Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 21 Feb 2018, 18:11

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 34 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 19 Nov 2015, 08:58 
Avlogget

Kult å lese. Gratulerer. Du har kommet til et sted "mentalt" som jeg tror er veldig bra.

Litt tilsvarende ting jeg tenkte med min utfordring til folket som få (ingen) har tatt. Jeg koser meg hvertfall med det og har litt like tanker som deg. Utrolig befriende å ikke trenge å bruke penger.

viewtopic.php?f=50&t=1412

Topp

InnleggSkrevet: 20 Nov 2015, 23:01 
Avlogget

Takk West :)

Spennende link du har starta.
Men det er ikke enkelt å bare hive seg på. Jeg hadde aldri gjort det frivillig. :oops:
Det var kjempetøft de første ukene.
Lettere for min del, men det var utfordrende å usette ungdommen i huset for det. :roll:

Men sånn i ettertid har vi begge glede og nytte av det.
Ordtaket om at nød lærer naken kvinne å spinne, er helt sant. Vi fikk begge dradd frem noe vesentlig lang, lang inni oss.

Veldig lærerikt.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Nov 2015, 13:24 
Avlogget

Det høres jo ut som et helt fantastisk eksperiment! Og takk for at du oppdaterte oss ett, og to år etterpå!
Jeg synes tiltakene du har gjort høres veldig, veldig fornuftig ut.

En ting som slår meg, er at det kan være lurt å ha en liten ting/hobby/bijobb som er sånn at man kan gjøre litt ved behov. F.eks kjøpe paracord og selge survivalarmbånd, tegne/male, klippe gresset hos naboen, vaskejobb, Skrive artikler til blader som betaler for sånt, badevakt ved det lokale bassenget, støttekontakt for vanskeligstilte barn og voksne, etc etc.

Det er klart ikke alle har mulighet til å gjøre dette, særlig om man har full jobb, men det kan jo være noe å tenke på om man f.eks er arbeidsledig, på NAV etc. Noen ting har man jo lov til å gjøre likevel.

Selv er jeg selvstendig næringsdrivende, og har mulighet til å jobbe ekstra, ikke akkurat sånn jeg vil, men kan i hvertfall intensivere jobben med å legge ut ekstra reklame, eller andre ting, når det er en dårlig periode.

Takk for innlegget! Vi ser gang på gang nytten i å ha et lager. I hvertfall et lite lager på en mnd eller to! Tenker det er mange som gjerne tærer litt på lagret i november/desember, for å kjøpe julegaver også! :D

Topp

InnleggSkrevet: 03 Des 2015, 12:01 
Avlogget

Dette var spennende lesing :-) Det var mange gode tips og råd her også, og det inspirerte hvertfall meg til å utføre noen flere eksperimenter. Vi har allerede forsøkt oss på 6 mnd primitiv levestil, dusjet oss med vannkanner ute i bare et par plussgrader og så videre, og nei, jeg hutrer ved tanken. Men for oss var det er frivillig valg, selv om det er nok vanskelig å gjøre slike ting uten å være tvunget til det. Men samtidig, gevinsten du har av noe slikt etterpå, og jeg tenker ikke nødvendigvis økonomisk. Det å vite for seg selv at du greier deg, en vokser på det. Og det å lide litt, det tror jeg alle har godt av innimellom. Fjerne oss fra komfortsonen vår en periode, og minne oss selv på å få beina godt ned på jorda igjen, og samtidig få oppleve hvordan vi setter pris på de aller minste ting etterpå, alt som en har glemt å ikke ta for gitt. Det er topp, det.

Kjempetopp at du postet oppdateringer og hva du hadde lært, dette var virkelig inspirerende lesing ;-)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 34 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support