Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 05:34

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Etter toppen (oljetoppen)
InnleggSkrevet: 03 Feb 2015, 18:59 
Avlogget
Brukerens avatar

Følgende artikkel ble postet på Post Carbon Institute 31. januar i år. Vi har lov til å reposte hele artikkelen hos oss. Da den oppsummerer godt hva som har skjedd og hva vi kan vente oss i tiden framover vedrørenede oljeproduksjon, gjør jeg nettopp det.

Han kommer med noen spådommer, eller forutsigelser om hva vi kan vente oss de nærmeste årene. Videre peker han på vegen videre, hva kan vi gjøre for å takle utfordringene vi har i vente?

Forfatteren er ingen hvemsomhelst innen dette området. I 2003 ga han ut boken “The Party's Over: Oil, War, and the Fate of Industrial Societies” som var en av de første som tok opp begrepet peak oil og problemene dette ville kunne medføre.

After the Peak av Richard Heinberg January 31, 2015

Nearly 17 years ago the modern peak oil movement began with the publication of “The End of Cheap Oil”by petroleum geologists Colin Campbell and Jean Laherrère in the March, 1998 issue of Scientific American. Campbell coined the term “peak oil” to describe the inevitable moment when the world petroleum industry would produce oil at its historic maximum rate. From then on, production would decline as the overall quality of available resources deteriorated, and as increasing investments produced diminishing returns. Unless society had dramatically and proactively reduced its reliance on oil, the result would be a series of economic shocks that would devastate industrial societies.

Campbell estimated that global conventional oil production would reach its maximum rate sometime before the year 2010. In later publications, Laherrère added that the peak in conventional oil would cause prices to rise, creating the incentive to develop more unconventional petroleum resources. The result would be a delayed peak for “all liquid fuels,” which he estimated would occur around the year 2015.

Today we may be very nearly at that latter peak. Slightly ahead of forecast, conventional oil production started drifting lower in 2005, resulting in several years of record high prices—which led the industry to develop technology to extract tar sands and tight oil, and also incentivized the US and Brazil to begin producing large quantities of biofuels. But high petroleum prices also gradually weakened the economies of oil-dependent industrial nations, reducing their demand for liquid fuels. The resulting mismatch between growing supply and moderating demand has resulted in a temporary market glut and falling oil prices.

Crashing prices are in turn forcing the industry to cut back on drilling. As a result of idled rigs, global crude production will probably contract in the last half of 2015 through the first half of 2016. Even if prices recover as a result of falling output, production will probably not return to its recent upward trajectory,because the US tight oil boom is set to go bust around 2016 in any case. And banks, once burned in their lavish support for marginally profitable drilling projects, are unlikely to jump back into the unconventionals arena with both feet.

Ironically, just as the rate of the world’s liquid fuels production may be about to crest the curve, we’re hearing that warnings of peak oil were wrongheaded all along. The world is in the midst of a supply glut and prices are declining, tireless resource optimists remind us. Surely this disproves those pessimistic prophets of peril! However, as long-time peakist commentator Ron Patterson notes:

Sitat:
Peak oil will be the point in time when more oil is produced than has ever been produced in the history of the world, or ever will be in the future of the world. It is far more likely that this period will be thought of as a time of an oil glut rather than a time of an oil shortage.

Within a couple of years, those of us who have spent most of the past two decades warning about the approaching peak may see vindication by data, if not by public opinion. So should we prepare to gloat? I don’t plan to. After all, the purpose of the exercise was not to score points, but to warn society. We were seeking to change the industrial system in such a way as to reduce the scale of the coming economic shock. There’s no sign we succeeded in doing that. We spent most of our efforts just battling to be heard; our actual impact on energy policy was minimal.

There’s no cause for shame in that: the deck was stacked against us. The economics profession, which has a stranglehold on government policy, steadfastly continues to insist that energy is a fully substitutable ingredient in the economy, and that resource depletion poses no limit to economic growth. Believing this to be true, policy makers have effectively had their fingers jammed in their ears.

A cynic might conclude that now is a good time for peak oil veterans to declare victory, hunker down, and watch the tragedy unfold. But for serious participants in the discussion this is where the real work commences.

During these past 17 years, as the peak oil debate roiled energy experts, climate change emerged as an issue of ecosystem survival, providing another compelling reason to reduce our reliance not just on oil, but all fossil fuels. However, the world’s response to the climate issue was roughly the same as for peak oil: denial and waffling.

Today, society is about to begin its inevitable, wrenching adaptation to having less energy and mobility, just as the impacts of fossil fuel-driven climate change are starting to hit home. How will those of us who have spent the past years in warning mode contribute to this next crucial chapter in the unfolding human drama?

Despite peakists’ inability to change government policy, our project was far from being a waste of time and effort. The world is better off today than it would have been if we had done nothing—though clearly not as much better as we would have liked. A few million people understood the message, and at least tens of thousands changed their lives and will be better prepared for what’s coming. One could say the same for climate activism.

If our main goal during the past 17 years was to alert the world about looming challenges, now it is to foster adaptation to fundamental shifts that are currently under way. The questions that need exploration now are:
 How can we help build resilience throughout society, starting locally, assuming we will have little or no access to the reins of national policy?
 How can we help society adapt to climate change while building a zero-emissions energy infrastructure?
 How can we help adapt society’s energy consumption to the quantities and qualities of energy that renewable sources will actually be able to provide?

We have to assume that this work will have to be undertaken in the midst of accelerating economic decay, ecological disruption, and periodic crises—far from ideal operating conditions.

On the other hand, there is the possibility that crisis could act in our favor. As their routines and expectations are disturbed, many people may be open to new explanations of their predicament and to new behaviors to help them adapt to energy and monetary poverty. Our challenge will be to frame unfolding events persuasively in ecological terms (energy, habitat, population) rather than conventional political terms (good guys, bad guys), and to offer practical solutions to the burgeoning everyday problems of survival—solutions that reduce ecological strains rather than worsening them. Our goal should not be to preserve industrial societies or middle-class lifestyles as we have known them (that’s impossible anyway), but to offer a “prosperous way down,” as Howard Odum put it, while preserving whatever cultural goods that can be salvaged and that deserve the effort.

As with our recent efforts to warn society about peak oil, there is no guarantee of success. But it’s what needs doing.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Feb 2015, 20:43 
Avlogget

Peak oil eller slutten på oljealderen som enkelte har spådd er ikke riktig.
Det er nok olje i neste 100 år, det er blitt funnet enorme mengder med olje. Selv Sverige kan bli en stor olje nasjon gjennom skiferolje.
Selv USA har så mye olje at dem ikke vil klare å utvinne alt i løpet av 100 år.

Hvordan naturen skal takle all den fosslie drivstoffet er en annen ting.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Feb 2015, 21:15 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg får ikke helt tak i hva du forstår med begrepet "peak oil" Viking77. Kunne du definere hva du forstår med "peak oil" slik at vi kan fortsette diskusjonen med en felles forståelse. Jeg har en følelse av at vi legger helt forskjellig innhold i dette. For ordens skyld legger jeg ved en link til hva jeg forstår med begrepet: Peak Oil Primer

Topp

InnleggSkrevet: 03 Feb 2015, 22:09 
Avlogget

Slik jeg har forstått det, så dreir altså peak oil ikke å tømme alle olke ressurer, men om punktet når det er effektivt å hente opp olje. Skifer olje er kanskje en mulighet men det er SVJV en dyr og særdeles inneffekitiv måte å hente ut energi på.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Feb 2015, 00:23 
Avlogget
Brukerens avatar

I det produksjonspeaken passeres er gjerne halvparten av oljen igjen i bakken. Imidlertid vil det ikke energiøkonomisk å hente ut alt, fordi noen forekomster er for små, for lite rene, ligger vanskelig til, etc. Det har ikke med penger å gjøre, men med kalorier. Noen ganger kan ny teknologi klare å klemme ut litt ekstra, men noe må bare bli liggende. Disse reservene regnes dog ofte til den totale reserven, selv om den er umulig å ekstrahere.

Dertil er det også andre ressurser som begrenser utvinning, f.eks. vann. USA opplever for tiden en voldsom mangel på vann, til all slags bruk. Siden utvinning av skiferolje og tjæresand krever enorme mengder vann vil dette gjøre utvinningen vanskelig eller umulig.

En stund etter produksjonspeak'en kommer en annen peak som kalles "peak oil export", dvs. det punktet der den nasjonale oljeproduksjonen forbeholdes nasjonal konsumpsjon. Danmark er et land som beregnes å passere peak oil export i år, noe som kan bli et problem for sverige, som da må basere mer av forbruket sitt på Norsk og Russisk olje.

Norge passerte produksjonspeaken i 2005 og kommer, på tross av alle jubelreportasjer i TU og Aftenposten, aldri til å kunne produsere like mye som vi gjorde på toppen (produksjonen faller gjennomsnittlig med 7% årlig, ned 50% siden 2005).

Det er ikke blitt oppdaget store nye oljeforekomster de siste 40 åra, derimot står land som er i ferd med å peake i kø.

Hvilke land ser du for deg skal bli nye, store oljeprodusenter, Viking77?

Topp

InnleggSkrevet: 04 Feb 2015, 15:25 
Avlogget

Det er mange som påstår at oljealderen går mot sin slutt, det har man sagt og skrevet om i 15-20 år nå.
For hvert eneste år har man klart å finne og utvinne mer olje en noen gang.
Nå utvinner man mer olje en noen gang og mer olje har man funnet. Teknologi gjør at den oljen man ikke trodde var drivverdig for bare noen år er på markedet nå.

Store Norske leksikon skriver at det finnes vanlig olje i 53 år til, men det er uten oljeskifer og oljesand.
https://snl.no/energiressurs

http://www.aftenposten.no/viten/Skiferr ... 08670.html

Bare i staten Utaha finnes det 32 milliarder fat olje.
http://ing.dk/artikel/miljorigtig-metod ... det-117533

I Kanada i et felt som det utvinnes olje i dag finnes det utrolige 513 milliarder fat.
Totalt funnet oljesand er 1,7 billioner fat og det er uten den vanlige oljen fra sjø og land i dag.
http://no.wikipedia.org/wiki/Oljesand

Tar man med oljeskifer som også finnes i store mengder i Sverige.
I dag har man funnet oljeskifer som tilsvarer enorme mengder, 2,6 tusen milliarder fat olje.

Med de reserver vil oljealderen var i minst 100 år til.
Ingenting tyder på at man har nådd bunnen av oljeproduksjonen i verden.
I Norge går den nedover men vil den det på sikt? http://www.geo365.no/olje-og-gass/vi-ka ... reservene/

Enkelte land har nå så mye olje at det oppveier og vil øke sin produksjon betydelig de neste årene.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Feb 2015, 19:54 
Avlogget

Egentlig så tror jeg vi er på, eller veldig nærme peak.

Men jeg har bekjente i oljebransjen. De er av en annen oppfatning. De nevner spesielt oljeressurser i afrika i slike diskusjoner.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Feb 2015, 20:54 
Avlogget
Brukerens avatar

viking77 skrev:
Det er mange som påstår at oljealderen går mot sin slutt, det har man sagt og skrevet om i 15-20 år nå.
For hvert eneste år har man klart å finne og utvinne mer olje en noen gang.
Nå utvinner man mer olje en noen gang og mer olje har man funnet. Teknologi gjør at den oljen man ikke trodde var drivverdig for bare noen år er på markedet nå.

Store Norske leksikon skriver at det finnes vanlig olje i 53 år til, men det er uten oljeskifer og oljesand.

For å ta det vedrørende å finne olje først: Det er mange år siden man klarte å finne mer olje enn man produserte. Nærmere 30-40 år tenker jeg.

Bilde

Jeg vet ikke hvem det er som påstår at oljealderen går mot sin slutt og hva de mener med det. Problemet er ikke først og fremst at vi vil TØMME oljereservene, men at vi ikke vil klare å produsere dem raskt nok til å dekke etterspørselen. Det vil nok være oljeproduksjon i mange år ennå, men problemet er at det år for år blir vanskeligere og dyrere å produsere den fordi vi selvfølgelig startet med å utvinne den enkleste og beste oljen først. Peak Oil referer til det tidspunktet hvor verdens oljeproduksjon er på toppen, ikke det året det er tomt for olje. Etter denne toppen vil produksjonen falle til tross for alle tiltak for å holde den oppe. Det er mange faktorer med i bildet her, så å forutsi akkurat hvordan dette vil utspille seg er ikke lett.

Skal en sammenligne med noe fra hverdagslivet, så må det være at lønnen din år for år går ned, mens levekostnadene stadig øker. Da blir økonomien din stadig trangere og man må kutte for å overleve. Men vi vet ikke ennå hvor mye lønna(oljeproduksjonen) vil gå ned hvert år. Og vi vet ikke hvor mye dyrere levekostnadene blir(alt som skal til for å holde samfunnsmaskineriet i gang).

Et flertall av verdens oljeproduserende land har allerede passert denne toppen, inkludert Norge. I verden som helhet har produksjon av tradisjonell råolje, den billigste oljen, stagnert. Imidlertid har produksjonen av diverse ukonvensjonelle oljeprodukter som kondensater, skifer- og oljesandolje for eksempel fortsatt å øke. At dette skyldes teknologiutvikling er en halvsannhet. Man har lenge visst om disse ressursene, men de har ikke vært økonomisk drivverdige med de lave oljeprisene vi lenge hadde. Da oljeprisen krøp oppover ble det interessant å utvinne dem og nødvendig teknologi ble utviklet og raffinert. Men dette er dyr og vanskelig olje å utvinne. Og også denne vil ha sine individuelle “peaker”. Nå har oljeprisen falt drastisk og lønnsomheten i mange av prosjektene som er satt i gang OG som er planlagt, er kraftig redusert og truet. Mye vil bli skrinlagt og investorer vil få kalde føtter i framtiden vedrørende finansiering av nye prosjekter.

Den oljen som er mye omtalt i disse dager, skiferolje fra USA, vil dersom ikke andre faktorer kommer før, ha sin peak før 2020. Men det spørs om kollapset i oljeprisen nå vil sørge for at det kommer noe tidligere enn det. http://www.postcarbon.org/publications/drillingdeeper/

Så til Store Norske leksikon som sier vi har olje i 53 år til. Det stemmer kanskje det, men det er to forutsetninger for at det regnestykket skal ha noen praktisk verdi:

1. Forbruket blir som i dag, ingen økning slik som vi har hatt i alle år og som verdensøkonomien antagelig er avhengig av for ikke å gå opp i sømmene. Med 1,3 % årlig vekst, vil forbruket for eksempel dobles på 53 år.

2. Man må klare å produsere denne mengden hvert år i disse 53 årene. Da vil man altså i år 53 produsere akkurat like mye som i dag. Og så i år 54 er det plutselig tomt. Finito. Null olje…

Det er det ikke fysisk mulig å få til og det finnes ikke noe eksempel på at det har skjedd i noe oljeproduserende land. Tvert i mot har alle oljefelt og oljeproduserende land så langt produsert sånn til forveksling lik denne kurven:
Bilde

Ikke alle har passert toppen, men overraskende mange har det og er på veg utfor stupet på høyre side. Norge er blant dem. Og for råoljen sin del så nådde verden som helhet toppen for omtrent 8-10 år siden. Etter dette har det svingt litt ned og opp, men det store fallet venter vi heldigvis ennå på. Det store spørsmålet er hvor bratt nedsiden kommer til å bli når den kommer. Og den vil komme.

Og igjen: Det er ikke spørsmål om hvor store mengder hydrokarboner som ligger i bakken, men hvor mye det er økonomisk mulig å hente opp og hvor raskt man kan gjøre det.

Utvinnbar, men til hvilken pris?

Ut i fra de linkene du gir oss Viking77, så virker det som du setter din lit til at teknologi skal gjøre det mulig å skvise nok olje ut av sand og stein, samt de små dråpene som ligger igjen ute i Nordsjøen. Men teknologien og ressursene som skal gjøre dette økonomisk og praktisk mulig i de kvanta som er nødvendig, finnes ikke i dag. Her er en link til en artikkel som tar opp hva det koster å utvinne forskjellige typer olje: Peak Affordable Oil
Og her er en tabell hentet fra den artikkelen:
Bilde

Og til slutt: Jeg håper faktisk inderlig at du har rett i din optimisme! Det ville gi oss tid til den omstillingen som må komme om ikke samfunnet skal rakne. Dessverre kan jeg se få tegn til at det vil skje. Hvem av oss som får rett, vil bli klart i løpet av de nærmeste årene. Så om vi bare har tålmodighet vil vi få se svaret etter hvert.

Til Candiru: Om man virkelig finner ny olje i Afrika som monner, så vil det være noe nytt i forhold til den første grafen over. Det skal veldig mye til bare for å holde tritt med forbruket. Men vi kan jo krysse fingrene(og diskutere karbonutslipp og global oppvarming i en annen tråd :? )!

Topp

InnleggSkrevet: 04 Feb 2015, 22:20 
Avlogget

Hvem hadde trodd bare for noen år siden at USA kom til å være selvforsynt med olje bare for noen år tilbake, USA har nå så mye olje at dem er selvforsynt med fossilt brensel i minst 80 år.

Prisraset man nå ser på oljemarkedet er at USA og Canada produserer så mye olje at dem har begynt å ta markedsandeler i OPEC.
OPEC vil ødelegge lønnsomheten på tjæresand og skiferolje, for som du skriver Bamse Brakar er det en grense på kostnader.

Grafen som viser lønnsomheten i de forskjellige land kan diskuterse.
Man vet nå at de aller fleste felt som er bygget ut i nordsjøen i dag er lønnsomme helt ned i 35-40 dollar og ikke litt under 60 dollar som grafen viser. Selv ved 40 dollar vil det lønne seg å bygge ut halvparten av nye felt i nordsjøen.
Selv nord Amerikanske skifer og oljesand produsenter overlever med en oljepris på rundt 40-50 dollar fatet. Det er veldig stor usikkerheten hvor mye dem tåler før dem må legge ned.

Norge er unikt, resten av verden har faktisk misten mye av sin kjøpekraft i mange år alt.
Mennesker vil betale høy oljepris, ca 14-15 kr literen i Norge, 7-8 kr i USA.
Da jeg begynte å kjøre bil i 1990 kosten bensinen ca 7-8 kr literen men jeg tjente kun 85 kr timen.
Selv om det blir dobbel bensinpris vil folk kjøre nesten like mye som i dag, man vil kutte ned på andre ting :)

Topp

InnleggSkrevet: 05 Feb 2015, 01:24 
Avlogget
Brukerens avatar

viking77 skrev:
Hvem hadde trodd bare for noen år siden at USA kom til å være selvforsynt med olje bare for noen år tilbake, USA har nå så mye olje at dem er selvforsynt med fossilt brensel i minst 80 år.

Prisraset man nå ser på oljemarkedet er at USA og Canada produserer så mye olje at dem har begynt å ta markedsandeler i OPEC.
OPEC vil ødelegge lønnsomheten på tjæresand og skiferolje, for som du skriver Bamse Brakar er det en grense på kostnader.

Grafen som viser lønnsomheten i de forskjellige land kan diskuterse.
Man vet nå at de aller fleste felt som er bygget ut i nordsjøen i dag er lønnsomme helt ned i 35-40 dollar og ikke litt under 60 dollar som grafen viser. Selv ved 40 dollar vil det lønne seg å bygge ut halvparten av nye felt i nordsjøen.
Selv nord Amerikanske skifer og oljesand produsenter overlever med en oljepris på rundt 40-50 dollar fatet. Det er veldig stor usikkerheten hvor mye dem tåler før dem må legge ned.

Norge er unikt, resten av verden har faktisk misten mye av sin kjøpekraft i mange år alt.
Mennesker vil betale høy oljepris, ca 14-15 kr literen i Norge, 7-8 kr i USA.
Da jeg begynte å kjøre bil i 1990 kosten bensinen ca 7-8 kr literen men jeg tjente kun 85 kr timen.
Selv om det blir dobbel bensinpris vil folk kjøre nesten like mye som i dag, man vil kutte ned på andre ting :)

Her var det en del påstander som etter min mening er uten hold!

For det første er USA langt fra selvforsynt med olje. De siste tallene viste at det ble importert mer enn 6,4 millioner fat per dag. Kilde: The U.S. Energy Information Administration (EIA) http://www.eia.gov/dnav/pet/pet_move_wimpc_s1_w.htm

Her er en oversikt som avisen E24 for tiden viser vedrørende hvilken oljepris som må til for at nye felt i Nordsjøen skal være lønnsomme: http://e24.no/energi/e24s-oljekart-sjek ... t/23379968
De grønne er de som har en viss lønnsomhet med dagens oljepris på rundt 55 dollar. Her er både olje- og gassfelt presentert. Merk at dette er de mest aktuelle feltene.

Vedr. oljeskiferfelt: La det gå litt tid så vet vi hvor lavt de kan gå og likevel overleve. Opplysninger om hvor lav pris de tåler, kan ha noe med det psykologiske spillet mellom aktørene å gjøre. Allerede utbygde brønner skal det for øvrig mer til for blir tatt ut av drift. Det virkelig interessante er hva som skjer med boring av nye brønner. Disse brønnene har en helt spesiell produksjonskurve hvor de stiger meget bratt i produksjon for så å falle voldsomt fort igjen. Den produktive fasen er veldig kort og for å holde produksjonen oppe i USA, er de svært avhengige av en meget høy aktivitet i boring av nye brønner. Dere kan lese mer om dette i linkene og artikkelen i første post. Så hvilken pris som virkelig er nødvendig får vi kanskje en aning av i løpet av året.

Angående pris på olje/bensin: Det er en tålegrense der ja, både på det personlige planet og for land og verdens økonomi som sådan. Når tålegrensen er lavere enn hva det koster å utvinne olje, er det noe som må lide. Et eksempel er oljesektoren i Norge i disse dager. I det store bildet er det ikke minst et spørsmål om hvor lenge olje kan produseres i de kvanta som er nødvendig for å holde hjulene i gang..... Det er i grunnen hele poenget.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Feb 2015, 09:07 
Avlogget
Brukerens avatar

Det blir fort mye linker til engelskspråklige kilder vedr. peak oil og beslektede tema. Men her er en norskspråklig rapport fra Norsk Utenrikspolitisk Institutt. Link til hele rapporten finner dere HER. Den er absolutt verdt å lese. Dette er en kort omtale av rapporten:
Sitat:
Mens vi avventer peak oil: Om Norges strategiske interesser

Helge Lurås

NUPI-rapport | Oslo, NUPI | 36 sider

Olje er en begrenset ressurs. Den globale produksjonstoppen (peak oil) vil trolig inntreffe når omtrent halvparten av de utvinnbare forekomstene er produsert. For Norges del ble toppen nådd i 2001. Ti år senere har produksjonen sunket med nesten 45 %. Estimatene for når verden når en topp i produksjonen av konvensjonell og ukonvensjonell olje varierer, men ligger i de fleste tilfeller innen de neste 25 år.

Denne rapporten er meget god og bør absolutt leses. Og bare så det er sagt, ikke legg for mye vekt på tallet 25 i sitatet over. Her er et lite utdrag fra side 28 i rapporten:
Sitat:
Målet med denne rapporten er først og fremst å kartlegge oppfatningene av peak oil og ikke å forutse tidspunktet for når det inntreffer eller hva som vil utløse det. Men som nevnt over hevdes det i et antall analyser at det er sannsynlig at peak oil inntreffer før 2020, mens andre skyver det frem mot 2030 og enda lengre. Dette gapet i forventet tidspunkt for peak oil er interessant, og en relevant faktor for Norge i seg selv, og peker på en stor grad av usikkerhet. Men det er verdt å merke seg at selv de mest optimistiske analysene legger tidspunktet for peak oil maksimalt en generasjon frem i tid. Vi har videre sett at Oljedirektoratet tidligere har overvurdert norsk produksjon med 28 % bare fire år frem i tid. Hvis slike overestimater er regelen snarere enn unntaket for verdens forvaltningsorganer og oljeselskaper, kan oljekrisen være svært nært i tid. Gitt at omstillingene i beste fall er svært kostbare og tar lang tid, er peak oil en kontemporær utfordring.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Feb 2015, 10:45 
Avlogget
Brukerens avatar

takk for link, Bamse. Tror definitivt at det er verd å ta sine forholdsregler.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Feb 2015, 13:11 
Avlogget

Norges oljeinntekter halvert...
http://e24.no/makro-og-politikk/saa-har ... t/23396754

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet