Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Okt 2018, 07:07

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 78 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 26 Sep 2014, 10:48 
Avlogget

Det er nok lurt å ikke forkaste et eneste scenario, men jeg tror at zombieapokalypse slik vi ser i tv serier og spill ikke vil forekomme.
Men vi kan lære utrolig mye av disse seriene. Alle seriene handler om hvordan forholde seg i en krisesituasjon. Og om det ikke nødvendigvis er zombier så vil kanskje sultne mennesker som er smittet med ebola minst like ille som zombier. Folkemengder av hysteriske sultne mennesker ville jeg nok helst holdt meg unna, for det er nok ikke grenser for hva mennesker kan gjøre om de er sultne nok.

Jeg spiller for tiden how to survive, et snålt zombiespill, men det tar for seg aspekter som å få nok mat,drikke og hvile samtidig som man skal finne ressurser for å overleve i form av våpen, teknisk utstyr m.m. Man finner også allianser i dette spillet. En parallell til dette i forhold til overlevelse er fallout 3 og fallout new vegas i hardcore mode. Her må man passe på at man ikke dør av sult, tørste, søvnmangel m.m.

Jeg merker at det trolig er familien og venner som man kan stole på i en shtf situasjon. Da blir man trolig ikke backstabba i alle fall :)

Topp

InnleggSkrevet: 27 Sep 2014, 15:58 
Avlogget
Brukerens avatar

Kjellz skrev:
Ellers er Bamse inne på et tema som ganske klart er en overhengende trussel; storkrig.
Enten så har jeg skrevet i søvne, eller så forveksler du meg med en annen. Storkrig kan jeg i alle fall ikke huske jeg har nevnt noe om. :D :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 27 Sep 2014, 20:32 
Avlogget

Bamse Brakar skrev:
Kjellz skrev:
Ellers er Bamse inne på et tema som ganske klart er en overhengende trussel; storkrig.
Enten så har jeg skrevet i søvne, eller så forveksler du meg med en annen. Storkrig kan jeg i alle fall ikke huske jeg har nevnt noe om. :D :lol:

Bamse Braker. Vist du ikke vill vedkjenne deg den utalelsen, så kan du bare sende den videre til meg. Var vell jeg som nevnte storkrig;-)

Topp

InnleggSkrevet: 28 Sep 2014, 11:43 
Avlogget

Hva tror JEG vil skje?
Dette blir jo bare "filosofering" fra ende til annen...

I det små dagligdagse så har jeg ting jeg VET skjer...
Strømmen går et par ganger ila vinteren selvfølgelig når det er fullstorm og gjerne isende kaldt... Derfor har jeg strøm til lys, to alternativer til oppvarmin, mat og vann til når dette skjer.
Og de dagligdagse tingene som en bensintank som er tilnærmet tom når man skal kjøre i motsatt retning av bensinstasjonen, er tom for mitt berømte dasspapir, tom for tannnkrem, shampoo osv osv, rett og slett spare noen kroner på å slippe å kjøre til butikken. (Dere skjønner vi bor litt utenfor bysentrum & nærbutikken ble lagt ned i sommer. )

Hva jeg tror kan skje...
Sykdommer / Epedemier som gjør at vi ønsker å oppholde oss hjemme en periode for å unngå smitten.
Verden er ekstremt overbefolket langt over det vi har av resurser, før eller siden klarer nok moderjord å finne ne måte å redusere antallet.
Krig er også noe som trolig kommer til å skje, men, der er det mer en 1 mulighet til hvordan og hvilken skala...
Men ift hvor jeg bor så er ikke krig noe jeg ruster til, jeg har en presis 308W og 22LR.

Hva jeg håper ikke skjer.
Atom Bomber er liksom den ultimate menneskelige fuckup (inklusive AtomKraftverk)...
I løpet av 60 år, så har verdens mest idiotiske land sluppet ikke 2, men 2100 atombomber med påfølgende fallout og radioaktivitet..
På land, i atmosfæren, under vann, under jorden... Skadene av dette er uopprettelige...
Poenget dog, er at det antas å være 8000 stridshoder klar for krig rundt om i verden...
25MT i nærmeste storby skal være overlevbart ift fallout, noe større og man må bugge ut innen 1time. (nå er ikke jeg noen ekspert på atombomber og nedfall)
Med Matcho Kake-Yong i Øst, USA i vest, og Matcho-Putin som grenseland, og oss som en av få "oljeland"...
https://www.youtube.com/watch?v=dK99dvJO5PY
https://www.youtube.com/watch?v=ysa5OBhXz-Q (anbefales på en happy note)

EMP vil i mitt hode gi kun en mildertidig krise, hvor man ikke får tak i pengene sine en stund, kan kanskje gå måneder, men ikke noe katastrofalt av en EMP...
En bil er et faradaybur, er det noen dokumentert på at mange biler i et område er slått ut av natrulig EMP? I ytterkantene av en EMP så vil den uansett bare restarte eller stoppe elektronikk, en restart så er det oppe og fungerer igjen..

NaziZombieEmbolaVarulver.... From Space...
Nei...

Ha muligheten til å være selvberget i en periode, og forflytte seg om man må, hva som skjer er egentlig ikke så nøye...
Så enkelt er det egentlig i mitt hode.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Sep 2014, 14:26 
Avlogget

Problemet er jo at det er så my morsommere å forberede seg på de religiøstekstremistiskeundervannsnaziebolazombier fra det ytre rom... Å betale ekstra ned på huslånet er jo langt mer fornuftig og ikke spesielt gøy....

Topp

InnleggSkrevet: 01 Okt 2014, 00:11 
Avlogget

Banken, kreditorer og Namsmannen som snuser etter huset ditt etter du etter lang tid med arbeidsløshet eller sykdom, og et ikke fungerende NAV har slitt med å betale regningene dine.

Ifjor levde jeg på en del av preppsene pga en del pluttselig extra kostnader. Det var også veldig ok å ha litt penger liggende tilside.

Det må ikke være krise for å teste ut preppsene.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Okt 2014, 23:49 
Avlogget

Et par hundre mennesker på en øy, eller mange tusen, som ikkje får muligheten til å handle seg mat vil bli en katastrofe uten like, det skal ikkje så mye mer til en det. Det er et få tall som jakter og fisker, så ka disse menneskene vil gjøre for en mat bitt kan alle tenke seg til, ikkje uten grunn at eg flyttet ut på landet, selv om det bor mange mange 1000 mennesker på øyen. Det skal ikkje mange dager til før folk virkelig gjør ka som helst for å få litt mat i magen.

Det hjelper lite å prøve å flykte fra stedet du bor når neste sted du kommer til er like desperat som stedet du tro fra er, da er det beste å boltre seg inne, å vise minst mulig folk at her e det noen før etter ca 3 uker, da er det rimmelig sikkert å begynne å bevege på seg igjen.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Okt 2014, 08:51 
Avlogget

Jeger skrev:
Et par hundre mennesker på en øy, eller mange tusen, som ikkje får muligheten til å handle seg mat vil bli en katastrofe uten like, det skal ikkje så mye mer til en det. Det er et få tall som jakter og fisker, så ka disse menneskene vil gjøre for en mat bitt kan alle tenke seg til, ikkje uten grunn at eg flyttet ut på landet, selv om det bor mange mange 1000 mennesker på øyen. Det skal ikkje mange dager til før folk virkelig gjør ka som helst for å få litt mat i magen.

Det hjelper lite å prøve å flykte fra stedet du bor når neste sted du kommer til er like desperat som stedet du tro fra er, da er det beste å boltre seg inne, å vise minst mulig folk at her e det noen før etter ca 3 uker, da er det rimmelig sikkert å begynne å bevege på seg igjen.

Det høres ut som du beskriver Storbritannia. ;)

http://www.telegraph.co.uk/foodanddrink/foodanddrinknews/8021327/Britain-least-self-sufficient-in-food-since-1968.html

Jeg finner ikke artikkelen, men jeg mener å ha lest at Storbritannia importerer 60% av hva de konsumerer av mat, samt enorme mengder gass og olje.

http://www.ukoog.org.uk/knowledge-base/gas-uses/where-does-the-uk-currently-get-its-gas-from

Topp

InnleggSkrevet: 14 Okt 2014, 20:52 
Avlogget

Norge impoterer 60 % eller var det 40% (usikker) Resten står vi for sjøl. Så det er ikkje mye mat å dele på om vi ikkje får lov å impotere lenger. Selfølgelig så kan det byttes i olje, men kem tror dere får maten? Ikkje oss i vertfall.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Okt 2014, 21:33 
Avlogget

http://www.vg.no/forbruker/saa-selvforsynte-vil-norge-vaere-i-en-krisesituasjon/a/23299745/

Synes det var forøvrig festlig å lese kommentarene i artikkelen. Jeg leser mye "jeg skal ha" holdning. En kar som tydeligvis driver landbruk Sturla Molden, kaster inn en solid brannfakkel:

" I en krisesituasjon er ikke MIN gård matvaregaranti for andre enn meg og min familie. Med mindre du selv eier et gårdsbruk er ikke norsk landbruk en matvaregaranti for deg. DIN matvaregaranti er at noen er villig til å selge deg matvarer. Beklager å måtte si det men norske bønder bryr seg ikke om deg. Du må klare deg selv i en krise. "

Topp

InnleggSkrevet: 14 Okt 2014, 22:54 
Avlogget

Det er jo ikkje noe nytt det, det er klart han skal ha maten vist det blir en virkelig krise. Men han får en stor jobb med å passe på, for vi vet kor alle vil gå tilslutt.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Okt 2014, 01:38 
Avlogget

De store krisene er heldigvis sjeldne, så jeg velger å konsentrere meg om de noe mindre. I ingen bestemt rekkefølge:
Flom: Dårlig avløpsanlegg har flere ganger ført til vann i kjeller og utenfor huset her.
Sked: Det finnes en del kvikkleire i området jeg bor, snøskred er heldigvis sjelden i byen
Branner: Kan medføre utslipp av giftige stoffer som kan være alvorlig nok selv om huset berger.
Utslipp av kjemikalier/industriulykker eller lignende: Kalksiloen i Verdal er et ferskt eksempel, andre utslipp er ikke uvanlig heller.

Dette er ting som skjer relativt ofte, og selv om det er sjelden man rammes så kan det bli alvorlig nok når det først skjer. Min innstilling er at da er jeg vertfall litt forberedt om noe større skulle skje.
På grunn av langvarig sykdom er ikke økonomien den beste, og boforholdene ganske begredelige (fra preppersynspunkt), men jeg prøver å gjøre så mye jeg kan med det jeg har, og det anser jeg som det viktigste.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Okt 2014, 06:16 
Avlogget

Det handler vel i bunn og grunn om å tenke på og forberede seg for det mest sannsynlige scenarionene, ikke de mest spektakulære... Men det er som kjent my morsommere å planlegge for apocalypser, en å betale ned kredittkort gjelda sitt...

Topp

InnleggSkrevet: 15 Okt 2014, 12:57 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg tror at det 5 beste prepsene er følgende:

1. Ikke ha kredittkort for å unngå å pådra seg grusom gjeld med horribel rente
2. Bruke tanntråd jevnlig
3. Overholde lånefrister og betale ned lånet så fort man kan klare
4. Skaffe seg en fornuftig og allsidig utdannelse
5. Ordentlig hjulsett på bilen.

Laaaaangt nedenfor, på plass 10 eller så, kommer matlager og sånt. Etter røykvarsler og brannslukningsapparat.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Okt 2014, 14:04 
Avlogget

Når det gjelder Norges produksjon av korn ift import så virker det som mange antyder at vi er totalt avhengig av utlandet. I følge flere nettsider jeg har sett på så tror jeg ikke det er så dårlig stilt egentlig.

http://www.brodogkorn.no/fakta/korn/

"De siste 30 årene har andelen norskprodusert matkorn anvendt i matmelet økt betydelig. Fra 3,9% i 1961 til 74,2% i 2007. Volummessig er hvete desidert størst. Man forventer at andelen norskprodusert matkorn som inngår i matmelet også i fremtiden vil ligge mellom 60-75%. Siden midten på 70-tallet har vi så å si vært selvforsynte med bygg og havre."

Jeg har ikke noen tall på hvor store kornlagre Norge har og hvor lenge de vil vare, men produksjonen av korn i Norge har jo tydeligvis tatt seg kraftig opp siden 60-tallet.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 78 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support