Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Mai 2018, 18:05

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 37 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Hvorfor "bugge out"?
InnleggSkrevet: 25 Nov 2013, 22:49 
Avlogget

Jeg er helt enig med dere. For meg ser jeg for meg enten en omlokalisering pga brann, flom og kanskje en miljøkatastrofe eller at det skulle bli så urolig at vi må dra til en venn eller familie. Men noen som var evakuert under Katharina ble stuet inn i en idrettsarena og glemt i dagevis. Kanskje bedre med en litt hard marsj over fjellet for å være hos venner da. Det skal ihvertfall utrolig mye til at jeg skal stikke av fra alle ressursene mine i panikk. Jeg bor heldigvis ikke langt fra skogen. Slipper å bevege meg igjennom bykjernen. Eller være i strøk som det kan være naturlig for folk å samles.
Håper vel at BoBn min trenger klesskift og toalettmappe, men jeg blir litt bekymret av hvor fort situasjoner kan eskalere. Og det behøver ikke lengre være langt unna heller. Bare tenk på hva Sverige har gjennomgått. Men uansett har ikke jeg tenkt å løpe igjennom byen utrustet som en militssoldat.
Har dessverre ingen god nødbag nå fordi jeg ikke klarer å bestemme meg for hva jeg skal beskytte meg mot.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Apr 2014, 21:25 
Avlogget

Hei.

Er ny her på forumet, men våger meg likevel frempå med en kommentar.

Jeg tror det er veldig viktig å tenke igjennom hvilke trolige bug out scenarier man kan bli utsatt for. Dette kan variere mye basert på hvor man bor, både geografisk, og by eller land.

Jeg tror og at det er lurt å ha flere alternativer, og jeg forbereder (eller mer korrekt planlegger å forberede)meg :oops: på.
1. "Overnattingsbag" hvis for eksempel natur/industri katastrofe gjør bolig midlertidig utigjengelig for en kortere periode. Da slipper man i hvertfall å måtte låne undertøy...
2. "Spring til skogs! xxxxx kommer!" Dette vil være mer en "bushcraft" bag med det jeg vil trenge for å kunne komme meg til punkt X til fots. Enten grunnet kontrolert evakuering, eller at man må flykte fra noe/noen.
3. "Her kan jeg ikke bo...". Planlegge å flytte hele forrådet mitt til ny lokasjon. Der jeg bor er det ganske befolkningstett, så det kan bli aktuellt å flytte seg til slekt/venner som bor litt mer grisgrent til, og da er det greit å ha tatt høyde for å kunne flytte forrådet sitt og. Greit å ha med litt forsyninger hvis det skulle skje slik at man ikke blir en øyeblikkelig byrde.

Jeg er veldig ny som skikkelig prepper, og setter veldig pris på eventuell konstruktiv kritikk.

Et sitat som dekker ganske mange:

"When in danger, or in doubt, run in circles, scream and shout!"

Topp

InnleggSkrevet: 29 Apr 2014, 10:28 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg mener Bug out er mest relevant for folk som bor i tettsteder, f.eks. i en boligblokk. Både fordi det blir ulevelig der når strøm og vann går, men også om det oppstår situasjoner med trusler (London Riots, pandemi, etc). Både i London og i f.eks. New Orleans (etter Katrina) gikk gjenger fra hus til hus og plyndret.
Kan sikkert hende at man kan beskytte den lille leiligheten sin med jakthagla til far, men da er man temmelig stuck der også.
Det er en situasjon man virkelig ikke vil være i.

Hvis det er snakk om å forsvare en landlig eiendom med stor grad av selvforsynthet er det jo noe helt annet.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Apr 2014, 10:53 
Avlogget

Det å bugge out er jo for mitt vedkommende det siste man gjør. Det må kun være om base/hq/primærbolig er utsatt og utenfor å redde.

Min plan på generell basis:

1. En hvilken som helst krise oppstår
- Komme meg til primærbolig
- oppholde meg så mye som mulig ved primærbolig.
I forhold til mitt arbeid, vil jeg ta ut ferie, permisjon uten lønn, avspassere m.m til situasjon er under
kontroll.

Eks: Nå sist vinter ved mye snøfall tok jeg ferie 3 uker for å håndtere snømengder fremfor å arbeide

2. Dersom det skjer en nasjonal krise, unntakstilstand vil jeg for enhver pris helst oppholde meg
minst 30 dager i hjemmet.

3. Dersom hjemmet blir utsatt i løpet av de 30 dagene vil jeg prøve å forsvare hjemmet. Om dette ikke går, vil jeg ha en ganske skjult BoL som da skal ligge maksimalt 1 time fra min primærbolig.
Om dette er ei hytte, en bunker eller bare et friområde med nedgravde kasser med utstyr gjenstår å se :) De 30 dagene ville gått med til å bunkre meg inne i huset, følge opp kommunikasjon med nettverk i nærområdet, finne ut av hva som skjer.

Her er det også viktig å ha BoV - bail out vehicle /bil tilgjengelig og ferdig lagret med ting. Dette er også noe som kan ordnes i løpet av de 30 dagene om man finner ut mer om situasjonen.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Apr 2014, 11:22 
Avlogget

Ang dette med å forsvare boligen er min strategi noe ennerledes. Dersom faren som truer er en reel trussel annser jeg det som tryggest å forlate stedet uten kamp og helst usett. For så å kunne legge en bedre plan og nøye gjennomtenkt "angrep" for å ta tilbake huset på et senere tidspunkt dersom det er forsvarlig. Det handler om overlevelse og ikke terretorium når faren er reel.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Apr 2014, 11:39 
Avlogget

Dette var en grunnleggende plan. Om primærbolig hadde blitt umulig å ivareta så må man så klart bytte sted

Topp

InnleggSkrevet: 29 Apr 2014, 14:12 
Avlogget
Brukerens avatar

Om man vet at boligen kan bli angrepet. Så ville jeg ha lagd feller rundt om.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Apr 2014, 15:16 
Avlogget

Det er mange muligheter for å lage feller. Jeg vil nok anbefale å kamuflere en "høyborg", med vanlige ting som høye stakittgjerder rundt hele tomten. Nå er jeg såpass heldig at 2/4 av tomten min er vanskelig å komme til pga at huset mitt står på toppen av en haug. Jeg har også brukt garasjen for å skille av så det er vrient å komme inn på tomten min. I tillegg så vil jeg legge stor hekk og store stakittgjerder rundt tomten. :)

Topp

InnleggSkrevet: 29 Apr 2014, 15:29 
Avlogget

Hva om dere prøver å bugge ut nå til helgen? Ta fri fredag og ta en langhelg fra onsdags kveld til søndag. Ingen mat.

Et menneske kan leve uten mat i ukesvis. Vi nordmenn har plenty av fettreserve anyway.

Det blir fort en STOR oppvekker.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Apr 2014, 15:36 
Avlogget
Brukerens avatar

Får sjå om en har tid. Det hadde hvert morsomt å gjort.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Apr 2014, 15:45 
Avlogget

Det er aldri en god tid. Det må bare gjøres. Så får man testet utstyret, samt leve på lite, ingen mat. Bare å få i seg nok væske så går det fint.

Jeg gjør det ikke selv fordi jeg vet at jeg ikke ville overlevd mer enn 1 måned. Fordi det går ikke an å leve av småvilt.

Selv Christoffer Klausen med observert på butikken de 10 månedene han faktisk var ute i skogen.

Det er for MANGE mennesker og for LITE vilt i dette landet. Befolkingen er vel minst doblet siden 1940, og folk klarte vel knapt å "leve av naturen" den gangen.

Det er en enorm idiotisk romantisering av dette temaet å rømme til skogen, samtidig som det er ingen som ikke gang er villig til å teste det ut en liten helg. Det finner jeg latterlig for å være helt ærlig.

Folk må prøve det ut eller holde munn. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 29 Apr 2014, 15:49 
Avlogget
Brukerens avatar

Hm. Lurer på hvordan det ville gått med store deler av Norges befolkning.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Apr 2014, 15:51 
Avlogget
Brukerens avatar

Når det er snakk om feller, ville jeg brukt piggtråd og strøm. Samt delvis piggtråd, delvis gjerde.

Hehe, kanskje en får bruk for conibearfellene :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 29 Apr 2014, 18:53 
Avlogget
Brukerens avatar

greit nok med diskusjon av passive sikringstiltak som gjerder og rosehekker med ekstra spisse torner, men ton ned felle-praten er dere snille.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Apr 2014, 22:17 
Avlogget
Brukerens avatar

Greit mr. D. Piggtrådprat går vel greit?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 37 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support