Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Jun 2019, 13:25

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 02 Mai 2019, 15:36 
Avlogget

Hei!
Som nevnt i andre tråder jobber jeg til daglig i NRK, men har nå tatt meg fri fra jobb for å skrive en «for dummies»-bok om 72-timers egenberedskap. Jeg ønsker også å inkludere noen praktiske tips til hva man faktisk burde gjøre umiddelbart dersom en krise inntreffer. For eksempel: Dersom vannet forsvinner, burde du fylle badekaret, så har du et ekstra vannlager (jeg tror ihvertfall det ville være en lur ting? Rett meg gjerne). Hva ville vært der første dere hadde gjort dersom dere fikk vite at en slik krise hadde inntruffet/ville inntreffe veldig snart?

Mobilnettet forsvinner:

Internett forsvinner:

Langvarig strømbrudd:

Vann forsvinner:

Pandemi:

Jordskjelv:

Krig:

Meteornedslag:

Og: Har jeg glemt noen?

Topp

InnleggSkrevet: 02 Mai 2019, 18:57 
Avlogget

Svarene du får vil kanskje gjenspeile holdninger.

Mobilnettet forsvinner: ja-ja... det går vel bra.

Internett forsvinner: ja-ja... det går vel bra.

Langvarig strømbrudd: Blir det varslet så er jo det å sørge for mat brensel og vann viktig.
Hos oss vil vannet bli borte når høydebassenget blir tomt.

Er vi ikke varslet så vil vi vel regne med at det går over, etter 4 timer (evt en natt) ville jeg forsøke å lagre vann.

Vann forsvinner: Vannet forsvinner uten forvarsel, Finne andre kilder som å hente vann i elv/bekk...

Pandemi: Holde meg mest mulig hjemme, men ellers leve nøkternt.

Jordskjelv: Anses som ikke sansynelig, og vil dermed måtte improvisere som ved strømbrudd.

Krig: Anses som ikke sansynelig, og vil dermed måtte improvisere

Meteornedslag: Anses som ikke sansynelig, og vil dermed måtte improvisere

Topp

InnleggSkrevet: 02 Mai 2019, 22:15 
Avlogget

Mobilnettet forsvinner: Hadde igrunn vært behagelig for en periode. Vanskelig å fungere i jobben, da fastnettet så å si ikke eksisterer lenger. Men jeg og fam. hadde tatt i bruk Vhf radioer for å komme kommunisere.

Internett forsvinner: Om hele nettet forsvant så hadde det nok blitt problemer med absolutt alt. Alt fra styring av kraftverk til leveranse og bestilling av varer. Så det hadde nok blitt en periode med stopp i samfunnet. Men for min del, alt som "vanlig" + radioer.

Langvarig strømbrudd: Fått fylt opp begge bilene og hentet ett fat med diesel til aggregatet. ( som vi er avhengig av for at vannet skal fungere normalt i huset vårt. ( borebrønn )

Vann forsvinner:
Sålenge jeg har strøm eller brennstoff så forsvinner ikke vannet mitt, da det ble boret ny brønn på den tørreste sommern på lang tid. Men vi har uansett 100 liter stående på dunk.

Pandemi:
Da hadde vi holdt oss hjemme og unngått kontakt med folk. ( som ikke er så vanskelig mtp bosted )
Hadde kanskje blitt mer påpasselig på hygiene.

Jordskjelv:
Lite tenkelig, men såfremst huset sto fortsatt så hadde jeg sjekket området rundt og av av grunnmur osv..

Krig:
Om varslet, så hadde jeg tatt og sørget for noen extra fat med diesel. På den ene eller andre måten.

Da jeg tviler på at en krig i norge i dag hadde bestått av gestapo som kom dør til dør så hadde det nok bare vært å unngått religiøse og droner x)

Meteornedslag:
Holdt meg hjemme. Mulige skader kan kanskje vært noe av det samme som ved vulkanutbrudd ? Støv og lokale "skader" ? Ergo dårlig med flyruter ++

Topp

InnleggSkrevet: 03 Mai 2019, 11:28 
Avlogget

Hei!
Mobilnettet forsvinner:
Om mobilnettet forsvinner, ser jeg ikke på det som et problem. Det blir bare mer stille og rolig. Da kommuniseres det på gamlemåten ved å dra på besøk til folk.

Internett forsvinner:
Det er ikke noe problem om internett forsvinner.

Langvarig strømbrudd:
Her er det viktig å ha alternativ fyring hvilket jeg har. Har vedlager til å komme gjennom vintere. Kan og koke mat på vedovnen hjemme.

Vann forsvinner: Har 50 liter vann lagret til enhver tid. Videre bor jeg nære vannkilde. Det blir å dra turer og fylle vanntankene med jevne mellomrom.

Pandemi:
Ved pandemi gjelder det å holde seg hjemme og unngå folkemengder.

Jordskjelv:
Lite sannsynlig siden vi ikke er i krysspunktene til de tektoniske platene, men om det skjer er ikke dette noe problem da jeg bor i lavt hus.

Krig:
Viktig å bo ruralt og utenfor storbyer hvilket jeg gjør.

Meteornedslag:
Meteornedslag kan få flere effekter. Her må man bare gjøre en evaluering dersom det oppstår.

Og: Har jeg glemt noen?
Du har glemt skogbranner, terroristangrep. Vil tipse deg å ta utgangspunkt i dsb sin risikoanalyse. Kombinasjonen strømbrudd / vinter er og et element.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Mai 2019, 16:01 
Avlogget
Brukerens avatar

Mobilnettet forsvinner:
Er dette langvarig eller kortvarig? Om internett enda er oppe ville jeg først prøvd å finne ut av hva feilen på nettet skyldes og hvor lang tid det er forespeilet at det varer. En times mobilnett-mangel skjer jo ikke så rent sjeldent, men er det en mer langvarig affære ville jeg sendt beskjed til familie om at alt står bra til, poste på sosiale medier at alt står bra til, og ta eventuell kommunikasjon over nett.
Jeg har en eldre nabo som jeg tror har beredskapsalarm og den mener jeg også går på mobilnettet her, så jeg ville dratt innom og hørt om hun hadde det hun trengte og eventuelt prøvd å ordne så hun slapp å være alene når beredskapsalarmen ikke virket. Er det meldt som en langvarig situasjon har jeg også andre naboer med små barn jeg nok ville dratt innom for å høre at alt stod greit til. Her burde jeg kunne sagt at jeg vet hvilken nabo som fremdeles har fasttelefon om noe skulle skje; men det vet jeg faktisk ikke. Men det skal jeg prøve å finne ut av!

Internett forsvinner:
Er det langvarig eller kortvarig? Hva har hendt? Batteriradio (DAB) og P1 er et greit sted å starte for å få mer informasjon.
Hvis mobilnettet er oppe gjelder omtrent det samme som over i forhold til å ta kontakt med familie og venner og høre at alt er okei, dersom situasjonen er større enn et lokalt linjebrudd.
Om det går på mobilnett, internett eller annet nett vet jeg faktisk ikke, men om bankterminaler og minibanker/tilgang til nettbank går adundas er det en god ide å ha kontanter, noe jeg tror også DSB anbefaler?

Langvarig strømbrudd:
Dette har skjedd noen ganger, sist i høst med nesten fem dager uten strøm.
- Ring/send mail til strømleverandøren eller sjekk nettsidene deres så jeg er sikker på at feilen er registrert.
- Dobbelsjekke alle innhegninger på eiendommen, sjekk at veien er kjørbar (hvis det er trær som har falt ned, som er den vanligste grunnen til strømbrudd der jeg bor). Koble til batteridrevet strømgjerde.
- Jeg har vannpumpe så trykket blir dårlig når strømmen forsvinner, så alt nevnt under "vann forsvinner" gjelder også her.
- Finn frem lommelykter, stearinlys og campinglys til kvelden, sørg for nye batterier og gjør det så koselig det går ann.
- Stikk innom naboen/naboene, hør at folk har det de trenger og at det går greit. I fjorårets langvarige strømbrudd for min del var jeg både hjemme alene og dynamoen på bilen gav seg. Da er det fantastisk å ha venner som kommer og hjelper til sånn at en får ladet opp både batteri og booster hos dem som har strøm! Dette var uka før jeg skulle få levert ny ved før vinteren; det gikk akkurat men jeg lærte ei lekse.
- Ta en god lang dusj og vask håret! Varmtvannstanken er godt isolert og jeg har som oftest godt med varmtvann ihvertfall fem timer etter strømmen har gått; men om en ikke er kjapp og vasker håret da er det fort å angre på dag tre uten strøm... Andre ting det er fint å ha varmtvann til som oppvask er også greit å ta unna mens det enda er noe igjen på tanken.
- Finn frem alternativ varmekilde og gjør det klart. Ta en kikk i kjøleskapet og husk hva som er i frysen. Fryseboksen holder gjerne ting halvfryst i et døgn om den ikke åpnes, og etter det i min erfaring er det ihverfall kjøleskapstemperatur i to-tre dager, men det er lurt å planlegge litt hva en skal spise og hvordan en eventuelt skal håndtere ting. Er det et lokalt strømbrudd kan du kanskje tømme frysen og låne litt plass hos noen du kjenner som har strøm og ekstra fryseplass?
Jeg endte med å likegodt lage endel syltetøy av det jeg hadde i frysen, og inviterte ei venninne på biffmiddag; så lenge det er plass til å putte en kjele oppå er det helt i ok å bruke vedovnen som komfyr. Jeg har en vedkomfyr også, men det var rett og slett ikke behov. Til småtterier som oppvaskvann og kaffevann satt jeg bare opp en primus på kjøkkenbenken.

Vann forsvinner:
Dette kan jo skje på mer enn en måte, så spørsmålet er om det er det kommunale vannet som forsvinner eller om det er vannet utendørs som blir forurenset på noe vis? Skulle begge to være uaktuelle har jeg fint til 72 timer; men utover det skulle jeg helt sikkert helst hatt et bedre vannrensesystem enn bare kok; og det er ikke akkurat vanskelig å ordne så det skal jeg få fikset opp i.
Jeg har både kommunalt vann og brønn, og et passelig stort vannlager. Ved strømbrudd blir trykket etterhvert dårlig på det kommunale innlagte vannet, men det blir ikke helt borte, så da pleier jeg å fylle opp det som er av bøtter og flasker og badekar mens trykket enda er brukelig.
Ellers er det vel ganske vanlig hytteprotokoll: ei vannbøtte ved siden av do til å skylle ned med, eventuelt å bare gå ute, og kok av varmtvann til vaskevannsfat med varmt såpevann + våtservietter.

Pandemi:
I utgangspunktet vil jeg si at det å følge myndighetenes råd er en god ide. Bodde på et sted der alle ble anbefalt å vaksinere seg mot A(H1N1)-influensaen i 2009, og jeg personlig tenker at den aller beste ideen i slike tilfeller er å gjøre akkurat det.
En real runde omgangssyke i en småbarnsfamilie er egentlig en god pandemi-øvelse når det kommer til smitteverntiltak. Å ha engangshandsker, sprit, hånddesinfeksjon og grunnleggende forståelse av hvordan smitte funker er ikke en dårlig ide! I tillegg har vel de fleste som har bedrevet noe slags "handyarbeid" en pakke munnbind/masker liggende, og som regel vil det holde helt fint for oss som er så heldige at vi har tilgang til gode hygieneforhold. For de som ikke bor isolert kan det kanskje være en ide å ha et alternativ til sted å dra utenfor den tetteste byen, eventuelt selvfølgelig ha nok av det en trenger så en kan holde seg mest mulig for segselv hvis det skulle være behov for å unngå smitte.
Jeg er glad i røde kors: https://www.rodekors.no/vart-arbeid/beredskap/pandemi/

Jordskjelv:
Krig:
Meteornedslag:

+ Skogbrann
+ Flom
+ Ekstremkulde
+ Jordras
+ Husbrann

I forhold til krigssituasjoner har jeg lite å bidra med, utover at jeg tenker det er lurt at de som ikke er aktuelle til å bli kalt inn i militæret burde ha en plan for segselv og eventuelt barn om noen andre i familien må tjenestegjøre. Når halvparten av folkene i et nettverk potensielt forsvinner kan det være lurt å ha tenkt på det i forkant:)

Hvis det skulle skje en alvorlig katastrofe, som de tre du nevner over, tenker jeg det er lurt at man er på lag med noen, enten venner eller familie. Hvis en katestrofe skjer plutselig: hvem kontakter du, hvis du må dra noe sted hvem drar du til?
Røde kors har en liste med ting de anbefaler folk å ha ferdig pakket i tilfelle de må evakuere, feks i tilfeller som de nevnt over. Å pakke en slik sekk for alle i husholdningen er en billig forsikring i tilfelle man har kort tid på å få med seg det nødvendigste. Identifikasjonspapirer og eventuelt andre viktige papirer kan det være en god ide å ha en kopi av i en slik sekk også.

En fin greie noen i familien min har trukket frem i forhold til hvorfor man bør være litt forberedt og ha så man klarer seg i endel scenarioer er at man på den måte kan være til hjelp for de rundt seg og myndighetene, fremfor å behøve hjelp. Personen som lånte kanoen sin til hjemmesykepleien så de kom seg til brukere på oversvømte steder i storflommen sørpå i forfjor, eller "mann som koster gata i timesvis under ekstremnedbør" som jeg så en eller annen reportasje om i høst; som holdt nabolagets kummer fri for bøss og greiner, og dermed sparte det som ellers ville blitt store ødeleggelser på private hus -det er alltid behov for at folk tar et tak for fellesskapet når slike ting skjer. Og den som er forberedt har mye bedre forutsetninger for å kunne være nettopp den personen.

Og vær den naboen du skulle ønske bestemoren din, eller den 17 år gamle tantungen din hadde i samme situasjon;)

Topp

InnleggSkrevet: 04 Mai 2019, 14:01 
Avlogget

Takk for veldig gode svar! Jeg skriver på boka i alle ledige stunder jeg finner gjennom dagen, men rekker ikke alltid skrive svar på innspill fortløpende. Men leser alt, og kommer tilbake med oppfølgingsspørsmål! Tusen takk til alle som bidrar her! :)

Topp

InnleggSkrevet: 21 Mai 2019, 15:06 
Avlogget

Mobilnettet forsvinner:ooooo lllala det hadde blitt fin ferie.

Internett forsvinner: Mmmm digg

Langvarig strømbrudd: da er det tur for og dra på hytta ( hytte nummer 1 på fjellet) ( har solceller om mann på død og liv trenger strøm.)

Vann forsvinner: da er det tur for og dra på hytta ( har egen brønn gjelder begge hyttene mine )

Pandemi: På hytta nr 1 ligger på 1150 meter over havet på et sted med litte folk.

Jordskjelv: Lite sannsynlig tar det som det kommer

Krig: Hytte tur til hytte nummer to pga stor hage til og dyrke i og nær havet og bedre plass .

Meteornedslag: ta livet som det faller seg se hva som skjer.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: