Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Nov 2017, 09:30

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 78 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 15 Okt 2014, 16:43 
Avlogget
Brukerens avatar

Totalt avhengige er vi nok ikke, men faktum er at selvforsyningen av mat basert på norske forråvarer er skremmende lav. Norske bønder har nok blitt flinkere til å produsere korn som har god nok kvalitet til å brukes til mat. Men dette varierer stort fra år til år.

Matkorn er bare en del av bildet. Også svært mye av kjøtt og fiskeproduksjonen er basert på import av blant annet forkorn. Når en ser samlet matproduksjon, fisk, kjøtt, korn, grønnsaker osv, får vi dette bildet:Bildehttp://www.landbruk.no/Norsk-Landbruk/De-ulike-naeringene/Korn

Med samme forbruksmønster som i dag står det altså svært dårlig til. Imidlertid vil nok andelen kjøtt i kosten gå kraftig ned dersom vi skulle oppleve skikkelige krisetider. Det samme vil svinnet. Og det vil nok bli mange flere potetmiddager....

Topp

InnleggSkrevet: 16 Okt 2014, 09:33 
Avlogget
Brukerens avatar

Min vurdering er som følger;

medium langt strømbrudd, fra 1 til 5 døgn
ras/nedblåste trær/uvær som stenger veien til butikk/skole/jobb
skogbrann

Ellers ser jeg veldig godt poenget med å betale ned gjeld, passe på tenner, ha røykvarsler osv. Oppe i midt hodet jobber jeg parallelt med å forberede meg på disse tingene; trygghet i heimen og trygghet ved små "katastrofer" er like viktig.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Okt 2014, 21:36 
Avlogget

Jeg syns Draugjegers råd er skikkelig kjedelige... riktige dog, men kjedelige... :P

Topp

InnleggSkrevet: 17 Okt 2014, 21:51 
Avlogget
Brukerens avatar

jeg er helt enig, filbert. Hadde overdosert realismepillene. Her kommer min mer normale mening:

1. Kjøpe en forsvarsbunker på Helgelandskysten (ABC-sikker)
2. Skaffe grusomme mengder med milsurp-MRE
3. Få tak i 10000 skudd i et passende kaliber.
4. Ha 8000 liter diesel i en tank.
5. Kjøpe en BTR-80 (lett å få tak i på ICA i Sebastopol til en billig penge, tilsynelatende)
6. Se alle sesongene av "Doomsday preppers" og "The colony" for inspirasjon.

Hmm..noe mer?

Topp

InnleggSkrevet: 17 Okt 2014, 22:56 
Avlogget

Litt lite ammo kanskje?

Topp

InnleggSkrevet: 18 Okt 2014, 15:07 
Avlogget
Brukerens avatar

Ja, det var pr. Kaliber, da.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Okt 2014, 22:04 
Avlogget

Det bekymrer meg litt av hvor mange av de målene jeg har prøvd å nå... sånn mer eller mindre :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 18 Okt 2014, 22:07 
Avlogget

hva som kan skje vet jeg jo ikke... men her er noen interessante innspill: http://azweaponcraftprepper.com/ooda-lo ... -a-cereal/

Topp

InnleggSkrevet: 20 Okt 2014, 23:39 
Avlogget

scenarioer jeg har mye tro på er f.eks radioaktive utslipp (ROTA -Release Other Than Attack) og giftutslipp (TIC -Toxic Industrial Chemicals) etter ulykker. Det skal ikke mer til enn at rette båten går på grunn eller at rette lastebilen havner i en ulykke. Det resulterer ikke i en samfunnskollaps, men lokalt og regionalt kan konsekvensene være store allikevel. En større ulykke på det aldrende anlegget i Sellafield eller et av nikkelverkene rett øst av Finnmark kan sikkert bli riktig så trivelig

Snøfall, flom, skred og ras har vi vært år, men sjelden med effekter utover lokale. Bor du tett innpå Glomma uten å gjøre deg noen "hva-hvis"-tanker er du ikke mye forutseende. Vi som bor mer enn 15 høydemeter over nærmeste vassdrag kan ha litt mer is i magan, men også her kan det renne friskt ved større nedbørsmengder, ref Lillehammerområde sommeren 2014.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jan 2015, 22:07 
Avlogget

Med fare for å komme med linker som ikke er "stue-rene". Ønsker kun å belyse situasjonen som utspiller seg i verden akkurat nå. Kanskje kilden er useriøs, det er ikke opp til meg å bedømme. Legger den nå ved da jeg kom over den i dag og synes den var interessant.

http://kingworldnews.com/world-see-great-crash-2015/

Topp

InnleggSkrevet: 17 Jan 2015, 01:55 
Avlogget

Når det gjelder verdensøkonomien er den ene meningen like seriøs som den andre-for 1 år siden så ingen for seg at olja skulle omsettes for 50USD fatet..så det er litt intressant å se artikler og sjekke i etterkant hvem som spådde hva når man ser fasit.mange av de seriøse finansistutisjonene anbefalte investeringer i oljesektoren for kun kort tid siden..samme gjelder jo starten på finanskrisen og forrige boligboble her til lands.
men sett her hjemme nå så er de ganske desperate etter å holde forbruket oppe med så lave renter-men det spiller nok mindre rolle når oljesektoren skyver såpass mange ut i ledighet og mindre inntekt..
Så JEG tror mye kommer til å rakne rundt omkring pga økonomi..og blakke folk og stater har gått brutalt til verks før også...så..... :?

Topp

InnleggSkrevet: 28 Okt 2015, 12:00 
Avlogget

Hva jeg er bekymret for er slikt som EMP, forårsaket av solen. Terrorist angrep, vi har hatt det, så det kan skje igjen. Og økonomien er det vel ingen som ikke er en smule bekymret for, så langt er vi trygge på berget, men vi er en del av verden.

Scenarioer jeg tror vil skje og som jeg først og fremst har et fokus på.
strømmen går
Noen skader seg, hjemme eller andre steder
Det begynner å brenne
Bilulykke, min eller andres.
Toget stopper og står i flere timer i en tunell

Altså de mer eller mindre hverdagslige tingene.
Sannsynligheten for disse er enormt mye større en at Russerne banker på døren.
Her er mitt preppe fokus.

Men jeg prepper også generelt, for jeg vil ikke låse det mot en hendelse og for den vanlige mann, så vil vi mye bli påvirket på samme måte uansett.
Mangel,på mat, vann, strøm, varme og generelt alt.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Nov 2015, 15:16 
Avlogget

Jeg tror Norge er involvert i krig allerede, uten at vi egentlig er klar over hva som skjer. Herfra vil det eskalere.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Nov 2015, 17:53 
Avlogget

Wynja skrev:
Jeg tror Norge er involvert i krig allerede, uten at vi egentlig er klar over hva som skjer. Herfra vil det eskalere.

Nå ble jeg nyskjerrig, hva tenker du på her?

Tenker du på vår involvering i Afganistan, eller tenker du på Russlands handlinger i den siste tid?

Topp

InnleggSkrevet: 07 Nov 2015, 11:26 
Avlogget

Ja, nå ble jeg virkelig nysgjerrig. Hvilke krig(er)?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 78 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support