Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 13 Nov 2018, 20:11

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 67 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 05 Nov 2013, 10:08 
Avlogget

Man kan lett låse seg fast i sitt eget "trusselbilde" og dermed ikke få med seg eller forberede seg på de mer nærliggende ting. Hvem hadde busstur / trikketur som nærliggende og dødlig trussel på lista si før i dag ? Vårt samfunn er i drastisk endring og dette må man ta inn over seg. Samme hva DU gjør som prepper er det et uendelig antall "avgjørelser" som blir tatt av andre som vil påvirke din og min hverdag (blant annet hvor mange ustabile personer som får vandre fritt i vårt naive samfunn...) Ta denne "ukjente faktorer" med i beregningen , alltid !

Topp

InnleggSkrevet: 05 Nov 2013, 10:15 
Avlogget

Jeg skulle gjerne sett tallmatriale som stadfester at det har vært en "drastisk endring" i forhold tragiske hendelser.
Den største skolemassakren i USA skjedde i 1927 f.eks, og Norges moderne historie er krydret med episoder og drap. På 50 og 60 tallet turte knapt politiet å gå inn på Grünerløkka uten at de var minst tre, og aftenposten hadde sine artikkler om gjengkriminalitet og knivbruk.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Nov 2013, 10:40 
Avlogget

Tradisjonell "knivbruk" fra nordiske land, involverte som regel at noen ble rispet med kniv. Det var svært sjelden at noen ble drept. Moren min bodde i Oslo på 50 tallet, de brukte tollekniver som blyantspissere på skolen.

"Knivbøller" ala de man hadde på 50 tallet, kunne man forsvare seg mot ved å trene f. eks. boksing.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Nov 2013, 10:59 
Avlogget

Nettopp ; så det å slakte alle på en buss er vel å regne som "krydder til den moderne norske historien" Filbert ? Er vel ikke heeeeeeelt vanlig oppfatning det, men DU om det !

Topp

InnleggSkrevet: 05 Nov 2013, 11:07 
Avlogget

Njardarlog skrev:
Nettopp ; så det å slakte alle på en buss er vel å regne som "krydder til den moderne norske historien" Filbert ? Er vel ikke heeeeeeelt vanlig oppfatning det, men DU om det !

Jeg tror nok at det "Filbert" skriver og mener er at disse drapene igår ikke er ett nytt fenomen, men at historisk sett er mange slike episoder skjedd over lang tid og vi burde være klar over farene, før, nå og i tiden fremover...

Topp

InnleggSkrevet: 05 Nov 2013, 13:58 
Avlogget

Takk Kjellz, jeg var sikkert litt upresis i den første reaksjonen min. Poenget er som du har skrevet at man ikke skal innbille seg at episoden i går, er del av en eskalerende trend. Se f.eks på USA hvor krim statistikken faktisk er på vei ned etter Clintons presidentperiode.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Nov 2013, 09:29 
Avlogget
Brukerens avatar

Filbert har rett. drap har en helt tydelig fallende tendens. https://www.politi.no/vedlegg/lokale_ve ... g_2009.pdf

ned fra 44 i 2003 til 28 i 2012.

Om det er noe man skal være redd for er det kranglete menn mellom 20 og 44 som drikker litt for mye og som man har truffet før. Private jaktvåpen, legale eller illegale er forøvrig ganske fraværende i statistikken (bare ett og annet. det er kniven som hersker i statistikk-land).

Ellers er nok mine tips å betale ned gjeld, bruke tanntråd, lære seg så mange håndverksteknikker man bare kan (spesielt rørlegging og tømring) og skaffe seg venner med andre håndverkserfaringer (helst elektriker og bilmekaniker).

Dessute å storhandle mat etter ukesmeny.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Nov 2013, 10:38 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg fant en artikkel fra VG som ser dette med drap i Norge i et litt større perspektiv: http://www.aftenposten.no/nyheter/Farre ... 84570.html
Sitat:
30 mennesker ble drept i Norge i fjor. Det er nesten halvparten så mange som i 1986, da 55 mennesker ble drept her i landet. Det til tross for at det er blitt 800.000 flere innbyggere i Norge.

Antallet drap per 100.000 innbyggere, den såkalte drapsraten, har sunket gradvis siden slutten av 80-tallet. I fjor var drapsraten nede i 0,6, et tall man må helt tilbake til slutten av 60-tallet for å finne maken til.

Sammenlignet med resten av verden lever vi i en Kardemommeby-virkelighet. Drapsraten ligger på 8,5 prosent av det FN har beregnet for verden som helhet. FN regner med at det utføres 466.000 drap i året, noe som gir en drapsrate på 6,9. Hadde drapsraten i Norge ligget på verdensgjennomsnittet, så hadde vi hatt 345 drap i året.
Men så er det noen år som skiller seg vesentlig fra året før og etter. Dersom vi tar med Anders Behring Breiviks 77 drap i 2011, blir det året meget spesielt. Og uten at jeg har sjekket inneværende års statistikk, så innbiller jeg meg at vi så langt ligger høyere enn i fjor.

Men uansett så er sjansen for å bli lottomillionær langt større enn for å bli drept av en vi ikke kjenner fra før, heldigvis. Og trådstarter har jo helt rett i:
Sitat:
Man kan lett låse seg fast i sitt eget "trusselbilde" og dermed ikke få med seg eller forberede seg på de mer nærliggende ting.
Men akkurat dette eksemplet tror ikke jeg er "nærliggende". Også her er det mange ganger større sjanse for å bli lottomillionær. Men utryggheten, enten den er reell eller ikke, har nok bredt om seg pga disse drapene. Da gjelder det å få fram den virkelige faren for at slikt skal ramme en selv eller noen en kjenner. Statistisk er den meget liten.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Nov 2013, 14:44 
Avlogget

Skremmende men ikke sjokkerende å se hvor naive Norske "preppere"/Nordmenn generelt er. Men for all del, jeg ser politikk proppagandaen fungerer godt her i Norge med at vi "går mot bedre tider". Dette strider vel i mot all fornuft egentlig, skal ikke ta mange minutter på nettet for å se hvor ille Norge er blitt og desverre hvor mye værre det vil bli.

Drap, voldtekter, narkotika, gjenger.. ja you name it. Øker. Ingenting av dette er på vei ned. Dette er ren LØGN! At noen i det hele å det store påstår noe sånt ser jeg personlig på som en menneskehater og bortimot ønsker å se oss utryddet. Kan ikke forklares på noen andre måter. Man gir ett direkte falskt håp til folk.

På sett å vis ut i fra det jeg ser her og hvor naive folk er her, så vil jeg være så direkte å si at jeg er SJELEGLAD jeg er så nøye med hvem jeg har med å gjøre og ikke. Tror mange ville slitt i en SHTF scenario.

Jeg er kanskje litt krass nå. Men personlig så er jeg ikke den som tror på noe pusepolitikk og naivitet over "hvor godt alt skal bli og hvor mye bedre tider vi har i vente". Dette er løgn proppaganda fra ende til annen og desverre fungerer dette alt for godt, hvor myndigheten ser også.. aka derav bruker de ennå denne proppagandaen siden den virker ennå.

If you want peace prepare for war.

---> SYOTOS. <---

Topp

InnleggSkrevet: 06 Nov 2013, 15:46 
Avlogget

Du kan snakke om pusepolitikk så mye du vil. Det fins ingen store politiske partier i Norge som er villige til å sette vanlige folk i stand til å forsvare seg mot en virkelig farlig angriper med f.eks. kniv på offentlig sted.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Nov 2013, 17:15 
Avlogget
Brukerens avatar

Denne debatten tenderer til å bli ganske opphetet. Slikt skaper dårlig stemning og tar bort fokus fra det som er vårt felles mål her på dette forumet.

Jeg vil be dere om å dempe temperaturen i diskusjonen og ikke la den skli ut. Argumenter gjerne, men vær saklig. Utsagn som kan tolkes i retning av direkte eller indirekte oppfordring/anbefaling til ulovligheter blir slettet.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Nov 2013, 17:39 
Avlogget

Jeg vil si meg enig i at Norge lever i en "KardemommeBy-tilstand". På flere måter. Vi har igjennomsnitt samenlignet med mange andre land, mye mindre terror, drap og annen kriminalitet.

Men, jeg er også enig i at propegandaen i Norge har virket så bra at folk flest faktisk annser propegandaen som sannhet, og sannheter som propeganda. Dette er urovekkende. AP har aktivt drevet propeganda i mange år, fra før 2.verdenskrig. Men etterhvert som tiden går har vi lært oss å tro på alt dem sier. AP er heller ikke eneste politiske propeganda parti, bare for å ha sagt det 8-)

Jeg tror uansett at om vi løfter blikket litt, og fokuserer på det som ER viktig, så er vi alle snart på rett vei til mer selvforsynte tider.
Eller som jeg annser det, et lykkligere samfunn med lykkligere mennesker! :)

Topp

InnleggSkrevet: 06 Nov 2013, 22:44 
Avlogget
Brukerens avatar

for det første er jeg ekstremt skeptisk til alle tanker om bevisste konspirasjoner. dernest mener jeg at ekstreme uttalelser bør backes opp med ekstrem statistikk. så inntil It's Me graver opp litt anstendig tallmateriale som viser at mord, vold og kriminelle gjenger utgjør en alvorlig fare for samfunnet, velger jeg å ignorere utsagnet.

At den norske befolkningen er lullet inn i en livsfarlig, rosenrød tro på at samfunnet kan klare hva som helst er imidlertid noe jeg har full tro på, men det dreier seg mer om kullsviertro på at det kapitalistiske samfunnet kan backe en umulig livsstil i all evighet og at miljøet kan takle hva som helst og at renta kommer til å ligge på mindre enn 5% i hundre år framover.

Det dreier seg mer om ønsketro og grenseløs naivitet enn bevisst mørklegging.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Nov 2013, 07:04 
Avlogget

Jeg skulle gjerne sett noe tall materiale som går i mot trenden på mindre kriminalitet og vold om det lar seg oppdrive. Jeg tror ikke SSB f.eks har noen grunn til å lyve eller fordreie sannheten om dette. Men jeg har bare en enkel og bare den aller mest grunnleggende forståelsen for Statisitkk.
Om jeg kommer med feilaktige påstander, vær så snill og bevis for meg, og vis at jeg tar feil.

Avsluttningsvis viser jeg til kvasi dokumentaren "Bowling for Columbine" hvor filmskaperen påpeker nettopp det at kriminalitetten i USA har gått nedover siden midten av 1990 tallet, mens medias dekkning av slike ting har øket med 600%

Om det ikke er like drastisk her i kongeriket, så opplever jeg at det bildet ikke er så uriktig for norske tilstander heller.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Nov 2013, 08:41 
Avlogget

Det er helt korrekt.

Media apperatet har vokst enormt di siste 50 årene, og nå dekkes så godt som absolutt alt om alt.
Bare fordi det nå finnes media til å raportere oftere om situasjoner betyr ikke det at antall saker faktisk har økt.
Tviler på vi i sør eller nord hadde vist noe om bussdrapene dersom det hadde hendt for 50 år siden ... :/

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 67 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support