Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Sep 2018, 03:35

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Strømnettet etter Ivar
InnleggSkrevet: 18 Des 2013, 07:45 
Avlogget

http://www.nrk.no/trondelag/nve-skal-evaluere-etter-_ivar_-1.11423295
Det er jo godt å se at man snakker om å forsterke de fysiske anleggene osv.
En ting som dog slår meg, er jo hvordan et strømbrudd påvirker samfunnet sekundært og videre.
En ting er jo at det ikke blir varme og strøm til mobil og TV hjemme, men når barnehagene og skolene stenges, må jo pluttselig en mengde foreldre være hjemme fra jobb... (Og det er jeg jaggu ikke sikker på er noe man får fri med lønn for...) og det blir færre folk som kan bidra til å fiksifisere ting og holde julene i gang.

Topp

Innleggets emne: Re: Strømnettet etter Ivar
InnleggSkrevet: 18 Des 2013, 12:22 
Avlogget

Dette med mobil er noe av de færreste tenker grundig på. Det er ofte snakk om hvor lenge basestasjoner og infrastruktur klarer å kjøre på batteri, og dette er etterhvert blitt løst mange steder(som ikke hadde batteribackup før). Problemet er også, hvor lenge varer mobilen til folk på batteri? De fleste har i dag en smarttelefon med stor strømkrevende skjerm. Hvor lenge klarer den å holde ut dersom strømmen ryker? _Langt_ kortere enn infrastrukturen. Greit å ha i bakhodet. :)

Ellers har man mange utfordringer som dukker opp når strømmen går. Trygghetsalarm for eldre personer som bor hjemme, oppvarming av hus, gatelys, offentlig informasjon(TV? radio?), minibanker, betalingsterminaler, drivstoffpumper, elektriske dører og mye mye mer.

Eg er såpass heldig at eg har fått den fantastiske muligheten til å være med på å lage beredskapsplaner som går på samfunnsinfrastruktur og kommunal beredskap(men ikke kommunens egen beredskapsplan). Dette har gitt meg en del tankekors knyttet til hvor solid beredskapen her lokalt er - men og samtidig hvor sårbare vi faktisk er når alt faktisk går galt.

Eg bor på ett sted hvor eg vil påstå at vi har solid beredskap og samtidig lav risiko. Kommunen og private aktører(kraftselskaper/vann og avløp/osv) har lagt ned mye kompetanse, energi, penger og tid i å lage en solid infrastruktur, og det er ikke ofte vi har problemer. Allikevel _kan_ det skje, og feil vil skje.

De fleste forventer at når feil skjer så er det alle mann til pumpene. Og slik er det som regel også. Problemet er at det ikke alltid er mulig å gjøre noe når man må som værst. Vi har HMS og sikkerhet å tenke på, og det kan da dessverre være slik at reparasjonen som kanskje bare tar 30 minutt må utsettes i flere timer pga sikkerheten til arbeidslaget. Eller kanskje feilen befinner seg på ett sted det er umulig å ta seg til pga ras, rasfare, flom, ødelagt vei, hindringer i veien osv. Når eg prater litt diskre med folk om dette så virker det som om de forventer magi, eller at en eller annen stakkars høyspentmontør skal ofre liv og helse for å få strømmen tilbake igjen. Og det er jo litt trist.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Des 2013, 13:36 
Avlogget

nomore skrev:
Dette med mobil er noe av de færreste tenker grundig på. Det er ofte snakk om hvor lenge basestasjoner og infrastruktur klarer å kjøre på batteri, og dette er etterhvert blitt løst mange steder(som ikke hadde batteribackup før). Problemet er også, hvor lenge varer mobilen til folk på batteri? De fleste har i dag en smarttelefon med stor strømkrevende skjerm. Hvor lenge klarer den å holde ut dersom strømmen ryker? _Langt_ kortere enn infrastrukturen. Greit å ha i bakhodet. :)

Det er igrunn ikke så vanskelig eller dyrt å forberede seg litt til strømbrudd mhht. kommunikasjon. Har man et gammelt bilbatteri med litt futt igjen på, og går til innkjøp av noen 12V til 5V USB-ladere og en 2 eller 3-port sigarett-tenner grenuttak, så har man en god ladestasjon til både mobiler, nettbrett med mér... Batteriet kan jo til daglig bare stå med en vedlikeholdslader tilkoblet, slik at det alltid er klart til bruk; eller enda bedre; et lite solcellepanel. ;)

Tar man dette lengre, så kan man jo inkludere en liten inverter, slik at man får ladet laptop'er, koblet til noen enkle lys, en radio osv. Tar man det helt ut, så integrerer man et batteribasert 12V anlegg i deler av huset, hvor man til daglig kjører f.eks. noen 12V led-lys på systemet...

Er man flere kjente i en bygd/tettsted som liker å være forberedt, så har jo óg de gode gamle Walkie-talkie'ne (27MHz pr-radioer) fått et lite oppsving på regel-siden det siste året; det er nå lov med 4W sendereffekt både på AM og FM, pluss at man nå har lov til å sende med 12W på SSB på alle 40 kanaler, hvilket gjør de brukbare på ganske mange km. De er jo og lisensfrie...

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 18 Des 2013, 13:46 
Avlogget

Det er ikke vanskelig eller dyrt. Men de færreste tenker over det og gjør det. Fokuset er alltid på basestasjonene :)

Topp

InnleggSkrevet: 18 Des 2013, 19:23 
Avlogget

Det er jo som kjent i detaljen djevelen bor, illustrert så mange ganger i den velkjente "har hermetik, men ikke hermetikk åpner" vitsen.

Jeg syns det er spennende å tenke litt på de "uforusette konsekvensene" av situasjoner som kan oppstå, slik som at en masse folk må være hjemme med ungene sine når strømmen går, altså mindre "manpower" til å betjene samfunnets hjul.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: