Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 18:50

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 06 Mai 2014, 20:58 
Avlogget

Min brannfakkel er som følger:

Er det verdt å hisse på seg Kina`s vrede nok en gang? Sist gang straffet de Norge over flere år med å kanselere kontrakter til milliarder. Blant annet ble hele Veritas kastet ut av Kina. En masse norske arbeidsplasser gikk dunken. Blant annet der jeg jobber.

Asiatisk kultur, kanskje spesielt kinesisk, er fullstendig anderledes enn Vestens. Måten ting gjøres, fremtidsplanlegging, familie & jobb kultur. De tar slike ting som Ære veldig seriøst. Slike ting er jo blitt en spøk her i Vesten. Det ser man på arbeidskulturen. 500 000 mennesker på trygd.

Er nå virkelig Vestens moral mer riktig enn Kina`s?

Når alt koker ned så er jo det egentlig Jungelens Lov. Den sterkeste HAR RETT.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Mai 2014, 21:22 
Avlogget

Det er selvfølgelig veldig lett å dunke seg på brøstet som en brunstig gorilla og si at " selvsagt skal vi ta i mot mannen" , som en "frigjøringshelt".

Konsekvensen er at Kina vil straffe oss økonomisk. Fordi de tar ikke slike ting veldig lett. Jeg jobber med Asiatere. Det er som sagt et helt annet tankesett.

Vil du være like villig om jeg fortalte deg at du de neste 2 årene ville blitt trukket, la oss si 2000 kr, pr måned i kompensasjon for de som mister jobben sin?

Topp

InnleggSkrevet: 06 Mai 2014, 21:31 
Avlogget

Vel, dette handler ikke bare om menneskerettigheter og styresett innenfor Kinas grenser, de har også okkupert Tibet. Jeg synes ikke noe om at de har ambisjoner om å bygge et imperium og ta land og ressurser utenfor egne grenser. Det er store forskjeller på kulturene, men den kinesiske kulturen er ikke noe jeg har lyst til å leve med.

Om noe kjøler ned den norske økonomien litt gjør det ikke så veldig mye, vi har nok å bruke arbeidskraften vår på. Alle årsverkene som gjøres av polakker og svensker her i landet viser det.

Vi har råd til å la være å handle med dem, problemet er vel at resten av verden er avhengige av kineserne nå...

Topp

InnleggSkrevet: 06 Mai 2014, 22:12 
Avlogget

Fossegrim, jeg er dog ikke helt villig til å ta regningen.

Men hadde du vært villig til å gi slipp på 2000 kr pr måneden? Det må du nesten svare på.

Å ta over andre land og områder er jo det mennesker har gjort i alle år. Du skal jo ikke lengre tilbake 60 tallet der mye av Afrika tilhørte Frankrike, Storbritania, Belgia etc. Kina er litt mer smarte. De tar over Afrika økonomisk. Der de møter motstad, feks Dafur, leier de inn millits til å slakte ned de som står i veien, og setter Veto i FN rådet når noen vil stoppe dette. De er en VERDENSMAKT, det er ikke Norge. Kina bygger en BY som har trippel så mange mennesker som Norge i løpet av 3 uker.

Jobbene du nevner Fossgrim er det ingen som vil ta. Det er jo en grunn at vi har en halv million mennesker på en form for trygd i Norge.

https://www.nav.no/Om+NAV/Tall+og+analyse

74 625 Helt ledige
21 811 Tilgang stillinger
5,5 % Sykefravær (legemeldt)
163 146 Mottakere av arbeidsavklaringspenger
305 886 Personer med uførepensjon
800 350 Alderspensjonister

Topp

InnleggSkrevet: 06 Mai 2014, 22:18 
Avlogget
Brukerens avatar

Men er det ikke sånn at de kan alge en økonomisk krise for USA, NÅR de vil?

Topp

InnleggSkrevet: 06 Mai 2014, 22:30 
Avlogget
Brukerens avatar

sikkert mange som sa det samme i 1939 også... Personlig mener jeg norge har råd til det og i tillegg bør si det. At kinesiske politikere har en så skrudd form for æresfølelse at de må kollektivt straffe et samfunn for å gi fredsprisen til en dikter som på fredelig måte har påpekt at tortur, sensur, massehenrettelser, "omskolering" i arbeidsleire og grov korrupsjon faktisk er ganske teit...ja, da synes jeg det er verd det.

Og nei, jeg trenger ikke svare på ditt 2000 kr. i uka/mnd/året-spørsmål, for det er oppstylta og urealistisk.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Mai 2014, 22:38 
Avlogget

Jeg liker lamaer jeg....

Topp

InnleggSkrevet: 06 Mai 2014, 23:07 
Avlogget

Igjen Draugjeger. Vesten`s syn, det du og meg er fostret opp på kontra Dragen i Øst syn. Konsekvensen er det samme.

De 2000 må du nok ut med da mennesker som jobber feks i Petrolium, Fiskeoppdrett bransjen, Maritimt utstyr etc mister jobben da Kina kanselerer kontraktene. Det er synd og si, men Kina er faktisk en av de største kundene vi har.

Lønnen du og meg betaler som privatpersoner går pirmært til å dekke Sosial kostnader som feks personer uten arbeid, trygd, uføre etc. En reportasje viste at det du og meg betaler i skatt går AKKURAT opp i nettopp Sosiale kostnader. Penger som kanskje kunne vært brukt til å ordne råtne skoler og et infrastruktur som er i oppløsning.

http://www.aftenposten.no/okonomi/innland/Fredsprisen-koster-norsk-naringsliv-dyrt-5111800.html#.U2lNgCgVdrE

Dypt nede er jeg dypt uenig med Kina. Sensur er noe av det aller værste du bruke mot et menneske i et "sivilisert" samfunn.

Men jeg må akseptere at deres kultur og mentalitet over flere tusen år, da mennesker i regionen er blitt kuet fra tidens morgen, er fullstendig anderledes og de har overhodet ikke noe planer om å skifte. Tvert i mot er deres langtidsmål nøye planlagt. Dragen har vært stille i mange år. Samme som den Russiske bjørnen. De har spart penger, og sakte men sikkert fått vestlig industri til deres eget land. Kinsere tenker minimum 10 år fremover.

Draugjeger, vi kan begge være tøffe, men "in the end" så er det du og meg som tar regningen. Period!

Filbert: Jeg har smakt lama en gang. Flere bønder i Norge har begynt å bruke dem som "gjeterhund". Effektive og hissige.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Mai 2014, 09:42 
Avlogget
Brukerens avatar

vel, siden forskjellen på handelsbalansen norge-kina er 15 milliarder i deres favør er det de som taper mest på en eventuell boikott. Handel er ikke noe man gjør for å være snill. Handel gjør man fordi begge parter har noe å tjene på det, og kina har nok mest å tape, sånn sett.

(forøvrig er kina på 3. plass over norges importland, rett over danmark, men etter sverige og tyskland og helt nede på 12. plass på eksportlista, rett bak Canada, men før Sør-Korea.)

Topp

InnleggSkrevet: 07 Mai 2014, 10:03 
Avlogget
Brukerens avatar

Sitat:
Ingen kollaps i norsk Kina-samarbeid

Mens stortingspresidenten og utenriksministeren vegrer seg for å møte Dalai Lama i frykt for å hisse på seg Kina enda mer, har handelen og turismen gått så det suser i de fire årene konflikten har vart.
http://www.nrk.no/norge/ingen-kollaps-i ... 1.11679943

Bilde

Topp

InnleggSkrevet: 07 Mai 2014, 12:40 
Avlogget

Kina har gitt noen skremmeskudd for baugen. De har ikke Boikottet oss... enda!

Litt av pointet er at uten olje ville nok en langvarig boikott fra Kina, og det å bli holdt ute av " det gode selskap ", miste milliarder av dollar kontrakter. Ville vært et seriøst problem. Det Kina gjør er fullstendig feil i våre øyne, men for dem er det riktig.

Vi er 6 millioner, Kina er 1.6 BILLIONER.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Mai 2014, 12:46 
Avlogget

God money I'll do anything for you.
God money just tell me what you want me to.
God money nail me up against the wall.
God money don't want everything he wants it all.

[Bridge:]
no you can't take it
no you can't take it
no you can't take that away from me
no you can't take it
no you can't take it
no you can't take that away from me

head like a hole.
black as your soul.
I'd rather die than give you control.
head like a hole.
black as your soul.
I'd rather die than give you control.

[Chorus:]
bow down before the one you serve.
you're going to get what you deserve.
bow down before the one you serve.
you're going to get what you deserve.

God money's not looking for the cure.
God money's not concerned with the sick amongst the pure.
God money let's go dancing on the backs of the bruised.
God money's not one to choose

you know who you are.

-Nine Inch Nails-

Topp

InnleggSkrevet: 07 Mai 2014, 13:04 
Avlogget

Som preppere og selvbergere er vi jo opptatt av å heller kunne produsere selv, enn å måtte benytte penger. Men penger er og forblir noe vi alle må bruke på et og annet vis.

Det er derfor jeg spør veldig provoserende (med vilje) om din "etikk" og "moral" ( 2 kjempefarlige, skumle og slemme og uhumaniske ord i dagens samfunn) er verdt feks 2000 kr mindre i måneden for at Dalai Laima skal få snakke som han vil på Stortinget? Dette vil sansynligvis slå ut i en eller flere KONSEKVENSER. Et annet hatet ord i dette samfunnet. Alt er et valg. Livet er et valg. Men i dag skal man få lov å gjøre alt i Norge uten noe form for konsekvens.

Forøvrig er og var Tibet et relgiøst diktatur på lik linje med Iran, der Dalai Lama familien var en av de rikeste. Det er interisant å gå litt dypere inn i historien.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Mai 2014, 15:34 
Avlogget

Dalai lama er irrellevant, Kina er det ikke. Men som du sier, å stå for noe er noe som koster.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Mai 2014, 16:08 
Avlogget

Som selvbergere & preppere må vi tenke ut scenarioer. Selv om du sansynligvis aldri må rømme huset ditt pga invasjon eller naturkatastrofe, så er det OK å tenke ut " what to do " og ha visse forbredelser som kan " kjøpe deg tid ".

Det er jo strengt talt hva "prepping" går ut på. Det er å gi deg en fordel, og kjøpe TID.

At folk her reagerer på det jeg skriver synes jeg er et godt tegn. Heller det enn stillhet selv om dere er uenig.

Jeg antar det er fordi jeg berører Konsekvens, Moral og Etikk som er 3 bannlyste og tabubelagte emner.

Det er jo ingen spesielt store konsekvens i Norge at Kina gav oss noen skudd for baugen. Men det betyr ikke at de ikke vil gjøre det i fremtiden.

Om det skulle berøre oss hardt nok, kan man da risikere å se endringer i økonomi, bankrente, boligpriser, matpriser.

Tenk deg scenarioet at Kina ikke vil selge oss noe? Ja vi får kanskje tak i via andre land. Men gjerne da til en mye høyere pris. Det du i dag kjøper på feks Jula, tipper jeg er 90% Kina vare. Kanskje du kan se en 25% prisøkning pga importen.

Min etikk & moral tilsier at Kina`s metoder mot mennesker som er uenige er fullstendig forkastelig. Men det kommer jo til å koste meg noe.

Hva koster sjelen din? ;)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet