Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Okt 2018, 00:18

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 24 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 09 Okt 2013, 23:12 
Avlogget

Da har jeg fått ungdommen i huset til å bli enig i at 3 døgn uten strøm er en glimrende ide. :lol:

Jeg vil ikke involvere andre, så derfor må jeg lage min egen overraskelse for når den øvelsen skal være.
På kjøkkenbordet står det ei krukke med 10 lapper i. 9 er blanke, og på den tiende står det: Nå går strømmen, og blir borte i 3 døgn.

Hver morgen fremover, skal jeg trekke en lapp.Og den dagen jeg trekker rette lappen, og øvelsen starter, skal jeg skru av all strøm, foruten den kursen som fryseren er på.
Jeg har ikke aggregat, så planen min i en virkelig situasjon er å salte ned alt kjøttet og fisken. Jeg har store kar og nok av salt til det behovet.

Grunnen til at jeg ikke bare vil sette igang, er at jeg tror jeg må tvinge meg til å leve litt på alerten. Prøve å tenke at det kan være lurt å ha opplada batterier på alle dingser og sånn.
Ellers blir nok fravær av pc, og etterhvert tlf den største utfordringen. For oss begge.
Hun får nå kjørt seg, den unge damen i huset, :mrgreen: men jeg er umåtelig stolt over hvordan hun takler alle disse utfordringene som jeg utsetter henne for....

Målet med øvelsen er å finne ut hvordan vi vil greie oss i en sånn situasjon. Se om det går an å finne ut hva som blir de største stressfaktorene, og eventuelt hvordan jeg skal løse dem.

Jeg har egen brønn som lar tyngdekraften lede vannet, så det skal ikke bli problem.

Jeg har ikke små barn, så jeg slipper å tenke på klesvask de dagene. Så egentlig er nok ikke 3 døgn nok. Men det var alt jeg fikk til i denne omgangen

Her er alltid folk i heimen her, og siden det er meget sannsynlig at folk også kommer til å søke til gården her om noe alvorlig skulle treffe vifta, så vil jeg finne ut hvordan jeg lager mat uten strøm. Kanskje bruke grillen? glørne i ovnen?
Jeg har sprit apparat og det vil jeg bruke, men har lyst til å finne ut flere alternative kokemuligheter. Bake brød i ei gryte kanskje?

Har andre hatt lignende øvelser i heimen?

Gode råd mottas med takk..... men vær raske, plutselig har jeg ikke strøm :lol: :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 10 Okt 2013, 11:43 
Avlogget
Brukerens avatar

Synes du har en bemerkelsesverdig tolerant og tilsynelatende oppegående ungdom du burde være stolt av!

Kan være jeg misforstår, men hvordan blir det med oppvarming og lys? Har du vedovn og mulighet for varme opp huset med den, i så fall hvor store deler av huset?

Anbefaler deg å prøve ihvertfall en omgang med håndvask, det er kjekt å kjenne på hvor mye jobb det er uten maskin, og du møter kanskje noen utfordringer som gir deg lyst på både vaskebrett og klesrulle :-)

Varmtvann/hygiene er også en viktig ting det kan være interessant å tenke litt på? Det er en liten øyeåpner å ikke ha varmtvann i krana!
I forhold til telefonstrøm har ihvertfall jeg et par-tre mer eller mindre funkbare eldre mobiler liggende, med fulladete batterier og simkort-adapter, i tilfelle strømmen skulle ryke; for smarttelefon har ikke fabelaktig batteritid. Jeg har aldri hatt noen hjemmeøvelser, men trær som stadige detter over linja har jeg ufrivillige strømløse-øvelser iblandt ;-)

Lykke til! Blir spennende å lese hvordan det går!

Topp

InnleggSkrevet: 10 Okt 2013, 14:10 
Avlogget

Tenk brannsikkerhet! Hvis du skal bruke stearinlys (og stearinlys er sikrere enn parafinlys forresten) så husk på å ikke sett dem oppå ovner, ved gardiner o.l, samt ikke forlate rom med levende lys. Vær forsiktig med hår også forresten, jeg var ganske nære ved å få en uønsket klipp for noen år tilbake. Heldigvis rakk jeg og slukke flammene raskt. Ha brannslukkeren tilgjengelig i stue, kjøkken, gang og soverom (som alltid altså).

Ellers ønsker jeg dere lykke til, og synes dere har grunn til å være stolte av dere selv for å prøve et slikt eksperiment. En inspirasjon for meg selv, og jeg gleder meg til å høre mer om erfaringene deres i tiden som kommer. :)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Okt 2013, 16:58 
Avlogget
Brukerens avatar

apropos brannsikkerhet; ikke lag mat over åpen flamme (primus, gass) på komfyren. det er nærliggende, men siden ventilatoren står rett over, full av fett, så er det reine brannfella. Gjør matlaging på kjøkkenbenken istedet.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Okt 2013, 18:42 
Avlogget

Eller ute på primus på terrassen sånn jeg gjore i 6 måneder for noen år siden. Stod ute i midten av desember i 14 minus og laget mat på terrassen.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Okt 2013, 19:13 
Avlogget

Frøken:
Jeg har en fantastisk kjekk ungdom i huset. Ingen tvil om det. :) :) :)

Jeg har vedovn i stua. Det blir å varme opp kjøkken og stua med den. Det går nok bra. Det er ikke allverdens kaldt ennå heldigvis.

Ei klesrulle har jeg ønsket meg lenge, så det spørs om ikke denne øvelsen vil fremskynde et kjøp av en. For du har jo rett. Jeg bør prøve det, selv om jeg ikke må. ;) Men vaskebrett hadde jeg ikke tenkt på. Takk for tipset.
Varmtvannstanken blir og selvsagt skrudd av. Så varmevannet vil etter hvert komme fra ei stor gryte på vedovnen.
Og det og lade opp gamle tlf var jo helt et fabelaktig tips. Det har jeg aldri tenkt på… så de må jeg lete opp. :)

Frøyatro:
Takk for påminningen om brannsikkerhet. Jeg har ikke tenkt så mye på akkurat det. :oops:
Det blir nok mest lys fra parafinlamper. Samt telys som står på sand inni et glass. Jeg har og en del sånne solcellelys som er beregnet på hagen. De har jeg tenkt å la stå ute på verandaen i ei bøtte om dagen. For så å ta dem inn når det blir mørkt. De lyser ikke veldig sterkt, men det blir nå noen lyspunkt i gangene og trappa til loftet. Føler meg litt tryggere med det enn altfor mange levende lys rundt om.

Draugjeger:
Tuuusen takk for den påminningen. Der kunne jeg nok lett gått i baret. :mrgreen:
Mat på spritovn blir det nok litt av, men har og tenkt å teste ut litt sånn defensiv matlaging. De gamle snakka om å koke poteter i dyna. Jeg koker alltid grøt i kald ovn f eks. Men jeg har laget meg en kasse som er isolert med isoporkuler. Sydd etter tips fra noe jeg så på youtube engang. Der gir en bare maten et oppkok på ovnen, enten det er kjøtt eller grønnsaker. Så bare setter jeg hele gryta oppi kassen, og pakker godt på den. Så får den stå der og godgjøre seg noen timer. Jeg har lyst til å finne ut hvor lang tid det tar å koke kjøtt på den måte bl a.

Gray:
Det der var litt heftig. Seriøst? I 6 mnd? Lærte du noe lurt gjennom de mnd? Jeg vil gjerne høre.... :roll: Jeg mener, gjorde du noen feil, behøver ikke jeg gjøre de samme.... :mrgreen:
Skal jeg grille, så står jo den på terassen. Men ser ikke for meg at jeg har veldig lyst til å grille hvis det blir kuldegrader ute altså.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Okt 2013, 19:53 
Avlogget

Tausa skrev:
Gray:
Det der var litt heftig. Seriøst? I 6 mnd? Lærte du noe lurt gjennom de mnd? Jeg vil gjerne høre.... :roll: Jeg mener, gjorde du noen feil, behøver ikke jeg gjøre de samme.... :mrgreen:
Skal jeg grille, så står jo den på terassen. Men ser ikke for meg at jeg har veldig lyst til å grille hvis det blir kuldegrader ute altså.

1. Gass funker fint frem til kuldegrader, etter det så vil jeg anbefale andre driftstoff. Det funker, men med litt dårlig futt i kanna så ble det mye jobb for å få kokt en kjele.

2. Vindskjerm for å hindre at mye av varmen går vekk fra kjelene.

3. Jeg stod ute, dog under tak for å hindre at kåken luktet mat i flere dager. Avtrekksvifta fungerte ikke og det var godt å kunne slappe av i stua på kvelden uten at det luktet pølser. Koker man ting eller har gode muligheter til å stenge av så reduserer dette problemet.

Personlig syntes jeg det ikke gjorde noe å stå ute og lage mat før det passerte -10, da ble det raskt mindre morro.

Har du mulighet for å koke vann på vedovnen så kan det lønne seg å koke vann regelmessig, termoser er gullverdt for å ta vare på varmt vann over tid. En god termos som oppevarer varmt vann hele tiden burde kunne lagre varmt vann over en natt, noe som kan gi en god vask på morgenen uten at man behøver å gå ut for å fyre opp primusen eller før vedovnen er klar.

Supper av forskjellige sorter, kjøttsuppe, grønsakssuppe osv er enkle å koke opp og gjør jobben med ett måltid enklere. Dummeste jeg gjorde på primus var å steke pannekaker og flesk. Tok vanvittig med tid, godt ja, funket fint ja, men fy så kaldt etter såpass lang steke tid.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Okt 2013, 20:16 
Avlogget

Hvorfor denne panikken med å bruke gass inne?! Her i huset har vi ikke annet... :) (Mor har 4-bluss nede på kjøkkenet, og jeg har et 2-bluss her i min leilighet...) Og store deler av verden bruker heller ikke annet til koking...

Nå er du jo midt i 'krisen', men f.eks. et sådant kokeapparat er kjekt å ha i nøden... :)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 10 Okt 2013, 20:59 
Avlogget
Brukerens avatar

ingen panikk her i gården, bare greit å ikke brenne ned kåken når du fyrer opp stormkjøkken på kjøkkenet.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Okt 2013, 21:41 
Avlogget

gray skrev:
Tausa skrev:
Gray:

Har du mulighet for å koke vann på vedovnen så kan det lønne seg å koke vann regelmessig, termoser er gullverdt for å ta vare på varmt vann over tid. En god termos som oppevarer varmt vann hele tiden burde kunne lagre varmt vann over en natt, noe som kan gi en god vask på morgenen uten at man behøver å gå ut for å fyre opp primusen eller før vedovnen er klar.

[/quote

Det med varmt vann på termos var en en selvfølgelighet som jeg ikke har tenkt på. :lol:
Veldig bra!

Og jeg begynner å forstå at det var et sjakktrekk å starte denne tråden før øvelsen starta.

Tusen takk til dere alle :)

Topp

InnleggSkrevet: 10 Okt 2013, 21:47 
Avlogget

Tausa skrev:
Det med varmt vann på termos var en en selvfølgelighet som jeg ikke har tenkt på.

Apropos thermos...

http://www.dagbladet.no/2012/03/08/tema ... /20596814/

Topp

InnleggSkrevet: 12 Okt 2013, 12:18 
Avlogget

Hvorfor ikke spare gassen og heller lage maten på vedovnen om man har en som er egnet. Jeg lager mat rett som det er på jøtul602 som jeg har. Synes det er greit å øve seg på det, fordi det er en litt annen måte å lage maten på. Å lage fårikål på jøtulen var for min del en tolmodighetstest. Har skaffet meg en liten vedkomfyr som jeg skal sette på kjøkkenet. Og vedskog har jeg, så da sparer jeg de pengene på å la være å kjøpe gass til matlaging.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Okt 2013, 19:25 
Avlogget

UTEN STRØM I 3 DAGER (notater)

Dag 1:
Midddag var finkutta nypoteter, gulrot, brokkoli og sukkerter og Laks med bjørnerot. Pakka i folie og lagt i en ildfast skål inni ovnen
Det er nok med 10-15 min for gr,sakene og 10 min for laksen.

Laga og et lite brød. Blanda alt og ble hevet lenge. Bakt ut og lagt i ei steikepanne oppe på ovnen. Snudd en gang. Etter 1,5 timer la jeg brødet på alm grillbrett og la inni ovnen-Ferdig etter 10 min. KJEMPEGODT! :)

Solcellelys funker godt inne. Lite lys på de største og dyreste lyktene(?). Vil kjøpe flere av de billigste fra ikea

Vaska klær for hånd. jeg kommer til å intensivere søket etter rulle. Dongerien var blytung-

Det går mye ved til all matlaging

Dag 2
Lys fra solcelle lyste fremdeles kl 06 i dag. Må kjøpe flere av de. ;)

Ellers var det iskaldt på badet. Og enda er det ikke kuldegrader ute. :shock:
Jeg må finne noe sitteunderlag som jeg kan ha lett tilgjengelig til en virkelig situasjon. Sånn at en ikke blir så kald på føttene. Konseptet med tepper gikk plutselig mer opp for meg. De er der ikke bare til pynt.
Godt med varmt vann på thermos fra i går.

Måtte hente ved og fyre i før frokost. Så kokte jeg opp salta lammekjøtt på spritovnen og satte det så på ovnen i stua.
Lammekjøttet stod og trakk på vedovnen i 3-4 timer. Da kuttet jeg kjøttet i mindre biter og lot det få et oppkok på spritovnen før jeg satt den tilbake på vedovnen. Jeg kokte potet,gulrot og kålrot og purre opp på spritovn før jeg satte det inn på vedovnen. Blandet i mel og vann til saus i kjøttet. Og blandet alt sammen, krydret det. Kjempegodt------!!! :D :D

Bakte og mer brød. Stekt på 2 timer på vedovn mens jeg var ute og jobbet.

Kaffe: koker opp vann på spritovn og har i presskanna

Oppvaskvannet blir varmet på vedovn. Det funker så bra at jeg kommer nok til å fortsette å varme vann der. Det koster ingenting. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Dag 3
Det er fryktelig kald på badet på morgenen. Sitteunderlaget som ble konvertert til ståunderlag var kjempedeilig. Selv om jeg har ulltøfler.

I dag ble det stekt kyllingfilet på spritovn og vedovn, med ovnsbakte potet/grønnsaker som dag 1
Og siden det var siste dag måtte jeg ha noe godt til kaffien :lol: Så da tok jeg inn noen epler, delte dem opp og drysset på sukker og kanel og grovhakka mandler, samt litt vann. Det stod bare og trakk på vedovnen en timestid. Kjempegodt med vaniljesaus til. :)

OPPSUMMERING:

Jeg ville finne sårbarhetene ved mine alternative kilder for lys, varme og matlaging.

En veldig nyttig drill dette her med 3 døgn uten strøm. Veldig lærerikt. :lol: Den avslørte manglene i min teoretiske plan veldig fort . :mrgreen:

Det første jeg må gjøre nå når jeg rydder bort div panner og sprit og ovner og sånn, er å ha ALT på SAMME plass. Så må tenke ut et sted der det er plass til alt sånn som jeg vil bruke hvis strømmen går. Det var noe herk å lete rundt i mørket på flere steder.

Jeg har en vedovn, men ser at det kan bli litt lite hvis en skal koke mat til flere.

Spritovnen ble brukt til ting som skulle koke kjapt opp.
For å spare på brenselet satte jeg maten så inn på vedovnen. Men da måtte jeg ha full fyr, ellers ble det ikke varmt nok.
Og med full fyr, kunne jeg ikke lage mat på glørne. :roll: ......Tror jeg må tenke litt der. :?

Gassgrillen på terrassen brukte jeg ikke denne gangen. Jeg hadde lyst til å lage mest mulig mat med vedovnen, for der har jeg nok av brensel. Men det er ingen tvil om at det gikk mer ved disse dagene.

Jeg hadde endel solcellelys beregnet på hagen, som jeg brukte. Ladet dem i bøtter ute om dagen, og tok dem inn da det ble mørkt. De var veldig greie å bruke som lyskilder rundt om i huset. På Badet og i gangene.
Jeg føler meg ikke bekvem med å ha levende lys rundt om der jeg ikke kan se dem.
Jeg har mange lanterner, oljelamper og store glassbeholdere som jeg bruker. Men jeg vil likevel helst se dem.

Ang varme, ble det saktens varmt nok. :lol:
Men skulle jeg få laget maten måtte jeg fyre mer enn behovet for varme var. Så sånn sett kunne jeg vel sikkert brukt spritovnen/gassgrillen mer.

Og klærne er fremdeles ikke tørre etter to dager på snora.....

Topp

InnleggSkrevet: 16 Okt 2013, 19:43 
Avlogget
Brukerens avatar

Spennende å lese, takk for at du deler oppleelsene dine med oss:-)

Klærne som ikke vil tørke, henger dem inne eller ute? Hvis det er inne anbefaler jeg deg å tørke i samme rom som vedovnen, fyringen er bra til å tørke ut luftfuktigheten. Men det tar endle mer tørketid når en ikke får vridd ut klærne skikkelig. Og det er heftig tungt arbeid, så to tommler opp for planlagt klesrulle-kjøp! Var på loppis i helga og så fire stykk, så det burde ikke være umulig å oppdrive! (De mindre modellene er himla greie å kunne ta inn/ut etter behov, så anbefaler det fremfor en gedigen blytung en!)

Veldig interssante refleksjoner rundt matlaging på vedkomfyren:) Hvordan fungerte hygienerutinene uten varmtvann i kranene?

Topp

InnleggSkrevet: 17 Okt 2013, 11:11 
Avlogget

Om vinteren eller ved regn tørkes mine klær innendørs. Jeg har skrudd kroker i taket over ovnen på stua, og de tørker godt der. Ok, disse interiørfolkene og moteekspertene ville antagelig få hjerteinfarkt om de noensinne slipper inn hos meg, men det er intet problem. Jeg anbefaler også en slik raritet til å tørke sokker, underbukser og kluter på. Vet overhode ikke hva det kalles, men det er to pinner i kryss med tråder mellom og kleshengere på. Lett og lage selv, forresten, min holder enda. Måtte en spiker til å holde den sammen til slutt, men den holder da. :)

Min egen erfaring fra strømløse perioder av livet mitt, er og alltid ha en gryte med vann på ovnen når det er fyr i den. Varmeflasker er forresten undervurdert, uhyre deilig å ha under føttene. Litt sent å komme med råd nå, men jeg glemte/fikk ikke tid til å skrive det før... beklager.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 24 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: