Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Sep 2018, 10:14

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 16 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Konfiskering av preppelager?
InnleggSkrevet: 07 Feb 2014, 16:47 
Avlogget

Etterhvert som vi har fått litt mer enn de tre dagene med varer vi kanskje hadde før, har jeg begynt å lure på hva risken er for å få alt vi har av ekstrasaker konfiskert i en skikkelig samfunnskrise. Hva tror, eller vet dere om mulighetene for det?

Topp

InnleggSkrevet: 07 Feb 2014, 20:51 
Avlogget

Beredskapsloven er nødvendig lesning for alle preppere! Lov om særlige rådgjerder under krig, krigsfare og liknende forhold

Sitat:
§ 15.Når riket er i krig eller krig truer eller rikets selvstendighet eller sikkerhet er i fare, kan Kongen, i den utstrekning det er nødvendig til varetakelse av viktige samfunnsinteresser, kreve avstått til stat eller kommune eiendomsrett til eller annen rådighet over løsøre av ethvert slag, herunder elektrisk kraft, samt bruksrett til eller annen særlig rådighet over fast eiendom.
Den som kravet er rettet mot plikter å medvirke til at transportmidler, varer o.l. som skal avstås, snarest mulig blir stillet til rådighet på angitt sted. Når det er nødvendig, kan det kreves hjelp av politiet til å få kravet gjennomført.
Kravet om avståing skal fremsettes skriftlig. Når avståing har funnet sted, skal det gis skriftlig kvittering.

Altså kan den som har myndighet fra regjeringen komme og si hva hun vil ha, og du må gi det fra deg eller straffes med bøter eller fengsel i inntil tre år (§19).

Topp

InnleggSkrevet: 08 Feb 2014, 07:48 
Avlogget
Brukerens avatar

det synes jeg forsåvidt er både forståeli og greit. Om landet var i krig ville jeg glatt avstått min eldgamle Skoda Oktavia.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Feb 2014, 10:17 
Avlogget

" Kravet om avståing skal fremsettes skriftlig. Når avståing har funnet sted, skal det gis skriftlig kvittering. "

Jeg har mine tvil om at dette vil skje. De vil ta. Og du vil ikke få en skit tilbake. Folk som fikk våpenene til sine konfiskert under Orkanen Kathrina i New Orleans, fikk dem tilbake fullstendig rustet og ødelagt.

Etter andre verdenskrig, fikk da nordmenn tilbake sine våpen og radioer som tyskerne hadde konfiskert/krevd inn?

Topp

InnleggSkrevet: 08 Feb 2014, 13:09 
Avlogget
Brukerens avatar

Beredskapslovens bestemmelser er nok først og fremst rettet mot kommersielle aktører. Unntaket har vært noen typer biler(egnet for varetransport) og hester. Men jeg tror det er slutt på mobilisering av hester nå. Og de som står i fare for å miste kjøretøy får vel varsel om at dette kan skje allerede i dag??? Så de det gjelder er godt klar over det.

Jeg synes ikke det er urimelig at engroslager, kornsiloer og lignende blir kontrollert av offentlige myndigheter i en krigssituasjon eller tilsvarende. Da blir sjansen for at disse ressursene blir brukt til fellesskapets beste i stedet for økonomisk spekulasjon større.

Det er imidlertid et snevert spekter av scenarioer hvor konfiskering i henhold til lovverket er aktuelt. Og enda snevrere blir det om vi tar i betraktning hva som skal til for å gjennomføre noe slikt. Det kreves et stort apparat for å få det til. Og det vil helt sikkert bli gjort kost-nyttevurderinger. Å bruke et svært apparat for å konfiskere fem bokser fiskeboller og åtte kilo mel vil nok ikke svare seg. Så da vil garantert matbodene til vanlige folk få være i fred. Mens for eksempel kornlagrene rundt omkring på norske gårdsbruk nok vil være i nærheten av nedre grense for hva som er av interesse.

Min konklusjon er derfor at det er et svært snevert spekter av scenarioer hvor myndighetene både har de ressurser som kreves og interesse av å snuse i privatfolks kjellere. Derfor ofrer jeg ikke beredskapsloven en eneste bekymret tanke i forhold til mine egne forberedelser. Bekymringen er heller at samfunnet IKKE tar beredskap alvorlig nok, f.eks. ved å gjeninnføre beredskapslager av korn.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Feb 2014, 19:48 
Avlogget
Brukerens avatar

Vanligvis hater jeg jatte-meldinger, men i dette tilfellet må jeg gjøre unntak:

"what Bamse Brakar said"

Hvorvidt lovens voktere kommer til å følge loven i virkelige krisetider (som jeg riktignok ikke har trua på, men for argumentasjonens skyld) er et annet spørsmål. Det sies jo at politiet og heimevernet i New Orleans var i særklasse verst til å plyndre. Men da er det jo utenfor loven, så det blir litt akademisk.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Feb 2014, 21:49 
Avlogget

Hele scenarioet er jo akademisk?

Myndighetene vet jo ikke engang hva vi 'preppere' har (eller hvem vi er), så da har de jo ingen grunn til å komme å hente noe.

Selvfølgelig, de kan jo komme med en anmodning til folket om å være patriotiske, og f.eks. om å gi fra seg messing/kobber osv., slik det ble gjort under siste verdenskrig i bl.a. England, men...

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 09 Feb 2014, 08:07 
Avlogget
Brukerens avatar

Veldig enig i det som har blitt sagt her. (Også fra et juridisk ståsted). Generelt kjekt å se at så mange her på forumet har begge beina på jorda. :)

Topp

InnleggSkrevet: 09 Feb 2014, 11:52 
Avlogget

Ikke viste jeg at new orleans lå i Norge, ei heller at tyske myndigheter i 40 - 45 var underlagt dagens legitime lov... Men for all del, hagla som bestefar leverte inn ble levert tilbake den.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Feb 2014, 14:19 
Avlogget

Filbert skrev:
Ikke viste jeg at new orleans lå i Norge, ei heller at tyske myndigheter i 40 - 45 var underlagt dagens legitime lov... Men for all del, hagla som bestefar leverte inn ble levert tilbake den.

Morroklumpen :mrgreen:

For mange så er eller var USA`s grunnlov veldig sterk. Et type anker for en nasjon. Men det viser jo at den er relativ rusten og overkjørt over diverse lover nå. Jeg føler at det som skjedde under Orkanen Kathrina er et godt eksempel på hvor fort en "lov" eller "regel" eller frihet ryker ut vinduet.

Når det kan gjøres slikt i USA. Hvorfor skulle ikke det gjøres i Norge?

Som tidligere CEO av Intel, Andrew Grove, sier i boken sin: Only the Paranoid Survive!

Godt å se at folk fikk utstyret sitt igjen etter krigen. En ting jeg lurte på. Jeg vet fra min bestefar at lokalbefolkningen også "konfiskerte" en del utstyr da tyskerne trakk seg ut.

At det kommer til stykket tror jeg aldri kommer til å skje. Det er masse ting jeg tror ALDRI vil skje. Det betyr dog ikke at det ikke kan skje. Det kan jo være lurt å tenke seg om via enkelte scenarioer.

Som et eksempel. Ifjor måtte jeg bruke en advokat i forbindelse med kjedelig sak som min kone ble utsatt for.

Jeg hadde ALDRI trodd jeg måtte bruke en advokat i mitt liv. Dog hadde jeg 2 år før ordnet meg en dyktig en som kan reprensentere meg/familien min. Det å ha en pengebuffer, er også lurt å ha. Advokater er ikke billige. Spesielt de dyktige. Mange mange tusenlapper!

Topp

InnleggSkrevet: 10 Feb 2014, 11:46 
Avlogget
Brukerens avatar

Det jeg mente med New Orleans var at også de som er satt til å passe på oss kan bli desperate, ha familie som sulter og er redde, samt at når de har myndighet til å beslaglegge varer kan det godt hende at de blander "nasjonens beste" med "mitt beste, for jeg er jo nasjonens vokter".

Som gullars sa; jeg TROR ikke at dette noengang i min levetid kommer til å skje. Til det tror jeg det norske samfunnet tross alt er for robust bygget opp, men som en tankeøvelse er det jo interessant, selv om det bare er synsing.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Feb 2014, 21:34 
Avlogget
Brukerens avatar

Det staten mest sannsynlig ville rekvirert fra det sivile er mest sannsynlig ting av logistikkmessig karakter (fly, tog, båter, etc), samt pålagt rasjonering av varer.

Som dere kanskje så under Forsvarets øvelse i høst rekvirerte de to RoRo-fartøy for å frakte deler av Brigade Nord ned til vestlandet. Dette har de gjort før også. I denne settingen la de det ut transporten på anbud, noe de ikke ville gjort i en krigssituasjon.

Det er meget liten sannsynlighet for at staten ville rekvirert eiendom av privatpersoner.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Mar 2014, 00:40 
Avlogget

Ifølge grunnlovens §105 har man krav på full erstatning hvis man må avgi sin eiendom til staten (konfiskering).

Topp

InnleggSkrevet: 02 Mar 2014, 02:45 
Avlogget

Ja, men hva er full erstatning? Jeg ville ikke være særlig fornøyd om jeg fikk en families to års lager av matvarer beslaglagt i en nødssituasjon, hva ville jeg få tilbake? Rasjoneringskort for å kunne hente ut samme matmengde som jeg hadde mistet, over en to-årsperiode? Kontant betaling etter statens fastsatte handelsverdi? En slik kompensasjon vil ikke duge til å erstatte tapet, ettersom det er mangel på ressurser som er utgangspunktet! Penger blir fryktelig billige om det ikke er nok mat!

Topp

InnleggSkrevet: 02 Mar 2014, 06:07 
Avlogget
Brukerens avatar

Hele situasjonen er jo ganske hypotetisk, da. Så før du hisser deg opp over at norske myndigheter ikke gir deg fornuftig betaling, så bør dere kanskje sette fram et scenario der det blir naturlig at politiet går hus til hus og beslaglegger private matlagre. Det må i såfall være en katastrofe av enorme dimensjoner, samt totalt sammenbrudd på alle plan i den offentlige administrasjonen.

I hvilken situasjon ser dere for dere at det kan hende?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 16 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: