Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Feb 2018, 08:53

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 34 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 02 Okt 2013, 22:32 
Avlogget

Selvsagt får man ikke kassert mat - det er dårlig butikk. Defor er det man dumpster diver - dvs går i avfalls containeren og plukker med det som ligger der. Da tar man søppel, ikke mat.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Okt 2013, 11:46 
Avlogget

Tausa skrev:

Gullars:
Ja. Det er helt seriøst. Det var butikksjefen jeg snakka med. :roll:
Og hun jeg kjenner som jobba i en av de andre matbutikkene, sa og at de ansatte hadde fått beskjed om ikke å ta varer som var kassert :x
Kan nesten virke som felles policy i område her.

GRØNN MAT:
Jeg tror at behovet for litt grønt i maten kommer til å bli påtrengende.
(og ja, jeg hører at det høres ut som vi er "skikkelig" nød) :lol:
Jeg hadde tenkt å kjøpe frø til å gro, men har ikke fått gjort det.
Noen alternativer? Kan jeg bruke bønner, solsikke, linfrø, sesamfrø??
Og hvordan gjør jeg det?

Dette med at de ansatte ikke får ta med seg hjem stemmer. Man frykter nok at middagen skulle bli bestemt før man kom på jobb, og så var man "uheldig" med akkurat de ingrediensene... Men enkelte butikker deler ut mat til gode formål. Jeg henter selv mat til dyrene mine, og jeg har også (uoppfordret) fått lov til å spise maten selv om jeg skulle ønske det. Noe jeg altså ønsker. Ellers anbefaler jeg for alle som bor i Trondheim og sjekke ut Trondheim folkekjøkken: https://www.facebook.com/pages/Trondhei ... 9282655877 De lager gratis vegetarmat, og deler så vidt jeg forstår også ut mat der. Tror et lignende prosjekt er på gang i Oslo. Ellers vet jeg at Kafe nr 19 tidligere har delt ut mat som har gått ut på dato gratis, men jeg vet ikke om de gjør det fortsatt. http://www.kimsenteret.no/index.php?opt ... &Itemid=30

Når det kommer til spiring så anbefaler jeg og sjekke ut denne tråden her: viewtopic.php?f=32&t=188&hilit=spirer

Lykke til videre! :)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Okt 2013, 20:19 
Avlogget
Brukerens avatar

Se på finn.no om du kan få noe gratis på gis bort som du kan pusse opp og selge videre? en annen ide; når jeg er på gjenbruksstasjonen får jeg alltid med noe hjem (to hagebenker i støpejern, pakke med bor, sykkel, M1867 kongsbergbajonett, m.m.) sveiv innom når det er stille og spør pent. de fleste som jobber der blir jo gale av å se alt som er fint som kastes (og som du kan selge videre). Uheldigvis krever det bensin, da.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Okt 2013, 21:24 
Avlogget

Frøyatro:
Veldig bra tiltak fra Trondheims folkekjøkken. Flere kunne lært litt av dem.
Og tusen takk for gode tips. Skal prøve å få starta spiring i helgen. :)

Draugjeger:
Det finnes ingen Gjenbruksstasjon i mils omkrets. Jeg bor altfor langt unna folkeskikken.
Men du gav meg et tips likevel. :)
Kjenner noen som skal flytte fra et stort hus til en liten leilighet……hehe.
Og jeg vet at de blir nødt til å hive en del. .
Tror jeg skal tilby min «hjelp» der….. :mrgreen:

Ellers har dette vært en veldig god dag i mitt eksperiment. :)
-I går sutret jeg litt over at jeg hadde lovet å lage kjøttsuppe, og at mine få ferske grønnsaker minket veldig raskt. Kjenner meg litt flau i dag. :oops: :oops:
De som fikk suppe av meg i dag, skal reise på ferie i morgen. Og de hadde ikke rukket å tømme kjøleskapet for ferskvarer. «om det er så at jeg kunne ta med meg det de hadde til de rare bedene mine?»(jeg har holdt på med å lage nye bed med hugelkultur). Flere av vennene mine forstår ikke at jeg kan bli så jublende glad for en gammel trestokk eller noe tilskudd til komposten. (kan ikke si at jeg klandrer dem) :lol:
Kom hjem med en stappfull pose med all slags grønnsaker/salat/frukt.
Så fin frukt og grønt får ikke havna i «de rare bedene» mine. De skal konsumeres. :D

Topp

InnleggSkrevet: 05 Okt 2013, 20:03 
Avlogget

Bra jobbet, lykketil og si i fra hvis du trenger noe..

Topp

InnleggSkrevet: 06 Okt 2013, 22:19 
Avlogget

En liten oppdatering.

«Nød lærer naken kvinne å spinne» heter det….og det er noe visdom i det ja. :mrgreen:
De siste dagene har det vært hektisk aktivitet med strikking og toving av flere tøfler. Nesten så krampa har tatt meg
Jeg har og fått gjort om noe gammelt jeg hadde av pynteting, lamper og bokser og sånn. Jeg syns de ble riktig så fine.

Og jeg har fått solgt endel av det alt. :D :D
Til og med før jeg rakk å annonsere det.

Så nå kan jeg sende med ungdommen i huset de pengene som skulle til skolen.
For en lettelse!!!! :D :D :D
Jeg kjenner at nå som det trykket er borte er jeg veldig letta og glad :)
... og ganske stolt :)

Det er fremdeles noen utfordringer å ta tak mht andre forefallende utg. Men det skal gå.

Midt oppi alle tankene om hvordan alle ting skal løses har jeg fundert på om jeg skulle gjøre et lite eksperiment samtidig med dette her. :lol:

Hvordan ville vi greie oss 3 døgn uten strøm?
Når ungdommen er klar setter jeg igang :mrgreen:

For at det eventuelt skal bli en troverdig øvelse har jeg tenkt å finne meg 10 like lapper. 9 er blanke, og på en lapp står det: Fra nå og 3 døgn fremover finnes det ikke strøm i huset.
Hvis jeg så trekker en lapp hver dag, vil jeg vel til slutt trekke den som ikke er blank. Samtidig kan en vel trekke blanke lapper så lenge at en blir litt layback på hele greia. ..... vi får se.
Først på ungdommen bearbeides :lol:

Er det noen andre her som som har hatt sånne øvelser ?

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2013, 05:51 
Avlogget

jeg er en blanding av imponert og innspirert. Det du fremviser her er preppeskills og vilje som langt overgår mine ha 100 liter bensnin og 1000 skudd ekstra.
Kudos!

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2013, 17:20 
Avlogget
Brukerens avatar

regner med at "1000 skudd ekstra" var en talemåte, Filbert? for kjenner jeg deg rett bomma du med minst en null? ;)

Topp

InnleggSkrevet: 10 Okt 2013, 19:21 
Avlogget

Idag fikk jeg solgt litt til av tingene mine.
Det bar rett på butikken ...hehe :mrgreen:

Nå bare måtte vi ha noe grønt å spise.
Er det noen som har prøvd å dyrke salat på vinteren?

Jeg hadde ikke trodd at behovet for ferske grønnsaker skulle bli så intenst. Så her må det tenkes ut noe lurt.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Okt 2013, 18:53 
Avlogget

HVA DETTE HAR LÆRT MEG

- Det å ha et matlager reduserer stresset noe veldig i en situasjon der en ikke kan få handlet. Enten det er pga pengemangel eller i en anna krise.

- Orden i lager, vite hvor alt lå, var et must.

- Småpenger er viktig. 20kr mynter, 50 lapper, 100 lapper. Når jeg brukte dem ble jeg mer strukturert. Tok bare med meg akkurat nok på butikken. Da slapp jeg å bli fristet til å kjøpe noe jeg kunne greie meg foruten.

- Godt nettverk er og veldig viktig.
Veldig viktig!!!!
Der en allerede har lagt et grunnlag for utveksling av tjenester/mat. Denne mnd har jeg bytta til meg honning til lageret, og krabbe til umiddelbar konsumering. Litt fersk fisk og nyslakta hjort har jeg og fått.

- Ha frø som en kan gro inne. slik at en i hvert fall har litt ferskt i maten. Godt for både øyne og mage

- Jeg bruker vanligvis mye tid på å være sosial. Merket det godt da bilen ble delvis parkert. Syntes jeg fikk veldig god tid. :mrgreen: Det var deilig. :)

Men jeg er litt sliten nå.
Det har nok tatt mer krefter enn jeg ville trodd. Jeg syntes det var en påkjenning å ikke ha nok penger. Men det trigget samtidig en kreativitet sånn at jeg fikk både produsert og solgt ting.
Dette har vært enormt lærerikt for oss begge.
Og jeg tror jeg har funnet flere måter å spare penger på, som igjen kan brukes til å forberede meg på tider som ikke går over etter 30 dager.

HVA JEG MÅ HANDLE FREMOVER:
- Lappverk til sykkelen. :oops:
- Bensinlager må være en god ting. :lol:
- Flere gode sko, det er viktig med variasjon for dårlige ben. :o
- Få en handlebag med hjul, eventuelt sånn lita trillevogn. :mrgreen:

Finne en rutine på å ha litt ferskt/grønt i vinduskarmen. Det ble aldri til at jeg fikk spirt noen frø....

Topp

InnleggSkrevet: 17 Okt 2013, 06:56 
Avlogget

Veldig inspirerende å lese om hvordan dette har gått Tausa. I mangel på flere tommler, blir det TO tommler opp ifra meg for kreativitet, standhaftighet, pågangsmot og ikke minst skryt&klapp på skulderen for at du deler dette med oss her inne. :P :P :P :P

Topp

InnleggSkrevet: 17 Okt 2013, 11:02 
Avlogget

[quote="Tausa" - Bensinlager må være en god ting. :lol: [/quote]

Jeg synes det er greit å ha bensin på lager. Jeg fyller både bil og kanner på søndager, eller tidlig mandag hvor prisen ofte er en krone billigere pr liter. Også har jeg i reserve om jeg skulle trenge det, enten på grunn av streiker, pengemangel eller annet.

Som Ulja så gir jeg to tomler i været både for innstilling og kreativitet. Og tusen takk for at du deler erfaringene dine, nå kommer jeg til å satse mer på femtilapper og tjuekroninger enn jeg gjorde før. :)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Okt 2013, 15:36 
Avlogget

Tusen takk for oppmuntrende tilbakemeldinger. :)
For ikke å snakke om alle tomlene. :)
Vet ikke helt hva jeg skal bruke dem til ennå, men hvis jeg utsetter dem for litt redesign, kan jeg kanskje selge dem som pekefingre? :mrgreen: :mrgreen:

Ulja.
Jeg har selv lest meg til kunnskap via andres erfaringer her. Noe som har hjulpet meg veldig. Jeg har ikke så mye kunnskap om utstyr og greier som jeg ser andre har. Men jeg bestemte meg for at jeg ihvertfall kunne dele erfaringene mine.
Kloke mennesker lærer av andres feil. :mrgreen:

Frøyatro:
Jeg kommer garantert til å strekke meg etter et lite bensinlager etter hvert som økonomien tillater det. :) Tipset om småpenger fikk jeg fra en blogg fra en som hadde opplevd stormen Sandy. Han fortalte at han hadde en del penger liggende,men det var "store tall" sedler.
Og siden butikkene ikke hadde vekslepenger måtte han enten handle for hele «lappen» eller gå derifra med veldig dyre varer.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Nov 2014, 23:31 
Avlogget

En liten oppdatering ett år etter.

Det skjedde nok mer i mitt hode de 30 dagene enn jeg var klar over. :mrgreen:

Og jeg lærte å tenke nytt, samt stole mer på meg selv.

Jeg liker den nye Tausa varianten. :mrgreen: Hun ble mye mer kreativ. :)

Og jeg vet at i dag ville jeg tatt en sånn utfordring enda bedre.
Det er en følelse som er helt utrolig fantastisk herlig.

Jeg sliter med å opparbeide meg tilbake til den økonomiske bufferen jeg hadde, men tror at det skal bli litt bedre på nyåret.

Gjennom hele det siste året har jeg brukt tid på å utvide grønnsak/bærhagen min. Den fikk en skikkelig opptur etter at jeg gikk over til hugelkultur/Back to eden metoden.
Det tok helt av i hagen. Alt ble saftigere og større. Svære gresskar, og squashen vokste seg fort opp i tre kg.
Helt merkelig. :)
Det var ikke noe problem å bli kvitt alt overskuddet. Mesteparten ble gitt bort.
Jeg kunne glatt fått solgt det, men jeg valgte å gi det bort.
Å pleie sine kontakter er god prepping. :geek: Det var noe jeg virkelig lærte å sette pris på i fjor høst.
Og utover høsten nå har det kommet fisk og kjøtt i retur. :D

En annen ting jeg er blitt mye bedre på er å se mulighetene. Som et resultat av siste års forberedelser tror jeg glatt at jeg skulle greid to mnd på kr 340,-
(men det var et slit, så det gjør jeg ikke frivillig :lol: )
Mangel på bensin ville påvirket hverdagen, men ikke gjort det umulig.
Og når det kommer til mat så har jeg det meste. Ikke minst frø til spiring.
Jeg ble virkelig overrasket over hvor stort savnet av noe grønt ble.

Sånne øvelser gjør vondt, men du verden så nyttig det var for fokuset mitt, og evnen til å finne løsninger når jeg måtte.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Nov 2015, 00:03 
Avlogget

En liten oppdatering 2 år etter.....

Den økonomiske smellen jeg fikk høsten for 2 år siden er...hold dere fast: [b]det beste som har hendt meg[/b]. :D

Jeg hadde aldri trodd jeg skulle si det høyt noen gang, men dette er sant.
Å redusere sitt forbruk gjør fryktelig vondt. :o

Men som jeg skrev over her, så skjedde det noe i hodet mitt.
Innstillingen min......
Og det var derfor jeg hadde lyst til å dele denne erfaringen.

Mye har endret seg for meg på to år.
Kjøpeevnen har steget, men forbruket har minket,delvis pga mer nøysomhet.
Det å bli tvunget til å tenke nytt for å overleve, gjorde at jeg så mulighetene på en helt anna måte enn før.

Jeg produserer mer mat i hagen,
tilegnet meg mer kunnskap om ressurser i nærområdet,
byttehandler mer
samt at jeg har pleiet kontakter i nabolaget enda mer....... noe som er en fordel i det daglige, men enda mer om en ny krise skulle oppstå.

jeg innrømmer det glatt: jeg hadde aldri gjort det frivillig.
Men når jeg først måtte, så skapte det noe nytt ..og bedre. :)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 34 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support