Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Okt 2019, 12:34

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Klimaendringer
InnleggSkrevet: 10 Okt 2018, 08:11 
Avlogget

Jeg kan vel ikke akkurat si at det er en lettlest tekst, ei heller at jeg støtter konklusjonene, men for dem som er spesielt interesserte og trenger enda en ting å forberede seg på

http://www.lifeworth.com/deepadaptation.pdf

Topp

Innleggets emne: Re: Klimaendringer
InnleggSkrevet: 15 Okt 2018, 22:08 
Avlogget

Vi ser det så tydelig i alt rundt oss. Været er blitt mer ustabilt. Det oppstår stormer, oversvømmelser, ekstremtørke, store snøfall. Det er farlig varme nedover i Europa. Isen forsvinner. Vannstanden kan stige opptil 70meter.

Kombinerer vi dette med en potensiell finanskrise så får vi en perfekt storm. Ser ikke bra ut.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Okt 2018, 23:59 
Avlogget

Vet ikke om det er at man ikke har fulgt med så mye ellers de siste årene, men virker som man har hatt mye "greier" i år ?

Først en hælvetes vinter ( østlandet ) så flom, sååå tøøøørke , så flommer igjen... og nå er det høst og snart vinter...

Tror ikke man skal være så overasket om blir steng hjemme i alt fra 2dager til 2mnd pga flom eller snø de nærmeste årene . Med mindre det "bare" var ett ekstremår.

Kan fort bli kjedelig om everkene plages med utstyr samtidig som det skulle komme en vinter som bare er pittelitt værre enn den som var nettopp.

Var bare å bestemme seg for hvilket aggregat man skulle kjøpe seg .... så man ennå har vann ++ om strømmen skulle ryke..

Og dette året blir det kjøpt inn den super tak skuffen.... så man slipper å bruke 2dager på måking av tak flere ganger ><

Topp

InnleggSkrevet: 30 Sep 2019, 15:06 
Avlogget
Brukerens avatar

Dette var ikke oppløftende lesning: https://www.nrk.no/ostfold/xl/miljo-aktivisten-mari-bremnes-ese-har-gitt-opp-_-gjor-seg-klar-for-at-samfunnet-kollapser-1.14715792

Topp

InnleggSkrevet: 30 Sep 2019, 20:15 
Avlogget
Brukerens avatar

Samme scenario som jeg frykter. Jeg lurer på om hun er her på forum?

Topp

InnleggSkrevet: 30 Sep 2019, 22:11 
Avlogget
Brukerens avatar

Nesten så det får en laidback slacker som meg selv til å vurdere å utvide matlageret. :shock: :mrgreen:

Har nå likvel troen på at det er som samfunn vi best må løse slikt. Så JA til flere kornsiloer på berget, yes sir!

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2019, 23:26 
Avlogget

Dypedal skrev:

Jeg har lest samme rapport som dama i intervjuet og dette var interessant. Jeg kommer til å gå gjennom beredskapen min og skalere opp med 10gangen! Og jeg vil gå i gang med å bygge nettverk for å ha noen å gå sammen med når hungersnød, massemigrasjon, epidemier og krig om forholdsvis kort tid kommer rullende inn over oss.

Rapporten viser til et utall andre forskningsrapporter fra dønn seriøse forskere og forskningsinstitutt som konkluderer med at vi vil oppleve en total samfunnskollaps i løpet av 5 til 10 år fordi klimakrisa holder på å slå inn turboen.

Felles for alle rapportene forfatteren viser til er at vitenskapsmiljøet ikke vil publisere disse resultatene fordi folk ikke er modne til å ta inn over seg at samfunnet slik vi kjenner det om kort tid vil kollapse på permanent basis så å si over natta om ganske kort tid.

Det er ingen som anklager fyren som har skrevet rapporten for å spre usannheter eller presentere "dårlig" vitenskap. Det er ikke noen som prøver å latterliggjøre ham en gang. De vil bare ikke at vi skal vite resultatet.

Det er ingen forskningstidsskrift som vil publisere rapporten hun dama i intervjuet har lest, for da frykter vitenskapsmiljøet at panikken i det de omtaler som "publikum" vil spre seg for alvor. TS er virkelig i ferd med å HF, men vi kan bli engstelige og opprørt hvis vi får vite det.

Altså folkens: I NRK-intervjuet har vi en garva miljøforkjemper som har gitt opp håpet om å redde både miljø og samfunn, som har sagt opp jobben og kjøpt småbruk for å forberede seg på TSHF. Etter å ha lest en en este vitenskapelig rapport. Det må være litt av en rapport? Det er det.

Problemet er at rapporten er ført i et vitenskapsspråk som ved første øyekast ser ut til å være skrevet med Språkrådets svadagenerator. Dette er tuuuungt vitenskapsspråk med lange setninger, rikelig med fremmedord, liten linjeavstand og lange avsnitt, bare avbrutt av fotnoter og henvisninger. På engelsk... Jeg har som garva journalist med gode engelskkunnskaper brukt fire fulle dager på å stotre meg gjennom 36 sider.

Men det var verdt det.
Prepp i vei folkens. Vi er på rett vei!

Topp

InnleggSkrevet: 08 Okt 2019, 08:01 
Avlogget

Klimakatastrofen som er varslet tar jeg med et iskaldt skuldertrekk. Den store klimakatastrofen befinner seg innvendig i hodene til NRK journalister, Gretha Thunberg og barnemisbrukerne som bruker et barn til å fronte denne galskapen, samt MDG folkene og dens like. Al Gore sa jo for 12-15 år siden at vi ville være 5 meter under havnivå allerede. Han sa vi hadde 10 år på oss for å redde verden. Kan ikke se noe bevis for det enda. FN sitt selektive bruk av svadaforskere for å skape panikk er helt utrolig. De fjerner først 90% av troverdig forskning som ikke er i tråd med dems fantasier, for deretter å lage en rapport som sier at 9 av 10 rapporter sier at alt går til h.....t. Husk vi har aldri fått slik informasjon om dårlig vær fra hele verden før. Og oftest sies det at det er 100 år siden sist. Det betyr at det har vært like ille før. Klima skifter naturlig med hensyn til soleffekt, vulkanutbrudd, aske skygger for solen, endring av havstrømmer, månesykluser og en hel masse annet som er utenfor vår rekkevidde. Menneskeskapt CO2 kan KANSKJE påvirke noe slikt som o,5% av temperaturforandring.
Husk også at når vi ser store ødeleggelser fra storbyer rundt i verden i forbindelse med orkaner og lignende, så er da moderne byer ofte bygd ut i havet, enorme bygg som vi tidligere ikke hadde, skyskrapere og lignende. Moderne bygg er blekk , plastik og annet lett skrap. Før bygde vi små bygg i stein, betong, tømmer. Tunge materialer med små vindfang, plassert på fornuftige steder med hensyn til vær og vind.

Så et nytt og gammelt kart fra New York for en tid tilbake. Dette viste gammel og ny vannlinje for havet. Ca. 100-150 år forskjell på kartene. Så kom det frem at all skade som skjedde i forbindelse med orkan, storm og den slags skjedde i de områdene som i tidligere tider var hav. Havet ville tilbake til sitt opprinnelige revir.

Men denne galskapen med nedleggelsen av det vestlige samfunn ved dette klimahysteriet kan skape en finanskrise av dimensjoner. Det bør en absolutt forberede seg på. Verden har et gjeldsnivå hinsides all mulighet for å betale tilbake. Alle disse pensjonsforpliktekser og andre velstandsgoder som vi har bevilget oss. Det er en katastrofe som snart slår ut i full blomst.
Dette er hva vi bør ha fokus på. Godt og dårlig vær kommer og går.

Men heldigvis så vi som forbereder oss litt i det stille her vil kunne bedre takle begge disse scenarioene. Men vi bør ha fokus på det journalister og politikere ikke forteller oss.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Okt 2019, 08:24 
Avlogget

Nå handler ikke rapporten verken om været, klimaet eller verdens undergang.

I korte trekk viser rapporten hva som tyder på at vi går mot en total samfunnskollaps hinsides reparasjon og hvilke mekanismer som gjør at folk ikke vil være med på å diskutere/debattere/utrede hvordan en sånn kollaps vil rulle seg ut eller hvordan det nye samfunnet som oppstår etterpå vil se ut.

Menneskene vil fortsatt leve, men samfunnsstrukturene slik vi opplever dem i dag, med lover og regler, myndigheter, bankvesen og logistikksystemer, vil være borte.

Rapporten fokuserer mye på hva det er som gjør at både publikum og myndigheter fornekter bevisene som foreligger. Konklusjonen er at svært få vil gi opp håpet om at "ting vil ordne seg" før visakortet slutter å virke. Inntil da vil folk leve som vanlig og fortsatt diskutere el-biler, kildesortering og annet dilldall som ikke har noen som helst betydning for klimaet på kloden.

Om det kommer til å gå som rapporten sier, det vet jeg ikke. Men rapporten gjør inntrykk. Jeg ser ikke noen grunn til å avvise den som svada.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Okt 2019, 10:39 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg har gått til skrittet å laste rapporten ned, mest fordi jeg blir nysgjerrig.

Kan en total kollaps skje? Kanskje. Men all menneskelig erfaring viser at selv en total krise går over. Nye strukturer vil alltid oppstå, og erstatte de som falt bort. Viser igjen til eksempelet Rwanda, i egen tråd.

Å skulle anta (og planlegge for) at absolutt alt det vi kjenner blir borte, virker for meg mer som eskapisme enn som ekte og nøkternt beredskapsarbeid.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Okt 2019, 01:16 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg har lastet den ned jeg også. Men jeg tipper vi har å gjøre med en forfatter som er rammet av en variant av "Peak Oil Blues", noe i retning av Climate Disaster Blues. I alle fall er det det jeg håper. Men misforstå meg rett, jeg prøver ikke å avfeie klimakrisen. Langt derifra. Den er reell. Men jeg prøver bare å antyde at han kanskje skulle ventet litt med å skrive dette essayet sitt.

Likevel vil jeg si at en eventuell Climate Disaster Blues, så vel som Peak Oil Blues, er langt mindre alvorlig enn styggedommen Panglossian Disorder. Det er samme dame som står bak begge disse siste begrepene. Selv var hun rammet Peak Oil Blues. Les mer om dette i denne tråden: Psykologiske reaksjoner på Peak Oil (o.a.lignende trussler)

Forøvrig er David Wallace-Wells i landet i forbindelse med boken sin "Den ubeboelige planeten". Se f.eks. dette: https://www.dagbladet.no/kultur/klimabo ... e/71450686

Topp

InnleggSkrevet: 10 Okt 2019, 09:10 
Avlogget

Hvorfor burde han ha ventet med å skrive?

Og så tror jeg ikke at jeg helt har skjønt hva som er trusselen fra peak oil.
Har du kortversjonen om peak oil-trusselen?

Topp

InnleggSkrevet: 12 Okt 2019, 04:54 
Avlogget

Klimaendringer er ikke noe nytt, de har faktisk eksistert siden jordas begynnelse og har etter min ringe forståelse å gjøre med sola og ikke kupromp og klimakvoter. Kloden trenger Co2 for å eksistere og jeg ville nok vært mer bekymret for en ny istid engang i fremtiden, enn global oppvarming. Men uansett årsak til at klimaet forandrer seg (hvilket det altså alltid har gjort og vil gjøre), så ville det vært dumt å ikke hensynta det. Så hva gjør jeg av forberedelser? Jo, jeg har jo levd langt ute i periferien i endel år nå og har lært hva som bør gjøres. Jeg sørger f.eks. for at drenering fortsatt fungerer, jeg rengjør takrenner innimellom, jeg sikrer mine vanninntak (har noen reserveløsninger også som har vært nyttige når hovedvannet mitt fryser når det kryper under -40). Jeg sørger for å holde snømengden på taket under kontroll. Jeg stenger og tømmer alle utekraner slik at de ikke fryser, jeg sørger for å ha nok ved til ihvertfall tre vintre fremover, matlagrene mine skal ikke krympe under 2 uker da det hender jeg blir isolert i perioder, under sommerperioden sikrer jeg allt elektrisk utsyr i tordenvær, jeg har montert brannstiger og alternative rømningsveier i tilfelle brann, jeg har investert i full gjennomgang og fornyelse av det elektriske anlegget, etc, etc. I det hele tatt blir en ganske selvhjulpen og vant til å tenke fremover og "worst case" forholdsvis langt ute i periferien.

Hva jeg frykter mer enn klimaet/været er som Green hat var inne på, økonomien og selve det økonomiske systemet med FIAT currency. Penger har ikke lenger noen forankring i reelle verdier (gullbeholdninger), de trykkes derimot opp, eller rettere sagt skapes med tastetrykk, ved at det gis lån (mer riktig betegnelse er kreditt) i et raskere og raskere tempo basert på løfter om fremtidig verdiskapning fra lånetakeren. Problemet er jo at det er vanskelig å se for seg at den kreditten noengang kan innfris om ikke inflasjonen fortsetter. Regningen skyves frem i tid til neste generasjon med 10 gangen for hver generasjon. Hele systemet er basert på inflasjon for å holde seg flytende og det må til slutt kollapse. For den leiligheten som på 60 tallet kostet 60k og som på 90 tallet kostet 600k og som i dag koster 6 mill, den klarer ikke neste generasjon å betale 60 mill for. Jeg er ihvertfall overbevist om at det vil komme et større krakk i f.eks boligmarkedet enn hva som skjedde etter at jappebobla sprakk og leiligheter i byen som var belagt med husleie og felleskostnader ble byttet bort mot kjøleskap, bare for å bli kvitt den utgiften. Spørsmålet er antagelig bare når og ikke om... Så hva kan vi gjøre?

Ikke stort for å hindre det, men vi kan forberede oss på samme måte som vi forbereder oss til at været skifter, for vi vet det kommer. Jeg vet at jeg får uker med sammenhengende sprengkulde hvor tempraturen ikke stiger over -30 selv på dagtid og at stømmen går er ikke helt uvanlig, så jeg må ha sikret meg på forhånd med bl.a nok tilgjengelig ved. Samme med økonomien, hva når bobla sprekker? Hva om jeg plutselig ikke får inntekter, og banken forlanger nedbetaling av lån? En kan miste nattesøvnen av mindre bekymringer enn tanken på å kanskje miste gård og grunn. Så nedbetaling av gjeld må være pri 1. fremfor alt annet. Videre, hva vil bli mangelvare i en slik situasjon? medisiner? mat? ja alt tenkelig av nødvendige artikler som en tar for gitt, fra f.eks.briller/kontaktlinser til toalettpapir kan bli mangelvare. Vi kan ikke planlegge for alt, men vi kan ha et lite lager av ting som er viktige for hver enkelt av oss, slik at vi er sikret i noen tid fremover, om f.eks akkurat den medisinen "du" trenger ikke lenger kommer inn til landet. Jeg har opplevd det at akkurat den medisinen jeg bruker ikke fant veien til Norge på over ett år, heldigvis hadde jeg et lager og så fantes det alternativer etterhvert, men det er slike små grep en kan gjøre for å takle en eventuell overgang til andre tilstander.

Dypedal har startet en god tråd om erfaringer ifm. Rwanda og tiden etter grusomhetene der. Mennesket er tilpassningsdyktige og vil etterhvert få ting til å fungere, så jeg tror det viktigste er å forberede for den nærmeste tida etter en SHTF-situasjon, kanskje det første halvåret og så vil etterhvert ting gå seg til igjen. Men som sagt økonomien, den tror jeg det er spesielt viktig å forberede seg litt på og det er mye lærdom å hente fra historien om hvordan.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Okt 2019, 20:33 
Avlogget

Logmann har et god og fyldig artikkel her om hva som kan skje. Tror nok at han er bedre forberedt enn mange. Har noenlunde samme innstillingen som han gir inntrykk av. spesielt hans beskrivelse av pengesystemet er det jeg tror vi bør ha fokus på. Tenk hvor fullstendig avhengig vi har blitt av elektronisk betaling. Dette prinsippet pusher bankene hemningsløst fordi det tåkelegger virkeligheten og sparer utgifter for bankene samt gir stålkontroll for finansnæringen over de fleste mennesker. Jeg mener det er viktig at så mange som mulig bruke fysiske penger i dagliglivet slik at ikke bankmafian for for stor kontroll.
Deretter er jo dagens digitalh.... te en skikkelig katastrofe dersom man tenker store problemer med strømforsyning, hacking og andre morsomme scenarioer.
De siste månedene har vi hatt noen litt pussige hendelser. Hele Argentina, deler av Brasil og Uruguay uten strøm i nærheten av et døgn. Nå nylig var Ecuador fullstendig uten strøm for en stund. Så hadde vi Norsk Hydro, hvor hele dems virksomhet i hele verden stoppet på grunn av hacking og løsepengerkrav. Disse hendelsene er ikke tilfeldig. De 2 første er jeg ganske sikker på at en fiendtlig innstilt nasjon tester vår sårbarhet. De tester på land som ikke er noen militær trussel, så skaffer de seg trening i hvordan det takles. Så kommer spørsmålet: Hvor mange har i dag en telefonkatalog på papir dersom man ikke kan søke på nett, hvor mange har hustelefon med kobberkabel nedgravd i bakken ? Hvor mange har fysiske penger ? hvor mange har litt mat ekstra og mulighet for å koke litt mat uten strøm ?
Mitt innlegg går litt utenfor overskriften som heter klimaendringer men det er en grunn. For meg er klimakatastrofe sånn ca. på 38 plass over hva som kan gå gale. Hele media er fullt av klimavrøvl, derfor er det viktig at vi holder fokus på det de ikke snakker om.
Egentlig så er godt gammeldags småbrukerliv løsning på veldig mange av disse mulige kjempeproblemene som kan oppstå.
Så forslag for medisinering kan være : Minst mulig gjeld, bruk av fysiske penger, dyrking av mange forskjellige vekster på småbruket( kommer det klimavariasjoner eller sykdomsangrep på enkelte vekster har man alternativ), Svært kritisk til hva "fake news" serverer av nyheter, nettverk av mennesker som forstår fakta og virkelighet og egentlig verdien av det gamle lokalsamfunnet.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Okt 2019, 23:45 
Avlogget

Når det gjelder hacking, så er det en slik utvikling innen prosessorkraft, at vi ikke har koder som kan stå imot i lengden. Koblet med kunstig intelligens, så må en regne med at alt en foretar seg digitalt kan spores. Ingenting er sikkert hvis en står overfor en aktør med tilstrekkelige ressurser. Og hvor mye ressurser det er blir stadig mindre.

Problemet for hackere er at risikoen for å bli oppdaget øker.

Hvis det kommer en kollaps kommer den til å komme gradvis. En kan lagre mat med tanke på kortvarige kriser. Men ikke for å holde seg med mat gjennom en langvarig klima- kollaps eller Peak Oil scenario.

En viss religiøs gruppe som satset på lagring av mat begynte med å anbefale syv års matlager. Det ble etter hvert redusert....

Jeg er nok litt skeptisk til menneskeskapte klimaendringer. Dessuten tror jeg at naturlig variasjon har mer å si enn CO2. I tillegg så forutsetter enkelte klima modeller at veksten i utslipp fortsetter å øke. Samtidig blir det mindre fossile brensler i verden.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: