Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Jul 2018, 11:52

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 14 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 20 Nov 2013, 07:44 
Avlogget
Brukerens avatar

Hvordan svarer du dersom en god venn forteller at han/hun har sett noen program på TV om prepping og begynner å tro at det kanskje kan være noe i dette? Kanskje er dette til og med en som er så nær at du i ditt stille sinn har inkludert vedkommende i dine planer dersom det virkelig skulle tilspisse seg.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Nov 2013, 19:53 
Avlogget

Jeg ser situasjonen ann og prøver å få min venns holdning så tydelig som mulig frem.

Tar han det opp fordi han synes preppere er paranoide tullinger som burde kastes på sjøen,
eller har han selv kjøpt en sekk med ris og klortabletter i sine første spede forsøk på prepping?

Jeg har vært i samme situasjonen selv flere ganger, men jeg avslører ikke noe om egne tiltak før vedkommende har identifisert et tilsvarende tiltaksnivå selv. Det var gjennom slik forsiktig sondering at jeg ble medlem av et større og meget godt utrustet preppernettverk for noen måneder siden.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Nov 2013, 07:13 
Avlogget
Brukerens avatar

Men hvorfor holde det så hemmelig? Hadde vært interessant å hære litt om bakgrunnen for det... :)

Topp

InnleggSkrevet: 22 Nov 2013, 20:27 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg er ikke spesielt opptatt av hemmelighold, ihvertfall ikke når man er med noen ansikt-til-ansikt. Jeg har vært i denne situasjonen mange ganger, og det leder nesten alltid til spennende diskusjoner om alt fra solidaritet under press, plusshus eller potetdyrking. Jeg referer iblandt til forumet her og ler litt av megselv for å være her;-) Da det virkelig viste seg at noen gode venner var alvorlig interessert la vi halv-seriøst noen strategier for samarbeid om en krise skulle oppstå(selv om det ikke er noe jeg går rundt om er redd for...) Men om strømmen går og kommunikasjonen forsvinner vet jeg hvem jeg kan dra til og hvem som kan komme hit. At nesten alle mannfolk i miljøet blir kalt inn om det skulle komme bæsj i vifta er problematisk, så vi kjærringene også trenger slagplaner ;-) Jeg ble introdusert til konseptet prepping/overlevelse/homesteading av venner, og ser ikke noe i veien med å spre det videre. Kanskje det er fordi jeg ikke har lagring som hovedstrategi og derfor ikke er så bekymret for ressursene mine?

Topp

InnleggSkrevet: 23 Nov 2013, 02:18 
Avlogget

Amen frøken. Er helt enig, er ikke opptatt av kjempelagre, men kunnskap både teoretisk og praktisk. Så vennene mine vet at om det skulle bli krise så vet de hvor de skal reise. Jeg skjønner jo at de som bunkrer mat for 1år er mer tilbakeholden enn meg som kun har mat for 3mnd. Men det holder for meg i masse vis.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Nov 2013, 10:27 
Avlogget
Brukerens avatar

HelenE skrev:
Men hvorfor holde det så hemmelig? Hadde vært interessant å hære litt om bakgrunnen for det... :)

I forbindelse med all medieinteressen før Maya-dommedagen i fjor svarte jeg på noen spørsmål fra VG. Alle svarene jeg ga er postet i denne tråden: Artikkel om prepping i VG

Svaret jeg ga på spørsmålet: "Mange preppere ønsker å forbli anonyme. Hvorfor tror du det er sånn?" var følgende
Sitat:
Rett og slett fordi de forestillingene folk flest har om preppere er svært negative. Å stå fram som «prepper», hva nå det måtte være, vil være meget stigmatiserende. Og har man først gjort det, kan det ikke gjøres om igjen. Når man møter glassaktige blikk bare man forsiktig toucher innom noe av dette, lærer man fort at om man vil fortsette å ha et sosialt liv og yrkeskarriere, så holder man slikt for seg selv.

Jeg og min familie regner oss som helt normale folk som ikke skiller oss noe ut bortsett fra at vi ser noen sårbarheter i samfunnet som de fleste andre ikke ser. Og vi gjør noe med det, også på det personlige planet. Men dette er ikke noe som preger livet vårt utad på noen som helst måte. Ikke bruker vi mye penger på det heller. Rett nok har vi noen redskaper som andre stort sett ikke har, men dette er småtteri i den store sammenhengen.

Det summerer vel godt opp det meste. I tillegg kan jeg jo si at vi allerede godt vet hvem vi vil invitere hjem til oss og da blir det så pass folksomt at vi ikke har plass til slike som vil invitere seg selv, dessverre. :(

Topp

InnleggSkrevet: 23 Nov 2013, 11:56 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg kan godt forstå argumentet med at det er sosialt stigmatiserende, men når en venn tar opp prepping i et positivt lys er det da en like stor faktor? Du kan alltids be vennen din om å ikke spre at du driver med det om det er det du er redd for?

Topp

InnleggSkrevet: 26 Nov 2013, 08:53 
Avlogget

Vi har jo heldigvis vinteren å skylde på. Det er nok rimelig ukritisk å fortelle at man har kjøpt litt ekstra parafinlamper og stearinlys. Så en kan nok fritte ut den interesserte med slike helt vanlige ting. Ihvertfall for den som har opplevd lengre strømavbrudd innimellom. Det er jo ikke en helt ukjent problemstilling når en ser alle strømkablene som forsvinner inni busker og trær.
Og det er vel kanskje nettopp slike ting det er naturlig å begynne og forberede seg for. For den som har gardsbruk kommer det vel ikke som en overraskelse at det blir dyrket litt, stablet ved i enhver krok og slikt.
Og det du nevner, Frøken, at damene må klare seg uten menn er også en vanlig praksis idag med pendling, offshore og mer reising i arbeidet. Det er mye forberedelse en kan drive med med det som forklaring. Men en bør vente med å flagge for håpløse situasjoner i første omgang til en du ikke kjenner på den måten.

Dama mi ble både overrasket og syns det var kjekt at jeg hadde litt mat på lur som hu trudde vi ikke hadde. Vi har også opplevd strømstans ,så hun syns det er fint at jeg har noen dunker med parafin stående. :-)

Bruk tia til hjelp og ikke ta med personen på the extended tour med en gang. Jeg merker ofte om en person virkelig vil noe eller bare tenker litt. Folk som alltid trenger hjelp, innspill og bli leid rundt har jeg ikke bruk for, men den som også gjør litt på egenhånd og tar initiativ kan være noen å satse på.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jun 2015, 20:52 
Avlogget

fikk akkurat nyss i at to barndomsvenner av meg diskuterer seg imellom dommedagstemaet
og planer rundt det. den ene er vistnok inne på bunker tanken.
Har vurdert å inkludere dem i egen tankegang...
vet bare ikke helt hvor jeg skal begynne.

Tror jeg starter med en "pilskveld" så jeg kan "pilke litt" i tankegangen deres og hvor serriøse de faktisk
er.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jun 2015, 07:23 
Avlogget

JKHoem skrev:
dommedagstemaet

:D :D :D

Sist endret av West den 15 Jun 2015, 09:06, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jun 2015, 09:01 
Avlogget
Brukerens avatar

West: +1

hva med et "lettere" scenario?

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jun 2015, 18:12 
Avlogget

Jeg liker dette forumets holdning til medier og omtale. Helst ikke få noe oppslag eller oppstandelse rundt fenomenet prepping her i Norge pga stigmaet Amerikanerne har skapt. Blir med en gang: NORDMANN FORBEREDER SEG PÅ DOMMEDAG

Mens preppere egentlig bare jobber for å være til en hvis grad selvforsynt. Kunne ta vare på seg selv og andre uten samfunnets hjelp. Bare kunne ha evnen til å kunne leve slik de gjorde for 100 år siden.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jun 2015, 22:07 
Avlogget
Brukerens avatar

NORDMANN VIL KLARE SEG SELV I TILFELLE KATASTROFE.

mye bedre overskrift.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jun 2015, 22:59 
Avlogget

West skrev:
JKHoem skrev:
dommedagstemaet

:D :D :D

Glemte " " :)
ja, de tenker I værre scenarioer enn jeg :)

Men startet med det værste selv, og fikk mer beina på jorda og "fornuftig" tankegang
etter å ha blitt med på dette forumet :)

Endog, så hadde det vært greit og hatt flere I nærområdet hvor jeg hvet innstillingen til slikt
er på forhåpentligvis på tilsvarende nivå.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 14 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: