Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Jun 2018, 05:37

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Fallgruver i preppingen
InnleggSkrevet: 12 Nov 2013, 17:45 
Avlogget
Brukerens avatar

I denne tråden tenkte jeg vi kunne dele tanker om hvilke fallgruver det er mulig å plumpe uti når vi prepper for hva det nå måtte være. Jeg starter ballet med en stjålet ide fra en annen post:

• Kunnskaper uten ferdigheter.
o Et enkelt eksempel er jakt. Det å lese seg opp på alt om jakt hjelper lite uten den treningen det er å gå gradene på skytebanen, være med erfarne jegere på jakt og å få prøve seg selv.

• Det å ha bokhylla full av survival- og annen litteratur som en knapt nok har bladd i.
o Det å tro at man skal få tid til å gå gjennom den prosessen det er å tilegne seg kunnskap og deretter omsette den i praktiske ferdigheter når møkka har truffet viften er i beste fall meget optimistisk. Et eksempel på både dette og første punkt kan være det å drive kjøkkenhage. Alle som har prøvd vet at det ligger mye arbeid i å få gode resultater.

Det siste man ønsker når det virkelig gjelder er å hele tiden måtte stikke nesen ned i en bok for så å prøve og feile seg fram.

Topp

Innleggets emne: Re: Fallgruver i preppingen
InnleggSkrevet: 12 Nov 2013, 20:44 
Avlogget

Viktig tråd!
Har ikke noen åpenbare innspill sånn med en gang (men jeg føler meg betraktlig bedre forberedt nå, med mat i kjelleren, ved for vinteren, lommelykter og nødutstyr i bilene våre en den gangen jeg bare hadde gevær, pistol og ammo + 3 grandiosa og en fiskegrateng i fryseren.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Nov 2013, 22:54 
Avlogget
Brukerens avatar

du mener at du har gått fra å være "golden horde" til å bli prepper? ;)

jeg tror at en av de største fallgruvene er at man lett kan få inntrykk av at man kan takle mer enn man kan. og når ulykken skjer, er det ikke det man har forberedt seg på, men noe helt annet (du kan takle storm, uvær og gresshopper, men oppsigelse kommer som et sjokk).

det viktigste er å forberede seg på de små tingene først (tannlege, lån og vinterdekk) og deretter trappe opp etterhvert som man går opp i level, så og si (jegerprøve, radiokurs og gullkjøp).

Topp

InnleggSkrevet: 13 Nov 2013, 08:54 
Avlogget

Når det gjelder skytevåpen, er jeg ikke enig i at "å gå gradene på skytebanen" er måten å lære seg å skyte på.
Det er en ting som læres ut til sivile og vanlige soldater. På den annen side så får du ikke kjøpt våpen på noen annen måte i Norge, untatt jegerprøven da. Men, hvis alt du kan er hobbyskyting, og du er avhengig av skytebanen for å gå på jakt. Da håper jeg du har tilgang på bil i framtiden...

Topp

InnleggSkrevet: 14 Nov 2013, 16:18 
Avlogget

Fallgruve for noen (og styrke for andre?) ; at man prøver å ta så mange tema innen prepping innover seg at man ikke får nok fokus på de 'essensielle' (Som for meg er sikkerhet, matlagring/produksjon, samarbeid ++) Man ser ikke skogen for bare trær... Blir en raser på kurvfletting uten ei potitt i jorda !

Topp

InnleggSkrevet: 17 Nov 2013, 15:05 
Avlogget

Her dine "fiender" som du må passe deg for ved oppbygging av et matvarelager.

§1 Vanninnhold.
§2 Temperatur.
§3 Sollys.
§4 Fettinnhold.
§5 Oksygen/luft.
§6 Tid.

Har man disse "fiendene" i tankene kan man komme langt.
eksempel 1, Vannlagring.
Den bryter selvfølgelig med §1...
Men hvis temperaturen er lav, ingen tilgang på sollys, oksygen, og at vannet er helt rent kan man lagre vannet i ca 3mnd.
Bruker man Micropour sitt system er utgangspunktet 6 mnd, og kan forlenges med 3 men ved tilsetting av ny dose.
Men dette systemet er det som gjelder for den late (les fornuftige) "prepper".
Bilde
http://www.aerobicoxygen.net/uses.html
Potable water (drikkevann) properly stored with Aerobic Oxygen can keep uncontaminated for 5 to 10 years, and keeps it from future contamination.

Forbehandling med Ozon, og filtrering gjennom partikkel, og aktivt kullfilter anbefales.
Plus...
OBS OBS...
Brukt emballsaje som skal benyttes til matvarelager må KUN være emballasje som har vært i bruk i matvareindustrien....

Sollys er en meget stor fiende pga algeoppvekst...
Det samme gjelder temperatur.
Husk også at Legionella finnes i alt vann, men trives best ved 40 grader.
Varmebehandling kan være 60 grader i min. 1 time.
Blir vannet oppbevart kjølig er ikke Legionella noe å tenke på.
Et hint jeg ikke har sett, eller den jeg fikke hintet fra, er å huske å "piske" vannet for å få inn litt oksygen før det drikkes.
Han jeg fikk hintet fra svimte av etter å ha drukket vann som var lagret i posjonspakke i 5 år....
Heldigvis er det ikke fett i vann så vi slipper harskning.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Nov 2013, 22:18 
Pålogget

Sitat:
Sollys er en meget stor fiende pga algeoppvekst...

Dette vil jeg bestride. :)

Det er ikke sollyset i seg selv som fremmer algevekst, men det at sola varmer opp vannet, og varmen fremmer algevekst, (som du igrunn óg skrev. ;) ) og da spesielt i åpne kar/flater...

Sollys kan faktisk være vår venn, i og med at uv-stråling fra sola kan være nok til å drepe bakterier. Et vanlig råd fra WHO til de i den tredje verden, er faktisk å ha vann på pet-flasker (plastikk brusflasker), og la det stå i sola i 6 timer for å drepe bakterier.

Edit;
http://www.who.int/household_water/research/technologies_intro/en/index.html

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 26 Nov 2013, 19:33 
Avlogget
Brukerens avatar

Det å bli "gear-freak" og bruke ekstremt mye penger på utstyr.
Selv om jeg ikke har mye til overs for de preppe-folkene på TV, så har de som drar rundt og "vurderer" andre preppere et godt poeng i det med å kjøpe superfancy utstyr ikke gjør deg bedre rustet. Det som i militær sammenheng kalles "tacticool"-faktor. Å kjøpe et helt vanvittig armbåndsur med safirglass, tjue funksjoner (inkl. GPS) betyr ikke at man har noen større sjans til å klare seg i skogen enn en som har ei billig casioklokke og et slitent kompass. Heller tvert imot.

Det viktigste er å bli god til det man gjør med minst mulig utstyr, og heller bygge på etter hvert som man har grunnferdighetene i bunnen. Da slipper man å gå på smellen at det faktisk var like kjipt å gå i skogen med norrøna-sekken til 5.000,- som med ludvig-sekken, fordi man f.eks. ikke har kunnskap om hvordan man stiller en sekk, eller pakker den.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Nov 2013, 21:24 
Avlogget

Vel, det med vannlagring er jeg litt usikker på. Og da mener jeg hvor lenge vann kan lagres. Jeg jakter hjort hver høst med utgangspunkt i ei lita koie eller jaktbu en kilometer ca inne i skogen. Og vann henter vi i bekken som renner ca 50 m fra bua vår. Hver gang vi drar hjem fyller vi vannkannene , 2 stk, slik at vi ikke trenger å hente vann med en gang vi kommer inn i mørkna fredagskveldene for å ha helga der . Da vi kom inn i september nå i høst stod den ene kannen der med vann fra i fjor. Vi lurte litt på dette. Smakte på det , og det var ingen usmak. Kort og greit ble vannet både drukket og brukt til kaffikoking. Litt late er vi jo. Vannet hadde nok vært frosset flere gangen i løpet av vinteren , men dette får meg til å tro at vann kan lagres ganske lenge. Men uansett har jeg lagt vekt på å ha muligheten for å samle opp regnvann. Og har utstyrt meg for det. En ren jervenduk , og ei bøtte , eller kanne med trakt , så skal det ikke regne mye før man samler seg det vannet som man behøver.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Nov 2013, 09:39 
Pålogget

Northman skrev:
Vel, det med vannlagring er jeg litt usikker på. Og da mener jeg hvor lenge vann kan lagres

Helt rent vann kan lagres for alltid. En full, tett kanne med rent vann som står kjølig, burde være drikkbart i mange år.

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 29 Nov 2013, 01:45 
Avlogget

Det er flere fallgruver.

* Å investere i diverse fagstoff som ikke leses slik bamse er inne på er håpløst. Den dagen krisa er der har du ikke to uker på deg til å lese bøker! Da må du kunne stoffet, brette opp ermene og begynne å jobbe med en gang.

Å ikke praktisere ferdigheter du kjenner til og kan være nyttige er også håpløst. Når krisa kommer har du ikke noen år på deg til å bli både en glimrende snekker/lafter/smed og samtidig en dyktig fiskebonde.
Å være småskala hobbybonde, fiske, lage bord og stoler, hjelpe junior med trehytta osv er nyttig erfaring.

Det er det rent praktiske

Et annet element er det psykiske.

Det første man må slå fra seg er ideen om at den dagen krisa kommer så vil havregrøt, pinnebrød og torsk stekt på bål være lykken de neste femti år. Ideer om at man kan jogge ut i skogen og leve av det som gror der bør man øyeblikkelig slå fra seg. I beste fall vil den beste overlevelsesekspert med en kombinert bear grylls og lars monsen i levra kun utsette døden noen uker. Jeg vil påstå at 99% av det norske samfunn ville overlevd lengre ved å legge seg på sofaen, spare energi, sutre og synes synd i seg selv.

En bør videre innse at enorme lager karbohydrater uansett "teoretisk" næringsverdi kommer til å bli noe helt fantastisk motbydelig etter kort tid. Det er grenser for hvor mange dager man kan spise havregrøt kokt på vann uten diverse luksus tilsatt smaker godt. Innen ei uke med fire-fem porsjoner havregrøt om dagen kommer du til å få brekninger bare av lukta. Man kan alltids tilsette rapsolje for å få opp fettinhold men det er jo ganske smakløst og dermed kun teoretisk interessant. Og det hjelper lite når du heller går sulten enn å få i deg nok næring. Men jeg sier ikke at man IKKE skal lagre mat. Bare oppfordre til å gjøre den mer delikat og spennende mens man enda kan.
Har man innsett at man i bunn og grunn er et ganske bortskjemt, patetisk menneske og har greid å akseptere det så koster det ikke mye med noen kilo sukker, tørrmelk, tørket frukt, kanel, pepper, salt osv liggende for å kunne variere litt i smak og konsistens over det samme kjedelige temaet.
Det samme kan man si om fersk bålgrillet torsk eller ørret. Nydelig...helt til du spiser det fem ganger daglig i ei uke i strekk! En pose TORO fiskesuppe kan være grei variasjon i ny og ne.

Personlig har jeg ei exfil-rute på nærmere 4 uker. Men på ankomststedet har jeg forhåndslagret "luksus" som både kan gi meg mot til å fortsette marsjen når energilagrene er tomme og kroppsvekta stuper samtidig som jeg kan ankomme BOL der familie allerede er, grave opp godsakene og ha en liten feiring sammen med familien som på det tidspunktet vil være ganske slitne (men i bedre form enn meg) de også.

Man må ha noe luksus på lager. Det gir variasjon til smaksløkene og dagene som helhet og det gir psykisk utholdenhet å vite at om fire uker er det jul og da skal vi sprette den flaska med cognac/hjemmebrent/[insert choice of drugs]) og virkelig kose oss for en gangs skyld. Og hvor mye plass tar nå egentlig noen poser TORO og litt krydder?

En må kjenne sitt/sine håndtverk, en må ha delmål og mer langsiktige mål og en må ikke i sine villeste fantasier tro at det skjer et under med kroppen og psyken bare det skjer noe uventet.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Nov 2013, 10:13 
Avlogget

Vel talt Reconpack!

Topp

InnleggSkrevet: 29 Nov 2013, 11:06 
Avlogget
Brukerens avatar

"Jeg vil påstå at 99% av det norske samfunn ville overlevd lengre ved å legge seg på sofaen, spare energi, sutre og synes synd i seg selv." :D

mitt nye slagord.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Jan 2015, 21:02 
Avlogget

Start i rett ende.
lær å slakte før du begynner å jakte.
lær å bake brødet før du begynner å så korn
lær å slip kniven før du belager deg på kniven
Prøv å lev litt som det vil bli i shtf situasjon før det evt skjer.
begynn å løpe før du må løpe
*og lista blir laaaang!* :D :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 07 Jan 2015, 21:09 
Avlogget

Vel talt JKHoem :)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet