Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 18:49

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 18 Nov 2014, 15:57 
Avlogget
Brukerens avatar

I bonusforumet “Rollespill og fiction” driver jeg og maner fram en liten sidehistorie til Draugjegers “Carrington 2.0”. Nå har jeg rett nok samlet en del døgn i den kommunen opp gjennom årene, men det er svært mye jeg ikke vet som kunne vært interessant. Så om det er noen som sitter på nyttig info for et slikt The End Of The World As We Know It(TEOTWAWKI), så er jeg takknemlig for det. Og lokale forhold i Tylldalen er også viktig. Dere kan enten poste i denne tråden, eller sende meg en PM. Kanskje kan jeg få flettet inn noe av dette i historien. Eller i det minste slippe å snuble i slikt som er selvfølgelig for lokalkjente.

Eksempel på hva jeg er interessert i kan være:
• Hvor gode er egentlig vekstforholdene. En ting er hva bøndene klarer å produsere i kommersiell drift nå. Men hva er det mulig å få til i kjøkkenhagen når man ikke skal selge for å leve godt i dagens samfunn?
• Eksempelvis vet jeg at Nortura har et anlegg og produserer blant annet spekeskinke. Det betyr at de i alle fall har noe skinke på lager som ikke automatisk blir ødelagt når kjølingen svikter. Men da har de også salt? I det hele tatt hvilke produksjonsbedrifter finnes og hva kan man forvente at de sitter på av lagre?
• Og i samme gate: Hva med engrosbedrifter, dagligvarer, kunstgjødsel, frø og annet som vil være viktig for at samfunnet der oppe skal klare seg?
• Og ikke minst, hva med alt det andre som jeg ikke en gang vil komme på at vil være en ressurs for de overlevende?

Topp

InnleggSkrevet: 18 Nov 2014, 22:29 
Avlogget
Brukerens avatar

Siden dette utspiller seg i sommer. Tenk på alle folk som ikke har hvert i skogen før, som må fyre opp bål ute, denne sommeren som det var så tørt.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Nov 2014, 00:26 
Avlogget
Brukerens avatar

Enda en ting jeg må legge til er fra jeg kjørte Femundløpet i området. Bygda virker så sammensveiset, liten men sammensveiset. Alle stilte opp på sjekkpunktet, de er så gavmilde og gjestfrie der oppe også, men i et evnt SHTF tror jeg de ville samarbeid mer bedre enn andre steder.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Nov 2014, 07:35 
Avlogget
Brukerens avatar

Fiskeren873 skrev:
Siden dette utspiller seg i sommer. Tenk på alle folk som ikke har hvert i skogen før, som må fyre opp bål ute, denne sommeren som det var så tørt.
Nei, du trenger ikke tenke slik. Onsdag 13. juni som er en dato som ble nevnt i første utkastet i alle fall, kommer neste gang i 2018. Det skjer "en gang i framtiden". Men uerfarne "utegjengere" er absolutt et moment.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Nov 2014, 09:31 
Avlogget
Brukerens avatar

Ser også for meg at forfallet i Russland må ha foregått noen år til for at en sånn ulykke (?) Skal skje. Kanskje man burde skrive en politisk bakgrunn? Med en oil peak som begynner å merkes?

Topp

InnleggSkrevet: 19 Nov 2014, 17:30 
Avlogget

Hallo.

Sitat:
• Hvor gode er egentlig vekstforholdene. En ting er hva bøndene klarer å produsere i kommersiell drift nå. Men hva er det mulig å få til i kjøkkenhagen når man ikke skal selge for å leve godt i dagens samfunn?

1: Tynset.

Bodd noen år på Tynset. Vi har prøvd oss ofte med kjøkkenhage..Og ordet prøvd er bevisst.
Det som er det store problemet på Tynset, er fraværet av varme sommere/store forskjeller på dag og natt.
Men med et drivhus, er ting mulig. Nå er riktig nok snitt temperaturen (i.flg familien min som bor igjen der) blitt
snillere med årene. Men problemet er i hovedsak en kort en hektisk sommer.

2: Tylldalen.

I Tylldalen er ting litt enklere, men ikke mye. Rett øst for Tronfjell, kalt "strupen", går skillet på den ekstreme kulda som
Tynset har. Men likevel er det vesentlig kaldere der også, enn sørover i dalstrøket.
Det er enkle og hardføre planter som klarer seg best.

Sitat:
• Eksempelvis vet jeg at Nortura har et anlegg og produserer blant annet spekeskinke. Det betyr at de i alle fall har noe skinke på lager som ikke automatisk blir ødelagt når kjølingen svikter. Men da har de også salt? I det hele tatt hvilke produksjonsbedrifter finnes og hva kan man forvente at de sitter på av lagre?

Av mat produsenter er det selvfølgelig mange gårdere. I hovedsak kjøtt og melk, men og noe høns og gris.
Tine meieri ligger et stykke øst for Tynset (Tolga) Lager ihvertfall smør, fløteblanding for iskrem, syrekasein og løpekasein. og Synnøve Finden 2 mil sør for Tynset (Alvdal)De lager ihvertfall gulost, Jeg vet vi kokte brunost også, men kan ikke garantere at det gjøres lenger. Utover de lokale produsentene så tror jeg ikke det er mere å nevne.

2: Tylldal.

Med mindre dem har bygget noe siden i sommer, så er det ingen matprodusenter utenom sau og ku som jeg vet om.

Sitat:
• Og i samme gate: Hva med engrosbedrifter, dagligvarer, kunstgjødsel, frø og annet som vil være viktig for at samfunnet der oppe skal klare seg?
• Og ikke minst, hva med alt det andre som jeg ikke en gang vil komme på at vil være en ressurs for de overlevende?

Det er et stort felleskjøp anlegg der. (korn, frø osv)
4 matvare butikker, en gartner, symaskin senter, mye husflid, mye mekaniske verksteder og reperasjon (bil/landbruk)
Flyplass (småfly), mye tungtransport firmaer (diesel), sykehus, vinmonopol, 2 sportsforetninger, gullsmed, flere jernvarehandlere, Rødekors hjelpekorps, operativ sivilforsvars avdeling, og Tynset sau og geit (ikke spør)
Overskuddslager.

2: Tylldal.

En matvarebutikk. Og det var det.

Men det er drivstoff tilgjengelig der da...

Det er et senter mellom Tynset og Tylldal, som har overnattelses muligheter, Tron ungdomssenter. (mye bruk av naturen der, så kanskje en naturlig plass å henvende seg for dem som ferdes mellom Tynset og Tylldal.

Utover det er det vanvittig mange bra fiske elver og tjern som huser fin fisk. Det er plasser oppi fjellsidene som har tilgjengelig både overnattning og mat. Men send en PM, om hvor mye info du trenger evt om dette.
Det er også noen villmarkssenter rundt om, både privat og for publikum.

Det at bygda står sammen, vet jeg av erfaring i hverdagen der. Med 35 til 42 minus i drøye 14 dager i strekk, så hadde de fleste bønder en runde og hjalp til med å starte bilene rundt om. Motorvarmer hjalp ikke. Og hjelpe til å plukke opp folk som fikk motorstans langs veiene. (is i innsug, forgassere som tettet seg av is eller rett og slett frostveska frøys i løpet av natten, og motoren avarerte.)

Og det tror jeg kanskje vil tre tydeligere frem hvis det blir skikkelig alvor.

Håper det er til noe hjelp. Og vil du at jeg skal uttype noe, hvor ting er osv, så bare gi beskjed.

Mvh Sako338

Topp

InnleggSkrevet: 19 Nov 2014, 19:33 
Avlogget
Brukerens avatar

Tusen takk for masse info Sako! Den kan hende jeg sender deg en PM, evt spør i denne posten når jeg har det klarere for meg hva jeg trenger. Men så langt, takk igjen!

Og jeg er fortsatt interessert i innspill fra andre også!

Topp

InnleggSkrevet: 19 Nov 2014, 20:14 
Avlogget
Brukerens avatar

En ting jeg kom til å tenke på, det er alle de bøndene som har så mange dyr. Vil det ikke komme til å bli slakting i massevis da?

Topp

InnleggSkrevet: 19 Nov 2014, 21:12 
Avlogget

Fiskeren873 skrev:
En ting jeg kom til å tenke på, det er alle de bøndene som har så mange dyr. Vil det ikke komme til å bli slakting i massevis da?

Er ikke det å sage av kvisten man sitter på?
Det er jo i aller høyeste grad en fornybar resurs ;)

Topp

InnleggSkrevet: 19 Nov 2014, 22:52 
Avlogget
Brukerens avatar

vel, det er jo forutsatt at de har vinterfor til dyra, da...

Topp

InnleggSkrevet: 20 Nov 2014, 00:03 
Avlogget

Selvfølgelig.
Men masse slakting ville nok ihvertfall jeg prøvd å
unngå. En reduksjon ja.

Nå tar jeg selvfølgelig utgangspunkt i forholdene i Nord Østerdalen. Der er ikke samdrift "oppfunnet" enda.
Dvs, besetningene er små. Når du har 15 vinterforet, så vil en halvering av besetningen redde store deler av første vinter. Fruen jobbet som avløser, så infoen stemmer ihvertfall.

Lenger sør i landet, med store samdrift, og produksjonen er maksimert, så blir situasjon en helt annen.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Nov 2014, 22:41 
Avlogget
Brukerens avatar

Kjenner flere som har samdrift, en av dem har oppi 500 sau, vinterfora. De små derimot, går jo fint.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Nov 2014, 16:09 
Avlogget

My bad. :oops:
Fingrene gikk fortere enn hue gitt:D :oops:

Da modererer jeg meg betraktelig, og sier forholdene i grenda der jeg bodde, så var det slik ihvertfall :-)

Topp

InnleggSkrevet: 21 Nov 2014, 23:45 
Avlogget
Brukerens avatar

Men de har vel ikke all slåtten heller/begynt på den. Man får vel ikke en ljå på null komma svisj, om du bor et stykke fra FK da, som de fleste ikke bønder ikke gjør. Eneste må være at du har en ljå på gården, som bestefar brukte på 40-50tallet. Husk at man må jo kunne bruke den, og en 20-30 dyr skal ha en del gress de også, spessielt når du mangler kraftfor.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Nov 2014, 18:11 
Avlogget
Brukerens avatar

Mitt poeng også. Det er nesten ingen som kan slå med ljå lenger og vinterfôr er vel en gedigen haug?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: