Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Jun 2018, 12:01

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 22 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Gikk konkurs, mister våpen.
InnleggSkrevet: 27 Mar 2014, 14:38 
Avlogget

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/--Det-var-meget-ubehagelig-a-bli-satt-i-en-politibil-og-kjort-hjem-3087870.html#.UzQox1fvY2o

Selv om man ikke nødvendigvis er en forbryter er det lett for å miste sine jaktvåpen.

Det er en LANG prossess å få dem tilbake, selv om man kan bevise sin uskyld slikt jeg har det forstått.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Mar 2014, 17:40 
Avlogget

Nå er vel personen i den saken som er omtalt faktisk en dømt forbryter...
Men, våpen kan inndras uten at det foreligger noen rettskkraftig dom.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Mar 2014, 17:47 
Avlogget

Mannen blir nok rævkjørt fordi det er Staten som mistet et par kroner.

De kunne jo like godt tatt bil sertifikatet hans i samme slengen.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Mar 2014, 22:56 
Avlogget

Eierskap av bil er ikke regulert i forvaltningen, slik som våpen er. (førerkort derimot)
Ja, det er strengt - men fortsatt en lovmessig korrekt handling.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Mar 2014, 23:13 
Avlogget

Jeg håper at mannen har en god advokat. Fra mitt synspunkt er nå dette altfor strengt. Vold, solide promille dommer, narkotika, kraftige psykiske lidelser etc er jeg med på. Men å rote med selvangivelsen (for å sette det litt på spissen) synes jeg blir litt drøyt.

Går man konk bør man i hvert fall gjemme unna ammo`n, evnt selge den unna.

Det er en ting i artikkelen mange jegere og sportsskyttere kanskje ikke tenker på. Det å bli stoppet med promille, kan du risikere at våpene forsvinner. Det kan jo være lett for dagen derpå etter en fest.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Mar 2014, 09:19 
Avlogget

Han har vel ikke gått konkurs pr se, men snusket med regnskap...
Han gikk konkurs i 2007 og etter det flere dommer for brudd på blant annet bokføringsloven. Han har sonet 30 dager i fengsel og 60 dager hjemme.
Og da kommer det rett opp mot våpenlovens krav om edruelighet og pålitelighet. En som bevist snyter felleskapet for å berike seg selv, er kanksje ikke å regne som pålitelig?

Topp

InnleggSkrevet: 28 Mar 2014, 09:21 
Avlogget
Brukerens avatar

personlig ser jeg helst at våpeneiere er både pålitelige og edruelige...

Topp

InnleggSkrevet: 28 Mar 2014, 10:41 
Avlogget

Filbert skrev:
Han gikk konkurs i 2007 og etter det flere dommer for brudd på blant annet bokføringsloven. Han har sonet 30 dager i fengsel og 60 dager hjemme.
Og da kommer det rett opp mot våpenlovens krav om edruelighet og pålitelighet. En som bevist snyter felleskapet for å berike seg selv, er kanksje ikke å regne som pålitelig?

Jeg ser pointet ditt, men føler det er noe rar straff. Filbert du borret i veggen i Boretslaget på søndagen så jeg konfiskerer oppvaskmaskinen og kaffetrakteren din. ;)

I disse dager er det en del kontroller angående oppbevaring av våpen og ammo. Man SKAL ha 48 timers varsel. Skriftelig.

Jeg må jo bare si at jeg kjenner litt for mye folk som slurver på dette området. Det kan fort straffe seg.

http://www.jula.no/oppbevaringshylle-med-skap-666030 Denne er fin til å oppbevare ammo i. På tilbud til og med.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Mar 2014, 11:29 
Avlogget
Brukerens avatar

Gullars skrev:
Filbert skrev:

Jeg ser pointet ditt, men føler det er noe rar straff. Filbert du borret i veggen i Boretslaget på søndagen så jeg konfiskerer oppvaskmaskinen og kaffetrakteren din. ;)

I disse dager er det en del kontroller angående oppbevaring av våpen og ammo. Man SKAL ha 48 timers varsel. Skriftelig.

Jeg må jo bare si at jeg kjenner litt for mye folk som slurver på dette området. Det kan fort straffe seg.

http://www.jula.no/oppbevaringshylle-med-skap-666030 Denne er fin til å oppbevare ammo i. På tilbud til og med.

Hm, er det FG-godkjent tro?

Topp

InnleggSkrevet: 28 Mar 2014, 11:33 
Avlogget

Fiskeren873 skrev:
Gullars skrev:

Hm, er det FG-godkjent tro?

Kun våpen må oppbevares i fg-godkjent skap. Ammo må bare være forsvarlig nedlåst.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Mar 2014, 12:23 
Avlogget

Slikt jeg har lest på Kammeret så skal faktisk ikke ammo og våpen oppbevares i samme skap.

Ammo skal låses ned. Pointet er at det skal BRYTES opp, og ikke kunne bare taes.

Egentlig er jeg mer engstelig om ammo stjeles kontra våpen. Et våpen uten ammo er tross alt bare en stor klubbe med litt stål & tre. Jeg tror jeg finner Biltema sleggen i garasjen min mer fryktingytende.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Mar 2014, 13:36 
Avlogget
Brukerens avatar

det svenske politiets statistikker på emnet viser at det er mye mer våpen enn ammo i sverige. Hvilket kjennes beroligende... :)

Topp

InnleggSkrevet: 28 Mar 2014, 14:25 
Avlogget

Gullars skrev:
Slikt jeg har lest på Kammeret så skal faktisk ikke ammo og våpen oppbevares i samme skap.

Ammo skal låses ned. Pointet er at det skal BRYTES opp, og ikke kunne bare taes.
Bare delvis rett. I et fg-skap kan man oppbevare MINST 2000 patroner sammen med våpen om det er plass og du ønsker det. Flere om skapet er spesielt godkjent for fler.
Sitat:
§ 80.Oppbevaring av ammunisjon
Uten politiets tillatelse er det i samme husstand forbudt å oppbevare mer enn 10 000 patroner håndvåpenammunisjon eller 15 000 patroner håndvåpenammunisjon hvis minst 5000 patroner er i kaliber .22 long rifle eller .22 short. Ammunisjonen skal oppbevares nedlåst i særskilt skap, skuff eller tilsvarende låsbare innretninger, atskilt fra våpen.

I FG-godkjent sikkerhetsskap, eller i skap med høyere sikkerhetsnivå, kan det sammen med våpen oppbevares det antall patroner som er godkjent av skapprodusenten etter retningslinjer gitt av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. Hvis skapet ikke er særskilt godkjent for oppbevaring av ammunisjon, kan det ikke oppbevares mer enn 2000 patroner i skapet.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Mar 2014, 16:10 
Avlogget
Brukerens avatar

Du skrev bare om håndvåpen, hva med haglegevær og rifle da?

Topp

InnleggSkrevet: 28 Mar 2014, 16:33 
Avlogget

Våpenforskriften skiller ikke mellom ammo til en-hånds og to-hånds våpen. Altså betyr det 2000 patroner til det du har tillatelse til å eie enten du må bruke en eller begge hender for å skyte med det.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 22 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Majestic-12 [Bot] og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: