Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 26 Sep 2018, 13:14

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 29 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 08 Des 2013, 19:10 
Avlogget

Her er et tips om hvordan øke potethøsten.

http://www.egardenplace.com/index.php/greenhouse/how-to-increase-your-potato-yield/
Bilde

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jan 2014, 22:39 
Avlogget

Brannvern er absolutt noe man skal ta på alvor! Vi har hadde et relativt lavt antall branndøde i fjor, men det er fortsatt en reell fare for mange. Man bør øve på hva man skal gjøre ved brann. Jeg har selv opplevd å nesten død i min egen seng på grunn av ulmebrann, og det tok meg et tosifret antall sekunder etter at jeg våknet at jeg kom på at jeg faktisk hadde en brannslokker stående rett ved senga, som jeg i praksis nesten tråkket på. Og brannalarmer redder liv! Blant annet mitt eget. Et hus kan være overtent på så lite som tre til sju minutter. Mer om det i link til dagbladet under:
http://www.dagbladet.no/2014/01/02/nyhe ... /31088073/

caja skrev:
Kunnskap om potetdyrking burde alle ha! Selv om poteter er noe av det enkleste man kan dyrke så er det ikke sikkert det blir suksess om man aldri har prøvd før. Det kan være greit å eksperimentere litt FØR en evt matvarekrise er et faktum, så en f.eks vet hvilke sorter som er aktuelle i egen plen eller hvor en nå tenker å dyrke.

Alle vet at man avlet og slaktet kaniner under krigen. Ikke alle vet at kaniner har et skjørt fordøyelsessystem og derfor ikke kan fôres med "hva som helst". Kanskje vet ikke alle at kjøttet kan bli ødelagt om det går hull på urinblæra eller galleblæra under slakt heller.

Personlig synes jeg alle burde ha egne poteter og kaniner. Jeg tror en evt krise vil komme som følge av klimaendringer og matmangel.

Poteter er absolutt viktig, og det samme er kaniner. Jeg vil også nevne høns, som jo faktisk gir egg og som jeg vil påstå er lettere og slakte. Min mor nekter plent å spise kaninkjøtt, fordi i hennes fartstid som sjømann så et marked med kaniner hengende. Hun syntes de lignet på flådde babyer. Jeg kan ikke si jeg helt ser likheten, men ingen har noensinne beskyldt en ribbet høne for å ligne på spedbarn. Med den tilgjengelige informasjon om kylling oppdrett i Norge i dag burde det heller ikke være vanskelig å overbevise folk om behovet for å holde egne høns. Også jordskokk er en plante jeg vil slå et slag for. Jeg har skrevet mer om jordskokk i et innlegg hos easyprepper, og henviser derfor til dette innlegget: http://easyprepper.wordpress.com/2014/0 ... abetikere/

Også spiselige ville vekster er noe man gjerne kan se mer på. Jeg selv spiser en del av ugresset, og det er en god kilde til vitaminer, mineraler og ikke minst fersk mat som et suplement til kjøkkenhagen min. Løvetann, Brennesle og vassarv er noe av det jeg bruker mest, i tillegg til groblad da selvsagt.
http://www.thefutureofhealthnow.com/lit ... es-planet/

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jan 2014, 12:41 
Avlogget

Frøyatro skrev:
Jeg vil også nevne høns, som jo faktisk gir egg og som jeg vil påstå er lettere og slakte.

Helt enig! Høns OG kaniner :D Nevnte kaninene fordi de muligens er lettere å fôre om man ikke skal bruke innkjøpte midler, og kaniner formerer seg raskt (det gjør for så vidt høns også om man har noen ivrige klukkhøner eller en rugemaskin) :)

Signerer jordskokken også. Hele planten kan brukes, knollene til menneskemat og resten til kaninene.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jan 2014, 16:27 
Avlogget

Jeg vil også slå et slag for jordskokk. Hvilken fantastisk lett plante å holde. Du kan jo også plante den og glemme den en sesong eller to. Så finner du pluttselig mange flere. Den fungerer også tidvis som "hekk" da galskapen blir 2-3 meter høy.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jan 2014, 19:35 
Avlogget

Gullars skrev:
Jeg vil også slå et slag for jordskokk. Hvilken fantastisk lett plante å holde. Du kan jo også plante den og glemme den en sesong eller to. Så finner du pluttselig mange flere. Den fungerer også tidvis som "hekk" da galskapen blir 2-3 meter høy.

Bare vær sikker på at du skal ha den der i overskuelig fremtid! Hjemme hadde vi et par kvadrat noen år, men vi fikk så mye mer en vi klarte å spise så de ble fjernet... Eller, forsøkt fjernet, det fortsatte å vokse opp nye skudd i årevis selv om ve gravde opp alt som kom. Tok ti år å bli kvitt det... Ellers er jeg enig med Gullars, fantastisk lett plante å holde og det gir mye mat!

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jan 2014, 19:51 
Avlogget
Brukerens avatar

bare husk at jordskokk kan gi litt..eh..gass i magen, så moderer inntaket litt.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Jan 2014, 11:59 
Avlogget

apropos pressure canning, finnes det noen norske leverandører av glass, lokk, forseglinger etc?

Topp

InnleggSkrevet: 18 Jan 2014, 19:46 
Avlogget

Min leverandør da jeg bodde i Norge var loppemarkedet (leeenge før internett!!!) - i loppemarkedets kjøkkenavdeling var det ofte Norgesglass å få og en sjelden gang tilogmed Løveglass (annen patent med veldig pene) - de tilhørende gummiringene skulle du kunne få tak i hos butikker som selger termosflasker og denslags. Disse gummiringene kan steriliseres ved koking til de blir for slappe eller for store.

Søkte akkurat på "norgesglass tilbehør" og fant denne linken:
http://www.hegdehaugen.no/kjokkenutstyr ... orgesglass

Pass på å få med deg metalldingsene til glassene når du kjøper dem brukt (ringer for Norgesglass og klemmer for Løveglass).

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jan 2014, 00:44 
Avlogget

Norgesglass får da man fortsatt kjøpt ymse steder? Jeg kjøpte noen på Jernia (tror jeg) i fjor... Kjøpte óg en pakke med 10 nye gummipakninger der til noen gamle glass jeg hadde liggende...

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 21 Jan 2014, 11:56 
Avlogget

Veldig enig i at potetdyrking og kaniner burde være tema!

Kanskje også hønsehold, som i og for seg ikke er så vanskelig om man bare har litt basiskunnskap.

"Hvordan starte en kjøkkenhage" kan være spennende for alle og enhver, selv om de ikke er preppere!

Noen sjanse for å få lov til å være med på en seanse, Tausa?

Topp

InnleggSkrevet: 21 Jan 2014, 22:12 
Avlogget

Tulla skrev:

Noen sjanse for å få lov til å være med på en seanse, Tausa?

Jeg bor nord på vestlandet, bor du i nærheten ?

Topp

InnleggSkrevet: 22 Jan 2014, 13:52 
Avlogget

Det var langt unna. En time unna Oslo, her!

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jun 2014, 09:46 
Avlogget

Fant denne trykkokeren...

http://www.aliexpress.com/item/Free-shipping-Portable-autoclave-all-stainless-steel-SUS304/458533621.html

Med disse spessifikasjonene.

Table Autoclave Feature
1. High quality SUS304 stainless steel with 0 Cr18Ni9Ti
2. Overpressure auto-discharging at 0.145-0.165Mpa
3. The highest working temperature: 126'c-129'c, accurancy 1'c
4. Dual scale numerical pressure gage indicate temperature and pressure
5. Working pressure: minimum 1 kgf/cm2
6. Dual heating system of coal or gas and electric
7. Dimension of sterilizing chamber: Dia280*H243mm
8. Timer range: 0-80min

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jun 2014, 10:51 
Avlogget
Brukerens avatar

Hårek skrev:
Det er jo rett og slett et kjempefunn og godt alternativ til de store "All American Pressure Canner". Fordelen er at den både kan drives på strøm, gass og kull. Ulempen at den indre diameteren bare er 28 cm. Det begrenser hvor mange og store glass som kan tas i en omgang. Og så er jo prisen bra da. Under3000 inkludert frakt. Høres ut som et bra kjøp!

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 29 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: