Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 16 Okt 2018, 08:44

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 67 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 18 Des 2013, 23:37 
Avlogget
Brukerens avatar

nå skjønner jeg ikke helt hva du mener. er det enestående at en fyr ble angrepet i sitt eget hjem?

Akkurat DET bør jo ha hent noen ganger før?

Topp

InnleggSkrevet: 18 Des 2013, 23:47 
Avlogget
Brukerens avatar

jeg leser forøvrig i Nordlands Avis 18/12 om et slagmål mellom noen tyske gaster på et malmskip der en trakk kniv og to andre ble skadet, en av dem døde seinere. shit, farlig asså.

http://www.nb.no/nbsok/nb/b6140da221df9 ... 0?index=20

i 1936, vel å merke.

de fleste statistikere er enig om at vi lever i den fredeligste av alle tidsaldre, selv om jeg kan være enig i at det fortoner seg stikk motsatt når man leser dusteavisene (dagbla og VG)

Topp

InnleggSkrevet: 19 Des 2013, 13:33 
Avlogget

Forskjellen før var vel at folk ikke trengte å låse dørene sine. Selv folk jeg besøker " på landet " inne i våre dype fjorder låser aldri dørene. Bilen står åpen etc.

Bare fordi noe er åpenet og ikke boltet fast til jorden betyr jo ikke at man bare kan forsyne seg.

Tyverier og voldelige innbrud skjer nå på lyse dagen. Mer effektivt om natten. Hvorfor? Fordi man slipper unna med det uansett. Fordi folk her til lands er så sinnsyk veike at de ikke kan forsvare seg selv lengre. Man skal bare stå der, evnt låse seg inne på bådet og trygle om at man ikke blir skadet, voldtatt eller drept. Man har jo tross alt forsikring.

Som et lite eksempel kan du lese at i Hellas nå har nazist grupper tatt over mye av rollene som politiet strengt talt skal ha. Hvorfor? Fordi brunskjortene gjør jobben så mye bedre. Og de kommer ikke 4 timer etter man ringte for å sitte det litt på spissen. Slikt SKREMMER meg!

På et tidspunkt i dette landet kommer noen til å klikke å begynne å henge folk som blir tatt på fersken. Det er jeg rimelig sikker på. Merk mine ord, det er bare tidsspørsmål og en litt svakere økonomi som skal til.

Ninja edit: Før i tiden var tyveri sett på som en værre forbrytelse i Norge, enn det å begå et drap. Fordi det å stjele feks maten til folk på en gård kunne bety at hele familien sultet ihjel. I Amerika for 100 år + tilbake, ble man hengt for å stjele annen mann`s hest.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Des 2013, 14:10 
Avlogget

Det er vel slik at man i gamle dager skilte mellom ærlige og uærlige forbrytere. Drap var vanligvis en "ærlig sak", men like fullt straffbart. Lønnmordere ble likevel ikke ansett som ærlige.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Des 2013, 08:27 
Avlogget
Brukerens avatar

Gullars: Forstår jeg deg rett om du vil ha dødsstraff for tyveri?!

Candiru: drap har alltid blitt straffet hardt i norge noe som tyde på at det be ansett for å være en avskyelig handling. "ærlig sak"...hvor har du det fra? (og om det kommer noen forvirrede viking-meninger nå blir jeg sur) Mord og voldtekt var ubotamål i middelalderen, dvs. at man i prinsipp var fredløs etter å ha begått en slik handling. fredløse var de laveste av de lave i samfunnet. selv under treller.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Des 2013, 08:42 
Avlogget
Brukerens avatar

litt gapestokk og offentlig fornedrelse hadde kanskje ikke vært helt galt for endel hvitsnippforbrytelser....

Topp

InnleggSkrevet: 20 Des 2013, 08:59 
Avlogget

Dét Candiru sikter til, er vel de lovene og reglene vi hadde her i Norge i middelalderen mhht drap; det var nemlig ikke automatisk døds-straff for et drap. Hvis man innrømmet/sa ifra om sin skyld kort tid etter ugjerningen, så kunne man fint 'slippe unna' med bøter til kongen og etterlatte.

Hvis man derimot stakk av og/eller ikke innrømmet sin skyld, og det var vitner, så ventet døds-straff eller bli lyst fredløs. (Noe som betyr at man er så godt som død; man mister alt, kona di blir erklært enke, og hvem som helst kan klaske deg i hodet med ei slegge... ;) )

http://home.broadpark.no/~jantaule/forbrytelse%20og%20straff/forbrytelse_og_straff.htm

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 20 Des 2013, 09:26 
Avlogget

Først på 1500 eller 1600 tallet en gang ble det slutt på at man kunne gjøre opp for et vanlig drap med bøter, erstatning osv. En vanlig drapsmann ble likevel regnet som "ærlig", selv om han ble straffet, til langt ut på 1800- tallet.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Des 2013, 19:55 
Avlogget
Brukerens avatar

er dette noe du har funnet på selv, det da? for om mord ble regnet som ubotamål i landsloven (1270-årene) så betyr det at man er den laveste av de lave og kan drepes av hvem som helst, selv treller. Og i de fleste tilfeller virker det som om ubotamål i prinsipp var lik dødsstraff, med offentlig henrettelse. Du kan si hva du vil, men det er ikke mye ære i offentlig hengning. (det ligger jo også i navnet at ubotamål ikke kunne sones med cash). Et drap kunne sones med bot, men det var ekstremt kostbart. det var ikkke "bare" å betale seg ut av det. ofte betød det å belaste sin familie eller ætt med store utgifter. ikke mye ære der i gården, spør du meg.

1600-tallet? Christian 4s lov spesifiserer hvordan grove mordere (på familiemedlemmer) skal på generelt grunnlag tortureres før henrettelsen (brennemerking 5 ganger, deretter avhogging av hånd, så hode) og så satt på steile og hjul. tjohoo.

så hva mener du egentlig med ærlighet?

Topp

InnleggSkrevet: 20 Des 2013, 20:01 
Avlogget

Jeg tror kanskje synderen her kan være litt kildekritikk... ikke uærlighet i så måte.
Konklusjonen vil være være at man her snakker om det svaret som er gitt i trådens premiss.
Et samfunn er aldri status, og dermed vil truslene forandre seg og bli anderledes.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Des 2013, 23:00 
Avlogget

Draugjeger skrev:
Gullars: Forstår jeg deg rett om du vil ha dødsstraff for tyveri?!

Nei overhodet ikke. Men jeg ser at det ble brukt i gamle fordi marginene var så små for å overleve eller sulte ihjel.

Gapestokk ideen din liker jeg ;)

Topp

InnleggSkrevet: 18 Jan 2014, 15:20 
Avlogget

[quote="Draugjeger"]Gullars: Forstår jeg deg rett om du vil ha dødsstraff for tyveri?!

Gullars skrev:
"På et tidspunkt i dette landet kommer noen til å klikke å begynne å henge folk som blir tatt på fersken. Det er jeg rimelig sikker på. Merk mine ord, det er bare tidsspørsmål og en litt svakere økonomi som skal til.

Ninja edit: Før i tiden var tyveri sett på som en værre forbrytelse i Norge, enn det å begå et drap. Fordi det å stjele feks maten til folk på en gård kunne bety at hele familien sultet ihjel. I Amerika for 100 år + tilbake, ble man hengt for å stjele annen mann`s hest."

Som er det eneste jeg kan forstå skal ha sammenheng med dødsstraff. Så ut i fra dette må jeg spørre: Hvor er det du leser at han er prodødstraff? Det ene er historiske fakta, det andre er en spådom om hva han ser for seg i fremtiden. Det står ingen steder at han ønsker, håper eller jobber for å få dødstraff inn i norsk lovverk. Så hvorfor antyder du da at det er det han vil? Minner meg veldig om VG-taktikk det der...

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jan 2014, 02:31 
Avlogget

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10142753

"Jagde mistenkte dieseltyver ut av bygda, etterpå ble bilen ramponert."

And so it begins! :lol:

Slike ting har en tendens å spre seg. Det krever bare at noen starter en slike afære. Vi får se om jeg har rett.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Apr 2014, 14:24 
Avlogget

https://www.politi.no/vedlegg/lokale_vedlegg/kripos/Vedlegg_2398.pdf

Litt statistikk fra KRIPOS, noe å fundere på. Kniv og stump våpen går igjen. Stump våpen i drapsaker er som oftest en hammer eller regelrette å bli slått/sparket ihjel (fra politimannen jeg snakket med). Kniven er ofte en vanlig kjøkkenkniv fra IKEA. Ikke noe "rambokniv".

Jeg legger merke til at det er svært få drap med skytevåpen, bortsett fra terroren i 2011. Det er et par med pistol, men jeg tviler på at dette er lovlige ervervede våpen. Jeg tipper dette er gjengrelatert / mc-gjeng relatert.

Overraskende mye drap på Sørlandskysten.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Apr 2014, 14:39 
Avlogget
Brukerens avatar

bibelbeltet, vettu...de lever jo etter gammeltestamentlige lover..

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 67 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support