Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Aug 2018, 09:59

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 29 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 04 Des 2013, 17:14 
Avlogget

Flere venner og litt mer perifere bekjente har bedt meg om fortelle litt mer om beredskap. :o

Dette tenker jeg på med skrekkblandet fryd.
Fryd fordi såpass mange har begynt å tenke, men med uro fordi jeg ikke har lyst å eksponere meg. Bli sitert osv…..jeg syns det er behagelig her ute i gråsonen

Men jeg har håndplukket de jeg mener er mest motivert og startet en gruppe.
Og jeg har konsentrert meg om hvordan forberede seg for 1-2 uker uten strøm.
Har erfart at den tanken er lettere å forberede seg for en å bruke ordet katastrofe.

Etter fattig evne (og en smule motvilje) har jeg snakket om alternative kilder til varme og matlaging.
Og brukt noen av mine erfaringer da jeg hadde min frivillige øvelse med 3 døgn uten strøm. viewtopic.php?f=44&t=813

Jeg har og demonstrert selvlagede lys fra harsknet olje og overskuddsfett fra stekepanna, samt primitive måter å koke mat på om en ikke har vedovn/gassovn/spritovn
Poenget mitt her har vært å finne ting en likevel har i huset, og bruke det til varme og matlaging

Jeg er ingen pedagog, så kan ikke så mye om undervisning.
Men har funnet ut at hvis jeg stiller spørsmålene, kan de svare selv….om de kan.
Og noen har fått møte seg selv i døra. :mrgreen:

Til å begynne med var de fleste skeptiske, men etter hvert har det gått som jeg har håpet, de ser at det å være litt forberedt gir fred i sjela og alt det der. Og de ser at det er ikke mat som blir bortkasta. «Først inn-først ut» prinsippet

Nå har de og begynt å tenke lenger fremover enn bare 1-2 uker. Og flere har begynt å lure på hvor de kan få vann hvis det kommunale vannverket går ad dundas litt for lenge.
Og de lurer på hvordan en kan pakke mat som tåler å stå litt lenger, og eventuelt hva slags mat.
Så en dag hadde jeg da pakking av bønner, ris, tørket mat på agendaen.
Ved hjelp av mylar bags, oxygen absorber og tette glass.

Neste gang har jeg tenkt å snakke om opplagte ting som er lett å glemme.
F eks viktigheten av å ha flere par briller. :roll: Ikke minst ha et liggende i førstehjelpsskrinet. :mrgreen:

Og det er her dere kommer inn. :lol:
Mange her har vært ute en vinterdag før……. og har ERFART hva som funker.
Og jeg vil gjerne ha noen tips til hva mer jeg kan fortelle om uten å skremme livsgnisten ut av dem-

Please! :oops:

Anyone? :)

Topp

InnleggSkrevet: 05 Des 2013, 09:06 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg tenker så det knaker. Det er jo masse som er vært å kunne, men når en samtidig ikke skal skremme livskiten ut av dem blir det overraskende vanskelig likevel.

Nå er det jo ikke høysesong for sylting og safting, men kan de dette? Vet de hvorfor man ikke skal hermetisere kjøtt og grønnsaker slik vi sylter bær?

Om noen måneder er det tid for å forberede neste vekstsesong. Kanskje litt om slikt? Hvorfor skal man ikke bruke F1-frø dersom man skal ta vare på egne frø til neste sesong? Vekstskifte?

Hvordan lage variert og sunn mat med lagervarer?

Trykkokerens fordeler?

Jeg tenker videre...

Topp

InnleggSkrevet: 05 Des 2013, 19:19 
Avlogget

Det er jo vinter, så å nevne de vikigste tingene å ha i bilen for å klare en innesnødd natt langs veien er kanskje ikke så dumt? Det er mange eksempler i hver eneste sending av Dagsrevyen for tida. Dette er noe jeg tror folk var flinkere til før, det lå alltid en del utstyr bak i den gamle Ladaen til bestefar, mens i Merscedesen til fattern ligger det bare litt spylevæske og en paraply...

En annen ting å diskutere er kanskje sikring av egen eiendom ved ekstremvær? Føre-var-tiltak som drenering for å sikre seg mot vann i kjelleren, og diskutere hva som kan gjøres for å sikre det man er glad i. Dette er jo dagsaktuelle og konkrete tema å ta opp, selv om det kan være dyrt og vanskelig å finne de gode løsningene.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Des 2013, 21:29 
Avlogget
Brukerens avatar

Hva med brannsikring?

Eller hva med en gjennomgang av et eller flere av husene deres med tanke på å finne slikt som kan føre til hjemmeulykker. Tenk gammel dame, teppekanter etc

Topp

InnleggSkrevet: 05 Des 2013, 22:22 
Avlogget

Så fint med respons.
Jordnære råd var akkurat det jeg var ute etter nå. :)

Bamse:

Hvordan lage mat med lagervarer har de sagt at de trenger å lære litt om, så kanskje vi kan lage mat endag. Ypperlig forslag.

Og bra du nevnte det med frø.
Ingen av dem har grønnsakshage men alle har råmateriale til en. :mrgreen: Så det må vi og snakke om. Får nevne det «tilfeldig» når jeg skal bestille frø. Det er først de siste par årene jeg selv har tenkt på at det burde være lurt å lære seg å samle frø fra egen hage, så her får vi prøve og feile ilag.
De er interessert i mine hûgelkulturbed, så kanskje vi kan ha en dugnad og lage et bed hos en av dem(?) 8-)

Men jeg syntes det er vanskelig å finne balansegangen mellom å formidle kunnskap og hvorfor en bør forberede seg......
(jeg er ingen lærer og jeg er kanskje for ivrig til å snakke om "hvorfor")

Jeg har trykkkoker, men den blir lite brukt. Skulle nok hatt en større.
Så den der har jeg ikke helt grepet på :oops:
Nevnte for ei eldre dame jeg kjenner at jeg hadde lyst til å lære det, men hun tok fra meg motet og snakka meg nord og ned om botulisme osv.
Kjøp ferdig, sa hun! (kanskje hun selv har vært uheldig engang?)

Og brannsikring. :!:
Selvfølgelig. :oops:
Det mest opplagte, og glemte(?)
Jeg las en blogg et sted som skrev om at det kom til å bli en del branner om strømmen skulle forsvinne. Når alle amatørene skal gjøre noe de ikke kan. :o
Det der er kjempeviktig!

Men fordelen min, Bamse, er at jeg trenger ikke «tenke» gammel dame…..host.....kremt.. :mrgreen:

Fossegrim:

Takk for råd som kan brukes nå med engang
Det er en veldig god start. :)
Vi bor på værharde deler av vestlandet, så mange er nok vant til å ha med vinterbagen sin i bilen.
Men det er nok lurt å tenke litt selv, fornye den og gjøre den mer personlig.

Skulle dere komme på flere ting er jeg veldig mottagelig for gode forslag :)

Topp

InnleggSkrevet: 06 Des 2013, 07:54 
Avlogget
Brukerens avatar

Tausa skrev:
Jeg har trykkkoker, men den blir lite brukt. Skulle nok hatt en større.
Så den der har jeg ikke helt grepet på :oops:
Nevnte for ei eldre dame jeg kjenner at jeg hadde lyst til å lære det, men hun tok fra meg motet og snakka meg nord og ned om botulisme osv.
Kjøp ferdig, sa hun! (kanskje hun selv har vært uheldig engang?)

Det vi i Europa kaller trykkoker er ikke det samme som det de i USA kaller pressure cooker/canner. Der har de tradisjon for å hermetisere både kjøtt og grønnsaker i "Norgesglass". Til det trenges høyere temperatur enn våre trykkokere er lagd for. Våre er laget for opp til 117 grader, mens man må ha over 120 for å være garantert at alle botulismebakterier og sporer fra disse dør. Disse få gradene er faktisk viktig for å få et tryggest mulig produkt.

Vår tradisjon er som kjent sylting av bær og frukt uten bruk av trykk. Men der er enten miljøet så surt at bakterier ikke overlever/kan utvikle seg fra sporer. Eller så bruker vi bakteriedrepende syltepulver. Så med mindre man har en amerikansk pressure canner, så vil heller ikke jeg anbefale sylting/hermetisering med trykkoker. Vi tørker heller de produktene. Men det har unektelig noen fordeler å kunne hermetisere.

Jeg ser for øvrig at det kunne trenges en gjennomgang av dette her i forumet. Derfor tror jeg at vi trenger en guide til trykkokere og cannere i det forumet som ennå ikke er åpnet. Det ligger lite matnyttig der foreløpig, men det er vel på høy tid å få tryllet det fram. Jeg skal se om jeg får tid til å gjøre det i løpet av dagen - åpne det altså. Guiden må nok vente litt.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Des 2013, 12:30 
Avlogget

Bamse Brakar skrev:
Jeg ser for øvrig at det kunne trenges en gjennomgang av dette her i forumet. Derfor tror jeg at vi trenger en guide til trykkokere og cannere i det forumet som ennå ikke er åpnet. Det ligger lite matnyttig der foreløpig, men det er vel på høy tid å få tryllet det fram. Jeg skal se om jeg får tid til å gjøre det i løpet av dagen - åpne det altså. Guiden må nok vente litt.

Ja det hadde vært interessant. :)
Jeg vil gjerne lære meg å hermetisere på en trygg måte. ;)

Får en tak i dem her til lands?

Topp

InnleggSkrevet: 07 Des 2013, 17:00 
Avlogget
Brukerens avatar

De er dessverre ikke å få kjøpt i Norge, eller Europa for den del så vidt jeg har klart å finne ut. Men nå er det et par år siden jeg sjekket skikkelig sist. Men det jeg vet er at den gang var det denne som gjaldt: http://www.amazon.com/gp/product/B00004 ... UTF8&psc=1
Bilde

"All American" har den fordel at den ikke har gummiring i lokket. Lokket tetter mot kjelen metall mot metall. Dermed er man ikke avhengig av akkurat den reservedelen. Selv om disse gummiringene etter hvert har blitt langt mer holdbare enn gamle dagers, så varer de ikke evig. Nå er det vel mest silikon som brukes, ikke gummi.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Des 2013, 17:25 
Avlogget

De største trykkokerne man normalt sett får tak i her til lands er på 8.5 liter.
De kan kjøpes her.

http://www.tretti.no/husholdningsapparater/kjokkenredskaper/trykkokere/wmf-0793146040

Bilde

Litt info.
http://hobbykokken.no/2012/04/22/anbefaling-av-trykkoker/
Trykkokere i Norge koster fra 500 kr (IKEA) til 2200 kr (WMF). Jeg anbefaler å bruke kelkoo.no eller prisjakt.no og søke på trykkoker for å sammenlikne pris og egenskaper på de forskjellige. Under forutsetningen at de klarer å genere fullt trykk (1 bar) er det ingenting i veien for å kjøpe trykkokere i den nederste delen av prisskalaen.

Temperatur
Når man snakker om fullt trykk i en trykkoker har det blitt en bransjestandard at man da snakker om 1 bars (15 psi) trykk ved fullt trykk. Ved 1 bars trykk er kokepunktet for vann 120 grader og når man hører at trykkoking reduserer koketiden med 70-80% prosent så er det ved denne temperatturen det er snakk om. Det er viktig at du spør selgeren eller sjekker bruksanvisningen for å se hvor høyt trykk trykkoker klarer å lage. Jeg har lagt merke til at noen av de billigere trykkokerne ikke holder 1 bars trykk ved fullt trykk og det vil påvirke koketiden på oppskriftene du lager

Topp

InnleggSkrevet: 08 Des 2013, 11:50 
Avlogget
Brukerens avatar

Hårek skrev:
Temperatur
Når man snakker om fullt trykk i en trykkoker har det blitt en bransjestandard at man da snakker om 1 bars (15 psi) trykk ved fullt trykk. Ved 1 bars trykk er kokepunktet for vann 120 grader og når man hører at trykkoking reduserer koketiden med 70-80% prosent så er det ved denne temperatturen det er snakk om. Det er viktig at du spør selgeren eller sjekker bruksanvisningen for å se hvor høyt trykk trykkoker klarer å lage. Jeg har lagt merke til at noen av de billigere trykkokerne ikke holder 1 bars trykk ved fullt trykk og det vil påvirke koketiden på oppskriftene du lager

Takk for at du gjorde meg oppmerksom på at det skjer en utvikling på trykkokefronten i Europa, Hårek! Det ser ut til at bransjestandarden har bevegd seg litt oppover de siste få årene. Dersom man kjøper en ny WMF i dag er det dette som gjelder:
Sitat:
Første ring ca. 110 °C for ømfintlige matvarer
som fisk eller kompott.
(45 kPa driftstrykk, 90 kPa reguleringstrykk)
Andre ring ca. 119 °C for alle andre typer mat.
(95 kPa driftstrykk, 130 kPa reguleringstrykk,
maks. 150 kPa
)

Det er bra. Det er en forbedring i forhold til det som gjaldt for kun et par tre år siden, men det er fortsatt ikke 120 grader i følge det de opplyser i bruksanvisningen, bare nesten - med mindre man kjører trykket opp OVER andre ring, noe som er mulig, men ikke noe å anbefale.

Men det later til at de har oppgitt noe feil her. Kokepunktet for vann er 120 °C ved et overtrykk på 95 kPa i forhold til trykket ved havets overflate. Jeg tipper at grunnen til at de har oppgitt 119 °C er fordi det er svært få som sitter i fjæresteinene og bruker trykkoker. Og vannets kokepunkt faller med høyden. Eksempelvis koker vann ved 97,4 °C på Geilo. Så i vanlig praksis oppnår man ikke 120 °C uten at man presser den OVER andre ring.

Om endringen kom med årets modeller, eller for to år siden vet jeg ikke. Men det betyr at man må holde rede på hvor gammel trykkokeren er, både den man alt har og de som står i butikkene fortsatt. Og man må vite hvor høyt over havet man befinner seg.

Men disse modellene har fortsatt den svakheten i forhold til amerikanske modeller at de for det første ikke har trykkmåler(manometer) hvor man kan lese av eksakt overtrykk. Derimot har de noen upresise fargede ringer som bare angir omtrentlig trykk. Det viktigste er imidlertid at de er upraktisk små i forhold til hermetisering av norgesglass. Det er ikke rare greiene man får ned i selv de største (som jeg også har). Men med alle forbeholdene over, går det nå faktisk an å hermetisere dersom man holder styr på alle variablene. Ny eller gammel modell, høyde over havet, tilstrekkelig høyt over andre fargede ring.

Her er et par linker som kan være nyttige:
Vannets kokepunkt ved høyde X
Trykk og kokepunkt for vann

Topp

InnleggSkrevet: 08 Des 2013, 15:50 
Avlogget

Bamse Brakar skrev:
Første ring ca. 110 °C for ømfintlige matvarer
som fisk eller kompott.
(45 kPa driftstrykk, 90 kPa reguleringstrykk)
Andre ring ca. 119 °C for alle andre typer mat.
(95 kPa driftstrykk, 130 kPa reguleringstrykk,
maks. 150 kPa
)

For å oppnå 120 grader nå man opp på et trykk på 100 kPa.
Som du selv henviser til er maks trykk med andre ring 150 kPa.
Da er vi der vi skal være. Eller?
Og for hver 309 meter synker kokepunktet med 1 grader (celsius).
Da må man kompensere med ca 2.7 kPa for å oppnå 120 koketemperatur.
Drar vi opp på Galdhøpiggen må vi øke trykket med ca 22 kPa, til ca 122 kPa
Og fortsatt er vi under makstrykket på 150 kPa, og under reguleringstrykket på 130 kPa.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Des 2013, 16:59 
Avlogget
Brukerens avatar

For å være pinlig nøyaktig så må man så vidt jeg kan finne ut opp i et overtrykk ved havets overflate på 98,675 kPa. Det totale trykket er da 101,325 kPa(havets overflate) + 98,675 kPa = ca 200 kPa. De andre tallene dine stemmer sikkert de. Og ja, man kan la vær å ta hensyn til hva produsenten sier om hvordan trykkokerne skal brukes. Men disse sakene er ikke til å spøke med. Overtrykksventilen er en sikkerhetsanordning. Og selv om dagens trykkokere er langt sikrere enn tidligere tiders, om den svikter kan man i verste fall være et øye fattigere, eller et langt opphold på Haukeland rikere, eller begge deler.

Det vil vel helst gå bra, men jeg synes det ikke er verdt det. En så liten kjele som 8,5 liter klarer ikke mye i hver omgang. Og det er tidkrevende. Men det får jo bli opp til hver enkelt. Skulle jeg gjort det er det kun kjøtt som på noe vis er verdt bryderiet. Grønnsaker er i alle fall for "bulky". Og jeg vil holde meg langt unna å anbefale slikt til andre.

Sist endret av Bamse Brakar den 08 Des 2013, 20:49, endret 1 gang
Skiftet ut 98,675 i st.f. 97,5 og 200 i st.f 198,8

Topp

InnleggSkrevet: 08 Des 2013, 18:48 
Avlogget

Kunnskap om potetdyrking burde alle ha! Selv om poteter er noe av det enkleste man kan dyrke så er det ikke sikkert det blir suksess om man aldri har prøvd før. Det kan være greit å eksperimentere litt FØR en evt matvarekrise er et faktum, så en f.eks vet hvilke sorter som er aktuelle i egen plen eller hvor en nå tenker å dyrke.

Alle vet at man avlet og slaktet kaniner under krigen. Ikke alle vet at kaniner har et skjørt fordøyelsessystem og derfor ikke kan fôres med "hva som helst". Kanskje vet ikke alle at kjøttet kan bli ødelagt om det går hull på urinblæra eller galleblæra under slakt heller.

Personlig synes jeg alle burde ha egne poteter og kaniner. Jeg tror en evt krise vil komme som følge av klimaendringer og matmangel.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Des 2013, 18:52 
Avlogget

Bilde
http://www.sterilizers.com/autoclave-time-temperature-pressure-chart.html

Topp

InnleggSkrevet: 08 Des 2013, 19:05 
Avlogget

caja skrev:
Kunnskap om potetdyrking burde alle ha! Selv om poteter er noe av det enkleste man kan dyrke så er det ikke sikkert det blir suksess om man aldri har prøvd før.

Her er litt info fra sentrale hold.

http://www.regjeringen.no/upload/LMD/Kampanje_potetens_ar/vedlegg/Potetplakat%203%20Potetforedling%20og%20sorter%20i%20Norge.pdf
Bilde

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 29 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet