Et år fram i tid blir i grunnen litt kort tid for meg. Det som bekymrer meg er den langsiktige utviklingen. Tilgangen på billig energi som holder hjulene i gang, strammere tilgang på en lang rekke andre naturressurser, det økende "fotavtrykket" til menneskeheten, global oppvarming, miljøødeleggelse og så videre.
Men skal jeg si en ting jeg er ganske sikker på vil skje, så må det være at klimatoppmøtet i Paris blir nok en skuffelse. Et klokt hode sa noe sånt som at årets møte hadde blitt enige om at alle kunne gjøre som de selv ville. Noen fagre ord, men lite forpliktelse nok en gang altså.
Med hensyn til det fallet vi har sett i oljeprisen, så er det neppe et uttrykk for at energiutfordringen vi står ovenfor har løst seg. I grunnen like lite således som at en kald vinter betyr at vi kan avskrive global oppvarming. Bakgrunnen er dels at USA tror at skiferolje skal redde dem fra oljemangel, og til dels at noen eksportører har kommet på banen igjen etter krig og uro om jeg ikke tar helt feil. Og så vil ikke OPEC gjøre som de har gjort før, tilpasse sin egen eksport til etterspørselen. Jeg og mange med meg tror de ønsker å strupe konkurransen for å øke sin egen makt.
Men ingen ting grunnleggende er endret. Dessverre vil det bare føre til utsettelse av prosjekter som krever høyere oljepris for å være lønnsomme. Og en lang rekke som er kommet i gang, vil slite med inntjeningen for å betale ned på gjeld og dekke løpende driftsomkostninger. Mange av de prosjektene som ikke ble lønnsomme før vi fikk så høy oljepris som vi har hatt, vil slite. Og effekten blir at vi på sikt får mindre oljeproduksjon i gang som kan erstatte de feltene som har dalende produksjon. Og omstillingen til alternativ energi er slett ikke enkel. Og dessverre er heller neppe energieffektivisering noen løsning. Her er en link til en artikkel i Teknisk Ukeblad som beskriver det som en illusjon:
http://www.tu.no/kraft/2013/05/30/-ener ... n-illusjonDet har blitt diskutert litt omkring disse temaene tidligere her på forumet. Jeg skal prøve å se om jeg finner fram til de mest aktuelle trådene og vekke dem til live.