Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 17 Aug 2018, 05:56

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Flaut å Preppe ?
InnleggSkrevet: 17 Des 2013, 17:59 
Avlogget

hei
jeg er ny på forumet her og har tenkt på noe.. I det siste har jeg tenkt mer og mer på hva jeg kan gjøre dersom noe skulle skje og for eksempel strømmen blir borte en god stund.
Jeg har kone og 3 barn, og man føler jo et ansvar for å kunne ta vare på dem dersom noe skulle skje.
Tenkte da å legger opp en del utstyr og mat for en uke eller 2. Jeg har jaktet noen år, så en del utsyr har jeg jo allerede. Det er jo helst et matlager jeg vil bygge opp.
Men merker at det er veldig skepsis blant arbeids kolleger og venner angående dette med prepping. Man er liksom en tulling dersom man prepper. Derfor har jeg egentlig bestemt meg for å holde kjeft om hva jeg tenker og planlegger om preppingen.
Noen som har samme erfaringer?

Topp

Innleggets emne: Re: Flaut å Preppe ?
InnleggSkrevet: 17 Des 2013, 18:39 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg kaller det ikke prepping, men sier at jeg liker tanken på å kunne klare meg uten strøm i noen dager (veldig aktuelt nå om dagen..), og å slippe å løpe på butikken å hamstre om det feks blir streik av noe slag. Men - nå er mitt fokus ikke så mye på matlager, men mer på å produsere mat selv (høns, grønnsakshage, ha potetkjelleren full over vinteren osv..). Og mange med meg er fokusert på økologisk mat (produserer man mat selv vet man hva som er i den..), og feks gjenbruk. Så om man kaller det noe annet enn prepping (og ikke snakker så mye om full kollaps av samfunnet osv), og heller snakker om strømstans, streik, uvær osv ser jo de fleste viktigheten av å være litt forberedt.. :)

Topp

InnleggSkrevet: 17 Des 2013, 19:39 
Avlogget

Har ikke tenkt å skaffe meg dyr og egenprodusere mat. Tror nok ikke naboene hadde satt særlig pris på dyrehold i det tette nabolaget mitt. :P
Tror en av problemene er program som går på tv nå hvor de finner de verste tilfellene i USA. Er nok fort gjort å bli sammenlignet med disse folka.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Des 2013, 20:38 
Avlogget
Brukerens avatar

personlig holder jeg pent og ordentlig kjeft om at jeg har noe mer mat i kjelleren enn normalt. Folk får helt fnatt om man antyder at samfunnet er skjørere enn det de tror og at alle de godene de nå er så vant til (helgetur til london, chilenske avocadoer, grisebillig Ifjøl etc) kan bli tatt fra dem. I tillegg er det ofte sånn at folk tar det som personlig kritikk om du gjør noe på en annen måte enn dem. "Du prepper? da synes du jeg er dum og teit som ikke gjør det!".

av og til har de rett, da.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Des 2013, 22:04 
Avlogget

Din opplevelse er nok lik det mange av oss har inntrykk av eller har opplevd selv.
Greie omforklaringer er å vise til er det handle på mye for spare penger (f.eks det å ha en uke meny) og det å nevne ting i forhold til stormer og strømbrudd. Du vil finne mye tipsm og tanker om slikt her på forumet.
For min del er det morsomste at når jeg vegårubber våpenbeholdnignen min (aktiv konkuranseskytter og jeger) med at jeg forbereder meg på zombieapokalypsen, så ler folk og syns det er gøy.
Det er når de ser hyllene med hermetisk og lagrene med stearinlys enkelte blir bekymret....

Mitt beste preppertips sånn i starten er forøvrig alltid kjøpe litt ekstra når du handler, slik at du bygger deg opp sakte med ting du trenger og liker :mrgreen:

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: