Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 05:35

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: MERS Epedemi
InnleggSkrevet: 11 Mai 2014, 18:43 
Avlogget

Hva tror dere om epidemien MERS? http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid ... :0:0:::0:0

Tallene øker stadig hyppigere og det er vell et spørsmål om tid før det når Norge.

Topp

Innleggets emne: Re: MERS Epedemi
InnleggSkrevet: 11 Mai 2014, 19:09 
Avlogget
Brukerens avatar

Det kan jo hende viruset kommer til Norge, men det tar vel en god stund. Siden det er ikke blitt noen større smitte i andre land.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Mai 2014, 19:17 
Avlogget

Hvis de har påvist at det smitter mellom mennesker er det straks mer å bry seg om. Virker uansett som det krever tett kontakt mellom mennesker, dette er ikke noe du blir smittet av på bussen.

Jeg leste om det for noen uker siden, og da virket det som dette krevde kontakt med kameler eller dromedarer, og dem er det jo ikke så mange av her oppe.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Mai 2014, 19:35 
Avlogget
Brukerens avatar

Fossegrim skrev:

Jeg leste om det for noen uker siden, og da virket det som dette krevde kontakt med kameler eller dromedarer, og dem er det jo ikke så mange av her oppe.

Sirkus har vel kamel?

Topp

InnleggSkrevet: 11 Mai 2014, 20:48 
Avlogget

Den store risikoen med alle disse nye influensaene er at de kan tenkes å mutere slik at de blir like smittsomme som vanlig influensa. Spanskesyken rammet 500 millioner, litt over en av fire i verden, og drepte en femtedel av de syke. Det tilsvarer at 5 % av verdens befolkning døde av det som var en mutant av H1N1-viruset. Virus-sykdommer er stygge saker, det er i grunnen ikke så mye annet enn immunforsvar og å være i god form som hjelper.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Mai 2014, 21:24 
Avlogget

Det smitter mellom mennesker, men det sies at det ikke er veldig smittsomt. De tror det er dråpesmitte det dreier seg om.

De er sikre på at det er kameler/dromedarer som er kilden, men det smitter altså fra menneske til menneske.

Jeg så på tallene over bekreftede tilfeller av smitte, og tallene har økt hyppigere og hyppigere for hver gang. Tallene finner du på linken over.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Mai 2014, 22:37 
Avlogget

Pasienter som har blitt syke med MERS-CoV har enten bodd i eller vært på reise i følgende land:
Saudi Arabia
Jordan
De Forente Arabiske Emiratene
Quatar
Personer som har være på reise i landene ovenfor har seinere blitt diagnostisert med MERS-CoV i England, Tunisia, Italia, Hellas Frankrike, Tyskland, Spania, Malaysia og Filippinene. Det er ikke påvist tilfeller i Norge. Etter Hajj 2013 er det påvist ett tilfelle i Spania med MERS-CoV, og i 2014 ett tilfelle i Hellas.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: