Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Okt 2018, 07:08

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 67 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 07 Nov 2013, 09:11 
Avlogget

Politiets egen tursselvurdering fremover : (IKKE mine ord, og heller ingen lysting lesing). Sarte sjeler kan bare ignorere rapporten ; )) Men, nyttig for de som vil stikke fingeren i jorda ... Hvis noen mener disse offisielle vurderingene bare er tull og alt er såre vel, så IKKE ta det opp med meg ; ring Kripos :lol:

Den organiserte
kriminaliteten i Norge
– trender og UTFORDRINGER 2013–2014
http://www.politi.no/vedlegg/lokale_ved ... g_2014.pdf

Hele rapporten anbefales lest !!!

Noen utdrag:

Hovedfunn:
"Vi ser noen utviklingstrekk som utgjør en trussel mot det norske samfunnet. Den pågående utviklingen,
med stadig større mobilitet og tettere samarbeid mellom norske og internasjonale kriminelle, ser ut til å
fortsette. De økonomiske nedgangstidene i Sør-Europa vil påvirke kriminalitetsbildet i Norge. Det er en risiko for at antallet mennesker som oppholder seg ulovlig i Norge vil øke. Det vil igjen føre til alvorlig kriminalitet som menneskehandel, menneskesmugling, bruk av falske identiteter, svart arbeid, narkotika- og vinningskriminalitet"

"Det har oppstått nye fraksjoner i gjengmiljøet, noe som har ført til økt spenningsnivå og flere voldelige hendelser.
Det er høyt trusselnivå med sannsynlighet for fremtidige skyteepisoder i det offentlige rom.
Gjengmedlemmer opererer i mange politidistrikter"
(resten av dette kapittelet er også "god" lesning,,, men for å ikke støte noen tar jeg ikke mer med her...)

Noen som fortsatt er i tvil om at samfunnet vårt endres dramatisk ? Hvem kan man stole på i en urolig fremtid ? Politiet ? Jaktlaget ? Bondelaget ? :lol:
Litt galgenhumor må tåles :P

Topp

InnleggSkrevet: 07 Nov 2013, 10:04 
Avlogget

Enig at statistikk alltid må vurderes, men det gjør også verden veldig svart/hvit... Der er alltid mer mellom linjene enn statistikk når det gjelder samfunnsutvikling :

SOSIOLOGI I DAG, ÅRGANG 39, NR. 3/2009 69–93

NTNU Samfunnsforskning AS / UiO, Institutt for offentlig rett:

"Selv om det er viktig å stille faglige krav til hvordan tall skaffes til
veie og tolkes i politiske beslutningsprosesser, må vi samtidig ikke glemme at
tall, på tross av sin objektive fremtoning, alltid er produsert av noen, med et
formål (Starr 1987). Det vil derfor være nødvendig ikke bare å påpeke feil,
men også å vise hvilke roller tallene spiller i den politiske offentligheten

Med tall på bordet minker behovet for argumenter og begrunnelser for (eller
imot) et tiltak. Tallenes tale begrunner standpunktet. Tall kan dermed brukes
i en unnvikelsesmanøver, der man omgår en mer prinsipiell debatt ved å
redusere den til et spørsmål om statistikk og effekter. Overbevisende tall som
viser dramatiske effekter, gjør behovet for prinsipielle eller normative
avveininger mindre i politiske beslutningsprosesser"

Topp

InnleggSkrevet: 07 Nov 2013, 15:13 
Avlogget

Samfunnet vårt er i stadig endring, det er neppe noen som vil diskuterer det. Trussel bildet er kanksje anderledes, men om den gjengsen trussel for å f.eks bli utsatt for noe kriminelt eller terror er økt er et annet spørsmål.
Forøvrig takk for linker.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Nov 2013, 20:41 
Avlogget
Brukerens avatar

interessant at finnmark er langt voldeligere enn oslo, med 8,2 pr. 1000 innbyggere kontra 6,2 pr. 1000.

ellers:

Bilde

vold ned, narko opp, svært lite oppsiktsvekkende tall.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Nov 2013, 23:38 
Avlogget

Man MÅ IKKE se seg blind på mangelfull kriminalstatistikk. Det er tusenvis som ikke gidder å anmelde fordi 'det blir bare henlagt uansett' . Du kan sitte på tyven og ringe politiet, langt fra sikkert at de prioriterer deg. Gjenger som sloss innbyrdes er vel heller ikke kjent for å anmelde for mye,,, så statistikk viser det bildet samfunnet klarer å dokumentere, LANGT fra hele bildet...

Topp

InnleggSkrevet: 08 Nov 2013, 07:02 
Avlogget

Njardarlog, det stemmer sikkert at det er mye som ikke er inkludert i dette tallmaterialet. Men er det F.eks noen grunn til å mene at det er færre anmelders pr tilfelle nå, kontra tidligere. Meg bekjent er spesielt anmeldelser av seksuelle overgrep som har gått opp. Dvs at det er fler hendelser som anmeldes, ikke implisitt at fler overgrep skjer. Så tallgrunnlaget er nok representativt for de trendene som fremvises. Kanskje til og med mer korrekte og riktige jo nyere statistikken er.

Jeg opplever det som om du har en bestemt konklusjon som du har kommet frem som du ønsker å presentere og å få frem her på forumet. Men når grunnlaget ikke helt stemmer, så blir det å jakte på feilkilder og anklage andre for å ikke forstå viktigere en å faktisk gå igjennom egne meninger og se på om teoriene hoder vann. God forskniningsskikk er jo å granske egne kilder for feil og legge alt til rette for at man kan bruke sine egne kilder mot egen teori.

Av og til er det nok hensiktmessig å faktisk tro at de offentlige tallmatrialet er rikitg, for å si det med Freud - Av og til er en sigar, en sigar. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 08 Nov 2013, 08:58 
Avlogget
Brukerens avatar

i tillegg får jeg spørre njardarlog hva annet han har å basere meningene sine på. magefølelse? løse rykter og historier? personlig erfaring?

ja, det er helt sikkert store mørketall, men hvilke andre tall har man?

en generell følelse av gloom and doom er ikke noe å basere kriminalpolitikk på. Forøvrig er jeg enig i at det godt kunne vært mer patruljerende politi, tettere oppfølging av belastede miljøer, bedre utviklede alternative straffereaksjoner, vakrere oppklaringsprosent etc. etc.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Nov 2013, 09:41 
Avlogget

Jeg er enig med tråstarter at et samfunn i endring gir NYE trussler, men ikke nødvedigvis FLERE ...

Personlig tror jeg det nye trusselbildet i Norge først og fremst består av mulige terrorhandlinger fra ekstrimister fra ulike nasjoner og kulturer, inkl vår egen, grunnen er krigføring og religion. Og det faktum at innvandrere i Norge er overrepresenter i kriminelle handlinger, det på tross av at dem bare utgjør ca 12% av befolkningen i landet. Her har Norge som nasjon noe å ta fatt på, hvordan får være opp til politikerne... Mer kontroll, mer politi, strengere straffer og bedre intigrering høres naturlig bra ut for meg da...
SSB (Statistisk sentralbyrå) i Norge fører ikke den slags statistik (?), men likevel finnes det mange andre kilder som sier det.

http://www.rights.no/2009/01/73-prosent ... nvandrere/
http://www.ssb.no/befolkning/artikler-o ... et-i-norge

Dette er bare for å understreke min mening om at et samfunn i endring betyr nye trussler og utfordringer, tror ikke det blir flere saker nødvendigvis...

Men den største "nye" trusselen mot det moderne samfunn må vel være oljen og alt den tar av klima og hva vi skal gjøre når den tar slutt.
Annbefaler å se denne filmen i sin helhet: http://www.youtube.com/watch?v=cPgfnwi2m9M

Topp

InnleggSkrevet: 08 Nov 2013, 10:25 
Avlogget

Norske kriminelle gjenger bedrev mye av det samme i chicago på 1910-1920 tallet. Er det kultur eller 2 genersajons innvandrer problemer.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Nov 2013, 10:35 
Avlogget

Interessant at du nevner det med norske kriminelle gjenger. I gamle dager ble de gærne guttene sendt på sjøen. Norske kriminelle gjenger dominerte havneområdene i mange byer i Europa, på ett eller annet tidspunkt.

I dag har vi MC- gjengene.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Nov 2013, 11:41 
Avlogget

Eksperiment ; hvis man tok bort alle politikontor i f.eks Finnmark eller det spredte seg en oppfatning i befolkningen at "det er ikke vits å anmelde, blir bare henlagt" , ville det gitt utslag i antall anmeldte lovbrudd ? Selvsagt, ville stupt ned ! Så ville politikere sagt at ; "se så god innsats vi gjør mot krim"
Statistikk brukt på en ikke helt ukjent måte...
Jeg er ikke mye "gloom and doom" , jeg kan å forsvare meg og mine og er veldig happy med det ! Hvis shtf ,,stakkars de som ikke kan det... Human nature er lunefull... ; )
Enig med andre på tråden her; for de som personlig ikke har blitt rammet av noe trenger det ikke bety flere trusler eller at truslene betyr noe i deres daglige liv...

Topp

InnleggSkrevet: 08 Nov 2013, 12:21 
Avlogget

Vi kan være enige i at der er forskjellig oppfatning hvordan sikkerhetssituasjonen i Norge er nå og kan bli i fremtiden og la det bli med det. Jeg går ikke videre i denne diskusjonen.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Nov 2013, 13:06 
Avlogget

Trikset er jo å preppe for de scenarioer man selv mener det er viktig å ta tak i :D
(miner meg på at jeg må til tannlegen...)

Topp

InnleggSkrevet: 19 Nov 2013, 11:40 
Avlogget

http://www.bt.no/nyheter/okonomi/--Vi-vil-statuere-et-eksempel-3008666.html

Vi vil statuere et eksempel - Tar loven i egne hender.

Dette kommer vi til å se langt mer av fremover. Og jeg frykter det vil bli mer vold og "lynshing". Det holder at en starter.

Politiet har enda ikke vært hos dem.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Des 2013, 10:42 
Avlogget

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Steinar-ble-angrepet-i-sitt-eget-hjem-Na-er-mannen-domt-3025379.html#.UrFtibTWsuB

Men det var jo sikkert bare et uhell?! * sarkasme sarkasme *

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 67 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support