Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 16 Aug 2018, 15:09

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 39 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 30 Sep 2013, 22:49 
Avlogget

Ja, det kjennes virkelig ut som noe har truffet vifta.
En megaregning som tok hele månedens utkomme samt alt som var lagt til side. Da alle regningene var betalt var det 340 kr igjen.
Det kalles å være blakk det :mrgreen:

Da sannheten om den massive regningen gikk opp for meg ble jeg kvalm, og holdt på å glemme å puste. Og tenkte at nåååå går det rett på dunken.... NAV neste. :cry:

Men jeg har hørt at det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det, som er viktig.
Og det skal jeg teste ut denne mnd.
Istedet for å kalle det en krise, kaller jeg det et eksperiment.
Og nav er ikke et alternativ. Jeg vil virkelig teste ut dette her.
Det blir interessant å finne ut hvordan to personer overlever på vel 300 kr.
Dvs, jeg har tenkt å tære på lageret mitt. Og ellers være over snittet kreativ :lol:

En god uke inn i testen er jeg positivt overrasket.
Jeg har et variert utvalg av lagret mat,(så langt :oops: ) nok krydder, og masse frukt i hagen.
Hadde heldigvis full tank på bilen,men nå er jeg blitt gjerrig på kjøringen altså. hehe.....
Jeg er med i endel styre og stell, og har flytta styremøtene til heimen her.

Sykkelen blir brukt mer enn vanlig, men det er jo ikke akkurat skadelig. Ungdommen i huset er forsåvidt enig, men frisyren og sminken og sånn blir herpa :lol:

Ellers merker jeg at jeg har fått bedre tid. God tid til både å safte og sylte. Dehydratoren går jamnt. (strømmen skal ikke betales før neste mnd ;) )
Et nytt bed med hugelkultur har det og blitt tid til ...."stolt"

Frisørtimen holdt på å gå i vasken, men siden jeg kjenner hun med saksa avtalte vi å bytte litt arbeid. Så nå har frisøren fått renska hagen sin, og jeg er blitt fjong på håret igjen. ...phuu
Det kan virke litt unyttig å gå til frisøren når en er blakk, men det gjorde underverker. Og jeg tenker at i en fryktelig ille situasjon vil det og være viktig å se litt ordentlig ut. Det gjør noe med selvfølelsen.

Jeg er veldig åpen for gode forslag til hvordan utnytte ressursene mine, så kom gjerne med gode forslag :)

Topp

InnleggSkrevet: 01 Okt 2013, 07:33 
Avlogget

Litt Dumpster diving kan jo spe på litt med maten :-)
Dårlige tider kan jo få deg til å rødde litt i skap og kott.
Jeg tjente gode penger på skit jeg ikke trengte ved å selge dem på QXL. Utlegg på porto var ikke noe problem da de fleste ville forhåndsbetale inn på kontoen din. Tenker da at du skal gjennomgå et tilfeldig økonomisk tilbakeslag og ikke en krise i samfunnet.
Bedre/ annerledes sammensatte måltider vil drøye maten eller gjøre det mulig å bruke alt på en eller annen måte. Også kanskje kan du eta mindre eller tilogmed faste, noe som skal være sundt hvis en gjør det på riktig måte.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Okt 2013, 07:36 
Avlogget
Brukerens avatar

*Stående applaus for eksepsjonell bra mental innstilling*

Jeg er imponert over hvordan du tar dette, det må jeg si!
Gleder meg til å høre mer om hvordan resten av månden utarter seg. Forstår jeg det rett i at ting "stabiliseres" noe ved neste måndes lønning? At du er i arbeid og at dette er en midlertidig krise?

Ett lite tips... Hvis du blir syk; dra uansett, men få faktura av legen/legevakta. Desverre tror jeg ikke det går å få ut resepter uten penger. Krysser fingrene for at helsa holder til bedre tider.

Det du sier med bedre tid er veldig interessant. Tenker så ofte at det er å effektivisere aktivitet som koster; men egentlig er det kanskje mer som går ut bare fordi man skal gjøre ting ute i verden hele tiden. Om noe; skjekk hva du har i huset av materialer og om noen av dem kan brukes til noe du har lyst til å lære. Du har tilsynelatende internett; så all verdens lærebøker er tilgjengelig. Flott at saftingen og syltingen går bra, hva med å lære seg andre skills som er kjekt å kunne? Strikke noen par sokker eller benytte anledningen til å lese gode bøker?

Lykke til, håper du skriver mer om hvordan det går!

Topp

InnleggSkrevet: 01 Okt 2013, 08:05 
Avlogget

Spesielt fredag og lørdag er gode dager å gå til butikken ca 2-3 timer før de stenger og spørre om de kan få det som de skal kaste. Dvs helt fin mat som må kastes pga datostempling. En helt vanlig ting blant studenter.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Okt 2013, 08:27 
Avlogget

Må si jeg er meget imponert av deg Tausa! :D Det er ikke mange som har den intillingen! Jeg kommer ikke på noen tips her å nå, men måtte si hvor glad & solt jeg blir når folk har en slik innstilling :)) Masse lykke til den kommende mnd, og håper du vil dele erfaringene med oss fortløpende utover mnd :)

Topp

InnleggSkrevet: 01 Okt 2013, 08:41 
Avlogget

Problem er mestringsøving... jeg liker holdningnen din.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Okt 2013, 19:18 
Avlogget

Nå begynner det å bli ganske kaldt i været, så om du har mulighet anbefaler jeg deg og forsyne deg av "søppelet" butikkene kaster. Så lenge luktesansen din fungerer, og du er en smule kritisk (fisk kylling kjøttdeig o.l er ikke det lureste å spise) er det massevis av penger og spare. Og jeg har holdt på i maaaaange år med dette, så skadelig er det ikke.

Ellers så lar du jo bilen stå i stor grad, og strøm er ikke noe problem denne måneden, så da burde du klare deg ganske bra på tre hundre kroner. Anbefaler ditt lokale bibliotek for tidskrifter, aviser, film, musikk, bøker, og tegneserier. Da burde de mørke kveldene gå ganske fort.

Lykke til med eksperimentet, og med å få på plass en bufferkonto. :)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Okt 2013, 19:32 
Avlogget

Mat som butikkene kaster..? Går jeg bare inn i en butikk å spør sjefa om å legge vekk "gammle" varer så jeg kan plukke det opp istedenfor at dem kaster det?? Eller hvordan har dere andre gått frem her? Hørtes ut som en ide jeg kunne tenke meg å prøve meg på, men vet ikke om jeg "tørr" (noen sosiale antenner som slår) :(
(Beklager at dette kansje sporet litt av tråden...)

Topp

InnleggSkrevet: 01 Okt 2013, 20:41 
Avlogget

dumpsterdiving. Du må nok ut i en ulåst avfallscontainer... gjerne når de som har kastet ikke er på jobb.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Okt 2013, 20:58 
Avlogget

Woow... nå ble jeg skikkelig oppmuntret.
For en respons. :)
Tusen takk til alle som bidrar med erfaringer og gode råd.

Sånn at det er sagt: Vi kommer ikke til å sulte. Jeg kan lage fullverdige måltider i mange mnd av lageret mitt. Problemet er at vi er så vant til å bare spise ferske råvarer at det vil etterhvert bli uvant å lage middag av hermetikk og tørka grønnsaker.
Så det blir spennende å se hvordan vi vil reagere på det. :?
Og jeg har nok av mel og bakevarer så vi kan lage både brød og kaker om vi vil ha det.

Utfordringen blir å skaffe noen kontanter til neste helg, noe ungdommen må ha til skolen. Jeg kunne gjort det enkelt, og brukt kredittkortet, men det er jo ikke noe gøy.....
Jeg tenker litt at dette får være en øvelse for en situasjon hvis bankene tok ut litt laaang ferie eller no'

Jeg hadde opprydding i vår og solgte unna litt greier. Så jeg kan ikke gjøre mer av det nå...
Men jeg ble litt inspirert av et råd her..... om å selge noe.
Jeg er ganske flink til å lage ting. Kom på at jeg har endel strikka ting liggende, tova tøfler, redesigne/shabby shic ting jeg har laga, selvtørket te og urter.........jeg kunne prøvd å selge unna noe av det... :?
Mens jeg skriver nå, kjenner jeg at det må være en god ide :mrgreen:

Frøken:
Dette her er en midlertidig sak. Men det spiste og opp den lille bufferen jeg hadde lagt meg opp.
Men jeg har bestemt meg for at jeg ikke vil irritere meg mer over det. Heller være stolt over at jeg ikke har ei krone i gjeld :) :) :)
Men innkomsten er ikke så stor, pluss/minus 11 000 i mnd. Så jeg kjemper for hver krone jeg kan bruke til prepping .Å velge å leve litt annerledes er ikke fett. Men vi greier oss, og det går bra. Synes vi er flinke jeg :mrgreen: "klapper meg selv på skuldra"
Tusen takk for tipset mht faktura hos lege. :) Jeg hadde sett for meg at det kunne blitt et problem ja.

Gullars:
Jeg har spurt på matbutikkene her, men de vil ikke gi bort så mye som ei vissen gulrot. Ikke engang til de ansatte...... :o

Topp

InnleggSkrevet: 01 Okt 2013, 21:48 
Avlogget

Ti tomler opp for god holdning!

Topp

InnleggSkrevet: 02 Okt 2013, 08:58 
Avlogget

Kjellz skrev:
Mat som butikkene kaster..? Går jeg bare inn i en butikk å spør sjefa om å legge vekk "gammle" varer så jeg kan plukke det opp istedenfor at dem kaster det?? Eller hvordan har dere andre gått frem her? Hørtes ut som en ide jeg kunne tenke meg å prøve meg på, men vet ikke om jeg "tørr" (noen sosiale antenner som slår) :(
(Beklager at dette kansje sporet litt av tråden...)

Ja rett og slett. Spesielt fredag og lørdag ryker en del ting til. Du kan jeg spørre om grønnsaker & frukt til Enhjørningen din. ;)

Tausa: Seriøst? Kompisen min i Hardanger tømmer samtlige Spar butikker for ting de skal kaste som han mater dyrene på småbruket sitt. Det er jo vanlig at man kan hente gammel frukt og grønnsaker til dyrehold. Merkelig. Ville sendt en epost til butikksjef.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Okt 2013, 11:07 
Avlogget

Mat til dyr, er de nok hjelpsomme med. Men mat til mennesker, er de nok ikke så hjelpsomme med. Vet at mange går inn, den siste halv timen butikken har åpent, og spørr om de har brød til hesten. Og de da får rester. Den lokale Kiwi her, der har de en bøtte, der det står: Skalkene til fuglene. Den er 95% av tiden veldig full.

Så jeg tror det, at hvis du skal spørre etter mat. Så må du rett og slett si. at det er til dyrene.

Du kan jo ta en Kiwi BOB og, gå og finne matvarer som er gått ut på dato. Da får du varen (?), og sats på at du finner øl, da får du pengene, i den verdien pilsen er verd.

Er jo flere som har fått mange tusen på det.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Okt 2013, 15:49 
Avlogget
Brukerens avatar

Det må jeg si var en flott innstilling, Tausa! De fleste av oss vil en eller annen gang i livet oppleve trangere perioder. Og når man angriper dem slik som du, snur dem til en mulighet for å lære, få viktige erfaringer, så er det rett og slett bare imponerende! Lykke til og husk å dele erfaringene dine med oss.

Ang dette med NAV, du sa at NAV ikke er noe alternativ. Jeg vet ikke hva du tenkte på, men NAV er godt å ha ved sykdom, arbeidsløshet, alderspensjon og akutte kriser i livet. Jeg synes ikke man skal la være å benytte seg av de rettighetene man har – det er en del av samfunnskontrakten om man kan kalle den det. Man trenger etter min mening ikke være flau over at man har behov for disse tingene. Men som prepper tror jeg dessverre vi i en ikke alt for fjern framtid vil oppleve at disse ytelsene fra NAV vil krympe meget raskt inn. (En annen ting er mentaliteten til noen som blir vel glade i NAV, som egentlig har ressurser som de velger ikke å benytte seg av pga makelighetshensyn osv. «NAV-ing», ikke stumpe røyken, men forvente sosialstøtte til mat o.l. Men det faller vel utenom både denne trådens tema og forumets.)

Topp

InnleggSkrevet: 02 Okt 2013, 22:15 
Avlogget

Det er utrolig oppmuntrende å lese tilbakemeldingene deres. Tuuusen takk :)

I dag fikk jeg et spørsmål som satte meg litt på prøve. :oops:

Noen nære venner av meg ringte og spurte om jeg kunne lage en ti liters gryte med kjøttsuppe, til i morgen ( de skulle ha dugnad)
Min første reaksjon var at dette må jeg finne en fin måte å si nei på. Men så kom jeg på alle bøttene med krabbe jeg har fått av dem.
For ikke å glemme alle pakkene med ferdig renset og filetert fisk jeg har fått. …
Det er dette her med å gi og ta. :oops:
Så nå ligger det salta kjøttet i vann. Det blir et kraftig innhogg i mitt lille lager av gulrot og kålrot. Potetene finner jeg under jorda. De er ikke helt ferdig ennå, men det får så være. Som krydder får jeg bruke noen stilker med løpstikke, og littt av purren som spirer i kjøkkenviduet.
Så tenker jeg dette skal bli ei bra suppe. Som tilbehør baker jeg brød og har med flatbrød.

Jeg har og fått produsert noe mer jeg kan selge….men sliter litt altså.
Det blir litt feil i mitt hode at jeg skal selge noe som nesten ikke koster noenting å lage(redesign)… .. men men, nå får vi først se da, om det er noen som vil bruke penger på det. :lol:

Gullars:
Ja. Det er helt seriøst. Det var butikksjefen jeg snakka med. :roll:
Og hun jeg kjenner som jobba i en av de andre matbutikkene, sa og at de ansatte hadde fått beskjed om ikke å ta varer som var kassert :x
Kan nesten virke som felles policy i område her.

BOB:
Takk for tipset. Jeg skal ta meg en runde på kiwi en dag.

Bamse:
Når det gjelder NAV formulerte jeg meg litt klønete. Jeg har ikke noe imot nav. Det er godt vi har mulighet til å hente ut hjelp der når det butter for oss i vanskelige situasjoner.

Jeg bestemte meg for at dette ikke skulle bli en nedtur, men en øvelse for en situasjon der penger ikke er tilgjengelige.
Jeg tenker at vi kanskje vil oppleve at bankene stenger, eller at det ikke er strøm (ergo heller ingen penger) så da vil det heller ikke hjelpe å gå på nav.
Det er derfor det ikke er aktuelt nå heller.

GRØNN MAT:
Jeg tror at behovet for litt grønt i maten kommer til å bli påtrengende.
(og ja, jeg hører at det høres ut som vi er "skikkelig" nød) :lol:
Jeg hadde tenkt å kjøpe frø til å gro, men har ikke fått gjort det.
Noen alternativer? Kan jeg bruke bønner, solsikke, linfrø, sesamfrø??
Og hvordan gjør jeg det?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 39 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet