Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 15 Aug 2018, 15:32

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 37 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Hvorfor "bugge out"?
InnleggSkrevet: 18 Nov 2013, 07:55 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg så denne:
http://www.youtube.com/watch?v=Z1MBebmsnqY

(Han her arrangerer bug out trening hver år, der man tester bug out bag'en noen dager i skauen i januar/februar.. Han og en gjeng har også tatt ting et skritt lenger enn de fleste, og har dannet et lite samfunn som har som mål å være selvforsynt mm.. )

Og så tenkte jeg - men hvorfor stikke til skogs? Det er jo noe mange har tenkt å gjøre (noe et søk på "bug out bag" på google eller youtube bekrefter..). Men jeg strever litt med å se logikken. Hvis Joe (som han heter) og gjengen skulle stikke til skogs ville jo hvem som helst kunne ta over høns, geiter, matlager, frølager og flytte inn selv om de skulle trenge tak over hodet. Mens de selv ville ha ingenting igjen, bortsett fra det de fikk bært med seg ut i skogen. Er det ikke bedre å bli og forsvare det de har bygget opp - i steden for å stikke? Jeg greier liksom ikke se at situasjonen kan bli så dårlig (kanskje bortsett fra i krigssituasjoner) at man ikke kan stole på noen og derfor må stikke bort fra sivilisasjonen.

Og om det i det hele tatt er realistisk å traske ut i skogen med 2 små barn midtvinters er jo en annen sak... Og det er jo litt der jeg er.. :)

Topp

Innleggets emne: Re: Hvorfor "bugge out"?
InnleggSkrevet: 18 Nov 2013, 15:09 
Avlogget

Jeg pleier å utfordre de som har slike romantiske tanker til å ta en lang helg i skogen uten mat. Ingen har til nå tatt utfordringen. Det er fordi 99.9% vil dø. Så enkelt er det faktisk. Hvorfor tar ingen utfordringen? Fordi de vet det vil være fryktelig misserabel helg.

Naturen tar ingen fanger. Naturen driter i deg. Du vil sulte eller fryse ihjel. Kanskje du spiser feil plante eller feil sopp. Så dør du.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Nov 2013, 15:10 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg er enig med deg, og anser bugout -konseptet som relevant for scenarioer jeg for det meste ikke ser på som realistiske.
Å invistere i egen heim, gård og grunn og kunnskap/utstyr til å leve mer selvberget har høy status i boken min. Det skal veldig mye til før "i heia med det jeg kan bære med meg" er ett bedre alternativ enn å bli hjemme. Men det er klart; jeg ser heller ikke helt for meg hva jeg skulle gjort for å bli ettersøkt i den grad at det ikke var trygt i sivilisasjonen. Er det "gutta på skauen" romantikk som sitter igjen?

Det finnes noen unntak, der det å ha "bugout" utstyr og plan kan være fornuftig. Ett eksempel som en av medlemmene her kom med er når man blir evakuert pga flom/ras. At en da har sekker med det man trenger for å klare seg noen dager er fint, selv om man ikke ville stått på bar bakke uten. Eller om andre slike katastrofer driver deg fra hjemmet ditt; om huset brenner ned og det er langt å gå til nærmeste nabo, etc.
Det er også potensielt "kjekt å ha" for de som bor i byer, som ikke har mye ressurser tilgjengelig i sin lille hybelleilighet og heller vil bo på hytta/hos onkel Arvid ved en større eller lengre krise. Jeg opplever at noen tenker seg scenarier med fientlige krigssituasjoner som tvinger dem på flykt fra eget hjem: ut i skogen. Men det skal de som er tilbøyelig til dette scenarioet få lov til å forklare selv:)

Topp

InnleggSkrevet: 18 Nov 2013, 15:22 
Avlogget

Etter det jeg har lest så var jo ikke motstandsbevegelsen selvforsynt. Tvert i mot. At de plukket seg en hjort/elg innimellom er nok sikkert sant, men de kunne ikke akkurat fyre av så mange skudd uten at noen fikk nyss. De var helt avhenigig av forsyinger utenifra og noe fra gårdene omkring.

Forøvrig er vi mye flere mennesker nå enn i feks 1940

http://no.wikipedia.org/wiki/Norges_demografi

1940: 2 953 028

2013: 5 063 709 (1. april 2013)

" Jeg og min familie skal jakte, og leve av planter og bær. Det har jeg full kontroll på". Når felte du et dyr sist på tom mage? Er familien din vant med å spise planter og busker? Lykke til å få barna dine til å spise det.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Nov 2013, 16:32 
Avlogget
Brukerens avatar

Det spørs hva man mener med å «bugge ut». I følge http://www.thefreedictionary.com/bug+out er betydningen opprinnelig:
Sitat:
bug out
vb
(intr, adverb) Slang chiefly US to depart hurriedly; run away; retreat

Men mange later til å ha lagt noe langt mer inn i begrepet.

Om man mener å forlate et hjem som ikke er fysisk ødelagt for å leve ute i og av naturen, så er det noe som ikke har vært mulig i Norge på mange hundre, for ikke å si tusen, år. Den slags utbugging er dømt til å mislykkes ut over noen få dager eller kanskje uker dersom man har tilgang på rent vann. Heldigvis er det bare de færreste som planlegger noe slikt.

Om det dreier seg om å forlate et brennende hus eller et som er ødelagt av ras eller flom, for å dra til venner, slekt eller nærmeste hotell, så er det en helt annen sak. Jeg mener til og med å huske at en person fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap(DSB) som ble intervjuet i Aftenposten nevnte noe om muligheten for å måtte forlate Oslo til fots etter et eller annet katastrofescenario. Han antok at vegene kunne bli uframkommelige og forholdene i deler av Oslo «utrivelige» nok til at folk som hadde muligheten burde dra til hytta eller familie/venner for en periode. Dette skulle visstnok være et sammentreff av scenarioer som DSB helt seriøst vurderer. Men det er mulig jeg husker feil. Se for øvrig «Nasjonalt risikobilde 2013» fra DSB. http://www.dsb.no/Global/Publikasjoner/ ... B_2013.pdf

Skal man «bugge ut» i betydningen forlate hjem/oppholdssted raskt, les; evakuere, så bør man ha klare planer for hvor man skal. Dermed blir det riktigere å si «Bugge til» fordi man egentlig ser for seg å være undervegs TIL noe som en har tenkt ut på forhånd. Og etter min mening bør man starte med slike planer før man setter sammen sekken sin. Det å ha en ferdigpakket sekk eller noe for slike formål er kanskje ikke så dumt. Den kan jo komme godt med i mange forskjellige situasjoner. Har man den først klar er det meget lettvint bare å putte den bak i bilen når man skal over fjellet en vinterdag også, ikke sant?

Ellers så vil jeg bare nevne at mange liker å ta seg en tur i skauen og overnatte en natt eller to. Spesielt da jeg var yngre var jeg ofte på slike turer og overnattet oftere under åpen himmel enn i telt eller hytte. Det kan jo være nyttig erfaring om man en eller annen gang blir nødt til å gå over åsen til slekt eller venner fordi raset tok vegen og truer med å ta mer. Kanskje samtidig som myndighetene har for mye å gjøre med alle de andre som også trenger hjelp. Så om man kan hjelpe seg selv, hvorfor sette seg ned og vente på hjelp? Da er det ikke så dumt å være trygg på at man faktisk kan klare en slik tur fordi man har tenkt gjennom hva man vil trenge og har erfaringer som er overførbare.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Nov 2013, 19:15 
Avlogget

Bamse Brakar skrev:
Det spørs hva man mener med å «bugge ut». I følge http://www.thefreedictionary.com/bug+out er betydningen opprinnelig:
Sitat:
bug out
vb
(intr, adverb) Slang chiefly US to depart hurriedly; run away; retreat

Men mange later til å ha lagt noe langt mer inn i begrepet.

Det finnes en nettside som heter Urban Dictionary som kanskje er mer dekkende enn de skoleflinke, og forenklende nettstedene.
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=bug%20out

1. bug out
Britsh Army slang - To move away from your current location very qucickly (often under fire) becasue your position has been compromised by the enemy.
The enemy attacked our observation post s be had to bug out.

2. bug out
while someones high, something happens that makes them nervous
dude his dad came home right after he smoked, and he started to bug out.

3. bug out
an act of freaking out over usually nothing; overreacting
"Dude he just started to bug out over the guy who glanced at his girl"

4. Bug Out
(Noun) bug out, Slang. to flee in panic; show panic or alarm .Someone or something that is feeling nervouse , paranoied, or inattentive,usually freaking out for no reason, overly dramatic or over exaguarting
(Verb)Someone or something that is doing that act of freaking out , acting upon paranoia.
Originated from the word Bug (noun)any insect or insectlike invertebrate,referring to the way an insect would appear,or act in movement, vibrations, indicating nervousness or Panic.
Man:Hey Whats up ?
Women: What do you mean by that, Are you trying to make fun of me, yes thats what your doing , your so mean , What have i ever done to you ?
Man: Holy shit, What a bug out, Why you Buggin i just said Whats up ? You have to chill, Your sucha a Bug out !!
Women:Sorry
Man: You Buggin!

Ja, det finnes hele 7 forklaringen på bruk av uttrykket "bug out".
Ettersom dette er en Survivalistside er det nok snakk om å stikke av fra de store voldelige horder inntil en relativ ro/fred har senket seg.
I disse tider med Stormen Hilde kan man vel også ta med det å "bug out" for å unngå konsekvensene av naturkatastrofer.

Bamse Brakar skrev:
Om man mener å forlate et hjem som ikke er fysisk ødelagt for å leve ute i og av naturen, så er det noe som ikke har vært mulig i Norge på mange hundre, for ikke å si tusen, år. Den slags utbugging er dømt til å mislykkes ut over noen få dager eller kanskje uker dersom man har tilgang på rent vann.

Ser at de fleste glemmer at vi har en urbefolkning i Norge som til stadighet "buger ut" for å drive med sin næring.
Samene har store kunnskaper som man kan ta lærdom fra/av.
Det er jo fra samene vi har Lavvoen som teltform. Den NordEuropeiske varianten av Tipien.
Det de fleste glemmer er at skal man ha slikt utstyr liggende klart BØR det være av "ekstemvær" kvalitet.
Det finnes, men koster en del ekstra.
Som alt annet utstyr man tenker å bruke i katastrofesituasjoner bør det brukes slik at man gjør seg kjent med "form og funksjon"

http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/XTREM/Finnmark
Denne ekstremvarianten koster kr 9995.-
Bilde

http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=-5040&prodid=1532
Denne turvarianten er på salg til kr 1999.- (ordinært kr 2499.-)
Bilde

Her et eksempel på et utstyr man burde ha liggende i de fleste hjem i forbindelse med uvær som forårsaker midlertidig brudd i moderne livsførsel.

http://www.campingsurvival.com/waterbob.html
Man kan da lett omgjøre badekaret til et vannreservoar til en pris av $ 21.95 (ca nok 135 pluss frakt)
Bilde

Topp

InnleggSkrevet: 18 Nov 2013, 19:27 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg blir fremdeles matt med tanken på å ta ungene med ut i telt i en snøstorm, uansett type telt.. ;)
Men den der man kan ha oppi badekaret likte jeg! :D (og jeg er helt med på å være forberedt på andre katastrofer (som ikke har med farlige horder å gjøre), feks brann, flom, transportstreik, langvarig strømbrudd, arbeidsledighet, nye finanskriser osv osv...) :)

Topp

InnleggSkrevet: 18 Nov 2013, 19:45 
Avlogget

BugOut er for meg noe alle preppere bør ha en plan for. Det sier seg selv at man i utganspunktet har det best hjemme, og at hjemmet er prepp nr 1. Men hva skjer når hjemmet ikke kan huset folk og fe, enten fra naturens side, eller at det blir tatt over av opprørere. Eller om man er så uheldig å bor i en høyblokk der mat og vann tilgangen er lik null...

Å satse på å leve av busker og en og annen elg er derimot ganske så absurd, man bør jo ha grunnleggende fisk/jakt og camping utsty tilgjengelig dersom man ikke har noe annet valg enn å rett å slett dra fra hus og hjem. Kansje rekker det at du er borte en dag eller 3 før du kan dra hjem igjen, eller kasje må du ta veien over fjellet til ei hytte, eller hus for å unngå opprørere og finne vann, mat, hjelp.
Min bagg inneholder foruten fiske/jakt muligheter også matrasjoner for hele familien i inntill 3 dager. Kansje 4-5 om man absolutt må rasjonere under flykten/flyttingen.

Jeg vil ialefall ikke stå igjen på gata uten noen som helst plan dersom vi må evakuere.... ;)

Sist endret av Kjellz den 19 Nov 2013, 12:33, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 18 Nov 2013, 20:06 
Avlogget

HelenE skrev:
Jeg blir fremdeles matt med tanken på å ta ungene med ut i telt i en snøstorm, uansett type telt.. ;)
Men den der man kan ha oppi badekaret likte jeg! :D (og jeg er helt med på å være forberedt på andre katastrofer (som ikke har med farlige horder å gjøre), feks brann, flom, transportstreik, langvarig strømbrudd, arbeidsledighet, nye finanskriser osv osv...) :)

Hvem blir ikke matt av den tanken...
Men det kan hende at det oppstår situasjoner som gjør at det er eneste utvei.
Eller at man skulle finne på å hjelpe andre i gitte situasjoner.
Som disse f.eks., og trenger ekstra sengeplass... ;)
http://www.smp.no/nyheter/article8638745.ece
Bilde

Topp

InnleggSkrevet: 18 Nov 2013, 21:31 
Avlogget
Brukerens avatar

Absolutt! :)

Topp

InnleggSkrevet: 19 Nov 2013, 12:12 
Avlogget

Jeg ser for meg ett scenario som det som utspiller seg på Filipinene akkurat nå. Der hus er blitt ubeboelig og mat ikke kan skaffes. I nyhetene ser vi at de dreper hverandre bare ett par dager etter katastrofen i desperasjon etter mat. Den situasjonen vil ikke jeg komme i. Hjemme hos meg er det to sekker med det som trengs for å klare 2 uker med stengte butikker og ødelagt kommunikasjon. Disse sekkene inneholder nødproviant og vann og utstyr for å samle opp vann ,for 2 uker og klær og annet som skal gi oss ly mot klimaet vi har hos oss. Det er dette vi trenger for å klare oss i 2 uker. Går det lenger tid enn det før ett nødhjelp system begynner å fungerer , snakker vi om ett undergangs scenario og det må mer enn en naturkatastrofe til for at det skal skje tror jeg .

Topp

InnleggSkrevet: 19 Nov 2013, 14:48 
Avlogget
Brukerens avatar

De eneste scenariene jeg anser for å være realistiske for norge er om man blir mer eller mindre frivillig evakuert, f.eks. pga. brann, industriulykke, flom, etc. uansett er det snarer snakk om relokalisering, snarere enn overlevelse i skauen.

Ingen overlever aleine i skauen i dag.. Ikke engang lars monsen eller cristoffer clausen.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Nov 2013, 16:24 
Avlogget

Northman skrev:
Jeg ser for meg ett scenario som det som utspiller seg på Filipinene akkurat nå. Der hus er blitt ubeboelig og mat ikke kan skaffes. I nyhetene ser vi at de dreper hverandre bare ett par dager etter katastrofen i desperasjon etter mat. Den situasjonen vil ikke jeg komme i. Hjemme hos meg er det to sekker med det som trengs for å klare 2 uker med stengte butikker og ødelagt kommunikasjon. Disse sekkene inneholder nødproviant og vann og utstyr for å samle opp vann ,for 2 uker og klær og annet som skal gi oss ly mot klimaet vi har hos oss. Det er dette vi trenger for å klare oss i 2 uker. Går det lenger tid enn det før ett nødhjelp system begynner å fungerer , snakker vi om ett undergangs scenario og det må mer enn en naturkatastrofe til for at det skal skje tror jeg .

At de dreper hverandre i Fillipinene skyldes mer gjengaktivitet enn desperasjon. At situasjonen er desperat er det vel ikke tvil om...
Men jeg skal være enig med deg i at rasjoner og utstyr for to uker er relativt i forhold til de situasjoner man har sett fra USA de siste stor-katastrofene.
En annen ting man burde gjøre er å prøve å se om man får med seg naboer til å forberede seg sammen slik at man har en sosial sikkerhet i hverandre.
Hvis slikt ikke er aktuelt burde man finne noen som har samme tanker når det kommer til katastrofer som kan kompensere for naboene.
For det første er det trygghet i en gruppe med folk som kjenner hverandre fra før, og lettere å opprettholde sikkerhet for hverandre.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Nov 2013, 18:11 
Avlogget
Brukerens avatar

Northman skrev:

Det går hvis man bare er to voksne til å bære disse sekkene. Vi har to barn under 5 år og han på fire kan nok gå et stykke, mens hun på to ville en av oss måtte bære , og kanskje han på fire også etter hvert.. Så det hadde blitt dårlig med proviant og telt.. :)

Topp

InnleggSkrevet: 19 Nov 2013, 22:23 
Avlogget

Det beste er jo hvis man kan bli værende der man bor, og har tak over hodet og logistikk rundt seg for hverdags behov. Men skulle huset mitt bli ubeboelig i dag med rundt null grader ute vet jeg at vi skulle overlevd ute i ett par uker. Det skal ikke mye til, ly for været , mat , vann og klær. Dermed er basis behovene ivaretatt. Tror nok at jeg hadde delt opp og puttet i sekken min, en av haglene også , med ett par pakker patroner. Den hadde hatt mange bruksområder. Å skyte noe småvilt i nøden hadde vært en av dem.
En ting som ligger i sekkene er noen rimelige parkdresser jeg har kjøpt på en Byggmakker butikk. Disse gir utrolig god beskyttelse i kaldt vær, skulle tiden være for knapp til å få med seg alt man ønsket av klær. Jeg har mye gode klær i bua mi som brukes hver helg nå om høsten under jakta. Men jeg er ikke laget av penger og har ikke råd til å kjøpe 2 ekstra sett med dyre Gore Tex antrekk og alt det andre i tillegg til det både jeg og kona bruker. Er tiden der har vi mye å velge mellom, men må vi springe ut i pyjamasen midt på natten , skal vi klare oss i ett par uker, selv nå i slutten av november hvis vi bare rakk å få med oss sekkene.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 37 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: