Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 18:49

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 45 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Russisk invasjon
InnleggSkrevet: 29 Okt 2014, 21:08 
Avlogget

Har noen av dere gjort dere noen formeninger om hva som vil gjelde dersom vi får en russisk invasjon?
Ettersom forsvaret i Norge har innrømmet å ikke være i stand til å holde tilbake, hva tenker dere?

Topp

Innleggets emne: Re: Russisk invasjon
InnleggSkrevet: 29 Okt 2014, 21:26 
Avlogget

En russisk invasjon kan vel mer innebære i en overtakelse av oljeplatformene bl.a. De er nok lettere å holde enn fastland tenker jeg. Det er og oljeplattformene som har verdier samtidig som fri kystvei vil gi Russerne lettere tilgang til Europa og mot USA. Fastlandet tror jeg ikke er så mye av interesse egentlig.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2014, 21:34 
Avlogget

Den norske topografien gir oss en fordel, terrengmessig er vi et ¤%&# å angripe. Vi får også "trøste" oss med at moderne, internasjonale væpnede konflikter gjerne kan være ferdig allerede etter en uke eller to. Samtidig får vi håpe at våre allierte er handlekraftige nok til å komme oss til unnsetning før det har gått for mange dager. . Brannvernet vårt (Forsvaret) er kraftig nedbygd etter tankegangen; "Det har ikke brent på flere ti-år, så lenge vi har en røykvarsler trenger vi verken husbrannslange, pulverapparat eller sprinkelanlegg". Problemet, for å holde meg til brannvern-sammenligningen, er at det interkommunale brannvesenet også er kraftig nedbygd etter samme mottoet. Sagt i klartekst, vi har redusert forsvaret vårt kraftig, og det har også våre allierte. For å være ærlig, jeg har ikke trua på at det nødvendigvis går så veldig bra

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2014, 22:16 
Avlogget

Jeg tror det blir fryktelig slitsomt, og sikkert ganske guffent om bjørnen ikke lenger sover...
Forhåpentligvis evner nasjonen å snu den triste forsvarstrendne slik at vi kan få bygget opp forsvaret til et nogenlunde respektabelt nivå, slik at vi ikke blir så fristende... Men jeg her glad storebror i øst, har fyllt opp forhåndslagrene...

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2014, 22:38 
Avlogget

jeg ser mulighetene for en ny "kald krig" , der vi alle må ruste opp! Jeg likte svært godt brannvarsler sammenligningen! Tenker som så at hvis trusselen øker, vil forumet få mye nye medlemmer som vil preppe

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2014, 22:58 
Avlogget

http://www.dagbladet.no/2014/10/29/nyhe ... /35986556/

http://www.dagbladet.no/2014/09/03/nyhe ... /35100927/

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2014, 00:19 
Avlogget
Brukerens avatar

Brann-analogien er ikke så dum, men det kan også hende at det er mye røyk og heller lite ild. Ja, russerne bruker 4000 mrd. på forsvaret, men det er vel også inkludert 100.000 sivilforsvarssoldater. Og de er verdens største land. Jeg tror ikke norge trenger å være så redde, men hadde jeg bodd i Baltikum hadde jeg nok kjøpt en BOL i...tja, norge. Den steinharde retorikken, de massive øvelsene, oppvisningene av makt og utstyr og eventyrene i Ukraina kan like gjerne for innenlands bruk.

Russerne har visst gått på ganske store tap i Ukraina også. Og den ukrainske hæren er stusselig.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2014, 08:38 
Avlogget

Hvilke tanker gjør folk seg, utifra ett preppe perspektiv? Tenker man først og fremst på at virus vil bli brukt, eller tror dere at russerene vil bombe?

Jeg tenker uansett at vi må opprettholde det gode sterke båndet i Nato !

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2014, 10:13 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg tror de vil fortsette å posere. Omtrent like tannløst som en Mr. Universe-konkurranse...

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2014, 11:30 
Avlogget
Brukerens avatar

russerne har mer å tape på en krig enn noen andre. Allerede nå er de blant de fattigste folkene i vestverden (semi-vest) og kommer, akkurat som sist, til å brenne seg ut på en oppblåst militærbudsjett. I tillegg er Russland mer eller mindre avhengig av en oljepris på over 100 usd/fatet for å holde skuta flytende.

Det betyr ikke at jeg ikke er mørkeredd for hva en mer ekstrem type en putin (f.eks. en nasjonalist som Zjirinovskij http://no.wikipedia.org/wiki/Vladimir_Zjirinovskij) kan finne på. I et land der hjernedød macho-kultur spiller så stor rolle som i Russland og der den store fattigdommen kan bli desperat under en krise...der utbryterrepublikker lurer under enhver stein og der militæret er enormt stort.

Farlig kombo.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2014, 12:00 
Avlogget

Tja, Russland har vel gode grunner til å bygge opp forsvaret sitt. De har en god del naboer av et annet slag enn det vi har. Vi bekymrer oss for at Russland har ~750 000 soldater, mens de har felles grense med Kina som har ~2 millioner. For oss er Kina bare handelspartner, ettersom den geografiske avstanden er så stor. Som nabo er kineserne mindre trivelige; de er atom-makt og diktatur.

Alle militære styrker ønsker å vite hvordan deres personell og utstyr fungerer i kontakt med andres. Russland har ikke så gode muligheter for å prøve ut greiene på øvelse, derfor flyr og seiler de i internasjonalt luftrom/farvann for å få skarpe øvelser. De flyr vestover fordi risikoen er mye lavere her enn på grensen mot Kina.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2014, 17:06 
Avlogget

Jeg tror nå at Russland hadde tatt Svergie og/eller Finland, før de hadde gått på oss. Hvis de ikke tar alle 3 landene da (Finland, svergie og norge). Hvis de hadde tatt alle 3 landene i en operasjon, så tror jeg at resterene land rundt og de alierte hadde gått raskt inn og satt en så effektiv stopper de kunne.

Om det blir en klad krig igjen, det tror jeg er i gang alt. Det er nok mange som følger ekstra med på Russland nå. Etter de gikk og gjorde som de ville i Krim. Uten å ha sjekket opp, så mener jeg å huske at Russland har rundt 900.000 soldater. Og da skal det ikke mye til, for å ta over et land.

Nei, skjer det. At Russland går inn i Norge, Svergie eller Finland, så er det nok best og bare vente til de allierte kommer og hjelper. Tror ikke det vil være lenge, før de er tilbake til sitt eget land.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2014, 17:23 
Avlogget

Nei, med nihundre tusen er det nok fullt mulig å ta over et land. Det klarer de nok fint, men etter det gjelder det å holde landet. Tyskerne hadde rundt 400 000 mann her gjennom hele krigen, og enda hadde de ikke nok folk til å holde kontroll på alle norske fjell, fjorder og skoger. Vi er nok ikke riktig like vant med krig som afghanerne, men vi har et land som er omtrent like lett å forsvare.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2014, 19:38 
Avlogget

Det mange ikke tenker på, er at Russland ikke nødvendigvis må angripe Norge for at det skal bli krigstilstand mellom Norge og Russland. Det holder at de angriper et av de baltiske landene. De er NATO-land, og et angrep vil utløse artikkel 5 (en for alle, alle for en). Sannsynligheten for at det skjer, tor jeg er større enn at Russland angriper Norge direkte. Utfallet kan bli det samme uansett

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2014, 20:21 
Avlogget

Jeg vil sterkt anbefale denne boken: https://bokelskere.no/bok/russland-er-e ... ing/65789/
Russland er et annet sted, som i bunn og grunn oppsummerer i grove trekk hvorfor vi i vesten ikke forstår dem.
Det farligste vi gjør i denne sammenhengen , er å prøve å tolke Putin og russlands handlinger i vårt eget perspektiv.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 45 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: