller snittet av de tre siste årene.

Det er bra å ha buffer av et eller annet slag, om det så bare er et kredittkort, ettersom det tar noen uker fra søknaden er sendt til første utbetaling kommer.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Feb 2015, 18:34 
Avlogget

blir vanskelig å holde faste utgifter lav nok til å greie seg på 60% av vanlig
inntekt for mange.
Men bør jo være et mål?

Topp

InnleggSkrevet: 05 Feb 2015, 21:01 
Avlogget

Er man sykemeldt i mer en 1 år eller bli arbeidsløs vil man får 60% av inntekten.
Selv med en uføretryd vil de aller fleste gå ned betydelig ned i lønn.
Selv om det kan virke lite så er det den harde virkeligheten mange opplever hvert år.
Selge bil, hytte, båt og bolig er ikke uvanlig når om man blir syk eller mister jobben.

Kredittkort er en svært dårlig løsning, som enkelte har bittert erfart, ikke uvanlig med rente over 30%.

Den beste måten er oppsparte midler søk NAV om støtte med en gang. NAV vil ikke gi støtte til kredittkortgjeld, støtte til bil og utgifter til det dekkes som regel heller ikke.
Vil renten stige til 6-7% som den vil gjøre en eller annen dag, da vil mange få problemer.
Da jeg kjøpte første gangen var renten på 16%.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Feb 2015, 21:27 
Avlogget

Jeg syns det er fornuftig å legge opp en buffer med kontantbeholdning, f.eks 2 måneders forbruk og dekning av faste utgifter.
Deretter å ligge i forkant ved å ha 2 mnds matlager, som inngår i en naturlig rotasjon.
Da er man i alle fall forberedt på den akutte situasjonen inntil NAV og/eller lønnsgarantifondet betaler ut noe.

Den langsiktige preppingen er jo å gjøre seg attraktiv for arbeidstakere og følge med i tiden ved å ha ettertraktet kompetanse, sånn at man raskt får opp igjen en inntektsstrøm. Dessverre har kompetanse liten verdi om det ikke står på en fin diplom.

Jeg følger selv ordtaket:
Ikke se etter arbeid. Se heller etter inntektsmuligheter.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Feb 2015, 23:35 
Avlogget
Brukerens avatar

Forebygging er absolutt noe man kan gjøre også i dette spørsmålet, spesielt om man starter tidlig nok til å velge riktig utdannelse. Da er det ikke bare type fag jeg tenker på, men også det å finne noe som man kan bli god i. Eksempelvis er det ikke for alle å bli gode lærere, eller rørleggere og så videre. Velger man noe som man ikke har forutsetninger for å mestre, er man ille ute. Håndverk for en som ikke er nevenyttig er ikke bra. Tannlege og svaksynt - no, no (som ikke kan korrigeres med linser/briller altså)! Og så videre. Motivasjon er også viktig her, men det er nok langt flere som har motivasjon for å bli skuespiller enn det samfunnet virkelig trenger. Dere skjønner sikkert tegninga...

Men er man forbi det stadiet, så gjelder det å bli uunnværlig i den jobben man har. Dersom ikke alle mister jobben, så kan jo akkurat du være den som sjefen ikke har råd til å si opp. Dersom det finnes saklige grunner til at nettopp du er den som får bli, så vil en god sjef klare å finne dem. Og der igjen ligger neste råd: Finn den rette arbeidsplassen, soliditet, ambisjoner, godt rykte, god ledelse, godt miljø osv.

Men uansett hvor flink man er så er det ingen som er vaksinert mot arbeidsledighet. Om du er så uheldig så skam deg for all del ikke over det! Stå på og gi ikke opp. Det samme gjelder for øvrig om det er sykdom som er problemet.

Ellers så kan man søke banken om avdragsfrihet dersom man står i en vanskelig periode. Men det bør sitte langt inne å gjøre det. Alt annet bør være prøvd først.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Feb 2015, 00:03 
Avlogget

virker som det er mulig med betalingsforsikring.
mener det er til for å hjelpe i en slik situasjon, noen som har mer erfaring rundt
det temaet?

Topp

InnleggSkrevet: 06 Feb 2015, 08:27 
Avlogget
Brukerens avatar

JKHoem skrev:
virker som det er mulig med betalingsforsikring.
mener det er til for å hjelpe i en slik situasjon, noen som har mer erfaring rundt
det temaet?
Du tenker kanskje på gjeldsforsikring. Jeg vurderte dette en gang i tiden, men endte opp på at andre ordninger gjorde samme nytten, det vil si div. livsforsikringer. Se i alle fall dette før man tegner slik forsikring.

Ellers så er uføreforsikring ingen dum ide. Om den traileren der framme får sleng på hengeren så kan det gjelde deg før du aner....

Og så har vi en ny(?) ordning i enkelte banker; Arbeidsledighetsforsikring.Dette kan kanskje være verdt å vurdere i alle fall om man jobber i en usikker bransje.

Om nytten av disse forskjellige forsikringsordningene forsvarer prisene, er en vanskelig vurdering. Uansett kan det være greit å studere det med liten tekst. Det er alltid noen unntak hvor forsikringen ikke gjelder. For eksempel livsforsikring som ikke gjelder ved utøving av ekstremsport......

Topp

InnleggSkrevet: 09 Feb 2015, 21:06 
Avlogget
Brukerens avatar

Ettersom de beste forberedelsene vi kan gjøre er av forebyggende karakter, så syns jeg det er på sin plass å oppfordre alle som er i forhold til å ta vare på sin "betydningsfulle andre", eller SO som de ville si på utenlandsk. Det å ha et stabilt og trygt forhold når arbeidsledighet eller annet truer, er uvurderlig. Det samme gjelder for så vidt alle andre relasjoner. Støtte i slike tider er viktig.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Feb 2015, 21:43 
Avlogget

Det hadde vært interessant å kjørt litt hardcore... hvor lange kunne vi berget med 60% inntekt...

Topp

InnleggSkrevet: 09 Feb 2015, 22:02 
Avlogget

det kan jo lett kombineres med sparing x)

Topp

InnleggSkrevet: 10 Feb 2015, 12:24 
Avlogget

Betal ned gjeld! Ha så lite gjeld som mulig, helst ingen. Sammfunnet forsøker hele tiden å fortelle oss at det "lønner" seg med gjeld. Det er bare tull. Det lønner seg å være på plussiden :)

Selv er jeg selvstendig næringsdrivende, og vil således ikke bli arbeidsledig på et blunk. Men ved dårlige tider kan det være adskillig mindre å gjøre. Derfor har jeg tatt flere utdannelser, slik at jeg har et bredt spekter av muligheter til å tjene penger. Pr nå har jeg ikke noe problem med å fylle opp med andre ting.

I tillegg er jeg veldig for det å spare, men nå driver vi og pusser opp gammel gård (som koster ganske mye), så det er dårlig med sparing for tiden. Men det er likevel investering i egen bolig. Sørger for å ha både vedovner og strømovner, og har til og med en gammel kjøkkenovn som det går ann å lage mat på.

Har en foss i "hagen", og har vurdert å lage eget minikraftverk, men etter litt undersøkelser har vi funnet ut at det er veldig dyrt å få laget.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Feb 2015, 12:27 
Avlogget

God råd @Tulla

Topp

InnleggSkrevet: 10 Feb 2015, 13:03 
Avlogget

Tulla skrev:

Har en foss i "hagen", og har vurdert å lage eget minikraftverk, men etter litt undersøkelser har vi funnet ut at det er veldig dyrt å få laget.

Spørs på hvor komplisert du gjør det til.
skal du ha et riktig minikraftverk med søknad osv. så tror jeg kravene
har blitt strengere etter flere uhell o.l. med små vannverk.
ellers så er det en haug med "redneckløsninger" på youtube for
lading av batteribang.
så en med en gammel vaskemaskin som var omgjort til generator.
virka godt det :-)
søppelkraft verk er billig->gratis meen må legge tid i å få det bra og pent.
Ser alt for mange søppelpreppere hvor ting flyter rundt og alt slenger med
ledninger i kryss og tvers. (verre å vedlikeholde når det ikke er ordentlig)

men mange muligheter :-)

Topp

InnleggSkrevet: 13 Feb 2015, 15:14 
Avlogget
Brukerens avatar

• Ikke jobb samme sted som din partner. Da minsker sjansen for at begge mister jobben samtidig. Samlet lønnstap blir lettere å bære enn om begge må gå på NAV og søke om arbeidsledighetspenger. Men det heter kanskje ikke det lenger?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 32 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: